• anteninna

    Hjälp! Nigeria eller Colombia??

    Vi behöver hjälp med för- och nackdelar med dessa två länder. Typ vistelsen i landet, barnens fysiska tillstånd, kostnden, hur det har gått för era barn när de varit här några år. Vi oroar oss när det står på ac:s hemsida att de flesta friska barnen adopteras bort inom landet. Hur gamla är de vanligast att barnen är därifrån. Nigeria har ju en väldigt låg standard har man hört och mycket malaria. Vi har en lite flicka med oss så vi måste ju bo lite bättre för hennes skull.

  • Svar på tråden Hjälp! Nigeria eller Colombia??
  • Simba79

    Colombia är ett bra land att vistas och bo i, i alla fall de delar man kommer i kontakt med vid en adoption. AC har några hotell/pensionat som de rekommenderar och där kan man ofta träffa många andra adoptivfamiljer. Det kommer barn i alla åldrar från Colombia. Yngsta åldersspannet vid ansökan är 0-3 år. Det är också många äldre barn och syskonpar som adopteras från Colombia. Det är svårt att säga i förväg hur lång vistelsen blir. Vissa är hemma på tre veckor och för oss tog det tre månader. De flesta är borta mellan en och två månader. I de mindre städerna går det ofta snabbare än i huvudstaden Bogotá men även inom städerna varierar vistelsetiden beroende på vilken domstol man lottas till. Vi träffade många som reste med äldre syskon och det verkade gå bra. 

    Nigeria vet jag ingenting om så där hoppas jag att någon annan kan hjälpa er.

    Lycka till med ert landval!
     

  • mumsan8

    Hej, vi adopterade från Colombia men det är 8 år sedan nu. Fantastiskt land som är mycket välordnat vad gäller adoptioner. Bra hotell där andra adoptivfamiljer var oxå. Mycket bra representant i landet som vi träffade varje dag. Vi stannade i knappt tre veckor. Vårt medgivande var 0-3 år, vi var  29 o 31 år. Adopterade via Icbf, den statliga förmedlingen. Kan varmt rekomendera landet. Vårt barn var 19 månader då vi fick varandra.

    Lycka till! 

  • Nystart

    Jag har inte adopterat från ngt av länderna men en vän till mig som väntar sitt andra barn från Colombia sa häromdagen att över hälften av barnen från Colombia har ngn form av special need, sen kan det variera stort vad det verkligen innebär. En hel del är nog sådant som vi i Sverige kanske inte ser som något större problem. Hon berättade också att de var tvungna att ha medgivande 0-36 fast de adopterade syskon. Du kanske ska höra dig för med organisationerna om ni känner oroade för att inte få ett friskt barn (apropå vad du skrev om Nigeria). Organisationerna kan ju också svara på ålder, 2010 ser man ju att hälften av barnen från Nigeria var 3+.


    Sedan är väl det en tendens i hela adoptionsvärlden att de små och friska barnen adopteras nationellt. Nu har ju  t o m Korea krav på medgivande 0-24 månader.


    När vi stod inför landval för att adoptera syskon blev vi mer eller mindre avrådda av AC att välja Nigeria när vi hade ett litet barn redan. Då var det oroligt i Nigeria. Det blev SA istället för vår del.

  • anteninna

    Tack för era svar! Naturligtvis har jag pratat med AC och de rekomenderades oss att ställa oss i dessa två länder för att vi passade så bra in där. Våra hjärtan är ju helt inställda på Sydafrika pga att vi redan har världens finaste tjej därifrån. Dock så har ju väntetiden där bara ökat och för varje månad åker vi bara längre och längre ner. Vi som trodde att vi skulle få skicka i april 2011 då vi väntat i två år som var väntetiden i Sverige just då. I Nigeria är vi först i kön så vi har lite panik på att ta reda på allt om de två länderna innan de ringer från AC och ber oss välja! Det komiska i allt är att när vi skulle skicka papprerna till SA så var vi helt inställda på Etiopien och funderade starkt på att tacka nej till SA för att vänta in vår tur i den etiopiska kön men valde ändå att skicka till SA. Om vi inte hade gjort det så hade vi inte haft denna underbara lilla varelse som förgyller vårt liv. Dessutom så hade vi fått vänta två till extra på att få bli föräldrar pga att de började gå riktigt trögt från Etiopien!

  • Chimamanda

    Vi väntar barnbesked från Nigeria. Jag tror säkert att ni från AC har fått all den viktigaste informationen. När det gäller enskilda barn så finns det ju aldrig någon garanti att ett barn ska vara och förbli friskt. Jag kan tänka mig att status mellan de nigerianska och colombianska barnen inte är så olika. De senaste bb från Nigeria har varit på mycket små barn, så man kan nog säga att alla åldrar kommer därifrån. Och att det finns risk att barnet under någon period varit undernärt. Harsvårt att uttala mig om och jämföra vistelserna mellan länderna, förutom att de är ungefär lika långa. Hursomhelst är vi väldigt nöjda med landvalet och hoppas på bb snart... :)

Svar på tråden Hjälp! Nigeria eller Colombia??