• Tiger Af Lilja

    Kan mormor ta vård av barn om båda föräldrarna är på förlossningen?

    Jag ska föda mitt andra barn.Jag är dessutom sjuk.
    Men det är första barnet också.Kan inte gå på förskolan.

    Mormor till barnet ska ta hand om barnet när vi föräldrar ligger inne om jag behöver föda under dagtid.
    Men mormor har ett jobb, och måste vara ledig då, kan hon ta ut tillfällig föräldrapenning om hon ska vårda mitt barn om vi vi båda föräldrar är på förlossningen då?

  • Svar på tråden Kan mormor ta vård av barn om båda föräldrarna är på förlossningen?
  • gbgumman

    Ring och hör. Vi trodde en sak var självklar men vi hade fel.

  • Barbabok
    hannispannis skrev 2011-11-15 17:33:11 följande:
    Ring och hör. Vi trodde en sak var självklar men vi hade fel.

    Också osäker faktiskt. Då pappan är "ledig" kanske han ses som den som tar hand om barnet. (nu tycker jag det är galet, missförstå mig inte här). FK kan tycka så, är han FL kan inte någon annan vabba för barnet.
  • Maulma

    Jag ringde och frågade FK innan mitt tredje barnbarn skulle födas och fick ett nej till svar.

  • mononoke

    Nej, det kan hon tyvärr inte.

    Tillfällig föräldrapenning kan man få i samband med sjukdom och smitta hos barnet eller barnets vårdare. Din man kan ha tillfällig föräldrapenning om barnet är sjukt och inte kan vara på förskolan och du är sjuk och inte kan vårda barnet. Men för att din mamma ska kunna få tillfällig föräldrapenning måste någon av er överlåta rätten till tillfällig föräldrapenning till henne. Eftersom ni inte arbetar så har ni inget behov av att avstå från förvärvsarbete på grund av barnets sjukdom och har då inte rätt att överlåta tillfällig föräldrapenning.

  • Tiger Af Lilja

    Om han måste åka från jobbet är han inte föräldraledig förrän dagen efter.
    Och barnet ÄR sjukt, har varit hos läkare och dessutom få läkarutlåtande.
    Alltså jag ligger och föder, och pappan måste hjälpa mig.
    Vart ska barnet vara om mormor inte får VABBA? Om barnet är sjukt?
    Måste pappan vabba och vara hemma och jag föda ensam?
    Eller måste mormor ta med ett sjukt barn till sitt jobb ?
    fattar ingenting..

  • gbgumman

    Mormor får vabba, men då kan inte din man vabba. Pappan börjar väl på sina 10 pappadagar. Hur vet du att barnet kommer vara sjuk när du föder.

    Min mamma tog sem. När lillasyster kom.

Svar på tråden Kan mormor ta vård av barn om båda föräldrarna är på förlossningen?