• Mrs Roxby

    Flytta till Florida

    HEJ!

    Ja som rubriken säger så ska jag flytta till Florida. Min fästman kommer därifrån och vi har två barn tillsammans. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med andra som ska eller redan bor i just Florida. Jag vill veta ALLT =) Barnomsorg,priser på tex mat kläder etc, försäkringar, utbud för just barn vad finns det att göra? Föreningar man kan kontakta, vad är det som gäller för flytt till USA när man inte är gifta ännu?

    Vad har du/ni för erfarenheter, vad är bra/dåligt, vad saknar du/ni? Vad är den största skilnade mellan USA och Sverige?

    Vad är dyrt/billigt? Vad ska man tänka på?

    Ja allt som sagt var=)

    Har även email adress och msn manuella__padellaro@hotmail.com

    Ha det så bra =)

  • Svar på tråden Flytta till Florida
  • amnai

    Mitt råd till er är att gifta er! Det underlättar BETYDLIGT, då ses ert förhållande som mera seriöst i myndigheternas ögon (de amerikanska) och du har mycket enklare att få permanent uppehållstillstånd/arbetstillstånd, sk Green card. Dessutom bättre att söka från Sverige, det ska tydligen gå snabbare.

    Dagis eller daycare, kostar mycket olika beroende på var man bor. Vi betalar 550 dollar per månad för preschool, förskola, för vår 4-åring, månd-fre 9-13, lunch skickar vi med. Det finns både billigare och dyrare, beroend epå om du bor i ett högkostnadsområde eller inte.

    Allt hänger ihop här - där de kommunala skolorna är bra är husen dyra.

    Försäkringar är jätteviktigt och kostar pengar. Arbetsgivaren brukar i allmänhet hjälpa till med sjukförsäkringen, men du står ändå för en hel del själv. Bensin är ju fortfarande hyfsat billigt.

    Vi saknar inget direkt. Har inte bott i Sverige på nästan 10 år, våra barn är födda utomlands (4 och 6 år gamla). Har bott i USA 2 år, förut Brasilien och Tjeckien. Vi har IKEA 30 minuter bort, det är kul, där kan man köpa en del svenskt godis mm om man blir desperat.

    /amnai, USA

  • AHöst

    Har inga barn - sa nagot pa den biten kan jag inte rada dig om. Men som sagt, utan att vara gifta kan det ju vara lite svarare har. Men du kanske har visum redan? Men det ar anda tyvarr sa har att om ni har barn sa ses det biland lite snett pa om man inte ar gifta.

  • sweetpea2

    Hej! Vart i Florida skall du flytta? Vi bor i Tampa sa om det ar hit du skall flytta kan jag svara pa massor av fragor!

  • sweetpea2

    Forresten, greencard skall du INTE soka fran Sverige!! Det gar absolut inte snabbare, men gifta er borde ni gora. Jag skulle rada till att ta kontakt med en immigrations advokat eftersom lagar andras hela tiden. Det var iaf sa jag gjorde. Det ar viktigt att ni kollar upp sa att allt blir ratt fran borjan. Nar jag skulle soka mitt greencard sa var det iaf sa att det vart battre om vi gifte oss i USA, enligt min advokat.

  • AHöst

    Greencard kan man ju inte soka direkt, men det ar kanske inte det vi syftar pa. Men att soka visum/uppehallstillstand & arbetstillstand har jag ocksa hort ska ga fortare fran Sverige. En van till mig, som dessutom ar medlem har pa FL sa hon kanske hittar hit, sokte hemma. Nu kanske det gar fortare i Florida, men i vissa andra stater kan det ju ta mer an 2 ar. Dessutom ar det sa att om man gifter sig i Sverige sa ska man egentligen soka i Sverige. Fast det gjorde inte vi och vi fivk inga problem, men var advokat forberedde oss pa att om det var nagot de kunde strula om sa var det det. Man ska dessutom soka direkt efter brollopet, inte vanta.

  • Plumzi

    Hej,, ska flytta till Florida jag med. men kan ingenting. Vet ngn om hur det ær i fall man får barn i usa fast båda e utlændska i fall barnet får amerikanskt medlemskap...

  • Trini

    Så vitt jag vet, så blir barnet amerikansk medborgare om han/hon föds där.

  • Jojjann

    jag bor också i Tampa (sweetpea2, det har varit lite rörigt men skall försöka ringa snart!)

    Vi är båda svenskar men tvillingarna som är födda får både amerikanskt och svenskt medborgarskap. Det amerikanska automatiskt, man får ett "birth certificate" när de föds och använder sedan det för att söka pass.

    Mrs Roxby, SWEA, en förening för svenska kvinnor i utlandet, är rätt aktivt i stora delar av florida, speciellt runt Fort Lauderdale och Miami och de kan nog hjälpa med info för dem som är på väg att flytta till Florida.

    Vi gifte oss innan vi flyttade hit för att det skulle bli lättare med visum, försäkring, mm. Det blev en liten borglig vigsel, men sommaren därpå hade vi vårt "riktiga" bröllop fastän vi då redan var gifta.

    En av sakerna jag gillar mest med Florida är vädret oktober - maj ungefär, något jag inte gillar är vädret under sommaren. Sen får man ju räkna med att man måste åka bil överallt och jag saknar ibland Stockholms/Göteborgs innestadsmiljö.

  • amnai

    Barn som föds i USA får automatiskt amerikanskt medborgarskap, precis som i t ex Brasilien. Dessvärre förändras inte föräldrarnas upphållstillstånd/visa-status i USA då man får barn där, MEN den dagen barnet blir myndigt, 18 år, kan barnet sponsra sina föräldrar till visa, om barnet har pengar till att försörja sina föräldrar då...

    Numera får man som svensk ha flera medborgarskap, så barnet kan även som vuxen behålla flera medborgarskap. (förr kunde bara barn ha flera medborgarskap enl svensk lag, man var tvungen att välja medborgarskap när man blev 18 år)

    /amnai, USA
    förut Brasilien och Tjeckien

  • LundFlorida

    Hej,

    Ser att det var ett tag sedan någon skrev i tråden men jag vill ändå prova.

    Vi ska flytta till Tampa om 3-4 månader. Behöver mycket information. Någon som bor i Tampa som kan svara mina frågor?

    Hälsar från en blåsig och regnig Lund!

Svar på tråden Flytta till Florida