• Anonym (Kaffedraken)

    Gifta sig och byta efternamn- när ska man skaffa ny legitmation?

    För oss tog det två månader innan namnändringen skedde, allt beror på hur många ärenden dem har. Men dem säger alltid minst 1 månad efter att pappren kommit in om att ni är gifta.. Alltså vigselintyget!

    Sen måste man själv uppdatera LADOK, vilket kräver ett intyg om namnändring från skatteverket.. Så du kan köra med ditt gamla, 10 dagar kommer inte göra nått.... Eftersom du inte ens har ditt nya namn registrerat då..

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2011-11-17 11:49:25 följande:
    Ditt namn hinner inte ändras på tio dagar och universitet och högskolor brukar dessutom vara sjukt sega med att ändra namn(jag har i samband med mitt namnbyte haft med tre högkolor/universitet att göra och ingen av dem har haft mitt nya namn utan jag har fått säga till om att det ska ändras, senaste högskolan började jag nu för några veckor sedan och jag gifte mig i mitten av augusti) . När namnbytet har gått igenom så får du hem ett papper om det och det pappret kan du ha med dig tills ditt namn är bytt som det ska överallt.
    Ett nytt körkort korstar 150kr och som ovan skriver så får man handlingar om det automatiskt, är det bara vanlig leg du ska ha så får du vänta tills du får papper om att namnbytet har gått igenom och sen skaffa ett leg som "vanligt"... 
    Jag gifte mig för 1,5 år sen och står fortfarande i mitt gamla namn både hos VHS och på stockholms uni.... Trots att jag sagt till gång på gång...

    Eftersom VHS inte ändrat så kommer det varje gång jag söker ny kurs att antas i mitt gamla namn...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2011-11-17 11:59:10 följande:
    Konstigt. Jag vill ju kunna använda mitt nya namn i samband med vigseln. Gäller det inte från och med då?
    Inte lagligt nej...

    Utan från den dag som skatteverket tgit beslut om det och skickat ut pappret till dig.. Efter det kan du, tillsammans med din gamle legitimation använda ditt nya namn och beställa nya kontokort, medlemskort osv... Papper om förnyelse av körkort skickas automatiskt när namnändring skett i folkbokföringsdatabasen...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2011-11-17 12:17:25 följande:
    Men om jag skickar in efternamnsbytet till skatteverket innan vigseln och de hinner behandla det borde de väl bli klara till vigseln?
    Nej, för dem kan ju inte ta för givet att ni faktiskt gifter er utan det är vigselintyget som måste in och handläggas för att du ska få ditt nya namn. eftersom du byter namn i samband med vigseln....

    Så det beror alltså helt på hur lång handläggningstid dem har för tillfället och om er vigselförättare är snabb med att skicka in pappret. En kompis fick vänta 4 månader för att prästen glömt bort det....
  • Anonym (Kaffedraken)
    LaFontaine skrev 2011-11-17 12:21:26 följande:
    Vad är det för namn du ska ta? Make/makas namn eller ett nytt via prv? Om du tar din partners namn måste skv registrera äktenskapet innan namnet lagligt går igenom.
    Gäller väl alla namnbyten som sker i samband med vigsel..?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2011-11-17 12:30:22 följande:
    Jag ska ta min blivande mans namn.
    Då är det vigselintyget som måste in innan du juridiskt får ditt nya namn.. Antar att ni skickat in ansökan om namnändring i samband med att ni skickade in ansökan om hindersprövning?
  • Anonym (Kaffedraken)
    TyraPaloma skrev 2011-11-17 12:33:54 följande:
    Jag har bytt efternamn och har sökt studier och liknande. För att få bukt med problemet måste du skaffa ett personbevis där ditt nya namn framkommer (eller annat dokument). Det skickar du sedan till studera/vhs med en förklaring. Först då ändrar de.

    Kram
    Det gjordes när jag sökte till VT-11, men står fortfarande mitt gamla efternamn.... vilket det även gjorde när jag sökte till HT-11 och nu till VT-12... Orkar inte skicka in fler papper utan får ta och ändra på universitetet istället...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2011-11-17 12:37:59 följande:
    Är det så att när jag får bekräftelse på att mitt namn har ändrats, då kan jag helt plötsligt inte använda mina gamla bankkort, adress, legitimation m.m.? Kan det bli så att det under en skarv på två veckor, så kan jag inte betala med kort när jag handlar?
    Jo, men du får ta med dig pappret om namnändring om nån börjar ifrågasätta kan du visa det...

    Ett bankort tar ca 5 dagar att få, likaså ett nytt körkort och under tiden kan du alltså tillsammans med beviset använda dina gamla kort och gamla körkortet. Men det är ju bara OM nån börjar ifrågasätta t ex om du ska köpa ett abonnemang av nått slag och dem knappar in ditt personnr och får fram det nya namnet men du har ett leg med det gamla...

    Så du kan fortsätta leva som vanligt...
  • Anonym (Kaffedraken)
    TyraPaloma skrev 2011-11-17 12:43:52 följande:
    Vad jobbigt! Tänk på att även på uni behöver du ett personbevis med dig och att när du sökr nya kurser via studera så kan problemet kvarstå så länge de inte ändrar. Du kan ju se via ditt inlogg där vad det står för namn.

    Kram och lycka till
    Jodå, jag vet det då jag fått göra det varje terminsstart sen jag gifte mig....

    på Studera eller antagningen som det heter nu står det mitt gamla namn när jag loggar in... jag funderar på att ringa dem eftersom dem måste ha det personbeviset jag skickade in i vintras...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (SKV) skrev 2011-11-17 12:40:56 följande:
    Jag vet att det är frustrerande när man gifter sig vill man ju ha sitt nya namn direkt. Men det är inte förrän skatteverket ser att ni är gifta som de kan ändra namnet, ganska logiskt egentligen.

    Ett annat tips är att titta på www.ratsit.se och kolla sig själv. Det gjorde jag och fick då veta att namet ändrats flera dagar innan jag fick pappret från skatteverket.
    Eller så loggar man in på skatteverket med sitt Bank ID och också kan se det...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (SKV) skrev 2011-11-17 12:50:51 följande:
    Alla kanske inte har Bank-ID
    Och personligen tycker jag det är mycket bekvämare att bara knappa in mitt personnummer, än att rota fram dosan, slå in koder etc. Men alla är vi olika
    rota fram dosan... Med Bank ID på fil behövs ingen dosa, man behöver bara slå in en kod som är samma varje gång...

    Ratsit är ju nått som kostar...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (SKV) skrev 2011-11-17 12:58:13 följande:
    Jag har Handelsbanken, och då ska man ha en dosa. Så för vissa är det faktiskt enklare att kolla på Ratsit. Och nej, det är alldeles gratis att kolla att namn, adress, civilstånd.
    Ok, man lär sig nått nytt varje dag...
Svar på tråden Gifta sig och byta efternamn- när ska man skaffa ny legitmation?