• mandelblomma

    bråkande tvillingar vid middagsbordet

    jag har världens goaste killar på 3 år, så roliga och så goa. Så mycket egen vilja, så mycket bus och så många slagsmål.
    Vi har varit rätt förskonade från "trots" men senaste tiden har det varit en del jobbiga situationer vid middagsmaten då de "bryter i hop" för allt och ingenting. Mackan är fel, osten ligger på fel sida, det är en bit gult på ägget och jag gillar inte gult ägg. Det är många gånger de bottnar o att de inte kan förmedla klart vad de vill ha eller vill, och när man inte förstår bryter de i hop.
    Men det är också många gånger som mackan går sönder och då de inte får en ny, bryter de i hop....big.Spöke
    I bland spårar det ur totalt och någon får gå från bordet för att bryta det hysteriska. Då blir den andra tvillingen som är kvar förtvivlad för att brorsan fått gå.
    Jag vet inte riktigt hur jag ska bryta den här tråkiga middagssituationen som får hela familjen att tappa matlusten.
    Någon som har ett bra tips?

    Jag förstår att tröttheten på kvällen spelar in också, men det är lite trist att familjemiddagen slutar med att någon av tonåringarna suckar och äter på sitt rum.

  • Svar på tråden bråkande tvillingar vid middagsbordet
  • tjejligan

    Har 4-åriga tvillingtjejer som också kan bråka för att ngt inte är som de vill.
    Har nu 3 värmeljus på middagsbordet (en till storasyster också) som de får blåsa ut (varsitt)  om de äter upp och inget bråk.

    Och det funkar jättebra de tycker det är jättekul att blåsa ut ljusen. Jag är förvånad att de verkligen äter upp allt (inga jätteportioner Flört) och inte bråkar. De brukar även få välja en frukt efter de har ätit upp.

    De får inte blåsa ut ljuset om de "bråkar" och det har bara hänt en gång. Vi har nu haft ljusen i ca 2 månader.     

  • mala78

    Åh, våra 2 är precis lika krångliga, bryter ihop över ingenting, man blir ju galen.  Mycket handlar om att de vill bestämma allt jämt. Tyvärr har jag inga tips, våra middagar är nästan alltid jobbiga, mest för att de inte är så intresserade av att äta. Men det med värmeljusen lät bra!


    tvillingmamma
  • evelajna86

    mina killar är 2 år och 3 månader och jag funderar starkt på att ha dem var för sig vid matbordet.
    Varenda måltid ska det labbas å klabbas å lekas å slängas,blir lite smått tokig då;)!på dagis är det helt annorlunda kan ju tänkas för att alla andra barnen äter bra men vad gör man?vi kan ju inte dela upp oss!just att dem krånglar om saker har väl inte börjat än...men lär väl komma det me..det jobbiga är väl att alla säger "barn gör så",men jag tkr inte det är ok i den åldern riktigt..är jag dum då?
    håller med om ljusen, ska nog försöka detta å hoppas dem bättrar sig!älskar ju trollen;)

Svar på tråden bråkande tvillingar vid middagsbordet