• Äldre 21 Nov 21:35
    2506 visningar
    6 svar
    6
    2506

    Ni som adopterat från Taiwan...

    Hej!
    Vi har börjat hoppas på ett lillasyskon och Taiwan BFA ligger bäst till.
    Hur gammalt var ert barn vid barnbesked? Vad hade ni angett i önskad ålder?
    Om man skriver 0-3 å,r är det tre år vid barnbesked eller hemkomst som avses?
    Någon som vet?

    Tack

  • Svar på tråden Ni som adopterat från Taiwan...
  • Äldre 22 Nov 22:22
    #1

    Vi liksom många andra har nog fått förlänga sitt medgivande på den tiden de var åldersbegransade. Vi hade 0-2 år och vår tjej fyllde 2 år en mån efter BB. Var 2 år och 5 månader när vi fick henne. Nu är hon 5.5år! vad tiden går! Andra har fått yngre barn än de ansökt om. Lycka till med val av land!

  • Äldre 22 Nov 22:48
    #2

    VI har inte adopterat än men är på väg, och till oss har BFA sagt att man helt enkelt inte kan veta de i förväg. Jag frågade precis som du. Däremot har de sagt att det blir färre och färre barn under två år.

  • elle1
    Äldre 23 Nov 12:56
    #3

    Vi hade ett öppet medgivande men sa till BFA att vi vill sätta 0-4 år vilket innebär att vi hade kunnat få BB på en ett barn som var 4 år och 360 dagar, istället fick vi BB på en kille som inte var 9 månder  så nu väntar vi och längtar på att få åka och hämta honom!

  • Äldre 25 Nov 18:54
    #4

    Vi hade öppet medgivande men sa till bfa (efter att de frågat) att 0-3 år passade bra. Vi fick bb på en tjej på 2 och en kille som då var 3 och nu har hunnit fylla fyra. Vi får förhoppningsvis hämta dem till våren.

  • Eva 937
    Äldre 27 Nov 20:08
    #5

    Vi adopterade visserligen via CSS och BV, och jag vet inte om det skiljer så mycket från BFA, kanske inte? Processen i landet är ju den samma. Vår dotter fyllde 2 mån vid BB. Vårt medgivande var 0-36 månader. Vi behövde inte förlänga medgivandet.

  • LA2011
    Äldre 27 Nov 21:26
    #6

    Jag har förstått det som att barnen som kommer genom BFA oftast är lite äldre, då deras kontakt redan jobbar enligt de nya riktlinjerna. Enligt den info jag fått från BFA ska nya riktlinjer/regler införas i januari, vilket innebär att man framöver alltid måste söka familj till barnen i Taiwan först. Om jag har fattat det rätt så sker detta inte alltid med de barn som kommer genom BV. Hos BVs kontakt kan tydligen föräldrarna önska att barnet ska adopteras utomlands direkt, något som i så fall inte ska godkännas framöver. Enligt BFA är de flesta barn närmare 2 år när de kommer hem. Någon annan som hört samma sak?

Svar på tråden Ni som adopterat från Taiwan...