• Anonym (Kikki­)
    Äldre 22 Nov 11:33
    9534 visningar
    1 svar
    1
    9534

    Kan kronofogden dra mina sparade pensionsfondspengar

    Jag har betalningsanmärkningar, definitivt tycker jag man ska betala om man kan, jag hamnade för många år sedan i en ond cirkel som jag aldrig kom ur, har aldrig haft en chans att spara , sjukskrevs och fick efter många år s.k förtidspension (kallas för något annat nu)

    Min bank tog kontakt med mig för några år sedan om pensionsfond, att man kunde spara småbelopp i fonder och att det var mycket lönande etc etc, jag frågade dom speciellt eftersom jag har anmärkningar och inte kunde söka lån (det var så vi kom till att prata om det)

    Nu har kronofogden varit inne och tagit mina sparade pengar i min pensionsfond, får de göra så, jag har ju inte kommit åt dessa pengar själv, och det var inte mycket heller för jag fick avbryta det för jag fick så lite pengar att jag inte hade råd att spara, så de jag hade lyckats sätta undan då och då fick stå kvar trots jag försökt att få ut dom men blivit nekad, men kronofogden har lyft dom , jag tycker detta är mycket märkligt, jag säger inte att jag inte ska betala tillbaka men mina små små sparade pengar i en pensionsfond som jag inte ens kommer åt själv, hur i hela världen går det till, det var 2.700 när skatt var dragen fick de inte mycket , jag har ringt banken men de har inte ringt tillbaka, de lovade mig att när det gällde pensionssparande kunde kronofogde inte röra, vad fan spara jag dom pengarna för och i flera år har jag försökt lyfta dom för jag har behövt dom för jag knappt haft till mat, kan någon svara hur detta kan vara tillåtet att gå till så här,

    Man vågar ju inte ha pengar på banken längre även om det inte är mycket, jag har ett sparkonto som jag sätter undan lite varje månad men får alltid plocka ut dom, jag försöker hålla dom kvar så länge jag kan men rör dom alltid i slutet på månaden, snart kan man väl inte ha dom heller utan att kronofogden går väl in o tar dom med,  man får väl ha pengar i madrassen i fortsättningen som Hasse Alfredsson sa, (Men för o vara på den säkra sidan kan  man låsa in madrassen i ett bankfack)

    Kikki 

  • Svar på tråden Kan kronofogden dra mina sparade pensionsfondspengar
  • Pensio­nsrådg­ivaren
    Äldre 29 Nov 16:11
    #1

    Hej Kikki!

    Vilken besvärlig situation du hamnat i! Regelverket kring vilka pensionsförsäkringar kronofogden kan mäta ut är ganska krångligt. Det handlar om vilken typ av försäkring det är, hur premierna betalats in under de senaste tio åren och hur det var tänkt att pengarna skulle betalas ut. Jag tycker du ska göra ett nytt försök med bankens kundtjänst och, om de är osäkra, också att de låter sin jurist titta på det. 
    Många hälsningar
    Carina 

Svar på tråden Kan kronofogden dra mina sparade pensionsfondspengar