• Matilda78

    Resa med 1 1/2-åriga tvillingtjejer

    Hej!

    Vi ska till Barbados över jul och flygresan dit tar ungefär 10 timmar.

    Har någon lite bra tips på leksaker och annat när man reser med små barn?

    Tips i övrigt när man är på ett varmt ställe långt borta?

    Tack alla! 

  • Svar på tråden Resa med 1 1/2-åriga tvillingtjejer
  • Trillingar på gång

    Vi var i Thailand med vår stora pojke när han var knappt två. På resan dit sov han nästan hela vägen i en liten "resesäng" (med väggar av nylon, kunde fällas ihop till en liten lätt väska) vid våra fötter. Guld värd! Har man två barn blir det kanske lite trångt förstås... Väl på plats var det uppskattat med strandleksaker. Han älskade också att lyssna på barnmusik som vi lagt in i mobilen .

  • mandelblomma

    kanske inte det svar du vill höra men jag skulle inte göra en sån lång resa med tvillingar i just den åldern!
    Jag är resvan och har rest mycket och långt förr med mina barn ( enlingar) från späd ålder, men med de här två kände jag att " nej det får vänta".
    Träffade en tvillingmamma som ångrade att de la ner så mycket pengar på en så lång resa där det mest bara var jobb och väldigt lite vila när hennes två var runt 1½-2 år.
    Nu kan ju du ha lugna barn, men mina busfrön väntade jag med tills de fyllt tre år innan vi reste utomlands.Solig

    Tips annars med resa och små barn: luftiga tunna kläder. solkläder på stranden med UV filter.
    Dricka mycket och glöm inte att de måste ha lite salt också, som salta pinnar eller något salt kex/ pommes.
    lite favoritsagor att bläddra i. Tittar de på DVD kan en liten egen vara bra att ha med och kolla på Pingu , teletubbies eller vad de nu gillar.

    ha en skön resa!

  • Matilda78

    Tack för tipsen :)

    Mandelblomma:jag frågade inte OM vi skulle åka, biljetterna är redan bokade :) Du låter lite avis ;)
    Hoppas du inte är inne på allas trådar och försöker få mammor nervösa! Bättre med pepp!

    Vi är sju vuxna som åker och mina tvillingtjejer är de enda barnen så jag tror vi kommer att få massor med avlastning vilket vi inte är vana vid här hemma. Tänkte mer på lite tips bara som kan underlätta.

     

  • mandelblomma
    Matilda78 skrev 2011-11-29 09:53:19 följande:
    Tack för tipsen :)

    Mandelblomma:jag frågade inte OM vi skulle åka, biljetterna är redan bokade :) Du låter lite avis ;)
    Hoppas du inte är inne på allas trådar och försöker få mammor nervösa! Bättre med pepp!

    Vi är sju vuxna som åker och mina tvillingtjejer är de enda barnen så jag tror vi kommer att få massor med avlastning vilket vi inte är vana vid här hemma. Tänkte mer på lite tips bara som kan underlätta.

     
    ursäkta om du tog illa upp, det var inte min mening utan bara spontant det jag tänkte.
    Förlåt. Ni kommer säkert få en toppenresa och i synnerhet när ni är så många vuxna, den familj jag skrev om var två vuxna så det är självklart inte applicerbart.

    trevlig resa!
  • gedansk

    superviktigt att kolla mässlingvacinationen som annars är vid 18 månader.  En vännina som har åkt till USA ( har familjen där) tipsade om att ge näsdroppar innan flyget och att ge en flaska när planet lyfter och landar för tryckutjämningen.

  • Kerstin W

    Vi fixade en checklista på vår fb sida VI SOM HAR TVILLINGAR I GÖTEBORG MED OMNEJD. Sen får man ju avgöra själv vad man tycker är nödvändigt eller inte men som inspiration är den rätt bra.
    Personligen tyckte jag det var jätte bra att ha en stor IKEA kasse med på flygresan. Där hamnade alla kläder och prylar under incheckning och själva resan. Det är svårt att hålla koll på alla grejer och har man en stor rymlig kasse vet man i alla fall vart man ska leta:)


    ATT TÄNKA PÅ INNAN


    PASS till barnen och sig själ (vissa länder kräver att passet är giltigt ett visst antal månader utöver att du vistas i landet. Alla, även spädbarn behöver ha ett pass.) Vaccination (på många av de vanligaste resemålen är risken för Hepatit A+B förhöjd. Se att både barn och vuxna har motsvarande skydd! (Länk till karta där du kan se risken för smitta: http://www.twinrix.se/Risk-for-smitta.aspx) Sjukförsäkringskort / European Health Insurance Card" (För resor inom EU. Beställ hos försäkringskassan) Se över ditt försäkringsskydd (vad ingår i din hemförsäkring, olycksfall...) Komplettera eventuellt! Systemkameran + laddare och minneskort Gigantisk resväska  

    SOL & BAD:


    Badblöjor alt badbyxor med "bajsskydd" UV-kläder Solkräm Tunna strumpor (fötterna hänger ofta i solen när barnen sitter i vagnen) Badskor då stränderna ofta är jätte varma Parasol till vagnen Solglasögon med uv skydd Badkappa Armpuffar eller annan flythjälp Vattenleksaker

     


    BARNSÄKERHET:


    Silvertejp (så kan man tejpa för eluttag mm) Namnband

     


    MATA MM:


    Vattenkokare Liten plastskål för gröten + dl mått Välling + msk mått Diskmedel Diskborste Kökshanduk Tvättmedel Klädnypor Tvättsträck/snöre

     


    BARNAVÅRD:


    Blöjor En rulle tunna sopposar till de använda blöjorna (bajsblöjor direkt i soptunnan uppskattas inte av andra medresenärer...) Våtservetter Salva Potta alt toasits om barnet pottränas

     


    SOVA:


    Kudde + täcke 2 små ficklampor alternativt en liten resenattlampa Myggnät till barnvagnen Gossedjur/ snutte

     


    MEDICIN MM:


    Plåster Handsprit Imodium Zinkpasta Kylbalsam Vätskeersättning Babypuder Näsdroppar Termometer D droppar Smärtstillande/ febersänkande Medecin som ev tas regelbundet

     


    I HANDBAGAGET:


    Bärsele/sjal IKEA kasse (skönt att ha till hands för att snabbt kunna slänga ner kläder mm när man är på flygplatsen eller på planet t ex) Saft/vatten + behållare Nappar Snuttefilt Napphållare Tunna sopposar till de använda blöjorna Blöjor Välling (extra mycket om man ”strandar”) Mat Näsdroppar Smärtstillande/ febersänkande Några leksaker

    Beroende på vart man reser och hur gamla barnen är kanske man inte behöver allt men det är ju bra att ha något att gå efter...


     
Svar på tråden Resa med 1 1/2-åriga tvillingtjejer