• Torktumlare

    ID Kort som gått ut

    Hej! 

    Mitt nationella ID kort har gått ut för lite mer än en månad sen. Nu måste jag skaffa ett nytt omgående och undrar ifall det gamla ID kortet fortfarande gäller som identitetsintyg?

    Vänligen 

  • Svar på tråden ID Kort som gått ut
  • Hallonmumsan

    Om du ska skaffa nytt hos polisen så räcker det att någon anhörig med giltigt id följer med och intygar. Ska du skaffa nytt hos banken tex måste du ha personbevis

  • Torktumlare

    Tack för svar!

    Nu är det så att de anhöriga jag har bor långt borta och det är ganska krångligt för dem att ta sig hit eller jag dit. Funkar det verkligen inte med ett Nationellt ID kort som endast har gått ut för lite mer än en månad sen? :( Jag vet att det är mitt fel och jag borde tänkt på det tidigare...men.. 

  • Michiyo

    om du har en sambo kan han identifiera dig om han har giltigt ID. familj och närstående kan identifiera andra... dock inte vänner eller bekanta. men jag behövde personbevis  när jag skaffade sist men det var för att mitt gamla hade gått ut. så hämta ett sånt för säkerhetens skull..

  • E4666

    Sensmoral: Man ska aldrig bara ha en (1) identitetshandling. Du kan även skaffa ID-handling hos Skatteverket, ett tips kan vara att kolla upp detta. Har du något pass? Det kan underlätta.

  • Torktumlare

    Hade jag pass och anhöriga hade det här inte varit ett problem..nu saknar jag båda. Vad konstigt sånt här är, jag upphör väl inte att vara den personen jag var för 40 dagar sen. :(

  • IsDimma

    Beställ ett personbevis och så är saken ur världen det gjorde jag sist. *går genast ochkollar när mitt eget leg går ut*

  • Torktumlare

    Går det alltså bra med endast ett personbevis hos polisen inklusive det gamla nationella idkortet? 

  • IsDimma

    Ja. Det är jag nästan fullkomligt övertygad om eftersom jag har ett klart minne av att jag då bodde ensam i Gävle och inte hade mamma och pappa att ta till hjälp (dom bor på en så liten ort att man måste åka sju mil för att kunna skaffa nytt id-kort).

  • E4666

    Du HAR ju i alla fall anhöriga, även om det är krångligt att samordna så är du ju inte fullständigt strandsatt.

  • IsDimma
    E4666 skrev 2011-11-23 05:30:11 följande:
    Du HAR ju i alla fall anhöriga, även om det är krångligt att samordna så är du ju inte fullständigt strandsatt.
    Ja, det har jag aldrig sagt något om. Det enda jag ville skriva var att mitt minne av det var att jag INTE behövde ha nåon som fixade att intyga att jag var jag när jag hade fått mitt personbevis hemskickat. 
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • ardath bey
    Torktumlare skrev 2011-11-22 18:59:35 följande:
    Hej! 

    Mitt nationella ID kort har gått ut för lite mer än en månad sen. Nu måste jag skaffa ett nytt omgående och undrar ifall det gamla ID kortet fortfarande gäller som identitetsintyg?

    Vänligen 
    Det ska funka hos skatteverket om inte ID-kortet är mer än 3 månader efter sista giltighetsdatum.
  • Anonymus2311

    Hej alla!


    Jag har ungefär samma problem. Mitt nationella ID kort har nyligen gått ut datumet och jag måste förnya det via ambassaden i utlandet. Jag har varit en kort stund utomlands bara och jag är folkbokförd i sverige.


    Hur ska jag ta mig till nu för att förnya mitt nationella ID kort (eller gammalt pass)  för jag har inga nära intill mig. Men jag har bara min pojkvän här... 
    Annars har jag fastnat i utlandet... :(


    Tacksam för svar !

Svar på tråden ID Kort som gått ut