• Äldre 23 Nov 13:46
    1557 visningar
    12 svar
    12
    1557

    vad göra med småttingarna mellan matningarna?

    Hej!

    Någon som har något tips om hur ni brukar  hålla tvillingarna nöjda mellan matningarna om ni är ensamma med dem? Sitter just nu med en sovande tvilling i bärsjal och bredvid mig har jag en olycklig tvilling som jag försöker få att ta nappen men så fort jag släpper åker den ur och han börjar skrika. Han vill inte sitta i baby sittern, inte i babygymet och inte ligga själv bredvid mig. Är ju svårt att bära runt på honom när jag redan har en sovandes på bröstet. Ska tillägga att de är 9 veckor, men födda 7 veckor för tidigt. Har ofta det här broblemet att jag har en i famnen och en olycklig tvilling bredvid mig. Känner mig grymt otillrräcklig och trött :( De flaskmatas så att ha dem vid bröstet funkar ju inte...

  • Svar på tråden vad göra med småttingarna mellan matningarna?
  • Äldre 23 Nov 14:01
    #1

    Kan man inte ha båda i sjalen?

  • Äldre 23 Nov 21:18
    #2

    Vi var hemma båda två så vi kunde bära varsin. Våra hade enormt närhetsbehov och det gick knappt att lägga dom ifrån sig första 6-7 veckorna. Så det var en utmaning att hinna äta, duscha och gå på toaletten själv... Det som kunde funka var att jag halvlåg på rygg i soffan eller sängen med kuddar runt om och hade båda över bröstet, I efterhand har jag ofta tänkt att om jag skulle göra om det så skulle jag ha skaffat en billig begagnad barnvagn (för enlingar) som jag skulle lagt dem i medan båda fick plats. Då har dom det trångt och skönt och känner närheten från varandra. På BB trivdes dom ju hur bra som helst i den lilla plastbaljan som man körde runt dom i. Jag tror även det ska finnas speciella bärsjalar för tvillingar, kolla på tvillingklubbens hemsida eller googla. Vill bara säga att det blir lättare, och det ganska snabbt. Våra är nu 6 månader och det är stor skillnad mot dom första 2-3 månaderna. Det var otroligt jobbigt i början och jag skulle inte vilja gå igenom den perioden igen, och då var vi ändå som sagt hemma båda två. 

  • Äldre 24 Nov 08:54
    #3

    Det vände enormt vid 4,5 månader! Babygym Gåstol...

  • Äldre 24 Nov 15:26
    #4

    Kan inte pappan vara hemma ett tag till? Vi var båda hemma länge med våra tvillingar eftersom de precis som asp76 hade stort närhetsbehov och ville vara i varsin famn nästan all tid de inte låg vid bröstet.

    De få gånger jag var själv med dem i början var jag helt förstörd för jag inte kunde trösta båda samtidigt, så jag såg till att ha en extra famn när min man var iväg (farmor/mormor/moster/morbror) eller så följde vi med allihop när det gick.

    Så jag har inget svar på hur du ska hålla båda nöjda själv, jag tog hjälp istället.

  • bananf­lugan8­2
    Äldre 24 Nov 20:15
    #5

    Jag satt med båda i famnen, alltså på bröstkorgen. I soffan och tittade på tv, så sov båda bredvid varandra på mitt bröst. Eller så var dom nöjda med att ligga ihop på golvet eller så hade jag dom i mjukliftarna till vagnen, så jag bar med dom vart jag än var.


    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • Äldre 25 Nov 10:10
    #6

    Vi är hemma båda två än så länge, däremot har vi inte så många anhöriga i närheten som kan hjälpa oss då de bor långt härifrån.
    Så för det mesta har vi vars en tvilling men ibland måste man klara sig själv också och det är då det blir jobbigt. Mina små killar är inte så gosiga av sig utan lägger man dem på bröstet börjar de buffa och stånga med huvudet och vill lyftas upp så de kan titta sig omkring, så det där med att ligga och mysa med båda på bröstet är inte så lätt.. Så det brukar bli så att jag sitter och håller den ena så att han får sitta och titta sig omkring  medan den andra får ligga bredvid och vänta på sin tur (ofta ganska missnöjt) och sen får jag byta. Ibland försöker jag hålla upp båda två, men de börjar bli tunga!!  Ganska jobbigt efter ett tag...
    Tycker de borde gilla att sitta i baby sittern där de kan se sig omkring men tyvärr är det inte så.. För det mesta vill de sitta där en kort stund sen blir de gnälliga. Men jag märker ju att de kan sitta där längre och längre stunder ju äldre de blir så förhoppningsvis kommer de snart att trivas där lite längre.
    De är inte så förtjusta i att sova heller (förutom i sjalen eller i vagnen) så oftast går vi vars en lång barnvagnspromenad med dem under dagen, då sover de förhoppningsvis och är lugna en stund iaf :)

  • Äldre 25 Nov 10:43
    #7

    Babysitter framför tv? om det krisar liksom så...

  • Äldre 26 Nov 15:09
    #8

    Hm, jo jag kommer ihåg det där med att stå och hålla i två nyfikna bebisar tills armarna höll på att gå av... Ibland funkade det med en i bärsele och en på armen, det blev mindre tungt. Ska finnas tvillingsele men vet inte var man får tag på en.

    Det blir bättre sen när de kan ta sig fram själva, men jag får fortfarande bära på båda ibland när de inte känner för att gå längre. Det är nästan 25 kg att kånka på, man blir stark av att ha tvillingar! Försök träna ryggen så orkar du bära mer.

    Vi hade ett stort babygym med två bågar i kors och grejer som spelade musik och prasslade intressant som hängde ner. Det underhöll allt längre stunder i taget.

    Vi hade breda fönsterkarmar i bekväm höjd som de kunde sitta i om man stod och höll bakom. Det var spännande att titta ut på trafiken (bodde vid vältrafikerad väg med massa bussar innan) och man slapp bära en stund.

    TV funkade korta stunder. Guitar Hero var rätt bra, färgglada prickar och musik

  • Äldre 12 Dec 15:58
    #9

    hej

    Jag letade efter tvillingsele men hittade ingen bra. Det jag saknade såhär i efterhand var att ha babysitters. Mina tvillingar är nu 1,5år och det blir bara lättare och lättare. Det känns som om man hittat system och rutiner, även om det är fullt ös. Jag hade gjort mycket anorlunda nu än jag gjorde då men så är de mina första barn. Tv 4 play har en massa bra barnfilmer ex Fråga Frasse som är med mycket musik och rörliga bilder, men de kanske är för små.

  • CvW
    Äldre 2 Jan 23:00
    #10

    Hm vad har ni för babysitter? Jag hade möjlighet att låna lite olika och det var först när de satt i babybjörns som det fungerade. De kunde gunga den själv när de rörde sig eller så kunde jag gunga den med foten. 

  • Zombri­ta
    Äldre 3 Jan 22:15
    #11

    Hej,

    Jag såg ett bärsele på tvillingklubbens sida idag som verkade bra. Tyvärr har mina killar precis blivit för stora annars hade jag skaffat den direkt. Försökte bära dem tillsammans i en bärsjal när de var mindre men tyckte bara det var bökigt att få ner dem.

  • Äldre 3 Jan 23:30
    #12

    Slår ett slag för babygungan!!! Skulle aldrig klarat mig utan när tvillingarna var små och jag oftast var ensam hemma med dom. Den är helt suverän och värd varenda krona!!!

Svar på tråden vad göra med småttingarna mellan matningarna?