• Kaarol­in
    Äldre 24 Nov 21:19
    4838 visningar
    36 svar
    36
    4838

    Vilken mobil har den bästa kameran?

    Jag är totalt teknik-befriad och kan ingenting om mobiler. Har i dagsläget något som försvunnit från affärerna för länge sen.. Nu till julen ska jag införskaffa en ny. Jag har egentligen bara några få krav på vad som ska finnas med:

    - Den ska ha en väldigt bra kamera (huvudanledningen till att jag vill ha en ny mobil). Jag har precis fått en dotter så jag vill kunna föreviga speciella stunder  och inte missa något bara för att jag glömt digitalkameran hemma. Kameran bör ta kort snabbt, ha bra upplösning, kunna stänga av och sätta på blixten. Bilderna ska helst vara likvärdiga de man tar med digitalkamera.

    Sen ska det ju självklart gå att ringa, smsa, lyssna på musik (gärna radio också), surfa och allt sånt där vanligt som går på de flesta mobiler.

    Pris: Runt 4000 kr ungefär

    Någon som har något bra tips? 

  • Svar på tråden Vilken mobil har den bästa kameran?
  • Äldre 26 Nov 15:56
    #21
    Twilight skrev 2011-11-26 14:52:56 följande:

    Inne, kväll, lampljus, ingen blixt


    fina bilder i mycket smått format, skulle du vilja göra en förstoring på din barnbild skulle den se ut så här tyvärr.

  • Äldre 26 Nov 16:51
    #22
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-11-26 15:56:45 följande:
    fina bilder i mycket smått format, skulle du vilja göra en förstoring på din barnbild skulle den se ut så här tyvärr.

     


    Hahaha, jag vet. Jag framkallar aldrig mobilbilder, använder systemkameran då.
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Äldre 26 Nov 16:56
    #23

    F.ö är det inte många små kompaktkameror som klarar av en förstoring på 50x70 i toppkvalitet heller. 


    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Äldre 26 Nov 17:17
    #24
    Twilight skrev 2011-11-26 16:56:17 följande:
    F.ö är det inte många små kompaktkameror som klarar av en förstoring på 50x70 i toppkvalitet heller. 
    helt sant
  • Äldre 26 Nov 18:54
    #25
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-11-26 15:56:45 följande:
    fina bilder i mycket smått format, skulle du vilja göra en förstoring på din barnbild skulle den se ut så här tyvärr.

     



    Fullt så illa blir det väl inte om man använder originalbilden om den är tagen med högsta upplösningen. Brusigt ja men fullt så pixligt blir det väl inte av det. Samsungen har väl också en 8 mp kamera och från min arc blir då bilderna  3264x2448.
  • Äldre 26 Nov 18:58
    #26
    vap skrev 2011-11-25 16:53:07 följande:
    Min samsung galaxy 2s tar finfina bilder. Du kan precis som med systemkameran ändra iställningar. Det är den enda på marknaden (just nu) som man kan ta mer roliga kort.
    Alla andra har endast förinställda inställningar.

    Men sedan är det som alltid, bra kort beror inte på pixlar utan på fotografen.

    Bah - jag har också en s2:a och om man jämför med min systemkamera (som inte är någon superduper, det är en canon eos 450D) så tar den högst mediokra bilder.

    Utomhus i bra ljus och om man inte använder den digitala zoomen så visst. Men om man ska ta på rörligt motiv, vill ha omedelbar slutartid eller ska ta i dåligt ljus utan blixt så är det riktig kamera som gäller.

    Jag älskar min galaxy och tar nog tiotalet kort per dag, men det är ju för att jag gillar att ta kort på vardagshändelser och det blir ok kort för just dagboksbruk, småutskrifter etc, men det går inte att jämföra med en systemkamera med rejält objektiv och rejäl blixt.    
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Mini Rambo
    Äldre 26 Nov 19:02
    #27

    N8:an tar finfina bilder! 12megapixel kamera, kan du använda rätt inställningar så blir de prima bilder.


    Per aspera ad astra ? Mot stjärnorna genom svårigheter
  • vap
    Äldre 27 Nov 16:45
    #28
    Tygtiiger skrev 2011-11-26 18:58:59 följande:
    Bah - jag har också en s2:a och om man jämför med min systemkamera (som inte är någon superduper, det är en canon eos 450D) så tar den högst mediokra bilder.

    Utomhus i bra ljus och om man inte använder den digitala zoomen så visst. Men om man ska ta på rörligt motiv, vill ha omedelbar slutartid eller ska ta i dåligt ljus utan blixt så är det riktig kamera som gäller.

    Jag älskar min galaxy och tar nog tiotalet kort per dag, men det är ju för att jag gillar att ta kort på vardagshändelser och det blir ok kort för just dagboksbruk, småutskrifter etc, men det går inte att jämföra med en systemkamera med rejält objektiv och rejäl blixt.    
    Förstår exakt vad du menar. Att ta en bild på rörligt mål är omöjligt. Men för att ta en snabb bild med möjlighet till att ändra inställningar i de förvalda menyerna då är galaxyn något.
    Men för riktigt bra bilder så åker min nikon med alla gånger.
  • Kaarol­in
    Äldre 27 Nov 17:15
    #29

    Verkar vara en djungel det här.. Ska och kolla i en affär och testa. Sambon har en iphone 4 s och den kameran tycker jag verkar jätte bra. Vi har tagit fina bilder med den. Den prislappen är ju något dyrare men hittar jag ingen jag gillar så kanske man får lägga mer pengar.. 

  • Äldre 29 Nov 19:55
    #30
    Kaarolin skrev 2011-11-27 17:15:14 följande:
    Verkar vara en djungel det här.. Ska och kolla i en affär och testa. Sambon har en iphone 4 s och den kameran tycker jag verkar jätte bra. Vi har tagit fina bilder med den. Den prislappen är ju något dyrare men hittar jag ingen jag gillar så kanske man får lägga mer pengar.. 


    mobil.se se har testat kameran i iPhone 4S här och kommit fram till:

    Från tillfälle till tillfälle händer det att Iphone 4s slår både Arc S och Nokia N8, men det händer även att den presterar sämst bland de här tre mycket bra kameramobilerna. Den nya optiken i Iphone 4S är ett klart lyft, men på målsnöret tycker jag ändå att Nokia N8 är bättre på färgåtergivningen och matchen mot Sony Ericsson Arc S är mer jämn.

    Och  
     
  • Äldre 29 Nov 20:19
    #31
    vap skrev 2011-11-27 16:45:08 följande:
    Förstår exakt vad du menar. Att ta en bild på rörligt mål är omöjligt. Men för att ta en snabb bild med möjlighet till att ändra inställningar i de förvalda menyerna då är galaxyn något.
    Men för riktigt bra bilder så åker min nikon med alla gånger.

    Precis. En helt ok kamera och en bra mobilkamera, men inte en bra kamera. Och med tanke på hur mycket jag använder min mobilkamera och hur kräsen jag är, så borde jag ha köpt en Arc, men jag tyckte verkligen inte om telefonen när jag tog upp den och jag gillade verkligen galaxyn, och om man ska använda en pryl vareviga dag så måste man gilla den.

    Bilderna duger ju till vardagsfotografi alldeles utmärkt. Och det blir förvånansvärt bra filmer, det var jag lite överraskad av!  
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Äldre 29 Nov 20:29
    #32
    Tygtiiger skrev 2011-11-29 20:19:50 följande:

    Precis. En helt ok kamera och en bra mobilkamera, men inte en bra kamera. Och med tanke på hur mycket jag använder min mobilkamera och hur kräsen jag är, så borde jag ha köpt en Arc, men jag tyckte verkligen inte om telefonen när jag tog upp den och jag gillade verkligen galaxyn, och om man ska använda en pryl vareviga dag så måste man gilla den.

    Bilderna duger ju till vardagsfotografi alldeles utmärkt. Och det blir förvånansvärt bra filmer, det var jag lite överraskad av!  

    Men har inte Galaxy S2 och SE Xperia arc rätt likvärdiga kameror.

    arc filmar också helt OK tycker jag. Speciellt om man jämför med min gamla SE C905 som väl har en minst lika bra kamera som arc (om inte bättre) men som bara filmar pyttelitet och inte så bra.  
  • Äldre 29 Nov 20:32
    #33
    inze skrev 2011-11-29 20:29:16 följande:

    Men har inte Galaxy S2 och SE Xperia arc rätt likvärdiga kameror.

    arc filmar också helt OK tycker jag. Speciellt om man jämför med min gamla SE C905 som väl har en minst lika bra kamera som arc (om inte bättre) men som bara filmar pyttelitet och inte så bra.  

    Jag hoppas det för då behöver jag inte tänka på att jag "borde" köpt en arc. Men min gamla sonymobil tog himla bra bilder och hade en väldigt lättanvänd kamera, så jag tänker automatiskt att arcen nog är ännu bättre. Testerna säger iofs att galaxyn är likvärdig med både arc och iphone så jag får väl tro på det. 

    Nåja - med bra ljus så blir bilderna kanon!   
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Äldre 29 Nov 23:01
    #34
    Tygtiiger skrev 2011-11-29 20:32:42 följande:

    Jag hoppas det för då behöver jag inte tänka på att jag "borde" köpt en arc. Men min gamla sonymobil tog himla bra bilder och hade en väldigt lättanvänd kamera, så jag tänker automatiskt att arcen nog är ännu bättre. Testerna säger iofs att galaxyn är likvärdig med både arc och iphone så jag får väl tro på det. 

    Nåja - med bra ljus så blir bilderna kanon!   

    Om du tittade på mina bildexempel i inlägg nr 15 ser du att arc:en inte heller presterar så bra i dåligt ljus men dessto bättre ute i solen.
  • Äldre 29 Nov 23:15
    #35

    Har aldrig hört om någon mobilkamera som tar bra bilder i mörker, utan blixt. Bilderna brukar bli rätt lika vilken mobil man än har.
    Det är jag uppskattar med Samsungen är att bilderna blir relativt skarpa, om än väldigt brusiga i mörker. Jämfört med tidigare mobiler jag haft då.

    Det jag också älskar med S-sung är att man kan ta panoramafoton och actionbilder, hur coola som helst. 


    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Äldre 30 Nov 09:15
    #36

    Kontenta:
    Ska man ta bilder för att kanske sätta i ett vanligt album typ 10x15 cm duger dom flesta kameror (inkl mobiler) ska man ta en fin bild för en förstoring duger bara bra systemkameror med stora och dyra CCDér

Svar på tråden Vilken mobil har den bästa kameran?