• Anonym (Mommy­)
    Äldre 30 Nov 16:08
    5302 visningar
    15 svar
    15
    5302

    Hur mycket lägger ni på julklappar till era lite större barn?

    Ja, sitter och undrar hur mycket jag ska köpa julklappar för, har en 11 och 15 åring.

    15 åringen tyckte självklart att hon fick för lite förra året, låg då på ca 2000 per barn, "alla andra" minsann hade fått, nya datorer, Iphone, massa pengar och dyra märkeskläder.

    Så nu är jag nyfiken på "er alla andra" hur mycket ger ni för? Vad är rimligt..?

  • Svar på tråden Hur mycket lägger ni på julklappar till era lite större barn?
  • Äldre 30 Nov 16:21
    #1

    Det varierar en del men cirkus 1500 per barn och alltid lika mycket oavsett ålder. Aldrig att mina barn skulle säga att de fått för lite. Jag hade kunnat ge dem en skokartong med kottar och de hade varit tacksamma efetrsom de lärt sig att det är tanken som räknas.
    Hade jag fått till att mitt barn fått för lite så hade jag dragit ner till nästa år för då hade min tanke inte gått fram till dem.
    Sen får mina ungar ganska mycket julklappar eftersom vi är en stor familj som ju alla köper till dem. Men som sagt de är tacksamma för minsta lilla.

  • Anonym (Mommy­) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 16:30
    #2
    Majsan70 skrev 2011-11-30 16:21:22 följande:
    Det varierar en del men cirkus 1500 per barn och alltid lika mycket oavsett ålder. Aldrig att mina barn skulle säga att de fått för lite. Jag hade kunnat ge dem en skokartong med kottar och de hade varit tacksamma efetrsom de lärt sig att det är tanken som räknas.
    Hade jag fått till att mitt barn fått för lite så hade jag dragit ner till nästa år för då hade min tanke inte gått fram till dem.
    Sen får mina ungar ganska mycket julklappar eftersom vi är en stor familj som ju alla köper till dem. Men som sagt de är tacksamma för minsta lilla.
    Dom har inte riktigt sagt att dom fått för lite rakt ut men antytt, alla andra får och har allt, 15 åringen då inte den yngsta.

    Önska att hon kunde vara nöjd, men vill dra ner i år.
  • Äldre 30 Nov 16:45
    #3
    Anonym (Mommy) skrev 2011-11-30 16:30:51 följande:
    Dom har inte riktigt sagt att dom fått för lite rakt ut men antytt, alla andra får och har allt, 15 åringen då inte den yngsta.

    Önska att hon kunde vara nöjd, men vill dra ner i år.
    Då tycker jag att du skall dra ner o klargöra varför.
  • Anonym (Been there.­..)
    Äldre 30 Nov 20:38
    #4
    Anonym (Mommy) skrev 2011-11-30 16:30:51 följande:
    Dom har inte riktigt sagt att dom fått för lite rakt ut men antytt, alla andra får och har allt, 15 åringen då inte den yngsta.

    Önska att hon kunde vara nöjd, men vill dra ner i år.
    Aha! Den klassiska!

    Min tio-åring hävdar att ALLA hennes kompisar har smink (ingen), ALLA hennes kompisar har hund (en) och ALLA får vara ute mycket längre än hon (inte enligt deras mammor).
    Vi är världens värsta föräldrar enligt henne...

    Och jag hör mig själv som barn i henne.

    ALLA ungar säger så, gå inte på det.
  • Äldre 30 Nov 21:41
    #5

    Jag tycker det är så att när man blir äldre får man vänja sig vid färre klappar, så är det väl för de flesta? När man är yngre kan ju folk ösa mängder med paket för någon hundralapp styck över barnet, men med åldern ökar ofta priset per paket och då blir det per automatik färre paket. Så är det i detta hus iaf. Vi har två barn som är 8 o 9 år. I år får de paket för 2000 kr per barn och då får de 1 mobiltelefon var och 2 mindre paket av oss föräldrar. I övrigt har de ingen stor släkt de får klappar ifrån, så det blir inte många paket i år och det har vi pratat med barnen om.

    Prata med 15-åringen om att du blir ledsen i hjärtat när du känner att hon inte är nöjd, förklara det ekonomiska läget. Barn kan förstå!

    Sedan tror jag också att barn ofta drabbas av "additionsstress". Om de har 30 klasskompisar som berättar om julklappar, då lägger de bara på minnet att t ex två av dessa trettio barn fick en Iphone i julklapp och ytterligare två personer fick en dator var eftersom detta sticker ut lite extra. Detta faktum adderas sedan i deras hjärnor till att "alla andra har fått en massa Iphones och datorer i julklapp". Att 26 barn fick högst få och mindre uppseendeväckande klappar det glömmer de fort. Samma sak kan faktiskt ofta drabba vuxna personer, så det är inget konstigt och bortskämt fenomen. Och det här måste man också tänka på som förälder tycker jag, så man inte känner sig så dålig för det är man inte.

  • Anonym
    Äldre 30 Nov 23:17
    #6

    Är det bara jag som tycker att 2000 kr i julklappar(!!!!) till ett barn är at SKOGEN för mycket??

    *chockad*

  • Anonym (Ama)
    Äldre 30 Nov 23:27
    #7

    mina barn får lite olika på grund av att de skiljer sig mkt åt i ålder.
    Den som får dyrast i år är tonårsdottern som ska få en ridhjälm som kostar 2500 kronor. Det är väldigt roligt, denna hjälmen är hennes absolut högsta dröm och hon försöker själv spara ihop de pengarna. Häromdagen fick jag hennes önskelista och där hade hon inte ens skrivit hjälmen - så otroligt är det för henne att hon skulle få en så dyr/fin julklapp. Därför  tycker jag det ska bli jätteroligt att ge den till henne. Sen får hon nog lite annat smått och gott.
    De yngre barnen får det de älskar mest, roliga leksaker, böcker och filmer. Betydligt billigare men precis lika uppskattat.

  • Anonym
    Äldre 30 Nov 23:29
    #8

    Mina får för runt 2500-3000kr var (de två äldsta) minsta får för ca 500 (1 år gammal). Jag tycker att det är kul att köpa, även om jag inte har så gott ställt. Bara jag som jobbar i familjen, sambon pluggar. Jag får ut ca 15 efter skatt. tycker inte att det är så mycket...det är ju bara jul en gång per år

  • Äldre 1 Dec 07:54
    #9
    Anonym skrev 2011-11-30 23:17:03 följande:
    Är det bara jag som tycker att 2000 kr i julklappar(!!!!) till ett barn är at SKOGEN för mycket??

    *chockad*
    Jag tycker inte det är för mycket...OM...det inte är så att barnen ifråga kräver det.  Vissa gånger har vi hamnat både på 2000 och över beroende på vad vi köpt.
    Hade mina ungar däremot börjat kräva dyra julklappar och mycket pengar då hade jag sett det som ett misslyckande från min sida och dragit ner med en förklaring till varför.
  • Anonym
    Äldre 1 Dec 16:01
    #10

    vi lägger kanske 1500, men hon får ALLTID något snordyrt av svärfamiljen,, de går ihop och skickar pengar till typ xbox+massa tillbehör, dator. Har svårt att säga nej då de alltid spelar ut "men vi måste få ge henne nåt, vi ses ju inte ens" kortet. I år har de fått för sig att hon bara måste ha en ipad. Hon är åtta och har allt, smartphone, dator, tvspel, teleskop. *suck*

  • Anonym
    Äldre 6 Dec 01:53
    #11
    Anonym skrev 2011-11-30 23:17:03 följande:
    Är det bara jag som tycker att 2000 kr i julklappar(!!!!) till ett barn är at SKOGEN för mycket??

    *chockad*

    Ja?!
  • Anonym­pappa8­9
    Äldre 21 Nov 20:35
    #12

    5000 kr per barn 

  • gbgumm­an
    Äldre 23 Nov 10:02
    #13

    Vi lägger ca 3000/barn. Medveten om att det är mycket men vi har råd och mina barn får nästan inget extra övriga tider på året utom födelsedag och jul. Vi slår ihop oss med mormor morfar farmor och farfar så i år får de varsin ipad och lite annat lull lull. 

  • gbgumm­an
    Äldre 23 Nov 19:25
    #14
    Anonym (Ama) skrev 2011-11-30 23:27:07 följande:

    mina barn får lite olika på grund av att de skiljer sig mkt åt i ålder.

    Den som får dyrast i år är tonårsdottern som ska få en ridhjälm som kostar 2500 kronor. Det är väldigt roligt, denna hjälmen är hennes absolut högsta dröm och hon försöker själv spara ihop de pengarna. Häromdagen fick jag hennes önskelista och där hade hon inte ens skrivit hjälmen - så otroligt är det för henne att hon skulle få en så dyr/fin julklapp. Därför  tycker jag det ska bli jätteroligt att ge den till henne. Sen får hon nog lite annat smått och gott.

    De yngre barnen får det de älskar mest, roliga leksaker, böcker och filmer. Betydligt billigare men precis lika uppskattat.


    Åh vad kul med hjälmen
  • Äldre 23 Nov 19:28
    #15

    Förra julen fick min son julklappar från mig för ca 6000kr och lika mycket från (ex) sambon.
    I år är jag ensamstående så det blir Max 1500kr och enbart från mig.

Svar på tråden Hur mycket lägger ni på julklappar till era lite större barn?