• Äldre 30 Nov 16:48
    6713 visningar
    12 svar
    12
    6713

    Afte

    Hej!
    Det här är tråden för oss med afte. Här kan vi dela erfarenheter och tipsa om smärtlindring. 

    Har själv fått något så ovanligt som afte i underlivet vilket gjorde djävulskt ont. Fler med denna erfarenhet?

       

  • Svar på tråden Afte
  • Äldre 30 Nov 17:06
    #1

    Jag har inte afte själv, har endast haft blåsor kanske högst 10 ggr i mitt liv. Alltså såna där stora hemska som ni med afte får :/ 

    Hade en stor som tumnageln på tandköttet på underkäken, mot utsidan liksom. Bredvid näst sista och visdomstanden. Kunde inte prata eller äta på nästan en vecka, det var helt vidrigt!

    Det har gjort att jag förstår mina 2 närstående med mkt afte mkt bättre.

    De får liksom kanske 3-4 stycken stora på en och samma gång, på insidan av läpparna och i kinderna osv.

    Det vi testat är att buta ut tandkrämen till zendium (man kan vara allergisk mot skummet i andra tandkrämer) köpa jodfritt salt (överkänslighet mot jod) och att sluta äta tomat.

    Vi har kartlagt i flera år och hittills verkar det som att det är totalt random om man får blåsor eller inte, dock är det oftast lite värre när man är förkyld.

    Om man utesluter läsk och energidrycker blir det även lite bättre, kan tänka mig kolsyran är för stark för slemhinnorna oxå?

    Det jag förstått är att kroppens immunförsvar går på de egna slemhinnorna och därför får man acne. Mkt trist att läkare osv inte ens försöker ta reda på mer om detta. Kul att t ex ha föredrag i skolan när man sluddrar när man pratar för man har så mkt onda blåsor liksom. Folk fattar inte riktigt hur ont det gör och hur mkt det hindrar en.

    Xylocainsalva vill jag tipsa om, den kan man ha i munnet utan fara. Smeta på så lindrar det lite iaf :)
    Vill även tipsa om afte.se som är en bra sida där man kan lära sig lite och skriva egna erfarenheter. 

    Hoppas verkligen du slipper det där, fyfan alltså, kan knappt föreställa mig afte i underlivet. Lider verkligen med dig :( 

  • Havsju­ngfrun
    Äldre 30 Nov 17:56
    #2

    Får afteblåsor i munnen ibland men mycket mer sällan nu än innan jag bytte till Zendium-tandkräm. Den innehåller ett enzym som motverkar uppkomsten av aften. Dock svårt att använda i underlivet... Visste inte att man kunde få det där. Hoppas att du får bort det!

  • blackp­yramid
    Äldre 7 Dec 11:52
    #3

    Jag tror att jag har afte i underlivet, och jag skulle hemskt gärna prata med någon som har samma besvär. Som du säger gör det djävulskt ont. Så skriv gärna till mig, det skulle jag behöva.

  • Anonym
    Äldre 9 Dec 08:59
    #4
    Det jag kan tipsa om är att googla vulvar aphthous ulcers. Då kan man hitta lite info. Jag fick hjälp på gyn i Kungsbacka när jag äntligen hittade en doktor/gynekolog som visste att det fanns. Dom bedövade med xylocain spray tills jag inte kände något och bränner sen en yta på såren med en vätska på tops. Detta va väldigt skönt eftersom såren inte var " öppna" längre utan att man kunde lättare smörja på xylocain salva 5 % . Jag överlevde genom att ta Alvedon 2x500 g och 1 Ipren 400 mg var 6:e timma plus att ta på xylocain så ofta det behövdes. . Men mitt bästa tips är att tjata tills man hittar nån som vet att det finns och stå på er för det är inte herpes! Mina har nästan läkt nu och det verkar inte bli några ärr. De var flera mm djupa och 1,5 cm i diameter. Nu bara 1 mm djupa och 0;5 cm i diameter.
  • Äldre 3 Feb 08:30
    #5

    Hej!

    Som många andra var det en tröstande känsla att hitta den här sidan.

    Jag har inte fått det konstaterat än att jag har vaginal afte man tog andra tester

    för att utesluta könssjukdomar som herpes.

    Jag har haft två sex partners i hela livet, min nuvarande som är min make har

    jag varit med i åtta år. Jag är säker på att det inte är herpes.

    Började känna mig öm i onsdag och misstänkte initialt att det kunde vara en inflammerad hårsäck så jag gjorde inget stort av det. På torsdan började jag känna Något mer på min vänstra blygdläppen. Efter mycket googlande misstänkte jag bartolinit. Eftersom det kändes som en bula men kunde samtidigt inte känna bra. Eftersom det sved så mycket ringde jag sjukvårdsupplysningen igår lördag och då jag trodde att det var en kula jag hade (inte direkt ett sår trodde de att det var bartolinit. De ber mig åka in till gyn akuten.

    Från 11-19 satt vi där och väntade och blev nedprioriterade eftersom jag förmodligen var för pigg, utan feber osv. Till slut fick jag hjälp.

    Då misstänkte läkaren att det kunde vara 1) herpes MEN att med störst sannolikhet ser det ut som afte i underlivet. Hon förklarade väldigt enkel men samtidigt verkar det finns så begränsad information att man undrar vad mer hon ska säga. Hon skrapade lite på den för att ta test och också för att uteslute herpes. Fick tipset att köpa: Xylocain gel

    Hade aldrig hört om det här förut, har inte varit sjuk eller så. Minns att jag dick vieus som barn och att jag då haft afte i munnen. Men jag kan vara som vanligt, dock när jag kissar svider som fan!

    Jag jobbar på kontor och skulle vilja få jobba hemma en hel vecka för

    Att i stort sett jobba utan kläder på underkroppen. Men det kanske kräver ett intyg eller så. Läste att någon rekommenderade prednisolon och är nyfiken om man ska ringa kry appen för att försöka få ut ett sådant recept. Hur enkelt är det? Krävs det inte att läkaren ser hur det ser ut innan de skriver ut?

    Främsta anledningen till att jag skriver är för er som får detta! Var inte rädda. Det är inte herpes. Även om man vill ha ett svar till varför afte uppstår i underlivet. Köp gelen och testa men gå till gynekologen på en gång så att de kan konstera vad ni har.

    Kommer skriva igen när det försvinner med uppdatering om hur det fick! Tack till trådstartaren för informationen. Guldvärt!

  • Sun 5 May 2019 15:48
    #6
    +1
    blackpyramid skrev 2011-12-07 11:52:13 följande:

    Jag tror att jag har afte i underlivet, och jag skulle hemskt gärna prata med någon som har samma besvär. Som du säger gör det djävulskt ont. Så skriv gärna till mig, det skulle jag behöva.


    Om du har det så landet bero på Bechets sjukdom. Kolla upp?
  • Anonym (Annap­anna)
    Sun 5 May 2019 16:01
    #7
    pepsimax skrev 2019-05-05 15:48:44 följande:
    Om du har det så landet bero på Bechets sjukdom. Kolla upp?
    Ts skrev 2011, hon är förhoppningsvis bra nu. De två som skrev i tråden i år ställer ingen fråga utan kommer med tips.

  • Sun 5 May 2019 22:09
    #8
    Anonym (Annapanna) skrev 2019-05-05 16:01:46 följande:
    Ts skrev 2011, hon är förhoppningsvis bra nu. De två som skrev i tråden i år ställer ingen fråga utan kommer med tips.
    Ok tack för upplysningen.

    Någon annan som inte vet kanske läser tråden i framtiden. 
  • Sun 5 May 2019 22:09
    #9
    Anonym (Annapanna) skrev 2019-05-05 16:01:46 följande:
    Ts skrev 2011, hon är förhoppningsvis bra nu. De två som skrev i tråden i år ställer ingen fråga utan kommer med tips.
    Ok tack för upplysningen.

    Någon annan som inte vet kanske läser tråden i framtiden. 
  • Anonym (Berör­d)
    Wed 8 May 2019 22:48
    #10

    Hejsan het att det är väldigt längesen du skrev detta, men jag bara undrar om du möjligtvis minns namnet på den läkaren som trodde på dig och visste vad det handlade om och gav dig hjälp? Tack på förhand!

  • Wed 20 May 2020 12:15
    #11

    Har själv haft Afte sedan många år tillbaka, men har hittat sätt att hantera det. Det finns bra information och tips på sidan: www.afte.info .

  • Tue 14 Dec 2021 20:44
    #12

    Ville bara skriva lite kort om min upplevelse med Afte i underlivet.

    Började som små blåsor i underlivet som sedan blev smärtsamma sår. Var som att underlivet åts upp. Kom till en jättebra gynekolog som förklarade att det är ett virus som läker över. Min räddning blev att lägga ett stort lager med vitt vaselin på underlivet, rikligt! Det underlättade då det sved så när jag kissade. Tror Afte läker på ca 1-2 veckor. Det är framförallt inte farligt utan ett virus som läker. Hade problem med sveda vid samlag lite då och då i ca 6 månader, men det känner jag inte av idag.

Svar på tråden Afte