• lovegun

    Läxor; bra eller dåligt?

    Mer tid åt barnen efter en lång arbetsdag
    Barnen får mer frihet och mindre press
    Barn till icke svensktalande föräldrar har inte möjlighet att få samma hjälp hemma
    De med välutbildade föräldrar klarar läxorna bäst
    Läxor ger mer disciplin och självständighet
    Vi behöver klokare barn i en framtid med många problem
    Lärarna får betalt för att utbilda barnen
    Rättningen utav läxor tar tid ifrån läraren, tid som kan läggas på att undervisa
    Den vanligaste orsaken till stress i hemmet uppstår p.g.a. läxor

    Vad tycker ni??

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Läxor; bra eller dåligt?
  • lövet2

    Jag vet inte vad jag tycker. Kanske att läxorna bör individanpassas mer? 15 glosor kan ta 2 minuter för ett barn att träna in, medan ett annat barn får lägga flera timmar på samma glosor. Det blir lite snett ...

  • lovegun
    Ni som röstar får super gärna skriva varför ni tycker som ni gör? :)

    Av egen erfarenhet så har jag klarat mig bra utan läxor.
    Jag har aldrig gjort hemläxorna och trots det slutade jag med bra betyg och kom in på gymnasiet.
    (hoppade av p.g.a. min graviditet, inte för att det blev för svårt)
    Men nu studerar jag distans på Komvux och det var jätte lätt för mig att komma in i det :)
  • annca

    Hm.
    Tillhörde hela skoltiden de där konstiga nördarna som tyckte det var kul med läxor...
    Ser det nog som ett bar sätt att få barnen att ta lite eget ansvar också, och att det faktiskt kan ge föräldrar möjligheten att få ta del i lärandet, och om de inte tillhör de som redan kan då får förmånen att själva få lära sig!
    Är nog faktiskt positiv till läxor. Ungar behöver faktikst inte ha femtinötton andra aktiviteter efter skolan, utan kan lägga lite krut på sin utbildning istället för en sport till. (säger den som avskyr allt vad idrott heter som pesten och har alltid gjort)


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • mandelblomma

    av precis de skäl du angett i ts så är jag emot läxor i den traditionella utformningen.
    Mina barn har gått i läxfria skolor, ett aktivt val av mig att ha det så och gissa. Det går jättebra för dem.
    Däremot har skolan läxläsnings tider på skolan, med pedagoger under skoltid!
    DET kallar jag att se till elevernas behov och att skolan tar det ansvaret de bör och ska ta och inte lägga på föräldrarna. Som inte alltid ens _kan_ hjälpa dem med skolarbetet av olika orsker.

  • neelliee

    Behåll läxor, men var noga med vilken sorts läxor man ger.

    Sverige behöver en välutbildad befolkning, barn behöver lära sig att ta eget ansvar över studierna och föräldrar (vissa föräldrar) behöver lära sig att skolan inte öppna huvudet på barnen och stoppa in kunskap - man måste jobba själv också. Både barn och vissa föräldrar måste också inse att kunskap kan förvärvas på fler platser än i skolbänken, jag vill INTE ha ett samhälle där barn tror att "läsning är sånt man gör i skolan".

    Bra läxor är läxor som innebär nödvändig mängdträning, t.ex. högläsning när barnen är små. Läraren hinner inte läsa högt i en kvart med alla barn varje dag, det är ju bara att räkna efter. 15 minuter x 20 elever och skoldagen är slut sen länge. Så att barnen läser för sina föräldrar är en toppenläxa. Likaså nödvändig nötning av t.ex. tabellkunskaper i matematik, liksom matematikuppgifter som utgår från verkligheten typ baka en kaka (KAN man göra i skolan, men då blir det lätt så att varje barn får hälla en dl mjöl var bara eftersom man måste baka i grupp), mät arean på ditt rum (låtsas att du ska köpa ny matta), använda klockan i riktiga situationer osv.

    Läsa en faktatext  som förberedelse inför en genomgång i skolan är också bra - jämför med universitetsstudier. Glosträning är bra och kan göras hemma, alla vill öva glosor på olika sätt och när man väl undervisats i glostränings-studieteknink i skolan behövs inget pedagogstöd för den "normala" eleven.
       
    En bra läxa ska barn och föräldrar klara utan problem, en dålig läxa är en sådan läxa som innebär att man ska förstå något helt på egen hand.    

    Jag blir helt allergisk när jag hör folk säga att läxor ska bort för att vissa föräldrar inte kan/vill hjälpa sina barn. VEM är hjälpt av att Sveriges befolkning blir allt sämre på att läsa, skriva och räkna? Knappast barnen till de ovilliga föräldrarna, den dagen de söker vård eller själva sätter sina barn i förskola eller behöver hjälp av en jurist. Välutbildade yrkesmänniskor behöver vi alla. Och samhället, demokratin, behöver folk som kan räkna och har god läsförståelse oavsett vad de jobbar med, folk som väljer andra källor än Aftonbladet, som kan ställa kritiska frågor till politiker, som läser samhällsinformationen mellan raderna. 
    Och VARFÖR sätta ribban efter de svagaste jämt? I så fall kan man ju också förbjuda musikskolor, ta bort alla bidrag till fotbollsklubbar och simskolor, för alla barn får ju inte gå... Livet är inte rättvist. Vissa får inte läxhjälp, men de kanske å andra sidan har två syskon, en kärleksfull faster och en frisk kropp. Barnet som får läxhjälp kanske är ensambarn, har totalt fem släktingar i hela världen och diabetes. Plus att om några barn får god hjälp hemma, då behöver inte de så himla mycket hjälp i skolan... och skolans resurser kanske räcker till de som inte får hjälp hemma. Ska ingen öva hemma måste lärarna ge alla mer hjälp och det blir mindre tid över till de svaga.

    Slutligen är jag positiv till läxor eftersom jag anar en tendens i samhället att skylla allt ansvar för barnen på "någon annan". Tar man bort läxor ger man föräldrar rätt i att skolan har det hela och fulla ansvaret att fostra barnen till samhällsmedborgare. Så vill jag inte ha det. Skolan ska GARANTERA att alla barn får del av ALLT som kursplanerna tar upp - men nog sjutton har föräldrarna ett ansvar att utamana barnen och utveckla deras kunskaper och t.ex. lära dem klockan, se till att de kan simma, låta dem skriva sina namn själva på julkort, involvera i matlagningen, låta barnet läsa TV-bilagan själv, förklara varför man inte slänger skräp osv osv. Alla kan inte göra allt hemma (läsa TV-bilagan var ju ett exempel, man kan ju lika gärna läsa något annat) och därför finns skolan, men visst katten ska alla göra något och skolan kan aldrig ta allt ansvar från föräldrarna.
     

  • neelliee
    neelliee skrev 2011-12-01 06:43:13 följande:
    Behåll läxor, men var noga med vilken sorts läxor man ger.

    Sverige behöver en välutbildad befolkning, barn behöver lära sig att ta eget ansvar över studierna och föräldrar (vissa föräldrar) behöver lära sig att skolan inte öppna huvudet på barnen och stoppa in kunskap - man måste jobba själv också. Både barn och vissa föräldrar måste också inse att kunskap kan förvärvas på fler platser än i skolbänken, jag vill INTE ha ett samhälle där barn tror att "läsning är sånt man gör i skolan".

    Bra läxor är läxor som innebär nödvändig mängdträning, t.ex. högläsning när barnen är små. Läraren hinner inte läsa högt i en kvart med alla barn varje dag, det är ju bara att räkna efter. 15 minuter x 20 elever och skoldagen är slut sen länge. Så att barnen läser för sina föräldrar är en toppenläxa. Likaså nödvändig nötning av t.ex. tabellkunskaper i matematik, liksom matematikuppgifter som utgår från verkligheten typ baka en kaka (KAN man göra i skolan, men då blir det lätt så att varje barn får hälla en dl mjöl var bara eftersom man måste baka i grupp), mät arean på ditt rum (låtsas att du ska köpa ny matta), använda klockan i riktiga situationer osv.

    Läsa en faktatext  som förberedelse inför en genomgång i skolan är också bra - jämför med universitetsstudier. Glosträning är bra och kan göras hemma, alla vill öva glosor på olika sätt och när man väl undervisats i glostränings-studieteknink i skolan behövs inget pedagogstöd för den "normala" eleven.
       
    En bra läxa ska barn och föräldrar klara utan problem, en dålig läxa är en sådan läxa som innebär att man ska förstå något helt på egen hand.    

    Jag blir helt allergisk när jag hör folk säga att läxor ska bort för att vissa föräldrar inte kan/vill hjälpa sina barn. VEM är hjälpt av att Sveriges befolkning blir allt sämre på att läsa, skriva och räkna? Knappast barnen till de ovilliga föräldrarna, den dagen de söker vård eller själva sätter sina barn i förskola eller behöver hjälp av en jurist. Välutbildade yrkesmänniskor behöver vi alla. Och samhället, demokratin, behöver folk som kan räkna och har god läsförståelse oavsett vad de jobbar med, folk som väljer andra källor än Aftonbladet, som kan ställa kritiska frågor till politiker, som läser samhällsinformationen mellan raderna. 
    Och VARFÖR sätta ribban efter de svagaste jämt? I så fall kan man ju också förbjuda musikskolor, ta bort alla bidrag till fotbollsklubbar och simskolor, för alla barn får ju inte gå... Livet är inte rättvist. Vissa får inte läxhjälp, men de kanske å andra sidan har två syskon, en kärleksfull faster och en frisk kropp. Barnet som får läxhjälp kanske är ensambarn, har totalt fem släktingar i hela världen och diabetes. Plus att om några barn får god hjälp hemma, då behöver inte de så himla mycket hjälp i skolan... och skolans resurser kanske räcker till de som inte får hjälp hemma. Ska ingen öva hemma måste lärarna ge alla mer hjälp och det blir mindre tid över till de svaga.

    Slutligen är jag positiv till läxor eftersom jag anar en tendens i samhället att skylla allt ansvar för barnen på "någon annan". Tar man bort läxor ger man föräldrar rätt i att skolan har det hela och fulla ansvaret att fostra barnen till samhällsmedborgare. Så vill jag inte ha det. Skolan ska GARANTERA att alla barn får del av ALLT som kursplanerna tar upp - men nog sjutton har föräldrarna ett ansvar att utamana barnen och utveckla deras kunskaper och t.ex. lära dem klockan, se till att de kan simma, låta dem skriva sina namn själva på julkort, involvera i matlagningen, låta barnet läsa TV-bilagan själv, förklara varför man inte slänger skräp osv osv. Alla kan inte göra allt hemma (läsa TV-bilagan var ju ett exempel, man kan ju lika gärna läsa något annat) och därför finns skolan, men visst katten ska alla göra något och skolan kan aldrig ta allt ansvar från föräldrarna.
     
    Tillägg: Den absolut sämsta ursäkten jag hört när det gäller motargument till läxläsning är "Vi hinner inte". Detta sagt när det gäller läxor av typen "läs högt tio minuter varje dag". Har man inte tio minuter över för sitt barn? Självklart kan man inte sitta timmar varje dag - det finns absolut de som ger för mycket läxor - men tio minuter?

    Ofta sägs detta av familjer där man glatt låter barnen ha tre fritidsaktiviteter och där barnen efter varje helg berättar om middagar med grannarna, biobesök, resor till landet, lek med den och den och den kompisen osv osv. Självklart ska man kunna göra roliga saker på sin fritid, men jag kan inte förstå prioriteringen. Och vad lär man sitt barn? Att det är helt okej att strunta i läxor/jobb för att man hellre vill göra ALLA fritidsaktiviteter man kommer på? Jag kan förstå att man känner att man inte hinner i de perioder då livet skiter sig på riktigt - svåra sjukdomar i släkten, kräksjuka hemma och deadlines på jobbet. Men då hinner man inte gå på cirkus, shower, leka med alla grannar och gå på två kalas under en helg heller...
  • Pirum

    I vissa ämnen tror jag det är nödvändigt med läxor, tex språk med glosinlärning eller verbböjning. Matte för att lära multiplikationstabellen som ett rinnande vatten. 

    Sedan finns det en pedagogisk poäng med att börja med små läxor tidigt. Det är tufft att sedan i högstadiet och gymnasiet plötsligt vänja sig vid att arbeta hemma om man aldrig gjort det tidigare.

    Läxhjälp i skolan tror jag är lösningen för att säkerställa att alla får en likvärdig utbildning oavsett bakgrund. 

    Jag röstade inte eftersom jag inte vet hur det ser ut generellt med läxor nuförtiden.

  • lovegun
    neelliee skrev 2011-12-01 06:50:27 följande:
    Tillägg: Den absolut sämsta ursäkten jag hört när det gäller motargument till läxläsning är "Vi hinner inte". Detta sagt när det gäller läxor av typen "läs högt tio minuter varje dag". Har man inte tio minuter över för sitt barn? Självklart kan man inte sitta timmar varje dag - det finns absolut de som ger för mycket läxor - men tio minuter?

    Ofta sägs detta av familjer där man glatt låter barnen ha tre fritidsaktiviteter och där barnen efter varje helg berättar om middagar med grannarna, biobesök, resor till landet, lek med den och den och den kompisen osv osv. Självklart ska man kunna göra roliga saker på sin fritid, men jag kan inte förstå prioriteringen. Och vad lär man sitt barn? Att det är helt okej att strunta i läxor/jobb för att man hellre vill göra ALLA fritidsaktiviteter man kommer på? Jag kan förstå att man känner att man inte hinner i de perioder då livet skiter sig på riktigt - svåra sjukdomar i släkten, kräksjuka hemma och deadlines på jobbet. Men då hinner man inte gå på cirkus, shower, leka med alla grannar och gå på två kalas under en helg heller...
    Det tycker jag också kan vara lite löjligt att säga att man inte hinner med en tio minuters läxa.
    Men om man har 4 barn som har olika läxor och kanske en eller två behöver extra hjälp, då får man istället ingen tid att umgås med sina barn utan skolarbeten.
    Tror nog att alla tycker olika beroende på vilken bakgrund man själv har.
    Ett bra exempel jag hittade var:
    Tyra är ensamt barn till två högtutbildade föräldrar och gör samma uppgift som Nelly.
    Nellys mamma är ensamstående, jobbar shift och har 2 mindre barn som Nelly ofta får se efter medans mamma jobbar.
    De har samma uppgift som ska dömmas lika.
    Rättvist?
  • neelliee
    lovegun skrev 2011-12-01 19:55:00 följande:
    Det tycker jag också kan vara lite löjligt att säga att man inte hinner med en tio minuters läxa.
    Men om man har 4 barn som har olika läxor och kanske en eller två behöver extra hjälp, då får man istället ingen tid att umgås med sina barn utan skolarbeten.
    Tror nog att alla tycker olika beroende på vilken bakgrund man själv har.
    Ett bra exempel jag hittade var:
    Tyra är ensamt barn till två högtutbildade föräldrar och gör samma uppgift som Nelly.
    Nellys mamma är ensamstående, jobbar shift och har 2 mindre barn som Nelly ofta får se efter medans mamma jobbar.
    De har samma uppgift som ska dömmas lika.
    Rättvist?

    Nja... Nelly har två syskon, Tyra har inget syskon alls. Rättvist? Ska Tyra verkligen bedömas lika hårt som Nelly, stackars Tyra som kanske gråter på kvällen eftersom hon också saknar andra barn i sin familj? Smålöjlig jämförelse kanske, men vi har olika förutsättningar och så är det bara. Nellys mamma har större möjligheter att lära sin dotter att dela med sig, turtagning, konflikthantering osv. än vad Tyras föräldrar har. Tyras föräldrar har ju bara ett barn... kan inte erbjuda daglig träning i samspel med andra barn. Nelly kanske är bättre rustad för det sociala samspelet i skolan, Tyra kanske har med akademiska fördelar.

    Jag är nog av åsikten att barn innebär ett ansvar och under "normala" omständigheter får man faktiskt ta sig tid att vara tillsammans med sina barn om man sätter dem till världen. Förhoppningsvis behöver inte alla fyra barnen hjälp med läxorna samtidigt, har man ett barn i ettan kanske det äldsta går på högstadiet och då borde man ju klara det mesta själv  
  • Äppelpaj80

    Mindre läxor men de bör givetvis inte tas bort helt. Kanske ha mer i vissa ämnen som några skrivit. Anpassa helt enkelt. Dessutom tycker jag att läxläsning på skoltid är något som alla skolor skulle erbjuda.

Svar på tråden Läxor; bra eller dåligt?