• Anonym (förtv­ivlad)
    Äldre 2 Dec 08:32
    3810 visningar
    28 svar
    28
    3810

    Söka familjeanknytning från Turkiet?

    Är det fortfarande möjligt att kunna ansöka familjeanknytning från Turkiet? 

    Min man kommer från Iran och kan inte återvända dit för att ansöka om anknytning, för då kommer han inte att få utresetillstånd då han har politiska problem med regimen. Något som inte Migrationsverket tror på förövrigt, men det är ju en helt annan fråga.    

    Vi är gifta, men har inga barn och komemr inte att skaffa några heller. Det är dessutom brottom med ett svar eftersom han har ett utvisningsbeslut hängande över sig. Han har i alla fall ett giltigt pass och det enda landet som iranier kan åka till utan visum är Turkiet vad vi vet. Är det möjligt att han får åka till

    Jag läste detta på Svenska Ambassaden i Turkiet och fick ett litet hopp. "Ambassaden i Ankara tar emot ansökningar om uppehållstillstånd från personer som bor i Turkiet, oavsett deras nationalitet."

    Som jag förstår så måste han i alla fall vara bosatt där. Men kan han resa dit istället för att återvända till Iran och bo och jobba ett tag där för att sedan ansöka om anknytning till mig från Turkiet, eller är detta långsökt?
     
    Kanske Smilla75 kan svara, eller någon som varit med om samma sak?

     

  • Svar på tråden Söka familjeanknytning från Turkiet?
  • Anonym (mig)
    Äldre 2 Dec 08:39
    #1

    Du skriver att han har ett utvisningsbeslut hängande över sig. Menar du att han fått ett eller att det väntas ett? På vilka grunder blir han utvisad? Hur länge har han bott här?

    Jag vet inte om man kan göra som du har tänkt, men sen är det väl inte bara att flytta till Turkiet hur som helst? De har väl också regler för invandring? Och om han blir utvisad från Sverige, är det då troligt att han får UT igen oavsett var han ansöker ifrån? 

  • Anonym (förtv­ivlad) Trådstartaren
    Äldre 2 Dec 09:17
    #2

    Han har ett utvisningshot som vi väntar på ska verkställas. Grunden till det är att han fått avslag i sin asylansökan från migrationsverket i alla instanser. Han har varit i Sverige i drygt tre år.

    Turkiet har inga visumregler för människor från Iran. Åtminstone vad jag har läst så kan han stanna utan problem i tre månader, passera gränsen under 24 timmar och sedan återvända och få tre månader till lagligt. problemet i så fall är väl vart han ska passera, då Turkiet är ett av de få länder iranier kan resa till utan visum. Jag vet inte om tanken är långsökt, men just nu griper vi varje halmstrå.

    Ja vi är gifta och han har rätt att få UT, han har rätt att söka anknytning till mig, oavsett från vilket land han än söker. Det finns till och med en dom som slår fast att man kan ansöka om familjeanknytning på svenskt konsulat i vilket annat land som helst, Migrationsverket måste behandla förfrågan.  https://lagen.nu/dom/mig/2011:1 Men hur det gick för den här personen sedan vet jag faktiskt inte.

  • Anonym (mig)
    Äldre 2 Dec 09:29
    #3
    Anonym (förtvivlad) skrev 2011-12-02 09:17:03 följande:
    Han har ett utvisningshot som vi väntar på ska verkställas. Grunden till det är att han fått avslag i sin asylansökan från migrationsverket i alla instanser. Han har varit i Sverige i drygt tre år.

    Turkiet har inga visumregler för människor från Iran. Åtminstone vad jag har läst så kan han stanna utan problem i tre månader, passera gränsen under 24 timmar och sedan återvända och få tre månader till lagligt. problemet i så fall är väl vart han ska passera, då Turkiet är ett av de få länder iranier kan resa till utan visum. Jag vet inte om tanken är långsökt, men just nu griper vi varje halmstrå.

    Ja vi är gifta och han har rätt att få UT, han har rätt att söka anknytning till mig, oavsett från vilket land han än söker. Det finns till och med en dom som slår fast att man kan ansöka om familjeanknytning på svenskt konsulat i vilket annat land som helst, Migrationsverket måste behandla förfrågan.  lagen.nu/dom/mig/2011:1 Men hur det gick för den här personen sedan vet jag faktiskt inte.
    Ja, det jag tänker på är att han visst kan åka till Turkiet och vistas där i 3 månader åt gången, men jag tror inte att han räknas som BOENDE i landet och då inte kan hänvisa till den regeln du hänvisar till i TS, att de som bor i Turkiet kan ansöka på Ambassaden i Ankara. Han bor ju inte där utan vistas bara de där 3 fria månaderna.

    Men du kan ju ringa och fråga Ambassaden för ett 100%-igt svar.
  • Anonym
    Äldre 2 Dec 09:52
    #4

    Vill bara tillägga att om det går att söka från Turkiet och tar mer än tre månader så kan han "köpa" tre månader till på en polisstation eller göra som jag gjorde när jag bodde där nere, ta båten över till turkiska delen av Cypern. Då får han nya stämplar i passet. (Jag brukade ta nattbåten som gick vid 23-tiden och sedan nästa båt tillbaka dagen efter. Det var billigare att ta båten än att köpa 3-månaders visumet på polisstationen.

    Ett annat alternativ är väl att han söker från Iran och tillbringar väntetiden i Turkiet. Om han har ett utvisningshot som ska verkställas kommer de att skicka honom till Iran. Då kan han väl lämna in ansökan på ambassaden där (Ring dit och fråga om han kan lämna ansökan i samband med intervjun) och sedan direkt bege sig till Turkiet och vänta. Se till att alla papper är klara innan han blir utvisad så kan han söka fortare.

    Lycka till

  • Anonym (mig)
    Äldre 2 Dec 09:58
    #5
    Anonym skrev 2011-12-02 09:52:04 följande:

    Vill bara tillägga att om det går att söka från Turkiet och tar mer än tre månader så kan han "köpa" tre månader till på en polisstation eller göra som jag gjorde när jag bodde där nere, ta båten över till turkiska delen av Cypern. Då får han nya stämplar i passet. (Jag brukade ta nattbåten som gick vid 23-tiden och sedan nästa båt tillbaka dagen efter. Det var billigare att ta båten än att köpa 3-månaders visumet på polisstationen.

    Ett annat alternativ är väl att han söker från Iran och tillbringar väntetiden i Turkiet. Om han har ett utvisningshot som ska verkställas kommer de att skicka honom till Iran. Då kan han väl lämna in ansökan på ambassaden där (Ring dit och fråga om han kan lämna ansökan i samband med intervjun) och sedan direkt bege sig till Turkiet och vänta. Se till att alla papper är klara innan han blir utvisad så kan han söka fortare.

    Lycka till


    Det sista alternativet fungerar ju inte då han inte kommer ut från Iran om han väl kommit in där....
  • Anonym
    Äldre 2 Dec 22:13
    #6
    Anonym (mig) skrev 2011-12-02 09:58:06 följande:
    Det sista alternativet fungerar ju inte då han inte kommer ut från Iran om han väl kommit in där....
    han skulle säkert inte vara den första som gick över gränsen utan att passera någon gränsvakt. Men det kan ju vara riskabelt. Å andra sidan så kommer han inte kunna åka till Turkiet heller eftersom de kommer utvisa honom till Iran.
  • Anonym (förtv­ivlad) Trådstartaren
    Äldre 3 Dec 18:36
    #7
    Anonym skrev 2011-12-02 22:13:06 följande:
    han skulle säkert inte vara den första som gick över gränsen utan att passera någon gränsvakt. Men det kan ju vara riskabelt. Å andra sidan så kommer han inte kunna åka till Turkiet heller eftersom de kommer utvisa honom till Iran.

    Vart har du hört att Turkiet automatiskt utvisar honom till Iran? Normalt sett gör de ju inte det då det är ett grannland, ungeför som Norge för oss.

    I värsta fall får han väl söka asyl där då, eller gå till UNHCr och be om hjälp. Det är många iranier som har gjort det, så han lär knappast vara den första eller den sista i så fall.

    Ärligt talat, i dag så känns det som om alla dörrar är stängda. För mig känns det som jag lika bra kan inrikta mig på att bli änka.  Jag vet inget annat land som en iranier kan åka till utan visum än Turkiet. 

    För några månader sedan så hörde jag att svenska ambassade i Turkiet slutat att hjälpa till med anknytningsärenden. Men det var iofs innan den här domen om Norge kom, där det står att de måste behandla alla ärenden. Är det någon som försökt att söka anknytning från Turkiet den närmaste tiden, dvs någon som inte är turk?
  • Äldre 4 Dec 12:06
    #8
    Anonym (förtvivlad) skrev 2011-12-02 08:32:18 följande:

    Är det fortfarande möjligt att kunna ansöka familjeanknytning från Turkiet? 

    Min man kommer från Iran och kan inte återvända dit för att ansöka om anknytning, för då kommer han inte att få utresetillstånd då han har politiska problem med regimen. Något som inte Migrationsverket tror på förövrigt, men det är ju en helt annan fråga.    

    Vi är gifta, men har inga barn och komemr inte att skaffa några heller. Det är dessutom brottom med ett svar eftersom han har ett utvisningsbeslut hängande över sig. Han har i alla fall ett giltigt pass och det enda landet som iranier kan åka till utan visum är Turkiet vad vi vet. Är det möjligt att han får åka till

    Jag läste detta på Svenska Ambassaden i Turkiet och fick ett litet hopp. "Ambassaden i Ankara tar emot ansökningar om uppehållstillstånd från personer som bor i Turkiet, oavsett deras nationalitet."

    Som jag förstår så måste han i alla fall vara bosatt där. Men kan han resa dit istället för att återvända till Iran och bo och jobba ett tag där för att sedan ansöka om anknytning till mig från Turkiet, eller är detta långsökt?
     
    Kanske Smilla75 kan svara, eller någon som varit med om samma sak?

     


    Jag vet tyvärr inte om de sluitat med anknytningsintervjuer i Ankara.
    Däremot kan de inte neka en ansökan för att han inte är bosatt där. Det räcker att han har en adress där han kan kontaktas. Ur den aspekten borde det fungera. kan som du skriver alltid söka asyl hos UNHCR för att förhindra deportation. Han får själv resa till Turkiet. Polisen verkställer honom inte till ett land dit han saknar anknytning.
  • Anonym (förtv­ivlad) Trådstartaren
    Äldre 4 Dec 18:08
    #9
    Smilla75 skrev 2011-12-04 12:06:53 följande:
    Jag vet tyvärr inte om de sluitat med anknytningsintervjuer i Ankara.
    Däremot kan de inte neka en ansökan för att han inte är bosatt där. Det räcker att han har en adress där han kan kontaktas. Ur den aspekten borde det fungera. kan som du skriver alltid söka asyl hos UNHCR för att förhindra deportation. Han får själv resa till Turkiet. Polisen verkställer honom inte till ett land dit han saknar anknytning.
    Tack Smilla75!

    Jag har lite fler följdfrågor till dig.

    Om han själv väljer att åka till Turkiet innan ärendet lämnas över till polisen, får han då ut sitt pass från Migrationsverket om han kan uppvisa en biljett till Turkiet? 

    Vad för slags adress måste han uppvisa? Räcker det med att han är inneboende hos någon där? 

    Om han söker anknytning till mig från Turkiet så kan väl inte Migrationsverket neka honom att komma till mig? Vi är gifta och har bott ihop nästan hela hans vistelsetid här i Sverige. Det är väl Migrationsverket som ska bevisa skenäktenskap i såna fall, i fall de nekar honom?

    Jag frågar detta eftersom jag läst i en gammal tråd angående en (sv) kvinna och (utl) man som fick rådet av Migrationsverket att ansöka från ett annat land än hemlandet. Han reste ut, men fick aldrig mer tillstånd att komma tillbaka. Det är sju åtta år sedan. De var iofs inte gifta. 
  • Äldre 4 Dec 18:42
    #10
    Anonym (förtvivlad) skrev 2011-12-04 18:08:31 följande:
    Tack Smilla75!

    Jag har lite fler följdfrågor till dig.

    Om han själv väljer att åka till Turkiet innan ärendet lämnas över till polisen, får han då ut sitt pass från Migrationsverket om han kan uppvisa en biljett till Turkiet? 

    Vad för slags adress måste han uppvisa? Räcker det med att han är inneboende hos någon där? 

    Om han söker anknytning till mig från Turkiet så kan väl inte Migrationsverket neka honom att komma till mig? Vi är gifta och har bott ihop nästan hela hans vistelsetid här i Sverige. Det är väl Migrationsverket som ska bevisa skenäktenskap i såna fall, i fall de nekar honom?

    Jag frågar detta eftersom jag läst i en gammal tråd angående en (sv) kvinna och (utl) man som fick rådet av Migrationsverket att ansöka från ett annat land än hemlandet. Han reste ut, men fick aldrig mer tillstånd att komma tillbaka. Det är sju åtta år sedan. De var iofs inte gifta. 

    Gör han sannolikt att han samarbetar får han ut sitt pass, det ska inte vara något problem.
    Det räcker att ha en adress dit man kan få post.


    Migrationsverket har bevisbördan precis som de skriver. De ska "göra sannolikt" att det är ett sken. Avslag för gifta är ovanligt och inget du behöver oroa dig för, det år stor skillnad mot att vara sambo och även de beviljas ju nästan alla.

Svar på tråden Söka familjeanknytning från Turkiet?