• Äldre 4 Dec 21:17
    145895 visningar
    1550 svar
    1550
    145895

    Vi med tidigare sfinkterruptur som snart skall ha barn igen

    Här samlas vi med tidigare sfinkterruptur som planerar/funderar/våndas/hoppas inför ännu en förlossning, både vaginal och kejsarsnitt. Vad har vi valt? Varför? Hur gick det? Stöttningstråd!

  • Svar på tråden Vi med tidigare sfinkterruptur som snart skall ha barn igen
  • Äldre 4 Dec 21:46
    #1

    Bra initiativ!

  • WimZy
    Äldre 4 Dec 21:57
    #2

    Jag valde kejsarsnitt med andra barnet och hon kom den 27 september i år. Det blev på Danderyd avd 17 och jag är så nöjd med bemötande och eftervård! (Födde sonen på BB-Sthlm i feb -08 och då fick jag en total sfinkterruptur med kvarstående problem och obefintlig eftervård)
    Hade många funderingar ang vaginal förlossning eftersom jag gärna ville vara med om värkarbete osv, men vågade inte riskera ännu en ruptur. Gick på Aurorasamtal eftersom jag var fruktansvärt rädd för snitt, men med facit i handen så är jag väldigt glad att jag valde snitt och jag mår jättebra efteråt! Tyvärr kvarstår mina problem med läkage, men jag får hjälp av Bäckenbottencentrum, så förhoppningen om att bli bättre finns.

  • Äldre 4 Dec 22:13
    #3

    Bra initiativ! Den kommer nog till stor nytta :)

    Imorgon är det två år sen jag födde vår dotter :) Och fick en total sfinkterruptur grad 3 och 4. 4:an tillsammans med mina besvär har gjort att läkarna säger att jag inte har nåt annat val än snitt, så 27 feb är det dags. Jag är inte helt glad i tanken på snitt, men vet att för mig är alternativet värre. Däremot är jag väldigt glad över att JAG slapp göra valet :)

  • Äldre 5 Dec 10:49
    #4

    Hej!

    Jag har bf i mars och vill gärna vara med här. Fick partiell SR grad 3 med förra barnet. Har inbokat samtal om hur det ska bli med denna förslossning. Är inte helt säker men tror jag väljer ks om jag får välja, för har vissa läckageproblem (som jag inte tagit tag i och kollat upp...) Vet nån hur länge man bör kunna hålla sig för att det inte ska räknas som "problem"? Jag måste springa ofta på toa inom en halv till en minut efter att jag kännt mig nödig... Kan oftast inte hålla gaser heller samt som sagt visst läckage efter toabesök.

  • Äldre 5 Dec 11:50
    #5

    Hej!

    Har BF i maj, hoppas innerligt bli  beviljad ett snitt denna gång. Fick en total grad 4 när dottern föddes i april 2009, hon kom till världen genom yttre press, klipp och sugklocka 16 dagar över tiden och vägde 5070 gram. Väntar nu på rutinultraljud 20/12 och därefter ska jag bli kallad för läkarsamtal för att diskutera förlossningssätt. Ska bli intressant att höra hur de resonerar här.

  • Äldre 5 Dec 12:15
    #6

    "Kul" att vi blir fler, förstå mig rätt..
    Känns bra att läsa om lyckade kejsarsnitt WimZy. Det är det jag också se valt så om en månad är det dags! Är precis som du lite orolig även för snitt men som sagt, det är bara att välja mellan pest eller kolera om man vill ha fler barn som du skriver Stinis83.

    AnnaJL
    Jag vet inte var gränsen går men vill du väldigt gärna ha en vaginal förlossning igen, om det går? Annars tror jag inte att man rekommenderar det om du ändå har de problem du har. En vaginal förlossning är ju en väldig påfrestning och inget att rekommendera om man inte är helt bra igen. Symtomen kommer ju inte bli bättre efter att ha fött ytterligare ett barn... Om man nu inte är het bra emellan menar jag.

    Camillaa87
    Vill du väldigt gärna ha snitt så lär det inte blir problem om du haft en grad 4 och önskar snitt inför nästa förlossning.

  • Äldre 5 Dec 12:53
    #7

    Anna, om du har de problem du har så är det fullt tillräckligt för att de borde rekommendera dig snitt, så stå på dig om det är det du vill ha.

    Camilla, de läkare jag träffat säger att man i regel rekommenderar snitt utan diskussion om man haft en grad 4. Är man däremot problemfri så kan man få föda vaginalt om man vill :)

    Education, precis! Inget av det är något man direkt längtar efter, men man längtar ihjäl sig efter bebisen som kommer utav det :)

  • Filidu­tt84
    Äldre 5 Dec 13:01
    #8

    Hej! Vilken bra tråd! Jag väntar andra barnet i maj 2012 och har börjat fundera på det här med förlossningssätt...
    Med första, som föddes i juli 2009, trodde jag att jag klarade mig utan SR men fick veta nu på inskrivningen (!) med andra barnet att jag visst fick grad 3 och 4... Har inga besvär men vill ju inte råka ut för det igen.

    Dock verkar det väääldigt svårt att få beviljat ks här, Gävleborgs län.
    Vet inte än om jag orkar kämpa för det eller om man ska hålla tummarna för att det går bättre nästa gång, vilket det ofta gör iofs..
    Svårt, tycker jag.

    Ha det!

  • Äldre 5 Dec 13:20
    #9

    Det var 16 mån som sonen föddes och jag fick en ruptur grad 4.
    Är helt besvärsfri efter den MEN sonen kom väldigt snabbt på lite drygt 2 h och vägde 5 kg och var 56 cm lång. Stor kille. (jag gick upp 15kg och landade på 73 kg fl-dagen).
    Om nästa väger mer och kommer snabbare? Det oroar mig.
    Vill egentligen inte ha ett ks men är nog dum om jag tackar nej. Suck.
    Har dock gott om tid att besluta mig. Nästa kommer juli 2012.

  • Äldre 7 Dec 14:21
    #10

    Tack för råd Stinis och Education. Jag lutar åt välja snitt, men måste bearbeta tanken på att inte få en fin "naturlig" förlossning ett tag till tror jag... Man hör så många härliga historier om folks andra förlossning och då glömmer jag att det är stor risk att det inte kommer gälla mig. Jag kommer ju antagligen spricka i mer eller mindre om jag föder vaginalt en gång till. Sen har jag hört att planerat ks brukar vara en mycket bra förlossningsupplevelse.

Svar på tråden Vi med tidigare sfinkterruptur som snart skall ha barn igen