• April barn
    Äldre 8 Dec 20:21
    29933 visningar
    50 svar
    50
    29933

    Hur räknar du graviditetsveckor?

    Jag är gravid med mitt andra barn nu och vet att jag även under min första graviditet tyckte detta var märkligt, jag är nu i vecka 7+3 och säger då att jag är i vecka 7 för det är ju det jag är !? Jag var nu tvungen att fråga mina två barnmorskor om detta då det finns flera bm, de flesta internetsajter samt nästan hela sveriges befolkning som inte räkna så. Mina bm sa att jag räknade rätt och det var ett problem att de flesta räknar en vecka för långt fram, några exempel:

    När jag kollade beräknad förlossning den dagen jag hade äl (alltså 2 veckor efter mensen) sa räknaren att jag är i vecka 3 och ägget håller nu på att fästa..... Stämmer ju inte eftersom jag hade äl då och var alltså i vecka 2!
    När jag nu läser står det också fel information så jag får alltid klicka mig bak en vecka för att få läsa korrekt info om vad som händer nu.

    Jag kan inte vara i vecka 40 en vecka innan min bf? En vecka innan är jag i vecka 39...

    Och som mina barnmorskor sade, det är otroligt viktigt för en person som kommer föda förtidigt. Åker du till förlossningen i vecka 26+1 kan du inte säga att du är i vecka 27 eftersom de 6 dagarna och skillnaden mellan de veckorna är jättestor i utvecklingen för barnet....

    Vad tycker ni andra om detta och hur tänker ni? Jag vet ju att de flesta räknar så där men för mig låter det mer som "lyckoräkning" Flört, vilket såklart är helt okej så länge man inte behöver vård då.
    Blev mycket långt inlägg nu, men jag tycker detta är ganska spännande Glad


    ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ Pyret bf 22 Juli 2012 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur räknar du graviditetsveckor?
  • Äldre 8 Dec 21:18
    #21

    Jag läser bara de kalendrar där man fyller i bf först

    Förra graviditeten sa jag att "jag är i v 32" när jag höll på att avverka vecka 32 (alltså v 31+3 tex). Denna gång säger jag "32 fulla veckor på måndag" eftersom det inte är så skoj att vara i vecka 41 eller mer

  • ILoveF­ashion
    Äldre 8 Dec 21:23
    #22

    Anledningen till att man säger att man ÄR i v. 18 fast man egentligen är : 17+3 är ju för att man har gått 17 fulla veckor + 3 dagar dvs du ÄR i v. 18?
     inte så komplicerat egentligen =)

  • Äldre 8 Dec 21:26
    #23

    Jag säger vecka 8 nu när jag är 8+4. Tycker det är enklast art säga som i vården. Skulle väl kunna säga nionde veckan också, men inte vecka 9, det blir bara förvirrande tycker jag.

  • Äldre 8 Dec 21:27
    #24

    Jag har varit gravid i 30 fulla veckor och 4 dagar. Jag är i den 31:a veckan av min graviditet. I första graviditeten tänkte jag mera "jag är i v. 8", sedan hade jag ett MA mellan den och denna, så nu har det mera handlat om att inte ta ut nåt i förskott och då har jag varit mer intresserad av hur mycket jag har klarat av d.v.s. "7 fulla veckor och några dagar". Och när slutet börjar närma sig, både denna gång och förra, så tappar jag kollen, inte bara på dagar utan också veckor. Det känns så mycket viktigare i början. Men jag tror att jag är i v. 31 nu, om jag inte har tappat räkningen... I kontakt med vården säger jag alltid "x fulla veckor" eller "x veckor + y dagar".

  • Havsju­ngfrun
    Äldre 8 Dec 21:54
    #25

    Jag är i v. 15 nu, d.v.s. v.14+3. Säger att jag är i den 15:e graviditetsveckan för det är ju det jag är eller 14 fulla veckor.

  • Äldre 8 Dec 22:38
    #26

    Jag tycker det är svårare när folk frågar vilken månad man är i. Vaddå månad? Hmm..
    Hur räknar ni där? Finns ju "kalendermånad" och graviditetsmånad (4veckor).
    Och är man verkligen gravid i nio månader? 

  • Äldre 9 Dec 08:55
    #27

    Irmeli - ja månader svarar jag aldrig på av den enkla anledningen att jag inte vet . Tror man är gravid i tio kalendermånader . Jag svarar antingen att jag är i v15 eller att Bf är 3/6

  • k girl
    Äldre 9 Dec 09:05
    #28

    Jag är på mitt trettiofemte levnadsår, men jag är trettiofyra år gammal.
    Jag har mindre än tre månader kvar av min graviditet. Det innebär att jag är i den (pågående) sjunde månaden, och inte den sjätte, eftersom det senare skulle innebära att jag har mer än tre månader kvar av min graviditet.
    På samma sätt funkar det ju med veckor. Jag har gått 27 fullgångna veckor (eller 27+3) men jag är i (den pågående) 28:e veckan.

  • Äldre 9 Dec 09:21
    #29

    Jag räknade under senaste graviditeten den exakta veckan+dagen.

    Då sonen föddes extremt tidigt, så lärde jag mig hur viktigt det är med dagarna.

  • enavmi­g
    Äldre 9 Dec 09:38
    #30

    Jag säger att jag är i v 25 då den 25:e veckan av graviditeten inte är slut ännu. Det är rent tekniskt den jag är i. Alltså 24 fullgångna veckor. Till vården säger jag att jag är i v 24+2.

Svar på tråden Hur räknar du graviditetsveckor?