• Kroken

    Fiskar till ett akvarium på 54 liter?

    Dottern fyller 10 år snart och hon önskar sig ett akvarium.
    Vi har haft akvarium tidigare så vi är inte helt ovana.
    Nu tänkte vi oss ett mindre och lämpligen har de erbjudande på ett 54 liters på Djurmagazinet just nu.
    Men vad kan vi ha för fiskar där i? Det är ju ett mindre så det får ju inte plats så många, eller så stora.
    Känner jag dotter rätt vill hon ha slöjstjärtar. Skulle det fungera med två stycken sådana? Jag vill även ha någon liten algätare i också.

    Ge mig tips annars tack

  • Svar på tråden Fiskar till ett akvarium på 54 liter?
  • Sale

    Kolla i djuraffären samtidigt som ni köper akvaritet. Jag har fått lära mig att lagom många fiskar är när deras längd är lika som antalet liter vatten. dvs. om ni har ett akvarium som är 54 liter kan ni ha cirka 10 fiskar som blir runt 5 cm långa.

  • Vissla

    Kolla inte i djuraffären när ni är där, då kan ni bli pålurade nånting som absolut inte ska gå i så där små tankar.
    Ni gör helt rätt i att kolla först och köpa sen.

    Slöjstjärt kan ni inte ha, dom kräver minst 200l
    Som algätare så finns det lite att välja mellan som får plats i så små kar, vietnamesisk grönling är ett alternativ, sen finns det små ancistrus malar, de flesta blir för stora men det ska finnas nån dvärgvariant.
    Annars är snäckor som äppelsnäckor/posthorn ganska bra algätare, eller siamesisk algätare, en liten fisk som trivs i små akvarium.
    Utöver algätern kanske en kampfisk och ett stim neontetror kan vara nånting?


  • Kroken
    Vissla skrev 2011-12-13 10:02:45 följande:
    Kolla inte i djuraffären när ni är där, då kan ni bli pålurade nånting som absolut inte ska gå i så där små tankar.
    Ni gör helt rätt i att kolla först och köpa sen.

    Slöjstjärt kan ni inte ha, dom kräver minst 200l
    Som algätare så finns det lite att välja mellan som får plats i så små kar, vietnamesisk grönling är ett alternativ, sen finns det små ancistrus malar, de flesta blir för stora men det ska finnas nån dvärgvariant.
    Annars är snäckor som äppelsnäckor/posthorn ganska bra algätare, eller siamesisk algätare, en liten fisk som trivs i små akvarium.
    Utöver algätern kanske en kampfisk och ett stim neontetror kan vara nånting?

     


    Har gjort lite efterforskningar kring akvarium och fiskar nu och kom ganska snart fram till att slöjstjärtar kan vi inte ha i det lilla akvariet. Men däremot så säger flera sidor på nätet med info om fiskar, akvarier m.m att de behöver minst 100 l och inte minst 200 l. Har iallafall bestämt oss (tror jag, inte riktigt säkra än) för att vänta med akvarium tills vi flyttar och har plats för ett större akvarium.

    Vad är det för fisk du har på bilden i ditt inlägg?
  • Vissla
    Kroken skrev 2011-12-13 14:46:23 följande:
    Har gjort lite efterforskningar kring akvarium och fiskar nu och kom ganska snart fram till att slöjstjärtar kan vi inte ha i det lilla akvariet. Men däremot så säger flera sidor på nätet med info om fiskar, akvarier m.m att de behöver minst 100 l och inte minst 200 l. Har iallafall bestämt oss (tror jag, inte riktigt säkra än) för att vänta med akvarium tills vi flyttar och har plats för ett större akvarium.

    Vad är det för fisk du har på bilden i ditt inlägg?
    Jag är lite så att jag tycker att djur av alla slag behöver större utrymme än vad som normalt anses lämpligt.. Såna där riktigt stora papegoj burar skulle jag inte ens stoppa in en undulat i tex, så har jag en ensam kampfisk hane i ett akvarium på 54l, dom ska tydligen bara behöva 10 :P
    Fisken på bilden är en av mina kampfisk hanar, cambodian crowntail
  • Tess1990

    Vi har chrystal red och Cherry räkor i vårat :)
    och 6 guppysar (fast vi fick ett yngel nästan på en gång och igår fick vi 10 små yngel till! och 2 till honor ska föda när som helst!)

    sen har vi 2 Ancistrus malar som är ca 4cm långa (kommer bli större men det tar ett tag, och då ska dom få större)

    sen har vi malaysiska sandsnäckor som håller botten hyfsat snygg och blåssnäckor som jag gärna hade vart utan!

  • MissBabaTnaa

    Hej! Tyvär så kommer slöjstjärtar inte att funka då dom blir stora (uppemot 20 cm) och kräver bra renhållning då dom smutsar ner mycket. Man brukar säga 150 liter på första fisken sedan 50 liter per ny slöjstjärt, och dom trivs bäst när dom är 3 st eller fler. En fin och bra fisk att ha i ett 50 liters akvarium är kampfisk. Hanarna är väldigt snygga (oftast bara dom som säljs) men kan tyvär inte vara fler än en då dom tar död på varandra, därav namnet kampfisk. Kampfisken är en väldigt tålig fisk enligt mina erfarenheter, klarar rumstemperatur så en doppvärmare behövs inte och går bra att ha med andra mindre fiskar som inte har så långa stjärtfenor. Fråga i butik så kan dom nog hjälpa till att ge några exempel på bra kamrater, neontätror funkar väldigt bra. Kampfiskar är också väldigt snygga att bara ha själv.

Svar på tråden Fiskar till ett akvarium på 54 liter?