• Äldre 12 Dec 17:06
    7442 visningar
    13 svar
    13
    7442

    Fakturera hyra bil utan moms?

    Se det som 2 skilda handlingar.
    När ditt företag hyr bilen från föreningen så är det momsfritt.
    När du fakturerar din kund så säljer du en momspliktig tjänst eftersom det inte längre är en ideel förening som står bakom tjänsten.


  • Äldre 12 Dec 20:52
    #5
    Michanna skrev 2011-12-12 20:33:38 följande:
    tänk på att det är bara halva momsen som är avdragsgill för företagare vid bilhyra
    CKillen behöver inte bry sig om det eftersom han inte drar av någon moms alls. Det är den som han hyr ut till som behöver ta hänsyn till det.

    Jag sökte lite på det och hittade följande:

    Hyra (leasing) av personbil


    Du får dra av högst 50 procent av momsen du betalar för att hyra (leasa) en personbil. Villkoret är att bilen körs minst 100 mil per år i din verksamhet. Om du hyr bilen kortare tid än ett år, får du räkna om sträckan i förhållande till hyresperioden, t.ex. till 50 mil om du hyr bilen ett halvt år. Om du hyr en bil för t.ex. taxitrafik och även använder bilen för godstransporter begränsas avdragsrätten i förhållande till användningen.


    Betyder det att om man hyr en bil för att köra ett ärende på t.ex. 10 km så är inte momsen avdragsgill?
    Iofs, för ett så kort ärende så hyr jag bilen på 2 timmar vilket ger av jag minst måste köra 1000 km * 2/(365*24)=0,22 km för att kunna göra avdrag på 50% av momsen
  • Äldre 13 Dec 13:08
    #7

    Idén med föreningens regler är väl att inga andra än medlemmar ska nyttja det som föreningen hyr ut eller säljer?
    Vad säger föreningen om att ditt företag säljer vidare saker till icke medlemmar?
    Kan inte din kund helt enkelt bli medlem i föreningen?

    Ett annat alternativ är att din kund tar prylarna in i ett företag. Då kvittar den extra momsen eftersom företaget får tillbaks den.


  • Äldre 13 Dec 16:28
    #9

    Det kan ju gå på något sätt, men inte som jag kan se det nu. För att köra momsfritt så måste rätt organisationen stå bakom tjänsten/varan.
    Om du hittar något sätt så uppdatera gärna tråden. Ja, uppdatera även om de säger att det inte går så har vi det från en officiell källa.


  • Äldre 19 Dec 09:25
    #11
    Ckillen skrev 2011-12-19 08:14:02 följande:

    Vet du sportpappa när och hur man kan ta saker som utlägg då?


    I momsbroschyren hos Skatteverket står det vad som gäller:
    http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/552.4.39f16f103821c58f680007909.html
    Kunden ska själv ha betalningsansvar till leverantören. Du får inte göra något vinstpålägg. Kunden ska betala samma belopp till dig som du betalat till leverantören. Beloppet ska behandlas som ett utlägg i din bokföring. Det ska bokföras på ett avräkningskonto och inte på något konto som påverkar resultatet. "Kunden ska själv ha betalningsansvar till leverantören." - Jag tolkar det som att kunden måste stå på eventuella avtal. I ditt fall är det du som är betalningsansvarig för bilavtalet vilket gör att det inte går att ta som ett utlägg.
  • Äldre 19 Dec 15:38
    #13
    Ckillen skrev 2011-12-19 11:50:39 följande:
    En annan fråga, är det ok att skriva kortfattat på en faktura och sen skicka med en fakturaspecifikation som beskriver vad fakturan avser mer detaljerat?
    Det har jag inte koll på men hittade följande sida som beskriver vad som ska stå med på en faktura:
    http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/startadrivaavslutaforetag/bokforingbokslut/bokforingvadkraverlagen.4.18e1b10334ebe8bc80005195.html

    Jag skulle nog säga att faktura + specifikation blir fakturan. Jämför med telefonoperatörers fakturor. Det står oftast telefoni x antal kronor och sedan får man en detaljerad specifikation vid sidan av.
Svar på tråden Fakturera hyra bil utan moms?