• Äldre 12 Dec 16:22
    1675 visningar
    9 svar
    9
    1675

    Syskon till tvillingar

    Hej

    Jag har tvillingar på 1,5år och jag och min man funderar på att skaffa syskon till dem till sommaren  ( om det nu går det tog tre år att få dem). Hur har det varit för er andra som har flera barn. Är jag galen som ens tänker tanken? Hur fick ni vardagen att gå ihopp?
    mvh Jeanette

  • Svar på tråden Syskon till tvillingar
  • Äldre 12 Dec 16:36
    #1

    ja varför skulle det vara galet att skaffa syskon till tvillingar? är det lika galet att skaffa syskon till enlingar också då? =)? Kör på säger jag. risken/chansen är ju att ni får tvillingar igen. det fick en kompis till mig! Men det har gått jättebra!

  • Äldre 12 Dec 19:12
    #2

    Nyfiken på lite svar också..

    Är gravid i v18 och mina tvillingar är nu 16mån (stor grabb på 7år också). Med både tvillingarna och stora grabben fick vi hjälp och jag åt pergotime för att få äl men denna lilla kom till helt utan hjälp (helt oplanerat och oväntat...) så vem vet din kropp kanske gjort som min och "återställlts" till normal  (som iaf min aldrig varit tidigare..) efter tvillingraviditeten  

  • Äldre 12 Dec 19:20
    #3

    Hej


    viseversa skrev 2011-12-12 16:36:57 följande:
    ja varför skulle det vara galet att skaffa syskon till tvillingar? är det lika galet att skaffa syskon till enlingar också då? =)? Kör på säger jag. risken/chansen är ju att ni får tvillingar igen. det fick en kompis till mig! Men det har gått jättebra!
    Våra tvillingar är lite speciella då jag gjorde en FET ( fick tillbaka ett fryst ägg efter provrörsbefruktning) och så blev det en pojke och en flicka. Så sanolikheten är att jag fick tillbaka det frysta och att vi mot alla odds lyckades pricka in. Men jag har en massa tvillingar i släkten både på mammas och pappas sida så helt omöjligt är det inte.

    Tyvärr så har jag gått upp 15kg efter min graviditet så jag kommer att vilja att gå ner minst 10kg innan vi börjar att försöka igen. Både för att underlätta min PCO och få en mindre riskfylld graviditet. Det har varit underbart att få tvillingarna men ack så trött jag har varit ibland. Vissa dagar så vill jag gärna ha ett barn till och andra "aldrig i livet" men så kanske alla känner. Hur har det varit för er efter att ha haft tvillingarna jämfört med att få ett barn i taget?
  • Äldre 12 Dec 20:00
    #4

    Har också PCO och hade ca 10kg övervikt sen graviditeten. Gick med i viktväktarna och hade precis blivit guldmedlem då jag fick reda på att jag var gravid.. (typiskt att gå ner allt och sen bara börja resan uppåt i vikt igen....) Testa med viktväktarna, fungerar bra med resten av familjens mat (ingen specialkost utan att mäta den "vanliga" maten) dvs man behöver inte lägga otroligt mycket energi på specialrätter när man redan har mycket att göra med tvillingarna.. 

    Tvillingar efter ett barn har gått bra, har turen att storgrabben var nästan 6år då han blev storebror. Han har hjälpt till väldigt mycket och älskar att leka med dem nu Tvillingar är krångligare men det märks nu hur mycket de njuter av att ha varandra  (och inte njuter dvs bits men men..).
    Tydligen så ska ett barn efter tvillingar vara en enkel match så vi håller tummarna!  

  • Äldre 17 Dec 12:39
    #5

    Hej på er! Har oxå pcos men ändå en himla massa barn . Har en dotter född -00, sedan en son född -04. Därefter hade vi egentligen inte tänkt ha fler och jag satte därför in en hormonspiral. När denna skulle bytas upptäckte gynekologen att jag led av pcos och hade väldigt mycket blåsor på äggstockarna. Han rådde mig att vara utan preventivmedel ett tag eftersom han ville se hur kroppen själv kom igång med mens å så. Att jag skulle bli gravid ansågs inte möjligt just då. En månad senare utan att ha fått någon mens var jag gravid. Upptäckte detta och då vi fick komma på ett vul visade det sig att vi väntade enäggstvillingar. Tjejerna föddes den 18/2-11 i vecka 36+2. Väntade sedan med efterkontroll, efter Mvc inrådan, tills jag fick min mens. Den kom aldrig däremot visade det sig att jag blivit gravid redan då tjejerna var ca 6 veckor. Så nu är det bara tre veckor kvar tills lillebror kommer. Jag hoppas att han skall hålla sig i magen till över årskiftet men vi får väl se vad han bestämmer sig för. I vilket fall som helst kommer det väl bli lite tufft med tre barn under elva månader samt en trotsig sjuåring och en förpubertal elvaåring men det är bara att gilla läget. Är ensam med alla barnen hela veckorna så, jag kommer förmodligen inte ha sysselsättningsproblem iaf!

  • Äldre 17 Dec 22:43
    #6
    Från 2 till 4 skrev 2011-12-17 12:39:07 följande:
    Hej på er! Har oxå pcos men ändå en himla massa barn . Har en dotter född -00, sedan en son född -04. Därefter hade vi egentligen inte tänkt ha fler och jag satte därför in en hormonspiral. När denna skulle bytas upptäckte gynekologen att jag led av pcos och hade väldigt mycket blåsor på äggstockarna. Han rådde mig att vara utan preventivmedel ett tag eftersom han ville se hur kroppen själv kom igång med mens å så. Att jag skulle bli gravid ansågs inte möjligt just då. En månad senare utan att ha fått någon mens var jag gravid. Upptäckte detta och då vi fick komma på ett vul visade det sig att vi väntade enäggstvillingar. Tjejerna föddes den 18/2-11 i vecka 36+2. Väntade sedan med efterkontroll, efter Mvc inrådan, tills jag fick min mens. Den kom aldrig däremot visade det sig att jag blivit gravid redan då tjejerna var ca 6 veckor. Så nu är det bara tre veckor kvar tills lillebror kommer. Jag hoppas att han skall hålla sig i magen till över årskiftet men vi får väl se vad han bestämmer sig för. I vilket fall som helst kommer det väl bli lite tufft med tre barn under elva månader samt en trotsig sjuåring och en förpubertal elvaåring men det är bara att gilla läget. Är ensam med alla barnen hela veckorna så, jag kommer förmodligen inte ha sysselsättningsproblem iaf!
    oj många barn : ) hur kommer det sig att du är ensam i veckorna?
  • Äldre 18 Dec 12:46
    #7

    Gedansk - är ensam under veckorna då maken jobbar. Han åker 6:30 varje morgon och har jag tur är han hemma precis innan de små ska gå och lägga sig så att han iaf hinner säga god natt, men han kan lika gärna vara hemma kl 22 på kvällen! Så jag sköter ALLT vad gäller barnen och hushålls sysslor.

  • Äldre 18 Dec 14:27
    #8
    Från 2 till 4 skrev 2011-12-18 12:46:08 följande:
    Gedansk - är ensam under veckorna då maken jobbar. Han åker 6:30 varje morgon och har jag tur är han hemma precis innan de små ska gå och lägga sig så att han iaf hinner säga god natt, men han kan lika gärna vara hemma kl 22 på kvällen! Så jag sköter ALLT vad gäller barnen och hushålls sysslor.
    Förstår lite hur du har det. Jag och min man driver eget och firrman håller på att flytta till större lokaler. Min man arbetar extremt mycket nu och jag arbetar när jag inte har VAB vilket är ofta. Men min svärmor brukar komma ett par gånger i veckan och hjälpa till med läggning ( hon arbetar natt och vi bor 5 från hennes arbete) ca 2h. Det har varit aldeles lagon tidigare så blev det för mycket " ska du inte göra........". Men så blev det nog också lite kulturkrock då hon är från Polen. Hur får du rutinerna att gå ihopp och lämna/hämta på dagis?
  • 4småhj­ärtan
    Äldre 28 Dec 22:28
    #9

    Vi hade en dotter på 4 år då vi fick tvillingar, när de sen var ett par månader så började jag redan fundera på en fyra fick på nåt sätt mersmak Glad sen avtog längtan efter en till när de var runt 8 månader Flört  Men sen kom läntan igen och vi fick vår lilla fyra när killarna var 3 år och SJÄLVKLART funkar det fint med syskon till tvillingar Glad mina gossar är så fina storebrorsor... Solig

Svar på tråden Syskon till tvillingar