• Anonym (Kirun­a)
    Äldre 13 Dec 20:03
    11427 visningar
    9 svar
    9
    11427

    Bo i Kiruna?

    Hur är det att bo i Kiruna? Jag och min man funderar på att flytta dit i framtiden, det verkar vara en fin stad. Men kan man bo där även fast man inte är svensk? Jag är svensk, men min man är utländsk, svart hår och bryter. Det jag undrar är om det är rasistiskt där, vi vill ju inte direkt köpa hus och skaffa jobb där då.
    Jag har hört att vissa långt i Sverige är rasistiska mot även svenskar som inte pratar tornedalsfinska?

  • Svar på tråden Bo i Kiruna?
  • Äldre 13 Dec 20:25
    #1

    Jag bor i Kiruna och det är fullt av mörkhyade/invandrare i denna stad. Så ja, man kan bo här och nej det är inte rasistiskt i denna stad. Visst finns det väl rasister precis som det finns över allt annars, men det är inte sådana som sticker ut ur mängden om man säger så.

    Rasistiska för att folk inte pratar tornedalsfinska? Ptja, det var det dummaste jag har hört.   

  • Äldre 13 Dec 21:41
    #2

    Min väninna föddes och växte upp i Kiruna. Hon flyttade därifrån när hon var 28, och hon säger att det finns ingen tråkigare stad... HON säger att folk är trångsynta, rasistiska (eller rättare sagt smygrasister hemma i furuköket) och tråkiga.... Hon säger dock att det är otroligt vackert där. Men som sagt, ej mina ord. För bara vidare budskapet:)

  • Anonym (mmm)
    Äldre 13 Dec 22:21
    #3

    Min vännina har bott där flyttade därifrån var latino helsvensk enligt mig men är ju lation med mörkt hår och mörka ögon och lite mörkare färg på huden.
    Hon fick höra av sina "vänner" "kollegor" på skämt ofta svartskalle,

  • Anonym
    Äldre 13 Dec 22:31
    #4

    Men gud vilken konstig trådstart.
    Vad menar du TS?
    varför skulle de finnas mer rasister i just den staden? Varför vill ni flytta dit om ni inte ens vet nånting om den?

  • Äldre 14 Dec 00:03
    #5
    djevojka skrev 2011-12-13 21:41:09 följande:
    Min väninna föddes och växte upp i Kiruna. Hon flyttade därifrån när hon var 28, och hon säger att det finns ingen tråkigare stad... HON säger att folk är trångsynta, rasistiska (eller rättare sagt smygrasister hemma i furuköket) och tråkiga.... Hon säger dock att det är otroligt vackert där. Men som sagt, ej mina ord. För bara vidare budskapet:)
    Trist att din väninna upplever oss Kirunabor som trångsynta, rasistiska och tråkiga. För så är det absolut inte, vilket jag känner att jag måste påpeka. 
    Anonym (mmm) skrev 2011-12-13 22:21:24 följande:
    Min vännina har bott där flyttade därifrån var latino helsvensk enligt mig men är ju lation med mörkt hår och mörka ögon och lite mörkare färg på huden.
    Hon fick höra av sina "vänner" "kollegor" på skämt ofta svartskalle,
    Undra vad hon arbetade på för plats, tycker själv det är helt absurt att folk kallar folk svartskalle oavsett om det är skämt eller inte. Jag själv trivs otroligt bra på mitt arbetsställe och vi är verkligen en mix av anställda, finskar, iranier, muslimer, vietnameser och araber. Skulle absolut inte tolerera att folk säger svartskalle till någon av mina arbetskollegor. Mycket trist att hon fick utstå det :(
     
  • Neiti
    Äldre 14 Dec 00:55
    #6

    Här är en till Kirunabo!

    Du är ute och cyklar ts!! ;)

  • Anonym (infly­ttad)
    Äldre 14 Dec 01:05
    #7

    Ni vill flytta dit men inte jobba? Jag tycker Kiruna är en fantastisk stad, och självklart (tyvärr) förekommer rasism, precis som i alla andra städer, men rent generellt så tror jag inte Kirunabor bryr sig speciellt mycket om hudfärg/språk/ursprung..

  • Anonym
    Äldre 14 Dec 01:27
    #8

    Jag är en fd. Kiruna bo. Fast har fortfarande anknytning dit då de finns nära och kära som bor kvar där. Kiruna som stad, om man ens kan kalla det en stad, mer ett samhälle, ett gruv-samhälle:) är såååå tråkigt! Min personliga åsikt. Finns ju ingenting att göra där om man inte gillar natur, fjällvandring, fiske, skidor och sånt. Om man älskar shopping som jag gör, ja då är det totalt uteslutet. Finns inget. Uteliv, tillåt mig le....  Numera finns det inte ens en simhall där, vart ska barnen lära sig att simma och om man tänker på sjukvårdsbiten... allt eftersom läggs ju det ena efter det andra ner.. känns ju inte bra om man vill utveckla och inte avveckla en stad... Vad gäller rasism. det finns det säkert, bor ju mycket  blandande nationaliteter där... men rasism finns det väll , tyvärr, på andra ställen också. Trots allt finns det faktiskt en risk e¨ller möjlighet, beroende på vad man vill kalla det,  att jag skulle kunna flytta tillbaka dit, varför? Det beror endast, endast. på att vi har så mycket familj och vänner kvar där. Men då förutsätter det att man har ett arbete där, jag hade aldrig flyttat dit bara för att liksom. Kiruna är en mysig stad.. med härliga människor... och jag tycker om att åka dit för några dagar... men sen är det alltid skönt att komma hem till stan igen ;) 

  • Äldre 29 Jul 20:51
    #9

    jag har bott i kiruna i hela mitt liv och jag kan inte säga att det är någon speciell rasism här. . är väl samma som överallt. .. Men jag måste ändå säga att jag inte förstår varför folk flyttar härifrån

Svar på tråden Bo i Kiruna?