• Anonym

    Nån som gjort kirurgisk abort utan narkos?

    Är det någon?
    Hur gjordes den och vad tyckte ni?
    Vilken vecka gjordes den?  

  • Svar på tråden Nån som gjort kirurgisk abort utan narkos?
  • Anonym (say what?)

    Skulle inte tro att vården utför det på det viset, faktiskt. Men jag kan för all del ha fel.

  • Anonym

    Jag har gjort det på kvinnokliniken,kommer ej ihåg exakt vecka men runt 8 tror jag. Rekomenderar inte det var det absolut värsta jag varit med om både psykiskt och fysiskt endast lokalbedövning. Hellre dör jag själv än gör om det.Varför undrar du?

  • Anonym
    Anonym (say what?) skrev 2011-12-14 17:53:39 följande:
    Skulle inte tro att vården utför det på det viset, faktiskt. Men jag kan för all del ha fel.

    Jodå, det gör de visst det.
    Så ja, du har fel.
    Man får själv välja om man vill ha lugnande och bedövning eller om man vill ha lätt narkos.

    I de flesta länder runt om i världen görs abort aldrig med narkos eftersom det är både för dyrt och för farligt. 
    Och lugnande är ovanligt.
    Man ligger i gynstolen och läkaren suger ut graviditeten med vacuumsugen helt enkelt. That´s is.
    Kvinnorna är glada om de får något smärtstillande ens. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-14 19:07:00 följande:
    Jag har gjort det på kvinnokliniken,kommer ej ihåg exakt vecka men runt 8 tror jag. Rekomenderar inte det var det absolut värsta jag varit med om både psykiskt och fysiskt endast lokalbedövning. Hellre dör jag själv än gör om det.Varför undrar du?

    Jaså, var det så illa?
    Jag har läst av andra som också gjort det att det inte alls var otäckt och att de var glada som slapp sövas.

    Usch då, kan ju inte va kul att du hellre dör.... på vilket sätt var det så hemskt...?   
  • Anonym (say what?)
    Anonym skrev 2011-12-14 19:21:02 följande:
    Jodå, det gör de visst det.
    Så ja, du har fel.
    Man får själv välja om man vill ha lugnande och bedövning eller om man vill ha lätt narkos.

    I de flesta länder runt om i världen görs abort aldrig med narkos eftersom det är både för dyrt och för farligt. 
    Och lugnande är ovanligt.
    Man ligger i gynstolen och läkaren suger ut graviditeten med vacuumsugen helt enkelt. That´s is.
    Kvinnorna är glada om de får något smärtstillande ens. 
    Javisst och man föder helt utan bedövning också men nu är vi i Sverige och de flesta brukar fråga apropå sin egen situation här.

    Ville du ha ett hela världen-svar så vore det kanske smart att skriva ut det?
  • Anonym
    Anonym (say what?) skrev 2011-12-14 19:25:28 följande:
    Javisst och man föder helt utan bedövning också men nu är vi i Sverige och de flesta brukar fråga apropå sin egen situation här.

    Ville du ha ett hela världen-svar så vore det kanske smart att skriva ut det?

    Värst vad otrevlig du är då.
    Har en dålig dag?

    Kan säga att i t ex Ryssland där man gör mest aborter så är det inget konstigt alls. Det går fort, kvinnan är vaken och får värktabletter.
    Endast i undantagsfall man söver för en abort.
    Däremot får man i regel mycket mer bedövning vid förlossning än vi får här i Sverige. En släktning till mig fick tom lätt narkos vid utdrivningsskedet av hennes barn.

    Jag bara replikerade på ditt svar att inte trodde att man gjorde så här....

    Är intresserad av att höra av de som gjort så själva.        
      
  • ARealFriend

    Mig sövde dom och inte fick jag några alternativ att välja mellan heller.
    hade jag fått välja hade jag nog velat vara vaken pga riskerna med narkos samt uppvakningstiden.
    Känns som om allt hade gått fortare om man inte hade behövts sövas och ligga på ett operationsbord samt uppvak.
    Undrar om det är något nytt med att göra vaken abort eftersom jag inte fick valmöjligheten eller om det funnits länge i Sverige, någon som vet?

  • Anonym (Ja)

    Ja, jag gjorde det i v 7 el 8. Fick någon tablett innan, som de sa var som Alvedon, så jag antar att det var något sorts smärtstillande. Bedövningen i livmoderhalsen var det värsta, det gjorde rejält ont. Både själva sticken och att de kniper tag i cervix med en tång eller något och drar i den för att kunna lägga bedövningen. 

    Själva operationen gjorde inte särskilt ont och gick snabbt. Hade som väldigt kraftig mensvärk i några timmar efteråt. Sedan under eftermiddagen gick det över och några dagar senare blödde jag lite. Nästa mens hade jag värre mensvärk än vanligt.

    Bedövningen och timmarna efteråt var jobbiga, men f ö var det inga problem.Det var precis innan midsommarhelgen, så gynmottagningen skulle stänga tidigt och dagen efter skulle jag på bröllop, därför tyckte gyn att det vore mindre bra med en medicinsk abort i fall allt inte skulle komma ut och jag skulle behöva komma tillbaka. Nu kunde de ju kolla efteråt med ultraljud så att det var tomt, och då visste jag att det var färdigt, till skillnad mot om jag hade gått hem med tabletter och fått klara mig själv. Abort under narkos togs inte ens upp som ett alternativ, antog att de inte ville göra det så tidigt eller att de inte hade narkosutrustning där (det var inte på sjukhus utan en privat gynmottagning). Men jag har aldrig fått narkos och tycker det verkar lite läskigt, särskilt när det inte är nödvändigt, så det är jag glad att jag slapp. Jag tycker det känns bra att vara vaken och och "med" och veta vad som händer med mig. Så jag är nöjd!

  • Anonym (Ja)
    ARealFriend skrev 2011-12-14 19:37:53 följande:
    Mig sövde dom och inte fick jag några alternativ att välja mellan heller.
    hade jag fått välja hade jag nog velat vara vaken pga riskerna med narkos samt uppvakningstiden.
    Känns som om allt hade gått fortare om man inte hade behövts sövas och ligga på ett operationsbord samt uppvak.
    Undrar om det är något nytt med att göra vaken abort eftersom jag inte fick valmöjligheten eller om det funnits länge i Sverige, någon som vet?
    Min var 2007. Tror inte det är något nytt, men det görs väl bara tidigt, och då gör nog de flesta medicinsk abort. Det kallas vacuumaspiration för att man suger ut embryot med en liten sug, så det går ju inte med större foster med skelett och sånt.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (say what?) skrev 2011-12-14 19:25:28 följande:
    Javisst och man föder helt utan bedövning också men nu är vi i Sverige och de flesta brukar fråga apropå sin egen situation här.

    Ville du ha ett hela världen-svar så vore det kanske smart att skriva ut det?
    Min gjordes i Göteborg.
  • Anonym (jodå)

    Jag är lite osäker på vad som avses med kirurgisk abort men jag gjorde en abort i Frankrike och jag blev inte sövd, endast lokalbedövning. Det var nog en vacumsug som de använde, är inte det detsamma som skrapning? Och är skrapning det som avses med kirurgisk abort?
    Nåväl, jag visste inte ens att man sövdes i Sverige annars hade jag nog hellre åkt hit och gjort det här. Låter "underbart" (om man nu kan säga så i dessa sammanhang) att bara sövas ned och sen är allt klart. Den procedur jag gick igenom tog cirka tjugo minuter. Jag låg och tittade på klockan hela tiden, gjorde ont som fan, jag bad om mer smärtstillande och fick det men det gjorde likförbannat ont. Tjugo minuter kan låta lite men det var jävligt långa tjugo minutrar. Tycker det är så mycket annat som är jobbigt i samband med en abort så jag slipper gärna den biten

  • MansonDust
    Anonym (jodå) skrev 2011-12-14 19:58:58 följande:
    Jag är lite osäker på vad som avses med kirurgisk abort men jag gjorde en abort i Frankrike och jag blev inte sövd, endast lokalbedövning. Det var nog en vacumsug som de använde, är inte det detsamma som skrapning? Och är skrapning det som avses med kirurgisk abort?
    Nåväl, jag visste inte ens att man sövdes i Sverige annars hade jag nog hellre åkt hit och gjort det här. Låter "underbart" (om man nu kan säga så i dessa sammanhang) att bara sövas ned och sen är allt klart. Den procedur jag gick igenom tog cirka tjugo minuter. Jag låg och tittade på klockan hela tiden, gjorde ont som fan, jag bad om mer smärtstillande och fick det men det gjorde likförbannat ont. Tjugo minuter kan låta lite men det var jävligt långa tjugo minutrar. Tycker det är så mycket annat som är jobbigt i samband med en abort så jag slipper gärna den biten
    Skrapning är kirurgiskt. Medicinsk abort är när du tar tabletter & framkallar missfall, utan vacuumsug alltså.
    flicka -02, flicka -06, pojke -08, pojke -11. --> mansondusts.blogg.se
  • Anonym
    Anonym (jodå) skrev 2011-12-14 19:58:58 följande:
    Jag är lite osäker på vad som avses med kirurgisk abort men jag gjorde en abort i Frankrike och jag blev inte sövd, endast lokalbedövning. Det var nog en vacumsug som de använde, är inte det detsamma som skrapning? Och är skrapning det som avses med kirurgisk abort?
    Nåväl, jag visste inte ens att man sövdes i Sverige annars hade jag nog hellre åkt hit och gjort det här. Låter "underbart" (om man nu kan säga så i dessa sammanhang) att bara sövas ned och sen är allt klart. Den procedur jag gick igenom tog cirka tjugo minuter. Jag låg och tittade på klockan hela tiden, gjorde ont som fan, jag bad om mer smärtstillande och fick det men det gjorde likförbannat ont. Tjugo minuter kan låta lite men det var jävligt långa tjugo minutrar. Tycker det är så mycket annat som är jobbigt i samband med en abort så jag slipper gärna den biten

    Ja det som kallas kirurgisk är alltså att man tömmer livmodern mha en vacuumsug. En del kallar det skrapning.
    Men det låter lite missvisande tycker jag....

    Fast det är nog inte "bara" att sövas ner och "sen är allt klart."
    Narkos är inte helt riskfritt och en del upplever det som väldigt obehagligt. Det är väl individuellt. 
    Är ju inte säkert att det man tror är det "lättaste" eg är det lättaste....? Obestämd

    Ja det gör ju ont när livmodern drar ihop sig.Rynkar på näsan
    Jag  hae gjort en medicins på sjukhus i vecka 8 och det gjorde jäkligt ont..... Men jag hade aldrig fött barn heller.
    20 min låter rätt långt. Har läst ca 10 min här i Sverige. 
  • Anonym
    ARealFriend skrev 2011-12-14 19:37:53 följande:
    Mig sövde dom och inte fick jag några alternativ att välja mellan heller.
    hade jag fått välja hade jag nog velat vara vaken pga riskerna med narkos samt uppvakningstiden.
    Känns som om allt hade gått fortare om man inte hade behövts sövas och ligga på ett operationsbord samt uppvak.
    Undrar om det är något nytt med att göra vaken abort eftersom jag inte fick valmöjligheten eller om det funnits länge i Sverige, någon som vet?
    Tror inte alla sjukhus erbjuder det som rutin.
    Men om man gärna vill slippa sövning så kan man fråga efter att få göra det med bedövning och lugnande.
     
  • Anonym (jodå)

    Det skulle ta ca tio minuter men det tog tjugo minuter. Det var mitt sätt att försöka stå ut, att kolla på klockan, så jag höll tiden noga och varje minut över de där tio minutrarna hade jag koll på.
    Annars kan jag tycka att det där med smärta och att minnas smärta, jag brukar inte minnas att det har gjort ont, men i det här fallet så minns jag just det där med att jag genomled varje minut som gick. Har gjort medicinsk abort i vecka sjutton också, minns inte alls att det gjorde lika ont. Fick mycket smärtstillande och lugnande då. Minns ej om jag fick lugnande innan vacuumsuget men det borde jag väl ha fått kan man tycka.
    Nåja, jag förstår att man kanske inte vill utsättas för narkos om man tycker det är obehagligt. Jag har aldrig blivit nedsövd så jag har ingen aning om hur det är, tycker bara jag har hört historier om att sövas ned som i mina öron låter som nåt jag föredrar.
    Det där med smärta kan väl också vara förknippat med hur andra omständigheter har varit. Min upplevelse av den första aborten (vacuumsuget) var väldigt ensamt och utsatt. Om man blir väl omhändertagen i övrigt kan man kanske stå ut med mer.

  • Sandrah23

    Jag har gjort kirurgisk abort utan narkos en gång. Tio år sen. Den va inte planerad.

    Utan dom skulle bränna bort cellförändringar o hittade att jag hade rester kvar från en tidigare gjord medecinsk abort så dom tog mig direkt där jag låg o började suga ut resterna. Det va inge roligt. Men det gick bra o gjorde inte ont. Mer obehag att höra hur det sugs ut massor. Precis som en dammsugare...

    Igår gjorde jag kirurgisk abort efter att nästan förblödigt under medecinsk abort. Svimmade hemma säkert sju gånger under kvällen. Började abortera på första tabletten o förlorade två liter blod så när jag kom till sjukhuset o skulle få sista tabletterna som hjälper till att få ut allt. Så hade jag så dåligt blodvärde pga förlorat så mycket blod att jag fick två påsar blod plus järn intravenöst , sen sövdes jag och skrapades ist. Jag va i så taskigt skick när jag kommtill gyn att läkarn sa att skulle dom sövt mig direkt hade jag inte vaknat igen. Tänk om dom lyssnade på mig Från början. När jag ändå bad om kirurgisk av dålig erfarenhet av tidigare medecinsk men dom vägra. Nu fick dom mer o göra med mig istället o varannan vecka i nåra månaders tid ska jag tillbaka o få järndropp.

  • mira83

    Jag är narkossjuksköterska och kan bara säga att under skrapning så får man ingen riktig narkos. Jag skulle säga lättmatros med propofol och starkt morfinpreparat. Så man somnar visst men bara ngr minuter. Tappar man andningen en stund så maskventilerar vi en stund och sen andas man själv igen. Inget farligt och jag fått även personligen. Jag har gjort det tusentals gånger och aldrig hänt någon något.

  • mira83

    Och skulle man blöda lite så har vi oxytocinhormom så gör att livmodern fort drar ihop sig och blödningen upphör. Fast mycket ovanligt att man blöder. Isf minimalt. Skrapning är en mycket säker procedur utifrån medicinskt synsätt men klart dyrare för landstingen än medicinsk abort.

Svar på tråden Nån som gjort kirurgisk abort utan narkos?