• Äldre 16 Dec 21:51
    23705 visningar
    49 svar
    49
    23705

    Risk 1:2 på kub test. Snälla ge mig lite hopp!

    Var på Kubtest igår. Fick en chock av resultatet. Uruselt resultat! 1:2. Fick göra moderkaksprov direkt. Väntar nu på svar. Är helt förstörd. Helt panikslagen och helt helt chockad Är 36 år. Är min andra graviditet. Var förberedd på kanske få lite höga siffror pga av min ålder. Men inte så pass dåligt. Allt såg ju så bra ut annars på bebis. Fick bilder och allt innan beskedet kom. Helt jäkla avskyvärt detta. Vet inte hur jag ska överleva detta. Snälla, finns det någon där ute som varit med om samma sak? Fått samma usla resultat, gjort moderkaksprov och trots allt fått positivt besked i slutändan? Vet att alla fall är olika. Men jag behöver lite hopp för att orka denna väntan. Det var både blodprov och nackspalt som drog ner resultatet. Nackspalten var på 3 mm. Så tacksam för svar.

  • Svar på tråden Risk 1:2 på kub test. Snälla ge mig lite hopp!
  • Äldre 19 Dec 20:35
    #21

    3 mm kan vara normalt beroende på i vilken vecka KUB testet utfördes.

  • Äldre 19 Dec 20:51
    #22

    Kubtest utfördes i vecka 12+2. Nackspalten har jag läst mig till ligger inom normalt upp till 2 mm. :'( Sen var det tydligen mina blodprov oxå som drog ner resultatet. Nackspalten och mina usla blodprov och min ålder gav mig den jäkla hemska risksiffran 1:2! Jag har försökt läsa och läsa och läsa. Även engelska sidor och information. Men får inget riktigt grepp om vad som gäller. Har även rikit tillbaka till ultraljudskliniken i lund och pratat med barnmorskor som utförde testet. Ingen kan riktigt förklara och bara ber mig vänta :'( Mycket dålig tillgång på information.

  • Äldre 19 Dec 20:55
    #23

    Hoppas svaret kommer innan torsdag och att allt ser bra ut! Så ni får en riktigt fin jul!

  • Äldre 19 Dec 20:57
    #24

    Min vän hade 1/2 på KUB-testet men fostervattensprovet visade ingenting.. För någon vecka sedan födda hon en alldeles underbart fin, frisk och välskapt liten gosse!

  • Äldre 19 Dec 21:05
    #25
    Floppan skrev 2011-12-19 20:51:30 följande:
    Kubtest utfördes i vecka 12+2. Nackspalten har jag läst mig till ligger inom normalt upp till 2 mm. :'( Sen var det tydligen mina blodprov oxå som drog ner resultatet. Nackspalten och mina usla blodprov och min ålder gav mig den jäkla hemska risksiffran 1:2! Jag har försökt läsa och läsa och läsa. Även engelska sidor och information. Men får inget riktigt grepp om vad som gäller. Har även rikit tillbaka till ultraljudskliniken i lund och pratat med barnmorskor som utförde testet. Ingen kan riktigt förklara och bara ber mig vänta :'( Mycket dålig tillgång på information.
    Jag läste precis att upp till 2 mm var normalt i v 11 och sen växer spalten precis som det andra! Så att den går över 2 mm i v 12 borde inte vara onormalt, men detta är mitt tycke, är alltså inte kunnig i området.
    Kan inte föreställa mig hur det känns för dig/er just nu! Däremot så läste jag också just att 9 av 10 bebisar vars mamma fått sämre resultat på testet föddes helt friska. Kanske kan ge lite hopp tills de andra resultaten kommer :)
  • Äldre 20 Dec 00:18
    #26

    Jobbigt! Vi fick 1:8 i risk. Jag var 39 o lite överviktig så det bidrog. Gjorde fvp som inte indikerade några problem o födde i mars en frisk pojke. Väntan på testresultaten är urjobbig ( mitt tog 5 dgr).

  • slinky­wookie
    Äldre 20 Dec 11:33
    #27
    Omega83 skrev 2011-12-19 21:05:13 följande:
    Jag läste precis att upp till 2 mm var normalt i v 11 och sen växer spalten precis som det andra! Så att den går över 2 mm i v 12 borde inte vara onormalt, men detta är mitt tycke, är alltså inte kunnig i området.
    Kan inte föreställa mig hur det känns för dig/er just nu! Däremot så läste jag också just att 9 av 10 bebisar vars mamma fått sämre resultat på testet föddes helt friska. Kanske kan ge lite hopp tills de andra resultaten kommer :)
    Av den anledningen gors KUB mellan veckorna 11-13+6 (fostret ar 45-84mm CRL). Efter det ar inte matningen lika traffsaker.

    Att man far daliga siffror betyder inte att fostret har kromosomfel, bara att risken ar forhojt. I TS fall kraftigt forhojt. Men fortfarande finns det 50/50 chans att fostret ar helt friskt.
  • Äldre 20 Dec 15:27
    #28

    Tack alla för olika svar. Fortfarande inget besked. Inget samtal. Har försökt ringa själv, lämnat meddelande,men tyvärr utan framgång. Dagarna är som en lång mardröm. Får snart panik :'(

  • Äldre 20 Dec 15:38
    #29

    Har ni funderat på vad ni ska göra om det blir ett negativt svar???
    Skulle också vara sjukt nervös om jag fått 1:2. Hoppas att ni får svaret senast på torsdag. Jag är 33 och valde också att göra KUB, fick 1:20000 fattar inte hur,  jag trodde det skulle bli dåligt när man blev äldre. Spalten var 1,8mm. Undrar vad det är med blodprovet som drar ner...eller upp???
     


    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Pojke 120614
  • Äldre 20 Dec 15:50
    #30

    Med min lilla dotter som nu är 2 år, gjorde jag oxå Kub. Då var jag oxå 33 år och fick 1:8560. Nu blev det 1:2. Katastrof :'(

Svar på tråden Risk 1:2 på kub test. Snälla ge mig lite hopp!