• Anonym (Hej)
    Äldre 17 Dec 01:23
    176711 visningar
    43 svar
    43
    176711

    Vad är det för bett eller prickar som kliar??

    Jag blir tokig.
    det började klia i armvecket, tänkte inte mer på det, sedan ut under underarmarna, såg då att jag hadde små upphöjningar i huden.
    Jag har såna bett eller utslag på smalbenen och underarmarna, lkksom på den tunna huden.

    Det ser ut som nålstick, lite större ungefär, antar att det röda prickarna ärför att jag kliat hål.. Dom sitter både glest och tätt.
    Var på vårdcentralen men fick ingen hjälp, han visste inte.
    Det kliar väl mest precis när jag gått och lagt mig.

    Någin som har en aning? Jag är såårädd att det är kryp..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-17 10:12
    Jag la upp bild i ett inlägg nu!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 12:29
    Nu är har det inte kliat på 2 dagar, lite snabbt ryggen eller så men är nog för att jag är torr.. inga "nya prickar" i alla fall och de gamla känner man bara nu, känns som hårstubb ungefär..
    Så skabb kan man väl då utesluta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 18:13
    Nu googlade jag och så dyker den här tråden upp! Ser då att jag nu fått exakt samma utslag/bett som då, och kliar som fan. Har bara fått 2 st, men nu har min son fått också!
    Och jag ser även att detta också var i december, som nu.. Kan det vara något som kommer utifrån? Loppor genom fönstret?
    Förra året så gick det bara över har jag för mig..

    Vägglöss? Dom skulle väl inte få för sig att plötsligt gå i ide ett år för att sedan komma fram igen?

    Imorse hade jag ett utlsag/bett på sidan av smalbenet som kliade som fan och var som stenhårt, kliar och kliar, sen blir det som en röd prick i.. Nu på kvällen får jag för mig att klämma det som en finne, och det kommer ut en klar vätska.. Jag blir galen för min lilla son har fått flera st ovanför rumpan precis i kanten till blöjan och han kliar så mycket emellanåt :(

  • Svar på tråden Vad är det för bett eller prickar som kliar??
  • Anonym (Hej) Trådstartaren
    Äldre 17 Dec 11:59
    #11
    Anonym (skabbis) skrev 2011-12-17 11:00:43 följande:
    När vi var till läkaren såg dom inte några skabb gångar alls på oss heller, men prickarna ser tyvärr precis ut som våra gjorde

    Och just ställena som dom kommer på är armar, ben, genital området, i arm hålorna etc...

    Jag var t.om  tvungen att besök hud poli efter angreppet. Sammanlagt besökte jag 7 olika läkare o alla kom dom fram till att jag hade skabb så "akta dej" lite så att det inte är det...

    Läs på lite om skabb o. kolla framför allt bilder. Jag googlade scabies o tog på bilder, hittade direkt!! likadanna "prickar" som jag själv hade.



    Ja fyyy... Har läst massa om det nu.. Men bilderna jag hittar tycker jag inte liknar mina utslag..fast vem vet:(

    Var ska man vända sig egentligen? Vårdcwntralen verkar ju inte kunna någonting:(
  • Anonym (Blomm­an)
    Äldre 17 Dec 14:40
    #12

    Usch, jag har något liknande, men om det är skabb borde väl de som delar säng med mig ha samma? Och varifrån skulle jag ha fått dem???

    Jag tror att det kan vara värmeutslag?

  • Anonym (Hej) Trådstartaren
    Äldre 17 Dec 17:16
    #13
    Anonym (Blomman) skrev 2011-12-17 14:40:42 följande:
    Usch, jag har något liknande, men om det är skabb borde väl de som delar säng med mig ha samma? Och varifrån skulle jag ha fått dem???

    Jag tror att det kan vara värmeutslag?
    Jo precis, det smittar väl? Min sambo har inget kli eller utslag i huvetaget, inte min lilla son heller..

    Har tvättat sängkläderna och torktumlat och städat i sovrummet nu iallafall, se om det gör någon skillnad
  • Anonym (skabb­is)
    Äldre 17 Dec 19:51
    #14

    Min sambo hade inte först heller.. det tog ca 2 veckor efter att jag fått de första utslagen tills han kom o sa att han oxå hade.
    Man kan få skabb precis varifrån som helst... bara av att t.ex pröva en tröja i nån butik som nån med skabb har prövat före?! Usch! Har ännu idag jätte svårt att gå in i nån butik o pröva kläder, blir hispig för minsta lilla.. Rynkar på näsan
    Eftersom det tar mellan 2-10 veckor första gången man blivit smittad före symptomen kommer...
    Antar att du "hej" bor i sve, bor sj i finland o jag gick till hvc o bad dem kolla upp mej o föreslog sen efter att dom nämnt skabb att jag var övertygad om att det faktiskt var det. Blev en omgång med Nix (er motsvarighet till Tenutex).

  • Äldre 17 Dec 20:57
    #15

    Skabb gissar jag på!
    Hade det för typ 4 år sen, jäkligt svårt att få det konstaterar.
    Var på vc 2-3 gånger innan dom hittade orsaken till utslagen, sjuksköterskan lyckades plocka ut ett av djuren under huden, bläääää, fick se det i microskop, viiidriga kryp!
    Tydligen går det inte att konstatera om man inte får tag på just djuret eftersom utslagen kan bero på så många saker.

    Och det tar ett tag innan symptomen visar sig, kan vara därför din familj inte fått utslag än.

    Svårt att bli av med också som sagt, ALLA kläder som du nuddat/kläder du haft på dig nuddat ex. I garderob, tvätthög, soffkuddar, mattor, jackor och skor ska tvättas/frysas/vädras.

  • Anonym (Blomm­an)
    Äldre 17 Dec 21:20
    #16
    Wielkip skrev 2011-12-17 20:57:22 följande:
    Skabb gissar jag på!
    Hade det för typ 4 år sen, jäkligt svårt att få det konstaterar.
    Var på vc 2-3 gånger innan dom hittade orsaken till utslagen, sjuksköterskan lyckades plocka ut ett av djuren under huden, bläääää, fick se det i microskop, viiidriga kryp!
    Tydligen går det inte att konstatera om man inte får tag på just djuret eftersom utslagen kan bero på så många saker.

    Och det tar ett tag innan symptomen visar sig, kan vara därför din familj inte fått utslag än.

    Svårt att bli av med också som sagt, ALLA kläder som du nuddat/kläder du haft på dig nuddat ex. I garderob, tvätthög, soffkuddar, mattor, jackor och skor ska tvättas/frysas/vädras.
    Åh fy fan! Syns skabb-bett hela dagen eller försvinner de snabbt? Mina prickar försvinner lika fort som de kommer... 
  • Äldre 17 Dec 21:26
    #17

    Det är inte bett utan en allergisk reaktion som jag inte minns beror på exakt vad...djuret eller nått gift det avger har jag för mig...

    Mina poppade upp lite här och var och försvann lika fort och dök upp på nån annanstans..

  • Thilda­sMamma
    Äldre 18 Dec 00:46
    #18

    Så där får jag också. Jag har väldigt mycket histamin i kroppen och detta gör att jag får viss klåda ibland och då kommer dessa prickar upp

  • Anonym (skabb­is)
    Äldre 18 Dec 08:41
    #19
    Wielkip skrev 2011-12-17 21:26:06 följande:
    Det är inte bett utan en allergisk reaktion som jag inte minns beror på exakt vad...djuret eller nått gift det avger har jag för mig...

    Mina poppade upp lite här och var och försvann lika fort och dök upp på nån annanstans..
    Hur äckligt det än låter så e det deras avföringen som man reagerar på...
  • Anonym (Hej) Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 11:11
    #20
    Kan det inte vara att jag är allergisk mot vanliga kvalster som finns i sängarna?
    Vi brukar byta sängkläder varje vecka men nu hade vi inte bytt på över 2v, säkert 3,
    och nu igår när vi bytte så kliade det inte alls när jag gick och la mig och har
    inte kliat sedan dess.. då kan det inte vara skabb.. eller? Svara ni som har haft skabben :P
Svar på tråden Vad är det för bett eller prickar som kliar??