• Anonym
    Äldre 26 Dec 11:20
    118575 visningar
    22 svar
    22
    118575

    Vad sitter under vänstra revbenet?

    Jag har börjat få ont under mitt väntra revben.
    Vad för organ sitter under där förutom hjärtat?

    Är lite orolig någon mer som haft detta?

    Det onda känns nästan som "håll". Inte liksom värk eller nervont..utan som mindre kramp men mer åt när man springer och kan få håll i sidan.
    Ja sidan oxå känns det i. Så rakt under vänstra bröstet och rak in i sidan under vänster ( neranför armhålan) arm.

  • Svar på tråden Vad sitter under vänstra revbenet?
  • Äldre 26 Dec 22:04
    #11
    nurseanna skrev 2011-12-26 21:38:48 följande:

    Kanske har du problem med att säcken kring lungan "klistrar ihop" sig. Då kan man få som huggsmärtor, men kortvarigt


    Jo, det är jätteläskigt, det har jag minst en gång varannan månad. Hugger så man inte kan djupandas i 1-3 minuter.
    I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • gulleh­järtat
    Äldre 26 Dec 22:25
    #12

    Hjärtmuskeln? Jag brukar få ont "i hjärtat" och det känns nästan som håll, och värken är ganska bred, alltså på större område än bara hjärtat. Brukar knappt våga andas när det blir så :( Fick förklarat för mig för ganska länge sen att det är hjärtmuskeln som krampar, helt ofarligt...

  • Äldre 26 Dec 22:27
    #13

    Du har sk "mjälthugg". Det försvinner när du får upp din kondition. Du är för stillasittande i ditt vardagliga liv, skulle jag gissa.

  • gulleh­järtat
    Äldre 26 Dec 22:34
    #14

    Hjärtmuskelinflammation finns också, och då kan det behövas vård. Hoppas det är ofarligt iaf :)

  • Äldre 26 Dec 22:37
    #15
    Anonym skrev 2011-12-26 12:03:21 följande:
    Men sitter inte den under, bakom örat?
    Nej, du tänker på spottkörtlar som producerar saliv. Bukspottkörteln sitter i buken och producerar bl a insulin.Glad
    Jesper f skrev 2011-12-26 22:27:44 följande:
    Du har sk "mjälthugg". Det försvinner när du får upp din kondition. Du är för stillasittande i ditt vardagliga liv, skulle jag gissa.
    Mjälthugg är ju samma sak som håll, och det verkar det ju inte vara eftersom hon skriver att det känns lite som håll. Och varför skulle det ha något med kondition att göra, hon skriver ju inte att det kommer när hon motionerar?
  • Äldre 26 Dec 23:12
    #16

    Precis så har jag med. Det är tarmarna som spökar! Sök på IBS.

  • Äldre 27 Nov 10:29
    #17

    Vad sitter under vänster bröst förutom hjärta "som är kollat" känns som håll har haft detta rätt länge, läkaren sa ont i revbenet.

    Men låter för mig lite konstigt.

    Hälsningar Ann-Marie

  • Anonym (Andas­)
    Äldre 27 Nov 12:51
    #18
    gullehjärtat skrev 2011-12-26 22:25:24 följande:

    Hjärtmuskeln? Jag brukar få ont "i hjärtat" och det känns nästan som håll, och värken är ganska bred, alltså på större område än bara hjärtat. Brukar knappt våga andas när det blir så :( Fick förklarat för mig för ganska länge sen att det är hjärtmuskeln som krampar, helt ofarligt...


    Andas!!
  • Anonym (Andas­)
    Äldre 27 Nov 12:56
    #19

    Magsäcken!!

  • KingOf­Kings
    Äldre 27 Nov 12:58
    #20
    nurseanna skrev 2011-12-26 21:38:48 följande:

    Kanske har du problem med att säcken kring lungan "klistrar ihop" sig. Då kan man få som huggsmärtor, men kortvarigt.


    Magsäcken, tarmen är väl annars det mest sannolika.


    Bästa svaret i tråden.

    TS. läser du?
  • Äldre 13 Jun 07:45
    #21

    Ont under västra bröst och min Axel vad kan det vara

  • Äldre 16 Jun 17:16
    #22

    Musklerna mellan revbenen kan göra förvånansvärt ont ibland: huggsmärtor, andningssmärtor, strålar genom hela bröstkorgen osv. Men det är lätt att kolla: Sätt fingrarna mellan revbenen och tryck samtidigt som du vandrar hela vägen runt. Upprepa mellan alla revben. Är du inte öm så vet du vad som inte är problemet. Är du öm så ta en Ipren/Voltaren.

Svar på tråden Vad sitter under vänstra revbenet?