• Glimma­76
    Äldre 26 Dec 16:27
    33751 visningar
    41 svar
    41
    33751

    Kunskapsskolan, erfarenheter? :-)

    Någon som har kommentarer om Kunskapsskolan i allmänhet och Kunskapsskolan i trelleborg i synnerhet Jätteglad förs svar.

  • Svar på tråden Kunskapsskolan, erfarenheter? :-)
  • MHM
    Äldre 26 Dec 18:00
    #1
    -1

    Jag gick i den skola, fast inte i trelleborg, för 6 år sedan. Gick utmärkt att slappa, sova i en soffa, umgås med kompisar och bara driva runt men ändå få hyfsade betyg. Resorna vare termin till falun var underbara. Uppe halva nätterna och allt gick ut på att busa och inte bli upptäckta, sova i andras rum. Sprit gick att ta med obemärkt och några i 6:an drack parfym(dom blev hemskickade!) 

    Ett barn med disciplin kan gå där,och det fungerar bra. Ett barn som inte vill lyssna, är rebellisk och så - njae... 

  • Äldre 26 Dec 18:42
    #2

    Gick i kunskapsskolan. Var ju skitskönt att kunna spela kort hela dagarna .

    Jag klarade mig och gick ut skolan med alla MVG eftersom jag kunde göra flera veckors arbete på en timme. Men något nytt lärde jag mig nog inte under hela skoltiden. Fick börja om från början med matten när jag började gymnasiet... Behövde man minsta stöd i skolan så gick det utför...

    Skulle inte rekommendera ksk faktiskt.

  • Slats
    Äldre 26 Dec 19:26
    #3

    har du ett barn som vill plugga på eget initiativ så kan det nog inte slå fel, fast annars är nog Kunskapsskolan inte så mycket att hurra över när det kommer till utbildning. men vem vill inte leka hela dagarna? Skrattande 


  • Glimma­76
    Äldre 26 Dec 21:54
    #4

    jaha, vad besviken jag blir.... det låter ju jättefint på deras hemsida.....


     


    Dock gick ni ut för några år sedan... är det likadant tror du.

  • Glimma­76
    Äldre 26 Dec 21:55
    #5
    MHM skrev 2011-12-26 18:00:00 följande:
    Jag gick i den skola, fast inte i trelleborg, för 6 år sedan. Gick utmärkt att slappa, sova i en soffa, umgås med kompisar och bara driva runt men ändå få hyfsade betyg. Resorna vare termin till falun var underbara. Uppe halva nätterna och allt gick ut på att busa och inte bli upptäckta, sova i andras rum. Sprit gick att ta med obemärkt och några i 6:an drack parfym(dom blev hemskickade!) 

    Ett barn med disciplin kan gå där,och det fungerar bra. Ett barn som inte vill lyssna, är rebellisk och så - njae... 
    var det internat? Här är det inte internat. Eller dracks det på dagtid??
  • MHM
    Äldre 26 Dec 21:57
    #6
    Glimma76 skrev 2011-12-26 21:55:26 följande:
    var det internat? Här är det inte internat. Eller dracks det på dagtid??
    Det kanske dom har ändrat nu, men ja, en skolvecka per termin åkte man till ett internat för att ha hemkunskap, slöjd osv. Jättekul! Men jag skulle inte vilja skicka dit mina barn :)
  • MHM
    Äldre 26 Dec 22:03
    #7
  • Glimma­76
    Äldre 26 Dec 22:12
    #8
    MHM skrev 2011-12-26 22:03:48 följande:
    Jo, det finns kvar: www.kunskapsskolan.se/arbetssatt/kunskapsgard...
    Ok, det verkar ju inte gälla Trelleborg.... å andra sidan låter det som en "vanlig" klassresa tyvärr.... kul för eleverna och skönt för föräldrarna att inte veta...
  • Glimma­76
    Äldre 26 Dec 22:13
    #9
    Slats skrev 2011-12-26 19:26:24 följande:
    har du ett barn som vill plugga på eget initiativ så kan det nog inte slå fel, fast annars är nog Kunskapsskolan inte så mycket att hurra över när det kommer till utbildning. men vem vill inte leka hela dagarna? Skrattande 
    Kanske ingen skillnad på hans skola som han går i idag....
  • Äldre 26 Dec 22:32
    #10

    Jag har inga bra intryck av kunskapsskolan. En skola som enbart bygger på elevens egna initiativ och vilja och som skriver ut "glädjebetyg" är ingen skola värt namnet. Andelen lärare med behörig utbildning avsedd för undervisning är låg och ofta har de inte heller tillräckliga kunskaper för att kunna hjälpa barn med speciella behov (även dyslexi och dyskalkeli). En skola som är ett aktiebolag där syftet är att tjäna pengar är i mina ögon felaktigt och inte i längden gynsamt för eleverna.
    Att sedan läsa de praktiska och estetiska ämnena på distans är hur pedagogisk syn inte särskilt smart av flera anledningar. Eleverna får inte den pågående kontinuitet i ämnena som de behöver och man kan inte heller knyta samman de här ämnena med de övriga så att eleverna kan se samspelet dem emellan eller dra nytta av att äve de praktiska och estetiska ämena gynnar inlärningen i de övriga ämnena... och tvärs om.

    Därmed inte sagt att det gäller Kunskapsskolan i Trelleborg specifikt.  


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden Kunskapsskolan, erfarenheter? :-)