• Thelonius

    Var köpa spjälsäng, Jysk?

    Hej! Såg precis att barnsängen jag spanat in på IKEA inte finns i lager (på närmaste IKEA). Undrar nu om någon kan tipsa om var man kan köpa en billig. Någon som vet vad de på t ex Jysk kostar och om de är bra?

  • Svar på tråden Var köpa spjälsäng, Jysk?
  • Thelonius

    Har precis letat där men det finns såklart inga fina i närheten där jag bor. Tack ändå!

  • CLT

    Hej!
    Skulle aldrig köpa nå´t på Jysk (ialla fall inget som har med säkerhet o mitt barn att göra)
    Min pappa e möbelsnickare o han får eksem bara av tanken på Jysk´s möbler...
    De håller inte riktigt måttet av varken kvalitet eller säkerhet, tyvärr.

  • Doris

    Jag har bara dåliga erfarenheter av möbler köpta på jysk, visst de kan vara fina och bra till en början men kvaliten är efter priset så att säga. Dom håller inte så länge och jag skulle vara föriktig med saker som ska hålla av säkerhetskäl, så som botten på en spjälsäng tex. Det finns så många andra sätt att få tag i en bra spjälsäng.

    Om ikea inte hade någon på lager, ring och fråga när dom får in vet ja, det brukar inte ta så lång tid!

  • Thelonius

    Tack för att ni skrev era åsikter om Jysk. Misstänkte att de kanske inte var så bra. Ska ringa till IKEA och fråga när sängarna jag kollat på kommer in. Hoppas bebis nte ploppar ut innan

  • Sofia82

    Leta på blocket, där hittade jag en kanon fin brio. Man kan göra fynd där ibland...

  • Gisse the one and only

    Vite hotar Jysk

    Om Jysk tar in farliga spjälsängar igen i sitt sortiment får företaget betala 400 000 kronor.

    När tidningen Vi föräldrar för ett par år sedan lät testa 13 spjälsängar blev resultaten katastrofalt dåliga. Tio av modellerna bedömdes vara så farliga att Konsumentombudsmannen krävde att de skulle återkallas, det vill säga att tillverkarna snabbt skulle göra vad de kunde för att få bort dem från butiker och hem. Och det gjorde de - alla utom Jysk. Konsumentombudsmannen tog därför företaget till Marknadsdomstolen.

    Nu har Jysk slutat sälja de farliga sängarna, men om de skulle ta in dem i sitt sortiment igen - eller liknande sängar - skulle de få betala ett vite på 400 000 kronor.

    Jysks spjälsängar osäkra

    KO går till domstol för att få spjälsängarna Simon och Syrran återkallade.

    Ingen avde båda sängarna från Jysk Bäddlager klarar gällande säkerhetskrav. När konsumentverket upptäckte detta vid en provning i fjol försökta verket förmå företaget att återkalla sängarna. Men Jysk har varken informerat de tidigare köparna om riskerna eller uppmanat dem att lämna tillbaka sängarna mot ersättning.

    Riskerna med de här spjälsängarna är att barn kan fastna med huvud eller bröstkorg i öppningar. Sänbottnarna är svaga och kan gå sönder och bilda farliga öppningar. Sängen Simon har för stora avstånd mellan spjälorna och Syrran för stora avstånd mellan ribborna i botten.

    Båda modellerna har dessutom vassa kanter som barnen kan skada sig på.

    Test spjälsängar

    Konsumentverket stoppar spjälsängar som kan vara rena dödsfällan för barnet.

    Elva av tretton testade spjälsängar kan vara farliga. Det visar tidningen Vi föräldrars test som fått Konsumentverket att kräva säljstopp för tio av dem. Åtta av dessa återkallas dessutom, det vill säga leverantörerna måste försöka nå butiker och konsumenter genom rikstäckande annonser. Barn som sover i dessa sängar kan i värsta fall strypas eller kvävas på grund av de allvarliga bristerna.

    Ikeas och Kaxholmens godkändes
    Bara två av de tretton testade sängarna fick godkänt betyg: Gulliver från Ikea och Nina från Kaxholmen. Den trettonde modellen, Trogen från Ikea, fick ett påpekande som gällde sängens något vassa kanter.

    Säkerhetskraven för spjälsängar är höga. Brister som kan skada barnet eller leda till döden är: stort avstånd mellan spjälorna, svag konstruktion, för hög botten eller dålig monteringsanvisning.
    - Tillverkarna ansvarar för att garantera att sängarna uppfyller säkerhetskraven. Därför är resultaten anmärkningsvärda, säger Konsumentverkets generaldirektör Karin Lindell.

    Åtta modellerna återkallas
    (Varje namn är länkat till Konsumentverkets kommentarer om resektive säng.)

    Linnea från Bjärnums
    Kajsa från Noa Snickerier
    Gustav från Segr
    Syrran och Simon från Jysk Bäddlager
    Victoria från Micuna
    Basic från Brio
    Be Safe Opal från HTS *

    Säljstopp krävs för två modeller:

    Frida från Bjärnum
    Monica från Troll.

  • missteddy

    den sängen som de har inne nu är inte alls farlig utan tvärt om tycker nästan ikeas sängar kan se mer farlig ut än vad jysk har.

  • Jillisen

    Jag rekomenderar jysk delvis för att ikea har väl "andra" storlekar??
    Medans alla andra har standrard storlekar...

    Annars rekomenderar jag dig blocket.se
    bebisen ska inte ligga så jättelänge i spjälsängen.. o vem vet.?? h*n kanske vill ligga mellan mamma o pappa hela tiden?? o sover ännu mindre i spjälsängen..

  • Gisse the one and only

    missteddy

    Hur en säng SER ut, spelar väl ingen roll när den tex, Sniglar (IKEA) har fått bäst i test, så är den ju säker, det förstår du säkert.

    Jysk har dåliga barnmöbler, skit är vad det är.

  • missteddy

    det kan väl hända men varför köpa en säng som har konstiga mått. sedan är det ingen av de sängarna som du tog upp som jag har köpt utan en helt ny säng. de sängarna finns inte ens i deras sortoment ens

  • Gisse the one and only

    missteddy

    Och namnet på "din" säng är?

    Konstiga mått, spelar väl ingen roll, säkerheten är ju viktigast. Viktigare att barnet inte skadas än att jag inte kan köpa hippa spjälskydd.

  • Thelonius

    Igår sydde jag ett babynest till bebisen så den får sova mellan oss i sängen tills jag hittat en bra säng. Det lutar just nu åt IKEAs säng Gulliver eftersom den hade blivit godkänd enligt Gislövs info. från Konsumentverket.

  • Crown

    Åk till ett annat IKEA eller beställ! De är ju de som får toppbetygen! Dessutom billiga!

  • LindaLKPG

    Ikea har ju hemkörning..... ett tips bara! Om man bor långt ifrån är det ju ett bra alternativ!
    Själv skulle jag aldrig köpa från jysk....... har också en pappa som är snickare och han skulle gråta floder om jag sa att jag köpt möbel därifrån. Ingen kvalitet alls hos dom enligt honom! Slarvigt gjorda och av sämsta kvalitet........
    IKEA - I like!

  • missteddy

    hade tänk först att köpa från ikea men pga deras ovanliga mått så gjorde vi inte det för tänk om man måste köpa en ny madrass till då måste man köra 50 mil för att göra det

  • Freyja

    Är inte hellr nåt "fan" av jysk men deras spjälsäng nikolj är kanon måste jag säga , inget att anmärka på där. Sen måste jag få säga att smaken är som baken så , ni som vill köpa ikea eller jysk gör det , de är ju upp till er !!!

  • Dumas

    Gislöv: Har Ikeas "Sniglar" fått toppbetyg? Vad lättad jag blir! Den är ju så enkelt snygg i formen! Det är ju bra när form och funktion går hand i hand

Svar på tråden Var köpa spjälsäng, Jysk?