Fidelis ad urnam skrev 2011-12-30 13:44:02 följande:
Jag säger inte att det absolut inte är den svarta bilens fel, jag försöker bara se det ut fler synvinklar än enbart vad en tecknad bild säger.
För vi vet inte tillräckligt för att lägga skulden på någon, egentligen.
Vi vet inte när föraren till den blå bilen började blinka. Att det ska ha skett i god tid innan krocken säger inte mycket. I god tid är ett begrepp som vi alla ser olika på, när är "i god tid"?
Vi vet inte storleken på cirkulationsplatsen, för det spelar roll.
Vi vet inte om den svarta bilen var i cirkulationsplatsen eller om den bröt mot sin väjningsplikt och körde in och på den blå bilen.
Så det jag försöker göra är att inte bara se det som enligt bilden verkar mest självklart då jag ser fler faktorer som kan spela in.
Alltså, det kan vara den svarta bilens fel. Det kan även vara den blå bilens fel. Det kan ligga delat ansvar bakom kollisionen också.
Inget av det du skriver spelar in... Det spelar BARA in om där är angivelser i marken som motsäger vad ts berättat...
kaprifol66 skrev 2011-12-30 13:40:51 följande:
Informationen vi får av TS är inte tillräcklig för att veta vad som gäller i just denna rondellen. Information om vertikal (vägskyltar) o horisontell information (pilmarkering i körfälten) saknas. I Europa gäller oftast högerregeln i rondeller (där saknas också "lämna-företrädes-skyltar" vid påfarterna i rondellen).
Skyltningen kan också ge "specialregler" för de olika filerna.
Sen när blev d högerregel i rondeller?! Jag har dock aldrig varit med om att man stannar för att släppa in bilar från höger... el det är inte så du menar?