• thee

    Vems fel vid krock i rondell?

    Jag är yrkeschaufför och kör i stora 2 filiga rundeller MÅNGA MÅNGA ggr om dagen! 

    Om man ska placera sig i vänster eller höger filen beror på vart du ska ta vägen EFTER att du lämnat rondellen. Ska du till vänster efter rondeller ska du ligga i vänsterfilen! Det är alltid de som kommer in sist i en rondell som ska lämna företräde! Det är väl klart att man får köra rakt om du ligger i vänsterfilen!

    Och inte för att va så, men om man kollar på bilden, o kollar på de röda strecken som visas på bilden om hur man ska köra, de som ts inte har ritat dit. Så ser man ju klart och tydligt att det finns röda streck under de blå!

    Nu menar jag ju sjävklart om det inte finns speciella pilar som visar annat! 

  • thee

    "Har cirkulationsplatsen flera körfält så kan man för körning rakt fram använda höger eller vänster körfält. Om man ska svänga till vänster är det lämpligast att välja vänster körfält och byta till höger körfält strax innan man ska köra ut från cirkulationsplatsen. Om man lämnar cirkulationen från vänster körfält, måste man vara mycket uppmärksam på fordon i höger körfält, som tänker fortsätta att köra i cirkulationen!"


    "Väjningsplikt
    När man kör in i en cirkulationsplats har man väjningsplikt mot fordon som befinner sig i cirkulationen. Väjningsplikten anges vägmärke."

    Hämtat från: http://www.ntf.se/konsument/fraga1302.asp?katid=21

    SLUTDISKUTERAT! Svart bil gör fel!
  • thee
    BokhyllanBilly skrev 2011-12-30 13:12:38 följande:
    Dom röda strecken ja... Dom har nämts 50ggr innan.. Bra att su poängterade det yrkeschauffören!
    Men tror du att jag sitter och läser alla inlägg?! Är det ett måste för att man ska få skriva en kommentar eller? Tror inte det...

    Eller i din perfekta värld kanske man måste påpeka: jag har INTE läst annat än Ts! NÖJD?
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-30 13:14:05 följande:
    Vad tror du ger mest?
    Att folk diskuterar ett ämne fram och tillbaks, fram och tillbaks, fram och tillbaks.
    ELLER, att du enbart påpekar hur allt enbart diskuteras fram och tillbaks och kommer med spydiga små inlägg likt det jag citerar? 
     Tack! :D
  • thee
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-30 13:18:16 följande:
    Inte om svart bil redan befann sig i cirkulationsplatsen när blå bli började signalera att denne skulle svänga ut.
    oavsett vad så var blå bil inne först... då ska man ta hänsyn till den som bilist i svart bil...
  • thee

    man ska aldrig köra upp o lägga sig i ytterfilen och "stänga in" en annan bil som redan fanns i rondellen, utan då ska man ist tänka som ett "blixtlås". enda gången det är ok och ligga bredvid varandra i en rondell är när ni båda kommer från samma infart till rondellen... Vet inte om jag skrev så man kan förstå haha :P

  • thee
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-30 13:25:05 följande:
    Här lär ju svart ha legat som ett blixtlås, då svart körde in i den blå bilens sida. Hade svart legat parallellt med blå hade blå kört in i svart bils sida. 
    Var båda inne i cirkulationsplatsen (beroende på cirkulationsplatsens storlekt) så är det blå som ska ha koll på vart svart bil befinner sig och inte kapa dennes körbana
    hihi jo, men jag tänker att man ska ha så stort hål i sin blixtlås att man inte ska köra in i bilen om hon vill göra ett filbyte... för det har hon rätt till...
  • thee
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-30 13:29:03 följande:
    Du har ju själv kopierat in det. 
    Jepp, men den meningen gör inte att det du gör är olagligt... Du ska va mycket uppmärksam när du svänger vänster på en landsväg med, men kör någon in i dig för att köra om är det ändå de som gjort fel!
  • thee
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-30 13:31:16 följande:
    Bevis och bevis. Så bedömdes det i den personens fall.
    Helt otroligt dock att det enligt försäkringsbolaget var OK att inte blinka ut ur cirkulationsplatsen :-O 

    Vi får som sagt se hur det blir i detta fall.
    Det e ju ett exakt likadant fall fast här blinkar tom blå bil... Ser rondellen ut som hon beskrivit i ts har hon lagen på sin sida...
  • thee
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-30 13:44:02 följande:
    Jag säger inte att det absolut inte är den svarta bilens fel, jag försöker bara se det ut fler synvinklar än enbart vad en tecknad bild säger.
    För vi vet inte tillräckligt för att lägga skulden på någon, egentligen.
    Vi vet inte när föraren till den blå bilen började blinka. Att det ska ha skett i god tid innan krocken säger inte mycket. I god tid är ett begrepp som vi alla ser olika på, när är "i god tid"?
    Vi vet inte storleken på cirkulationsplatsen, för det spelar roll.
    Vi vet inte om den svarta bilen var i cirkulationsplatsen eller om den bröt mot sin väjningsplikt och körde in och på den blå bilen.

    Så det jag försöker göra är att inte bara se det som enligt bilden verkar mest självklart då jag ser fler faktorer som kan spela in.

    Alltså, det kan vara den svarta bilens fel. Det kan även vara den blå bilens fel. Det kan ligga delat ansvar bakom kollisionen också.  
    Inget av det du skriver spelar in... Det spelar BARA in om där är angivelser i marken som motsäger vad ts berättat...
    kaprifol66 skrev 2011-12-30 13:40:51 följande:
    Informationen vi får av TS är inte tillräcklig för att veta vad som gäller i just denna rondellen. Information om vertikal (vägskyltar) o horisontell information (pilmarkering i körfälten) saknas. I Europa gäller oftast högerregeln i rondeller (där saknas också "lämna-företrädes-skyltar" vid påfarterna i rondellen).
    Skyltningen kan också ge "specialregler" för de olika filerna.
    Sen när blev d högerregel i rondeller?! Jag har dock aldrig varit med om att man stannar för att släppa in bilar från höger... el det är inte så du menar?
  • thee

    Det finns för den delen inget som heter att båda befinner sig i rondellen, den som kom in i "sista" avfarten, efter den andra, den ska hålla sånt avstånd att den andra kan svänga ut var den vill, alltså inte köra in i rondellen förrän den andra bilen har passerat. Man får bara ligga jämnsides varandra om man kommer in från samma infart till rondellen.

  • thee
    jlhm skrev 2011-12-30 17:21:30 följande:
    Varför det?
    har du läst den tråden jag bifogat? exakt samma händelse o där har vi svart på vitt att d e svart bils fel...

    o jag kör i sådanna rondeller många ggr dagligen. om man ska ligga i vänsterfilen eller inte när man ska rakt fram är beroende på om man ska svänga vänster eller inte efter rondellen... 
  • thee
    jlhm skrev 2011-12-30 17:30:28 följande:
    Det är inte exakt samma händelse och det behöver inte ens vara samma omständigheter så vad du har länkat till är ointressant i denna diskussion. För denna diskussion har vi endast det TS har beskrivit och det visar att den blåa bilisten gör fel.
    vad e skillnaden?!
  • thee

    Två bilar körde samtidigt in i rondellen och ville samtidigt köra ut ur den mot Eslöv – i samma körfält.


    Högsta Domstolen, där fallet till slut hamnade, avkunnade sin dom fem år efter händelsen. HD konsterade att den bilist som tagit ytterfil genom rondellen inte kunde klandras för krocken, utan samma regler som vid ett vanligt körfältsbyte gällde och att den påkörande inte kunde göra en sådan manöver ”utan fara eller nödvändigt hinder för övriga trafikanter”. Det vill säga man var tvungen att väja för den som befann sig i högerfältet.


    jag har hela tiden skrivit att man bara får ligga bredvid varandra om man kör in i rondellen samtidigt... vilket dem gjorde i den texten du hänvisar till men dock inte i ts!
  • thee
    Meline skrev 2011-12-30 17:43:16 följande:
    Det är faktiskt skitsamma om blå blinkar eller inte. Man får inte genomföra ett filbyte om det inte kan ske utan fara, oavsett om man blinkar eller ej. Likaså får blå bil mycket väl köra ut ur rondellen från innersta filen, om han vill det.

    Båda bilarna gör faktiskt fel, svart får helt enkelt inte lov att köra in rondellen om det inte är fritt, och blå får inte korsa svart bils fil om det inte kan ske utan fara.
    Vållandet blir nog mer en fråga om huruvida svart befann sig inne i rondellen eller ej.
    jag håller faktiskt med dig till stor del... 

    Men kan ju själv säga som yrkeschaufför att jag skulle ALDRIG köra in i en rondell så som den svarta bilen gör, för chansen är stor att en bil som ligger i vänsterfilen ska köra rakt...

    jag väntar ALLTID tills där är ett sånt avstånd så att den "blå bilen" kan svänga ut om den vill...

    Over and out! :D 
  • thee
    Lapsang skrev 2011-12-30 18:17:03 följande:
    Thee: hej, har läst artikeln du länkade till men har en fråga: vad är skillnaden vid vänstersväng jämfört m att köra rakt fram för bilen som kör in i rondellen i vänsterfältet (syftar på bilderna i artikeln). I båda exemplen blinkar den ju höger på samma ställe..?
    Jag är inte heeelt säker på att jag förstår vad du frågar efter... Men man kan inte utgå från den bilden, där kommer båda bilarna in i rondellen från samma infart. då gäller andra regler...
  • thee

    Men alltså jag måste fråga alla som tycker det är helt okej för den svarta bilen att lägga sig bredvid den blå (vilket det inte är). Antar då att den svarta bilen ska köra rakt och att han antar att den blå bilsen ska svänga höger... 

    Men HUR ska då den blå bilen bete sig när den ska ut ur rondellen i nästa sväng? För där ligger ju den svarta bilen, och enligt er ska man ju lägga sig i högerfilen. Ska man då gasa på som satan eller tvärnita i innerfilen i en rondell?! 

Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?