• gintonic77

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • Camilita

    Den blåa bilen ska väl ligga i ytterfilen och inte i innerfilen? Det har iaf jag lärt mig. Innerfilen ligger man endast i om man ska svänga vänster.. slipper det bli dessa missförstånd.

  • AlreadyBurning
    Camilita skrev 2011-12-29 16:31:33 följande:
    Den blåa bilen ska väl ligga i ytterfilen och inte i innerfilen? Det har iaf jag lärt mig. Innerfilen ligger man endast i om man ska svänga vänster.. slipper det bli dessa missförstånd.
    svänga vänster..?
    Had a few white girls, asses flat as shit, but the head so good damn a jigga glad he hit.
  • asasol

    Den svarta ska också placerat sig i inre ringen i rondellen, bara de bilar som ska rakt ut första vägen får vara i yttersta ring.... så blå bil har rätt och svart gör fel 

  • AlreadyBurning
    asasol skrev 2011-12-29 16:39:58 följande:
    Den svarta ska också placerat sig i inre ringen i rondellen, bara de bilar som ska rakt ut första vägen får vara i yttersta ring.... så blå bil har rätt och svart gör fel 
    nej båda gör fel
    Had a few white girls, asses flat as shit, but the head so good damn a jigga glad he hit.
  • Eleonor01

    Ok då benar vi upp detta.... Körfältspilarna är man skyldig att följa om de finns tillsammans med heldragen linje men endast fram till närmaste korsning, där upphör de. Alla infarter å utfarter ut cirkulationsplatser är korsningar Mao upphör pilarna att gälla när du åker in i cirkulationsplatsen Mao fåran ligga i vilket körfälten vill OAVSETT vartan ska åka ur.

    Den blåa bilen korsar dock ett körfält när han lämnar platsen ( det heter inte högerregeln som nån sa ). Han gör Mao ett kärfältsbyte å är skyldig till olyckan eftersom att den som skall utföra ett kf byte är skyldig att göra det med försiktighet å ej störa övrig trafik. Om den ej kan det så får denne förutsätta ett varv till

  • Eleonor01

    Detta hände vid gårdsstånga cirkulationsplats, mellan lund å eslöv, i början på 90 talet med denna sortens plats å blev ett såkallat predjukatsfall.

    Denna sortens cirkulationsplats är väldigt vanlig! Att ligga i vänstra kf när man skall rakt fram å vänster efter curkulationsplatsen heter attan direktplacerar sig. Detta har varit tillåtet sedan i början av 90 talet å endast på vägar där hastigheten är begränsad till Max 70 km/h

  • Moniqe1979
    M Y L F skrev 2011-12-29 15:53:55 följande:
    Finns denna rondell i verklighet? Jag tycker att det är konstigt att man kan ligga i vänster fil när man normalt ligger i höger om man ska rakt fram. Strecken I rondellen hänger väl inte med ut?

    Jag har nog aldrig åkt i en sådan rondell, vet någon om sådan finns i Göteborg? Tänkte åka dit och kolla hur det fungera.
    Finns  MÄNGDER av den typen av rondeller runt sthlm ialalfall där man får köra "rakt" i 2 filer" skulle aldrig funka att försöka trycka ihop alla bilar som skall rakt i högerfilen på de ställena. då är det äbven skyltat att båda filer går "rakt" innan man kör in i rondellen.
  • Nesp

    Båda dorde ha varit mer uppmärksamma.
    Blå bil gör ett filbyte och är skylldig att se till att det är fritt att göra det.
    Samtidigt ska svart bil lämna företräde när den kör in i rondellen så om blå bil blinkar i god tid borde svart bil ha väntat med att köra in rondellen.

    (Ser ut som Brommaplan förutom att den har tre dubbelfiliga anslutningar och tre enkelfiliga varav två är så breda så de används som om de var dubbelfiliga.)

  • IsadoraW

    Intressant! Om man vill träna på att köra i en lagom bökig cirkulationsplats kan jag rekommendera Roslagstull i Stockholm. Mycket trafik, många som direktplacerar sig, många filbyten, trafikljus som riskerar göra att du hamnar i vägen för andra trafikanter (INTE populärt!), stressade förare som inte vill vänta för länge på föraren framför.

Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?