• ginton­ic77
    Äldre 29 Dec 13:15
    88018 visningar
    1354 svar
    1354
    88018

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • Äldre 19 Mar 17:04
    Majuni skrev 2012-03-19 17:03:34 följande:
    jo du har företräde för dem som ska in i cirkulationsplatsen, men de som ligger bredvid dig vid ett körfältsbyte måste du lämna företräde för. Alltså de som är inne samtidigt som dig.
    som för övrigt vilket körfältsbyte som helst...
  • Äldre 19 Mar 17:07
    Glädje58 skrev 2012-03-19 17:00:39 följande:
    Så de som är i rondellen har inte längre företräde, och ska sen underordna sig de som kommer utifrån. intressant...

    Det skrev jag inte.


     


    Det är väldigt enkelt, samma trafikregler gäller inne i rondellen som överallt annars i trafiken, att man måste se till att man kan korsa eller byta ett körfält på ett riskfritt sätt (utan att hindra någon annan)


    I detta fall så är svart inne i rondellen tillsammans med den blå bilen och då har de samma rättigheter och skyldigheter som att t.ex. se till att man kan korsa ett körfält på ett riskfritt sätt.

  • Äldre 19 Mar 17:08
    Glädje58 skrev 2012-03-19 15:22:31 följande:
    Men den som ligger till höger om dig när du är i rondellen och ska ut, måste lämna företräde. Det är ju hela grundprincipen med rondeller
    Jojo, men så nära som han verkar ha legat så skulle han ju behövt tvärnita. Jag menar ju att man lägger sig i högerfil efter sista avfarten man inte ska av på. Min erfarenhet säger att det är långt ifrån alla som är så artiga att dom släpper in en även om man blinkar aldrig så mycket. Och då tar man sig ett varv till. 

    Ska forska vidare i detta. 
  • Gjord
    Äldre 19 Mar 17:13
    gintonic77 skrev 2011-12-29 13:20:28 följande:
    Nej inte ett filbyte, den ligger kvar i vänsterfil hela tiden, däremot korsar den ju en vägbana.
    Rondellen är tvåfilig och blå byter fil (i rondellen).
  • Frosts­tar
    Äldre 21 Mar 00:30
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-19 08:22:17 följande:
    Hur tänkte du här? Du korsar den där streckade linjen (du vet de där vita markeringarna är inte skuggan av en rad flygande lego) och byter därmed körfält. 

    Som sagt, så ser det inte ut med markeringarna när man kör i sådana rondeller. Kör rätt ofta i sådana, både SE och DK.
  • Frosts­tar
    Äldre 21 Mar 00:33
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-19 08:34:21 följande:
    Så om det inre körfältet är fullt så står du kvar utanför även om du tänker lägga dig i det yttre (där det finns en lämplig lucka)?

    Lycka till om du tänkt köra bil i (tex) Frankfurt. 
    Du kan köra in men lämpligtvis utan skygglappar och utan solfilterskärmar på sidorutorna. Hur tänkte du här egentligen? Och ja, lycka till om du verkligen kör in i rondeller och så fort du är innanför bara kör på utan tanke på andra trafikanter.
  • Coyote
    Äldre 21 Mar 00:51

    Men se det såhär då; när man ska ut på motorvägen har man väjningsplikt. Om det kommer fordon i vänsterfilen kan jag ju köra på som vanligt, ut på motorvägen, jag måste förutsätta att bilarna i vänsterfil använder sin blinkers om de tänker byta fil.

    Väl ute på motorvägen är det den som vill göra ett körfältsbyte som är skyldig att se till att det går att göra utan problem.

    Det är lite samma sak som i rondeller, inte står man och väntar på att även vänsterfilen är tom innan man kör ut, är höger fil fri så kör man, OM ingen blinkar höger för att byta, då får man vänta.

    I ts fall så dömde ju försäkringsbolaget till blås fördel, svart är vållande. Att svaren blir så olika i tråden tror jag har med teckningen att göra, vi vet inte heller om och när blå började blinka. Enligt teckningen, enbart, så var ju svart redan inne när det smällde, blå korsade svarta bilens körfält, och det är ju som bekant inte tillåtet att göra det (eller byta fil) om det inte kan ske riskfritt.

  • Äldre 21 Mar 08:06
    Froststar skrev 2012-03-21 00:30:33 följande:
    Som sagt, så ser det inte ut med markeringarna när man kör i sådana rondeller. Kör rätt ofta i sådana, både SE och DK.
    Så dubbelfiliga rondeller har inte två parallella körfält med streckad linje emellan? Mycket ska man höra...
  • Äldre 21 Mar 08:12
    Froststar skrev 2012-03-21 00:33:46 följande:
    Du kan köra in men lämpligtvis utan skygglappar och utan solfilterskärmar på sidorutorna. Hur tänkte du här egentligen? Och ja, lycka till om du verkligen kör in i rondeller och så fort du är innanför bara kör på utan tanke på andra trafikanter.
    Jag har aldrig sagt att jag skulle köra in med skygglappar och bara köra på utan att vara uppmärksam. 

    Men om det är en ordentligt trafikerad cirkulationsplats så börjar bilarna bakom mig tuta om jag har en lucka som den svart hade i ts och står kvar och väntar. Jag skulle, kort sagt, bli stående en bra stund om jag inte skulle köra in när jag har möjlighet. Och mina alternativ var efter det att bromsa och släppa förbi blå eller anta att blå inte tänkte köra in framför mig trots att det inte fanns plats. Och som alla vet så stannar man inte tvärt mitt i en cirkulationsplats. 

    Det blå däremot borde ha gjort, var att i god tid (dvs före den påfart där svart körde in i cirkulationsplatsen)  blinka höger och lägga sig i höger körfält. Då hade svart inte haft någon lucka. Nu kan blå ha sett avfarten för sent, men då är det bara att ta ett varv till och lägga sig i höger körfält tidigare inför avfarten nästa varv. 
  • Äldre 21 Mar 08:16
    Coyote skrev 2012-03-21 00:51:00 följande:
    Men se det såhär då; när man ska ut på motorvägen har man väjningsplikt. Om det kommer fordon i vänsterfilen kan jag ju köra på som vanligt, ut på motorvägen, jag måste förutsätta att bilarna i vänsterfil använder sin blinkers om de tänker byta fil.

    Väl ute på motorvägen är det den som vill göra ett körfältsbyte som är skyldig att se till att det går att göra utan problem.

    Det är lite samma sak som i rondeller, inte står man och väntar på att även vänsterfilen är tom innan man kör ut, är höger fil fri så kör man, OM ingen blinkar höger för att byta, då får man vänta.

    I ts fall så dömde ju försäkringsbolaget till blås fördel, svart är vållande. Att svaren blir så olika i tråden tror jag har med teckningen att göra, vi vet inte heller om och när blå började blinka. Enligt teckningen, enbart, så var ju svart redan inne när det smällde, blå korsade svarta bilens körfält, och det är ju som bekant inte tillåtet att göra det (eller byta fil) om det inte kan ske riskfritt.
    Precis det jag menar. En påfart på autobahn, tex, är sällan tom i alla filerna. Då blinkar man och byter från påfartssträckan --> ett hack till vänster (till vägens högerfil) innan påfarten är slut ÄVEN om det kommer bilar i filen till vänster. 
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?