• gintonic77

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • Froststar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-21 08:06:26 följande:
    Så dubbelfiliga rondeller har inte två parallella körfält med streckad linje emellan? Mycket ska man höra...
    Om du inte förstår vad folk menar bara för att din körning är inom begränsade områden får du gärna fråga. Det är smartare än att försöka verka "smart".

    Nåja, för att upplysa dig:
    Det är streckad linje mellan körfärten. Den här linjen går inte enbart som en parallell linje till rondellens cirkel utan den har förlängda markeringar som leder ut från rondellen i båda filerna. Så enligt vägmarkeringarna i en sådan rondell är det antingen ingen som korsar den andras fil eller så gör båda det. Och då är vi tillbaka till att den som är inne i en rondell har företräde.

    Så ja, håller med, mycket ska man höra, jag trodde faktiskt att folks körmönster varierade lite mer än mellan hemmet, dagis, ICA, hemmet.
  • Froststar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-21 08:12:57 följande:
    Jag har aldrig sagt att jag skulle köra in med skygglappar och bara köra på utan att vara uppmärksam. 

    Men om det är en ordentligt trafikerad cirkulationsplats så börjar bilarna bakom mig tuta om jag har en lucka som den svart hade i ts och står kvar och väntar. Jag skulle, kort sagt, bli stående en bra stund om jag inte skulle köra in när jag har möjlighet. Och mina alternativ var efter det att bromsa och släppa förbi blå eller anta att blå inte tänkte köra in framför mig trots att det inte fanns plats. Och som alla vet så stannar man inte tvärt mitt i en cirkulationsplats. 

    Det blå däremot borde ha gjort, var att i god tid (dvs före den påfart där svart körde in i cirkulationsplatsen)  blinka höger och lägga sig i höger körfält. Då hade svart inte haft någon lucka. Nu kan blå ha sett avfarten för sent, men då är det bara att ta ett varv till och lägga sig i höger körfält tidigare inför avfarten nästa varv. 
    Vem har sagt att du ska stå och vänta? Däremot när du väl är inne kan du inte passera första avfart höger utan att hålla koll på trafiken som vänster som redan var inne i rondellen när du "trängde" dig in där. Precis som att du inte kan skylla att du kör över fotgängare pga att folk bakom dig är otåliga och tutar då du står vid ett övergångsställe.

    Sedan hoppas jag att du förstår att i en rondell finns där en liten körsträcka mellan där du kör in och första avfarten där den blåe skulle av. Hört talas om anpassad fart istället för att tokgasa in i rondellen? Samtidigt tycker jag att blir du så pass stressad av andra otåliga och irriterade trafikanter då ska du ta buss eller tåg. Förare som låter förnuftet flyga för att de blir stressade av andra är väldigt farliga i trafiken.
  • Froststar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-21 08:16:46 följande:
    Precis det jag menar. En påfart på autobahn, tex, är sällan tom i alla filerna. Då blinkar man och byter från påfartssträckan --> ett hack till vänster (till vägens högerfil) innan påfarten är slut ÄVEN om det kommer bilar i filen till vänster. 
    För att du har en streckad linje där också som går över filen bredvid precis som i rondeller som har dubbelfiliga markerade utkörslar? En sådan motorväg eller på ett sådant ställe på autobahn har jag aldrig kört. Upplys gärna var det ligger tack.
  • Voluptuous Shalimar
    Froststar skrev 2012-03-21 11:56:58 följande:
    Om du inte förstår vad folk menar bara för att din körning är inom begränsade områden får du gärna fråga. Det är smartare än att försöka verka "smart".

    Nåja, för att upplysa dig:
    Det är streckad linje mellan körfärten. Den här linjen går inte enbart som en parallell linje till rondellens cirkel utan den har förlängda markeringar som leder ut från rondellen i båda filerna. Så enligt vägmarkeringarna i en sådan rondell är det antingen ingen som korsar den andras fil eller så gör båda det. Och då är vi tillbaka till att den som är inne i en rondell har företräde.

    Så ja, håller med, mycket ska man höra, jag trodde faktiskt att folks körmönster varierade lite mer än mellan hemmet, dagis, ICA, hemmet.
    Var inte så grinig, jag trodde att du menade att cirkulationsplatser inte hade en streckad linje per se. 

    Så, kort sagt, du menar att svart borde ha väntat utanför rondellen tills både inner- och ytterfil var tomma? Så försiktig körning skulle snudd på innebära större fara här, då folk blir otåliga och börjar köra om dig för att kasta sig in eller liknande. Sen kan du ju stå där tills trafiken blir mindre tät. 

    Jag tror att väldigt väldigt många har det körmönster du beskriver. Nu har vi inte ICA här men jag kör till Rewe eller Edeka eller kanske Aldi, hem, nån gång hämtar jag maken mitt i businessdisktriktet, det är min vardagskörning. Sen blir det ju att vi åker ut under helgerna eller behöver någonstans en kväll, då kan det ju bli lite åkande. Är cirkulationsplatskörning avhängigt av människors körmönster
  • Voluptuous Shalimar
    Froststar skrev 2012-03-21 12:03:10 följande:
    För att du har en streckad linje där också som går över filen bredvid precis som i rondeller som har dubbelfiliga markerade utkörslar? En sådan motorväg eller på ett sådant ställe på autobahn har jag aldrig kört. Upplys gärna var det ligger tack.
    Nej, påfartssträckans linjer går INTE över autobahns linjer. Nu vet jag inte var på autobahn du har kört, jag trodde den såg ganska lika ut överallt? Man åker på påfarten och noterar hur tjocka strecken är mellan påfart och väg för att veta om påfarten s.a.s. är en egen fil eller om den kommer att ta slut eller gå över i en avfart, hence, man måste byta körfält. Sedan agerar man utifrån det. 
  • Voluptuous Shalimar
    Froststar skrev 2012-03-21 12:01:39 följande:
    Vem har sagt att du ska stå och vänta? Däremot när du väl är inne kan du inte passera första avfart höger utan att hålla koll på trafiken som vänster som redan var inne i rondellen när du "trängde" dig in där. Precis som att du inte kan skylla att du kör över fotgängare pga att folk bakom dig är otåliga och tutar då du står vid ett övergångsställe.

    Sedan hoppas jag att du förstår att i en rondell finns där en liten körsträcka mellan där du kör in och första avfarten där den blåe skulle av. Hört talas om anpassad fart istället för att tokgasa in i rondellen? Samtidigt tycker jag att blir du så pass stressad av andra otåliga och irriterade trafikanter då ska du ta buss eller tåg. Förare som låter förnuftet flyga för att de blir stressade av andra är väldigt farliga i trafiken.
    Jag kör in i cirkulationsplatser, jag vet inte om det går att jämföra med att tränga sig in, men det får du förstås göra om du vill. 

    Så, om bilen till vänster om mig får för sig att den ska korsa mitt körfält med kort varsel, vad gör jag? Ställer mig på bromsen och stannar mitt i rondellen? Det skulle jag sannolikt gjort alt. ev. svängt av på samma avfart om jag är snabb nog att parera. 

    Nu vet vi ju återigen inte hur tidigt blå blinkade, hur snabbt fordonen körde osv. Eller har du någon källa jag saknar, som förser dig med information om att svart "tokgasat" in i cirkulationsplatsen? Och vad menar du med "så pass" stressad? Om du har en argt tutande bilkö bakom dig bekommer det dig inte alls? Jag skulle bli stressad, men faktiskt kunna hålla mig samlad ändå. Och jag har faktiskt aldrig varit med om att någon tutat på mig när jag stannat vid ett övergångsställ. Skulle någon tuta så varsågod, jag har lagen på min sida, jag stannar inte bara av artighet. (Sen skulle jag förstås stanna om någon stod mitt i gatan och inte var på ett ögställe också och jag tror inte att någon skulle tuta för det heller. Möjligen på personen mitt i gatan).
  • Froststar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-21 12:08:27 följande:
    Var inte så grinig, jag trodde att du menade att cirkulationsplatser inte hade en streckad linje per se. 

    Så, kort sagt, du menar att svart borde ha väntat utanför rondellen tills både inner- och ytterfil var tomma? Så försiktig körning skulle snudd på innebära större fara här, då folk blir otåliga och börjar köra om dig för att kasta sig in eller liknande. Sen kan du ju stå där tills trafiken blir mindre tät. 

    Jag tror att väldigt väldigt många har det körmönster du beskriver. Nu har vi inte ICA här men jag kör till Rewe eller Edeka eller kanske Aldi, hem, nån gång hämtar jag maken mitt i businessdisktriktet, det är min vardagskörning. Sen blir det ju att vi åker ut under helgerna eller behöver någonstans en kväll, då kan det ju bli lite åkande. Är cirkulationsplatskörning avhängigt av människors körmönster
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-21 12:22:36 följande:
    Jag kör in i cirkulationsplatser, jag vet inte om det går att jämföra med att tränga sig in, men det får du förstås göra om du vill. 

    Så, om bilen till vänster om mig får för sig att den ska korsa mitt körfält med kort varsel, vad gör jag? Ställer mig på bromsen och stannar mitt i rondellen? Det skulle jag sannolikt gjort alt. ev. svängt av på samma avfart om jag är snabb nog att parera. 

    Nu vet vi ju återigen inte hur tidigt blå blinkade, hur snabbt fordonen körde osv. Eller har du någon källa jag saknar, som förser dig med information om att svart "tokgasat" in i cirkulationsplatsen? Och vad menar du med "så pass" stressad? Om du har en argt tutande bilkö bakom dig bekommer det dig inte alls? Jag skulle bli stressad, men faktiskt kunna hålla mig samlad ändå. Och jag har faktiskt aldrig varit med om att någon tutat på mig när jag stannat vid ett övergångsställ. Skulle någon tuta så varsågod, jag har lagen på min sida, jag stannar inte bara av artighet. (Sen skulle jag förstås stanna om någon stod mitt i gatan och inte var på ett ögställe också och jag tror inte att någon skulle tuta för det heller. Möjligen på personen mitt i gatan).
    Jag är inte grinig men säger självklart ifrån om någon använder en sådan attityd som i ditt inlägg. Då ska man först ha lite kött på benen innan man uttrycker sig på det viset. Typ.. "mycket ska man höra". Som man ropar får man svar förstår du.

    Jag har redan svarat på det du frågar efter. Och ja, du kan anpassa hastigheten allt efter hur trafiken ser ut i rondellen för övrigt. Och ja, du har plats för att anpassa farten. Titta på var den svarta linjen (bilen) börjar på bilden och var den gröna punkten är, jag vågar påstå att du har avstånd nog däremellan för att inte behöva stanna mitt i rondellen. Om inte du kan se ett alternativ mellan att krocka och parkera så finns där inte mycket att argumentera om.

    Och nej, arga tutande människor bekommer mig inte om inte tutandet är befogat. Om det är befogat så gör jag något åt det annars struntar jag i det. Eller menar du att superstressade, arga, tutande människor är som mest logiska och analytiska i just det ögonblicket? Det har jag svårt att tro på. Det enda de vill är att komma fram till varje pris.

    Så stressa av om du ska köra bil, annars gör något annat avslappnande, det är i alla fall det jag föredrar när det gäller bilförare.
  • Voluptuous Shalimar
    Froststar skrev 2012-03-21 13:14:26 följande:
    Jag är inte grinig men säger självklart ifrån om någon använder en sådan attityd som i ditt inlägg. Då ska man först ha lite kött på benen innan man uttrycker sig på det viset. Typ.. "mycket ska man höra". Som man ropar får man svar förstår du.

    Jag har redan svarat på det du frågar efter. Och ja, du kan anpassa hastigheten allt efter hur trafiken ser ut i rondellen för övrigt. Och ja, du har plats för att anpassa farten. Titta på var den svarta linjen (bilen) börjar på bilden och var den gröna punkten är, jag vågar påstå att du har avstånd nog däremellan för att inte behöva stanna mitt i rondellen. Om inte du kan se ett alternativ mellan att krocka och parkera så finns där inte mycket att argumentera om.

    Och nej, arga tutande människor bekommer mig inte om inte tutandet är befogat. Om det är befogat så gör jag något åt det annars struntar jag i det. Eller menar du att superstressade, arga, tutande människor är som mest logiska och analytiska i just det ögonblicket? Det har jag svårt att tro på. Det enda de vill är att komma fram till varje pris.

    Så stressa av om du ska köra bil, annars gör något annat avslappnande, det är i alla fall det jag föredrar när det gäller bilförare.
    Jag tyckte att din attityd var hyfsat otrevlig, då surnade jag till. Tex följande inlägg, rätt grinigt skrivet. 
    Froststar skrev 2012-03-21 00:33:46 följande:
    Du kan köra in men lämpligtvis utan skygglappar och utan solfilterskärmar på sidorutorna. Hur tänkte du här egentligen? Och ja, lycka till om du verkligen kör in i rondeller och så fort du är innanför bara kör på utan tanke på andra trafikanter.
    Det jag frågar mig är självklart hur snävt och omarkerat och plötsligt  den blå bilen körde över det andra körfältet. 

    Blinkade den i tillräckligt god tid och inte bytte körfält för snabbt (dvs blinka några ggr så övriga trafikanter har en god chans att uppfatta och sedan gradvis byta körfält) så ser ju inte situationen ut som på bilden i ts. Och om det ligger till som jag just skrev så håller jag naturligtvis med om att den svarta borde ha kunnat hantera situationen annorlunda. 

    Men på bilden i ts ligger blå hela tiden i sitt körfält och gör sen en tvär sväng och siktar på avfartens vänstra körfält. Hur du kan tycka att det är korrekt körning är en gåta för mig!
  • Voluptuous Shalimar

    Tillägg: blå korsar det yttre körfältet även när han åker in i rondellen, men då var det tomt, SEDAN ligger han i inre körfältet tills precis när han svänger...


    Froststar skrev 2012-03-21 13:14:26 följande:
    Och nej, arga tutande människor bekommer mig inte om inte tutandet är befogat. Om det är befogat så gör jag något åt det annars struntar jag i det. Eller menar du att superstressade, arga, tutande människor är som mest logiska och analytiska i just det ögonblicket? Det har jag svårt att tro på. Det enda de vill är att komma fram till varje pris.

    Så stressa av om du ska köra bil, annars gör något annat avslappnande, det är i alla fall det jag föredrar när det gäller bilförare.
     Befogat och befogat, det är ju högst subjektivt, eller? Om en bilförare som är ovan vid stor trafikbelastning anser att det är olämpligt att åka in i cirkulationsplatsen eftersom det är små luckor så kanske andra menar att det är väldigt irriterande att få vänta 5 minuter vid en rondell för att någon inte törs köra in. Då slänger de sig på tutan omedelbums.

    Jag tycker att det är enkelt: jag kör in, följer trafikrytmen och håller uppsikt. Svänger någon sedan ut rakt framför mig så anser jag mig inte vållande. Har jag däremot missat helt att bilen bredvid blinkar och försöker byta fil, har jag ju klantat mig. Det är dock inte alltid folk släpper in en heller, hur trist det än är. Då lär man ju ligga kvar i sin fil och inte byta fil i alla fall...! I blås fall skulle jag ha tagit ett varv extra i stället för att chansa på att hinna före. 

    Ett visst mått av stress är nog rätt bra när man kör i den här stan, då håller man sig skärpt. Tyskarna kör ju mkt mer offensivt än svenskar så det är bara att anpassa sig. 
  • Saxiquine

    Är man inne i rondellen har man alltid företräde så om du var det svarta strecket är du tyvärr vållande. Detta för att inga fordon skall stanna i rondellen. Tycker dock det var bättre förr när det var streckade linjer vid filbyte och man blinkade vid inkörning istället för som nu när man kör ur

Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?