• ginton­ic77
    Äldre 29 Dec 13:15
    88200 visningar
    1354 svar
    1354
    88200

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • Coyote
    Äldre 21 Mar 23:25
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-21 23:20:50 följande:
    Inne i cirkulationsplatsen har man företräde JA men till vänster om blå fanns ett tomt körfält. 

    Om du ska svänga höger ut på en tvåfilig väg och det närmsta (högra) körfältet är tomt medan det längst bort (det vänstra) är trafikerat, så väntar du väl inte på att det ska bli tomt i båda? Du kör väl ut i det högra körfältet fast det åker bilar i det vänstra?
    *höger
  • Frosts­tar
    Äldre 22 Mar 01:29
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-21 23:16:47 följande:
    Har också varit inne på den sajten och läst en del och i ett annat liknande fall döms tvärt om.
    Kan du länka?
  • Äldre 22 Mar 07:14
    Froststar skrev 2012-03-22 01:29:14 följande:
    Kan du länka?
    Letar febrilt men här får du en köranvisning i ciekulationsplats (tycker den är klar och tydlig)

    http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

    "Körning inne i cirkulationsplatsen


    Välj det lämpligaste körfältet för din fortsatta resa. Följ vägmärken och vägmarkeringar. Använd blinkers när du byter körfält. Du får bara byta körfält om det sker utan hinder eller fara för övrig trafik. Underlätta andra förares körfältsbyten genom att anpassa hastigheten. Köra rakt fram i cirkulationsplats
    1.
     Placera dig till höger. Blinka dock inte.

    2. När du är vid refugen eller liknande som tillhör avfarten innan du ska svänga ut, blinka åt höger.

    3. Håll till höger och sväng ut ur cirkulationsplatsen. Höger blinkers ska vara på."

    (mina understrykningar)

    I trafiken går säkerheten före förkörsrätten. Jag gasar inte på utan att kolla vänster i en fyrvägskorsning utan huvudled även om jag vet att högerregeln gäller och jag sålunda har förkörsrätt före fordon från vänster. Jag har uppsikt även när jag kör vid grönt. Jag är medveten om att någon kan komma körande i fel färdriktning på en enkelriktad gata. Osv osv. 
  • Äldre 22 Mar 07:18
    Coyote skrev 2012-03-21 23:25:08 följande:
    *höger
    Ja såklart, till höger om blå menade jag...
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-21 23:20:50 följande:
    Inne i cirkulationsplatsen har man företräde JA men till vänster om blå fanns ett tomt körfält. 

    Om du ska svänga höger ut på en tvåfilig väg och det närmsta (högra) körfältet är tomt medan det längst bort (det vänstra) är trafikerat, så väntar du väl inte på att det ska bli tomt i båda? Du kör väl ut i det högra körfältet fast det åker bilar i det vänstra?
  • Äldre 22 Mar 07:38
    Froststar skrev 2012-03-21 19:03:00 följande:

    Ta en titt på rondellen på bilden i domslutet och på den i mitten i den andra länken. Ni kan inte på fullt allvar påstå att bilen i vänstra körfältet kan vara ansvarig. Det är oftast så rondellerna ser ut där jag kör när de är stora och man kan köra rakt fram från vänster körfält. Se domslutet i första länken. Och där blinkade inte ens den blåa bilen.

    www.trafiksakerhet.se/dokument/pdf/domar/ting...
    www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-vagmarke...

    Föraren i svarta bilen tolkade det precis som ni gör och:
    " Svart förare är således ensam vållande till trafikolyckan då han brutit mot reglerna i 3 kap. 43 § trafikförordningen (1998:1276)."

    "Vid infart i en rondell med två körfält sker infart i det yttre högra körfältet. Blå förare har vid rondellens östra infart observerat svarandens fordon men ansett att han med hänsyn till omständigheterna har kunnat fortsätta in i rondellen mot bakgrund av reglerna om väjningsplikt i 3 kap. 5 § andra stycket trafikförordningen. Svart förares fordon befann sig vid det aktuella tillfället i ett helt annat körfält. De båda fordonen har således i rondellen kört i två skilda körfält och då är väjningsplikten överspelad. Blå förare har inte givit tecken med körriktningsvisare vid passagen av norra utfarten mot Skaraborgsvägen då han inte hade för avsikt att byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled."
    Första länken i ditt inlägg: här var det ju bilen som korsade yttre körfält (och körde exakt som blå i ts) som blev dömd?!? Hur belägger det din teori? Det står till och med:

    "Den som vill lämna cirkulationen från det inre av de cirkulära körfälten måste antingen först byta till det yttre körfältet för att därifrån lämna cirkulationen eller vid avfarten korsa det yttre körfältet. I Vägverkets broschyr Att köra i cirkulation rekommenderas det förstnämnda sättet och det framhålls särskilt att man, om man väljer det sistnämnda sättet, måste vara extra uppmärksam på fordonen i höger körfält eftersom man inte vet om de skall fortsätta att köra i cirkulationen."  

    "Bertil Jansson är således ensam vållande till trafikolyckan då han brutit mot reglerna i 3 kap. 43 § trafikförordningen (1998:1276)." 

    Bertil Jansson var ju blå förare i detta exempel... har du verkligen läst igenom domen?

    Andra länken: ja, det enda den säger egentligen är väl att man inte bör åka in i höger körfält om man ska till vänster i cirkulationen... det har jag aldrig sagt emot...
  • Äldre 22 Mar 08:02

    Froststar: 

    "Bertil Jansson har därmed begått en förseelse mot trafikförordningen genom att av oaktsamhet  ha företagit ett körfältsbyte trots att detta inte har kunnat ske utan fara för Johan Leions färd. Skälet till att Johan Leion körde i det yttre körfältet i rondellen saknar betydelse." 

  • Frosts­tar
    Äldre 22 Mar 10:54
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-22 07:14:57 följande:
    Letar febrilt men här får du en köranvisning i ciekulationsplats (tycker den är klar och tydlig)

    korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

    "Körning inne i cirkulationsplatsen


    Välj det lämpligaste körfältet för din fortsatta resa. Följ vägmärken och vägmarkeringar. Använd blinkers när du byter körfält. Du får bara byta körfält om det sker utan hinder eller fara för övrig trafik. Underlätta andra förares körfältsbyten genom att anpassa hastigheten.

    Köra rakt fram i cirkulationsplats
    1. Placera dig till höger. Blinka dock inte.

    2. När du är vid refugen eller liknande som tillhör avfarten innan du ska svänga ut, blinka åt höger.

    3. Håll till höger och sväng ut ur cirkulationsplatsen. Höger blinkers ska vara på."

    (mina understrykningar)

    I trafiken går säkerheten före förkörsrätten. Jag gasar inte på utan att kolla vänster i en fyrvägskorsning utan huvudled även om jag vet att högerregeln gäller och jag sålunda har förkörsrätt före fordon från vänster. Jag har uppsikt även när jag kör vid grönt. Jag är medveten om att någon kan komma körande i fel färdriktning på en enkelriktad gata. Osv osv. 
    De här  punkterna är dels generella och dels inte ens lag eller regler endast förslag till hur. Gäller mest små rondeller med väldigt basic vägmarkering. Du får följa reglerna för rondellen du befinner dig i och speciellt de stora rondellerna fungerar annorlunda, mycket mer komplicerat än de här grundläggande förslagen. De regler och domslut jag länkat till kommer från oficiella källor och mer anpassade efter situation än bara generella påståenden.

    Nu är det ju du som påstår att det jag skriver är fel trots att jag kan presentera konkreta källor, inte enbart generella anvisningar, så vill jag gärna se länken du skrev om till det som du menar skulle vara korrekt. Du skrev ju själv att du har sett domslut som är motsatt det jag visat så jag är väldigt nyfiken att se vad det exakt handlar om. Man kan ju alltid lära sig något ju. Själv har jag inte hittat något sådant och aldrig hört om något sådant, därför är det intressant.

    Har du kunnat hitta länken än?
  • Frosts­tar
    Äldre 22 Mar 10:57
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-22 07:38:48 följande:
    Första länken i ditt inlägg: här var det ju bilen som korsade yttre körfält (och körde exakt som blå i ts) som blev dömd?!? Hur belägger det din teori? Det står till och med:

    "Den som vill lämna cirkulationen från det inre av de cirkulära körfälten måste antingen först byta till det yttre körfältet för att därifrån lämna cirkulationen eller vid avfarten korsa det yttre körfältet. I Vägverkets broschyr Att köra i cirkulation rekommenderas det förstnämnda sättet och det framhålls särskilt att man, om man väljer det sistnämnda sättet, måste vara extra uppmärksam på fordonen i höger körfält eftersom man inte vet om de skall fortsätta att köra i cirkulationen."  

    "Bertil Jansson är således ensam vållande till trafikolyckan då han brutit mot reglerna i 3 kap. 43 § trafikförordningen (1998:1276)." 

    Bertil Jansson var ju blå förare i detta exempel... har du verkligen läst igenom domen?

    Andra länken: ja, det enda den säger egentligen är väl att man inte bör åka in i höger körfält om man ska till vänster i cirkulationen... det har jag aldrig sagt emot...
    Tolkade som Bertil Jansson var svart förare. Ja, jag har läst den. Kommer att läsa den igen för att se om jag verkligen missat något. Håller med, den är lite svårtolkad eftersom de skriver inte avfarterna utan väderstrecken.
  • Frosts­tar
    Äldre 22 Mar 11:00
    Saxiquine skrev 2012-03-21 22:02:05 följande:
    Jag gåller inte riktigt med, för den blå bilen måste varit inne i rondellen innan svart bil körde in, eftersom den infarten är ett steg innan.
    Såvida nu inte svart bil höll typ dubbel hastighet och kastade sig in. Och i de nya tvåfiliga rondellerna måste man ju räkna med att båda körfälten kan köra rakt fram i rondellen och inte att den som ligger i vänster körfält nödvändigtvis måste köra 2/3 varv och ut till vänster.

    Men jag håller med dig om blinkningarna. Blinkar både in och ut nuförtiden för säkerhets skull. Men ogillar de dubbelfiliga rondellerna just för att de känns osäkra eftersom folk inte vet hur de skall köra.
    Höll på att smälla med min mc på exakt samma sätt som ovan bil, för att den som kom från höger inte tänkte på att de som låg i innerfil i rondellen kanske skulle rakt igenom också  - som tur var hann jag stanna, men det blev nästan ett nedlägg mitt i rondellen och då kanske man hade blivit påkörd bakifrån istället.
    Håller fullkomligt med om blinkningarna. Tycker att det var verkligen korkat när de ändrade reglerna så att man enbart behöver blinka sig ut ur rondellen.

    Tyvärr blinkar folk hej vilt och opålitligt när de ska höger så man kan inte lita på det man tror att de menar. Ibland redan 2 avfarter tidigare, ibland då de redan svängt ut, ja det finns massor med varianter på temat
  • Frosts­tar
    Äldre 22 Mar 11:06
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-22 08:02:29 följande:
    Froststar: 

    "Bertil Jansson har därmed begått en förseelse mot trafikförordningen genom att av oaktsamhet  ha företagit ett körfältsbyte trots att detta inte har kunnat ske utan fara för Johan Leions färd. Skälet till att Johan Leion körde i det yttre körfältet i rondellen saknar betydelse." 
    Ja, den här delen är väldigt klar. Kollar upp det igen senare idag. Det är väldigt olyckligt att alla tolkar de här sakerna på sitt sätt.
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?