• gedansk

    Pottträna tvillingar

    Hej

    Jag ska nu börja lite smått att introducera pottan för mina t vå på 19 månader. Hur har ni andra gjort? tränat tillsammans eller en för sig? Jag kan tänka mig att det blir ganska livat med två att hålla koll på. Så alla tips och trix mottages tacksamt. Barnen är mina första så jag har lite koll på hur det ska gå till på ett bra sätt.

    Mvh Jeanette

  • Svar på tråden Pottträna tvillingar
  • tessan0402

    jag har tvillingkillar som fyller 3 i slutet på jaunari. jag har INTE pottränat dem, utan det har fått komma av sig själv.. först nu är den ena torr på dagen och vi började ta av blöjan när vi märkte att han var intresserad av att gå på toaletten och ta av blöjan. han har  fotfarande blöja på dan när han sover samt på natten. den andra killen är inte intresserad än och därför har han blöja på dagen. jag tänker att när man har två som ska sluta är det rätt praktiskt att ta en i taget, för när man ska iväg är det två som måste kissa innan samt när man är ute och far.. vet man att en har koll på läget och säger till så är det lättare att ha koll på den andre. lycka till! lyckas de sluta som så tidigt som 2 åringar är det bra jobbat.. annars ta det lugnt, jag känner inga 15åringar med blöja;)

  • Mamma till viljestark dotter

    Jag har tvillingar (en kille och en tjej) på snart 2 år och 4 månader. Introducerade pottan för ett bra tag sen. Har talat om vad den används till, sen försökt få dom att bajsa på pottan (det brukar ju gå att se när det är på gång).

    För en vecka sen tog jag helt sonika av dom blöjorna och satte på trosor/kalsonger. Första dagen blev 9 par byxor nerkissade, andra dagen bara några. Nu är de i princip torra, möjligtvis nån enstaka olycka. Flickan är duktigare på att känna när det är dags att gå på pottan, då följer killen med och kissar även han. Men de har förstås ff blöja när de sover på dagen och nattetid. 

  • julklappen

    Vi har haft 2 pottor stående i badrummet sedan de var 6 månader. Tjejerna har suttit på dem med kläderna på så de fått lära känna dem först innan krav på att kissa på dem. När de accepterade att sitta på dem utan blöja lät jag dem göra det. Ena tjejen började att kissa på pottan medan den andra inte riktigt var mogen, hon kissade 2 droppar sedan ställde hon sig upp och kissade resten på golvet så då blev det lite stökigt i badrummet med båda på samma gång så då började jag satsa på den som klarade det bäst och sedan tog det väl en vecka innan andra tjejen också ville på riktigt. Nu sitter de gärna på pottan båda två och kissar flera gånger om dagen på den vid blöjbytena. Låter dock dem fortsätta med blöja ändå, de har fortfarande inte bajsat på pottan någon gång. Vi får väl erbjuda dem pottan lite oftare så de slipper kissa i blöjan mellan toalettbesöken. De fyllde 2 år i december.

  • munchkin82

    Vi hade pottor stående i badrummet från tjejerna var ett år, men började mer be dem prova när de var 2-2,5å, då satte vi slags klistermärken i botten som ska underlätta vid potträning, "My wee friend", ett svart märke tror jag det var som det framträder en figur på när kisset kommer på (eller varmt vatten blir samma resultat). Det tyckte de var roligt! Det hände nåt när de kissade då. Annars sitta och prova en stund samtidigt som man läser en bok har funkat ganska bra också. Nu är våra tjejer 4 år så detta känns redan ganska avlägset! :)

  • gedansk

    Nu 2år och 8 månader senare så är dottern min blöjfri på dagen, dock ej när de är ute och leker. Visst händer det olyckor men det går framåt.

  • Baby Doll

    Våra grabbar är ca. 2.5 år och jag har börjat pottträna dem nu. Jag tog av dem blöjorna och satte på kallingar. Det hände en massa olyckor först, dom förstod inte alls vad dom skulle göra (inget kom på pottan!)
    Men nu den sista veckan har det gått bra, speciellt för den ena.

    Sen får dem ha blöja när vi går ut (medans dom tränas) och när dem sover.

    När ni väl har bestämt er och dom förstår vad som ska göras så ge er inte. (om du ser att dom är mogna)
    Som sagt- våra var inte alls mogna för ett par veckor sedan och nu när jag provade igen så hände det grejer

    Rörigt svar, men jag har en kinkig bebis bredvid mig:)


    5 barn under 4 år -www.mybabydolls.blogg.se-
  • Kerstin W

    Vi har haft pottor ståendes framme sen dom var dryga året. Dom har aldrig varit intresserade fram tills nu nästan 3 år gamla. Plötsligt sa dom att dom vill kissa på pottan och nu gör dom det. Inte alltid men flera gånger om dagen.
    Tiden var uppenbarligen inne:)
     

Svar på tråden Pottträna tvillingar