• MHM

    Ska laga oxfilé imorgon.. hur gör man?

    Jag ska tillaga oxfilé imorgon när svärföräldrarna kommer hit och jag vill absolut inte misslyckas. Den ska vara vällagad och helst inte speciellt röd i mitten. Har googlat mig fram till att innertemperaturen bör vara 70 grader då. Blir oxfilé segt om man gör den vällagad? Det ska väl helst vara rött inuti?

    Och vilka kryddor bör man använda för att det ska bli godast? Tanken är att den ska helstekas i ugn. 

  • Svar på tråden Ska laga oxfilé imorgon.. hur gör man?
  • gullican
    MHM skrev 2011-12-29 23:31:27 följande:
    Vi äter inte fläsk hemma och man kan faktiskt laga köttet väl utan att det blir segt :) Men jag vet att oxfilé inte bör lagas helt välstekt så därför brukar vi inte äta det.
    Ni kanske kan lära er Alltså det behöver ju inte vara blodigt så att det rinner ut blod på tallriken, men en rosastekt oxfilé ÄR faktiskt gott. man brukar lära sig med åldern också att uppskatta en god köttbit. Ja om man gillar kött förstås. Och det är ju skillnad på en biff som är rosa och en oxfilé. 

    Det finns mycket man inte brukar gilla som barn/ung men det är ett misstag att "bestämma sig för" att något inte är gott i unga år och tro att det gäller för alltid. Inställningen är också viktig, man kan ju inte sitta där med en vackert rosa oxfilé på tallriken och tänka "gud vad äckligt, jag kommer att spy" och sedan tro att man ska gilla den  
  • kentafinell

    Skär i skivor, 3-4 cm tjocka, torka torrt med hushållspapper, salta och peppra, stek 30-60 sek på varje sida i en riktigt het panna, sen in i ugnen tills den är lika mjuk som du är mellan tummen och pekfingret. Servera med tillbehör!

  • M C

    *urk*
    Inget genomstekt, då ska du fan äta gris!

    Det finns recept här på FL som jag har lagt in hit, såååå jälva gott.
    Wait a minut.
         


    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Anton Ring
    MHM skrev 2011-12-29 22:31:55 följande:
    Jag ska tillaga oxfilé imorgon när svärföräldrarna kommer hit och jag vill absolut inte misslyckas. Den ska vara vällagad och helst inte speciellt röd i mitten. Har googlat mig fram till att innertemperaturen bör vara 70 grader då. Blir oxfilé segt om man gör den vällagad? Det ska väl helst vara rött inuti?

    Och vilka kryddor bör man använda för att det ska bli godast? Tanken är att den ska helstekas i ugn. 
    Som sagt 70grader är till att förstöra oxfilén, men det har vi kommit fram till.
    Sen stiger temperaturen par grader efter du tagit ut den, och har du den i folie så kan den mycket väl stiga så mycket som 5grader.

    Rådet om 200grader i ugnen är ett dåligt råd, max 175 helst lägre men tar då längre tid givetvis.
    Men har man lägre temp, så kan man få hela oxfilé rosa, än bara lite i mitten.

    Sen steker man den i enkla kryddor, ska själv köra peppar, vitlöks pulver, lök pulver och salt.
    Bryner den i het panna tills fin färg uppnåtts.
    Jag kommer plocka min vid 52-53 grader då blir den väldigt fin.
  • DividedByZero

    70 grader låter faktiskt lite för genomstekt. Varför oxfilé om man ändå planerar att fördärva den?

  • DividedByZero
    MHM skrev 2011-12-29 23:21:40 följande:
    Jo jag vet, det är därför jag aldrig har lagat oxfilé tidigare Känns ju ganska onödigt. Men, vi hade en bit i frysen som måste ätas upp och jag vill få den så bra som möjligt samtidigt som den blir så välstekt som möjligt.
    ulfsas skrev 2011-12-29 23:14:50 följande:
    Köp en stektermometer. Finns billiga eller dyrare trådlösa om man grillar ute t.ex. Viktigt är att ha en bara. Trimma köttet, dvs skär bort ev vitt och ev senor. Marinera över natten eller min nån timma.  Sätt in termometern så mycket det går in i köttet med spetsens slut där köttet är tjockast. Hittade detta, ungefär som jag gör. Skulle rekommendera att ta ut köttet vid 63-65 C då det gärna eftersteker lite. Ta av folien så sent som möjligt och skär upp när allt annat är klart. Lycka till. Gör så här 1. Sätt ugnen på 200°. Skär bort senan som eventuellt finns kvar längs med filén. Hetta upp smöret i en stekpanna och bryn filén runt om. Krydda med salt, vitpeppar och svartpeppar. 2. Lägg filén i en ugnssäker form. Stick en köttermometer i filén tjockaste del. Låt den stå i ugnen tills innertemperaturen är mellan 61° och 63 °. Då är köttet vackert rosa i mitten. Vill du ha köttet rött, stoppa vid 59°. Vill du ha köttet helt genomstekt, låt det stå tills temperaturen är närmare 70°. 3. Ta ut köttet och vira in det i aluminiumfolie. Låt köttet vila i 10 minuter innan du skär upp det i skivor.
    Stektermometer har jag! Jag tror att jag tar ut det vid 63-65 då. Lite rosa gör absolut ingenting, men vill inte ha det rött. Ska komma ihåg att låta köttet vila i folie också. Jo, jag brukar laga skivor när jag gör kött... men nu har vi precis köpt en ny stektermometer och då måste jag se om jag fixar att laga en helstekt köttbit

    Rosa och runt 60 låter ju ok
  • Anton Ring
    MeandHim skrev 2011-12-30 10:04:07 följande:
    Låt den vila lite i folie efteråt så den blir saftig och god
    Man vilar kött för den ska slappna av i muskulaturen så det blir "mörare" igen.

    Vissa köttbitar kan man vila upp till 1h, en stor oxfilé bit, tror jag nog man ska inte gå över 20min speciellt mycket.
    Man kan även ha termometern i och sen när temperaturen vänder, så plocka den när den sjunkit någon grad.
  • MHM

    Hej! Jag tillagade den tills den var 63 grader och enligt sällskapet var det helt perfekt. Min svärmor föreslog att jag skulle vänta till 75(!!!!!) grader nästa gång för hon tycker inte om rosa kött. Resten var supernöjda i alla fall!

  • gullican
    MHM skrev 2011-12-30 19:04:41 följande:
    Hej! Jag tillagade den tills den var 63 grader och enligt sällskapet var det helt perfekt. Min svärmor föreslog att jag skulle vänta till 75(!!!!!) grader nästa gång för hon tycker inte om rosa kött. Resten var supernöjda i alla fall!
    Nästa gång kan du servera din svärmor en välstekt hamburgare . Hon kunde ju tagit bitarna i vardera ände annars, de brukar vara trevligt grå....
  • MHM
    gullican skrev 2011-12-30 19:06:56 följande:
    Nästa gång kan du servera din svärmor en välstekt hamburgare . Hon kunde ju tagit bitarna i vardera ände annars, de brukar vara trevligt grå....
    Haha hon gjorde det! :)
  • Superba Supernovan

    Jag ska laga oxfilé för fösta gången imorgon och funderar på att göra som i detta recept

    www.spisa.nu/3.16674/recept/basta-oxfilen-bla-for-storre-sallskap-kottskolan

    Detta tillagningssätt har jag inte sett i något recept, men minns att min barndomskompis som jobbat på välrenommérade krogar runt om i världen nämnde någon gång för många år sedan att en oxfilé ska vila lääänge efter tillagning och att folk i allmänhet inte låter den vila alls länge nog.

    Åsikter om det???

    Alla åskter är intressanta, jag är som sagt fullständigt novis på detta område...

  • Anton Ring
    Superba Supernovan skrev 2011-12-30 20:26:30 följande:
    Jag ska laga oxfilé för fösta gången imorgon och funderar på att göra som i detta recept

    www.spisa.nu/3.16674/recept/basta-oxfilen-bla...

    Detta tillagningssätt har jag inte sett i något recept, men minns att min barndomskompis som jobbat på välrenommérade krogar runt om i världen nämnde någon gång för många år sedan att en oxfilé ska vila lääänge efter tillagning och att folk i allmänhet inte låter den vila alls länge nog.

    Åsikter om det???

    Alla åskter är intressanta, jag är som sagt fullständigt novis på detta område...
    Vad är det för åsikt man ska ha?

    Man vilar köttet för det ska slappna av och bli bättre, har man en åsikt om att det är fel så föreslår jag att man testar istället.
Svar på tråden Ska laga oxfilé imorgon.. hur gör man?