• Smurfanna

    10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!

    Vi har haft aningar om att vår 10-åriga son och hans kompisar utforskar varandra. Vi har hört dem säga att de ska runka av varandra.
    När vår son var sex-sju år kom vi på honom och hans kompis suga av varandra.

    Hur ska vi säga till vår son, utan att skuldbelägga honom, att man inte gör så här med sina kompisar?
    Ska vi berätta detta för skolsköterskan, så hon får prata enskilt med alla berörda?

    Är detta normalt beteende??

    Väldigt tacksam för svar!

  • Svar på tråden 10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!
  • solskina

    Nej det är inget normalt beteende.

    Det är bup du ska ringa och råd fråga, en sjuksköterska är inte kompetent nog om hon inte jobbat med det tidigare. Men om hon är smart så kontaktar hon i sin tur bup.

    Det jag tänker i det här läget är att det drivande barnet vilket det nu är, antingen är introducerad till sexuella lekar för tidigt genom filmer eller övergrepp. 
    Barn har även njutning av sexuella handlingar så här behöver dom få reda på att det inte är fel, men att valet finns att vänta och att min kropp är min och jag gör vad jag vill med den men tvingar ingen annan att hjälpa till.

    Svårt så här att veta varför dom börjat men dom har troligen manupelerats av någon, tror jag. 
    I vilket fall som helst måste kompisarna kollas upp så att inte brotts begåtts eller pågår. Det kan bup hjälpa till med.

    www.atsu.se  - Att Trygga Sexuellt Utnyttjade 

  • Farsa på stan

    Att utforska varandras könsorgan är helt normalt, så länge det inte går till överdrift eller händer för ofta.
    Att göra det med munnen är betydligt mindre normalt, och tyder på någon slags påverkan utifrån. Det behöver inte vara övergrepp, utan kan t ex vara att de råkat se en porrfilm.
    Försök nysta fram var de lärt sig det någonstans.

  • Envira

    men det där är helt normalt, jag kommer ihåg att jag själv gjorde sånt med min tjejkompis i den åldern. De upptäcker sin sexualitet, låt de göra det! Det enda som kommer hända är att din pojke kommer tro att det inte är ok att uttrycka sin sexualitet. 

  • pcj
    solskina skrev 2011-12-30 13:01:34 följande:
    Nej det är inget normalt beteende.

    Det är bup du ska ringa och råd fråga, en sjuksköterska är inte kompetent nog om hon inte jobbat med det tidigare. Men om hon är smart så kontaktar hon i sin tur bup.

    Det jag tänker i det här läget är att det drivande barnet vilket det nu är, antingen är introducerad till sexuella lekar för tidigt genom filmer eller övergrepp. 
    Barn har även njutning av sexuella handlingar så här behöver dom få reda på att det inte är fel, men att valet finns att vänta och att min kropp är min och jag gör vad jag vill med den men tvingar ingen annan att hjälpa till.

    Svårt så här att veta varför dom börjat men dom har troligen manipuleras av någon, tror jag. 
    I vilket fall som helst måste kompisarna kollas upp så att inte brotts begåtts eller pågår. Det kan bup hjälpa till med.

    www.atsu.se  - Att Trygga Sexuellt Utnyttjade 
    Men hallå! När jag var 10år jorde jag lika dant. Det är fult normalt.
  • Rocket Mania
    pcj skrev 2011-12-30 18:05:11 följande:
    Men hallå! När jag var 10år jorde jag lika dant. Det är fult normalt.
    Starta gärna en omröstning om hur vanligt det var att man som 10-åring sög av sina kompisar.

    Tro mig. Det är inte normalt. Alls. 
  • pcj

    Så jag var onormal när jag var 10år. Då är frågan när blir man normal???
    Jag är 41år 2 barn med en kvinna.

  • Smurfanna

    Vad ska man säga till sitt barn?

    Jag är orolig över framtida konsekvenser.. när de är tonåringar och kanske tar upp vad de gjort.. det kan bli en slags maktkamp där killarna kan få händelsen att förvrängas till något helt annat. Mobbing i tonåren där öknamn som "bög" och "horunge" etc kan uppstå.

  • Nattis90

    Oj . Har ingen aning hur man ska gå till väga .. Vet folk som blev av med oskulden på dagis :O Tycker du ska säga att dom får vänta med sånt tills dom bli större .

  • MoaElis

    Hur tänker ni som skriver att det är normalt? Det är verkligen inte normalt... Självklart ska ni prata med barnen.

Svar på tråden 10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!