• Äldre 31 Dec 10:17
    2665 visningar
    21 svar
    21
    2665

    Sittvagn

    Är på jakt efter en vändbar sittvagn till våra barn (3 resp 4 år). Nu har jag hittat en Emmaljunga kombivagn på Blocket, men är barnen för stora för denna vagn? Har ni andra tips på bättre vagnar så tages dessa tacksamt emot! Men eftersom denna vagn kommer att användas under en troligtvis rätt så begränsad tid är jag ej intresserad av att lägga ut alltför mycket pengar på den. Och det är endast vagnar med vändbart chassi eller handtag som är intressant. Observera att inlägget ligger under Adoption. Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, TomMon

  • Svar på tråden Sittvagn
  • Äldre 31 Dec 13:21
    #1

    Hej

    Vi har en baby jogger city select syskonvagn, den åker vår 4-åriga tjej i.  Den var rätt dyr, men jag vet inte vad begagnade kan kosta. Det är en vagn som blir väldigt liten ihopfälld, och väldigt lätt att lyfta in i bilen t ex. Vi har köpt den för att ha när det blivande syskonet kommer, men man kan koppla bort ena sitsen så man kan också använda den som enkelvagn också, som vi gör nu. 

    Lycka till med vagnvalet!      

  • Äldre 31 Dec 14:10
    #2

    Problemet med vagnar som är vändbara är ju att man i normala fall köper en sulky i 2-3 år åldern senast men jag har inte lyckats hitta någon sulky som är vänd mot föräldern och sitt /sina nyfådda barn vill man ju ha mot sig ( i alla fall jag). Vi har en Brio Nova eller Happy vet inte vilken för jag köpte den begagnad men den går att vända. Det är en enkelvagn och den sover vår kille i nu  och han är dryg 3 år och 90 cm lång, fortfarande kan han sträcka ut sig utan att fötterna ramlar ur men i åkpåsen får han kröka lite på benen. Jag tror att Brio och Emajunga är ganska lika i storleken. Syskonvagnar är ju liksom smalare än två dubbelvagnar men i gengäld så kan ju ett ensamt barn ligga på tvären o sova och på så sätt få STOR plats om storasyskonet går skälv eller om den bara används för middags sömn.

  • Hej och hå
    Äldre 31 Dec 14:22
    #3

    Vet du hur mycket barnen väger ungefär och hur stora de är? För barn som följer den svenska standardkurvan storleksmäsigt blir Emmaljungan för liten vid tvåårsåldern tycker jag. Det finns renodlade sittvagnar som går att vända mot sig tyvärr. Ett DYRT alternativ som kanske skulle funka om barnen med svenska mått mätt är små är Buggaboos syskonvagn. Men den är DYR och ny så jag antar att den inte finns i särksilt stor utsträckning på andrahandsmarknaden ännu. Vet ni hur motoriska de är? I vanliga kan ju en treåring klara sig med en syskonbräda ex om de får småsyskon. Fyraåringar brukar vad jag vet knapt använda vagn. Kanske kan ni klara er på en enkelvagn av ex Emmaljunga City Cross eller Emmaljunga Cerox modell. City Crossen kan man vända sätet på Cerox kan man vända styret på. Då skulle de om de har fått en bra motorisk utveckling kunna turas om att gå och om båda blir jättetrötta sitta en stund i knät på varandra?
    Hoppas att det löser sig!

  • Äldre 31 Dec 14:57
    #4

    Tack för tipsen! Då tror jag vi hoppar över den Emmaljungan som vi hittat och siktar in oss på någon av ovanstående modeller. Hade ingen aning om att detta var en sådan djungel! :)

  • Äldre 1 Jan 09:58
    #5

    Mitt tips är att spana in Emmaljunga Ozone City lite extra. Den väger samma eller i vissa fall till och med mindre än vissa vanliga sulkys. Och den är vändbar. Jag trivdes toppen med den vagnen! Emmaljunga City Cross ledsnade jag på snabbt eftersom den är så tung (även om den visserligen är lättare än andra vagnar i samma kategori). Ozone City såg jag nu på rean för 4000 kr (exkl. liggdelen, men den behöver du ju ändå inte).

    Grattis till barnen förresten! Och lycka till med vagnletandet.

  • Äldre 1 Jan 09:59
    #6

    En djungel är det (fast jag tyckte att det var en otroligt mysig djungel) jag gick in på både Babyproffsen och Barnenshus där vi bor och hörde om de hade någon begagnad att sälja, det hade de inte o det var ju bra för jag hade ju tänkt att köpa via Blocket men det gjorde att jag lätt kunde rådgöra med dem vilka GAMLA modeller som varit störst. De förstod ju också att det inte fanns en enda anledning för oss att köpa en ny bakåtvänd vagn till ett barn som skulle vara 2½ vid hämtning så de hjälpte mig faktiskt att sortera i djungeln!

    Jag vet inte hur era barn kommer att reagera men vår lilla kille satt bakåt i ett knappt halvår men han älskade till en början äventyret att röra sig  "ute på stan" han både gick bredvid och satt i vagnen men plötsligt så vägrade han både och TOTALT, han ville bli BUREN hela tiden. Jag visste ju att det inte var på grund av otrygghet eller annat utan bara för att han inte längre tyckte att det var ett äventyr. Vi valde då att ta fram storebrors sulky och WOW nu blev det ett nytt äventyr och han tyckte att det var kul att åka vagn igen.

    Vi har valt att fortfarande ha den bakåtvända vagnen bakåt hemma så att man kan ha ögon kontakt innan han somnar och för att sovmiljön ska bli lugnare.


    Hej och hå skrev 2011-12-31 14:22:31 följande:
    Vet du hur mycket barnen väger ungefär och hur stora de är? För barn som följer den svenska standardkurvan storleksmäsigt blir Emmaljungan för liten vid tvåårsåldern tycker jag. Det finns renodlade sittvagnar som går att vända mot sig tyvärr. Ett DYRT alternativ som kanske skulle funka om barnen med svenska mått mätt är små är Buggaboos syskonvagn. Men den är DYR och ny så jag antar att den inte finns i särksilt stor utsträckning på andrahandsmarknaden ännu. Vet ni hur motoriska de är? I vanliga kan ju en treåring klara sig med en syskonbräda ex om de får småsyskon. Fyraåringar brukar vad jag vet knapt använda vagn. Kanske kan ni klara er på en enkelvagn av ex Emmaljunga City Cross eller Emmaljunga Cerox modell. City Crossen kan man vända sätet på Cerox kan man vända styret på. Då skulle de om de har fått en bra motorisk utveckling kunna turas om att gå och om båda blir jättetrötta sitta en stund i knät på varandra?
    Hoppas att det löser sig!
    Jag vet inte vad du vet om adopterade barn men vår kille som var 2½ år vid adoptionen behövde absolut vagnen för allas bästa. Den blev en tygghet för honom som inte ville sitta i bärsele när vi inte orkade bära. Han tyckte att det var KUL att åka vagn vilket han aldrig gjort innan. ofta har barn som bor på barnhem sällan eller aldrig varit ute vilket innebär att de inte har så mycket muskler att de orkar gå någon längre sträcka. Vagnen var också en trygghet för oss efter som en  2½ åring som i o för sig inte orkade springa så långt ändå var snabb korta sträckor. Detta och faktumet att han inte hade en aning om faror gjorde att sekundbevakning var nödvändig en sekundbevakning som inte alls går att jämföra med den man så klart har på alla småbarn. Han hade aldrig fått höra att bilar är farliga och plötsligt kan röra sig, att rulltrappor är farliga, att en trapp är farlig, att hissdörrar plötsligt stängs, att glas går sönder medan plast håller bra, att man kan ramla om man klättrar upp på något osv. En del barn som växt upp på barnhem har bara levt på ett platt golv och har ingen aning om nivåskillnader varför de inte vet att man kan ramla ner...

    Att turas om med vagnen skulle jag inte tordas chansa på varken ur säkerhetssynpunkt eller uppmärksamhets synpunkt för antingen kommer ju båda att vilja åka eller ingen.

    Jag menar inte att "knäppa dig på näsan"  Hej o hå men ville bara förklara och berätta om mina erfarenheter om vagn och nyfÅdda barn för både dig o andra.
  • Äldre 1 Jan 10:03
    #7
    Tjillevippen skrev 2012-01-01 09:58:59 följande:
    Mitt tips är att spana in Emmaljunga Ozone City lite extra. Den väger samma eller i vissa fall till och med mindre än vissa vanliga sulkys. Och den är vändbar. Jag trivdes toppen med den vagnen! Emmaljunga City Cross ledsnade jag på snabbt eftersom den är så tung (även om den visserligen är lättare än andra vagnar i samma kategori). Ozone City såg jag nu på rean för 4000 kr (exkl. liggdelen, men den behöver du ju ändå inte).

    Grattis till barnen förresten! Och lycka till med vagnletandet.
    Det är klart att du kanske letar efter en syskonvagn kom jag på. Men om du överväger en enkelvagn så kan ju mitt tips kvarstå.
  • Äldre 1 Jan 10:45
    #8

    Tack för tipsen! Ja, vi letar en vagn till att börja med. Vi har sulkys (framåtvända) att låna från släkten om det behövs fler. Barnen har växt upp i fosterfamilj, med förskola och annat, så de stimuleras motoriskt dagligen. Vill därför inte lägga pengar på två vagnar då det finns risk för att ett barn (eller bägge) råvägrar vagn. Vi har köpt en bärsele också, för omväxlingen.

  • Äldre 1 Jan 11:01
    #9
    TomMon skrev 2012-01-01 10:45:30 följande:
    Tack för tipsen! Ja, vi letar en vagn till att börja med. Vi har sulkys (framåtvända) att låna från släkten om det behövs fler. Barnen har växt upp i fosterfamilj, med förskola och annat, så de stimuleras motoriskt dagligen. Vill därför inte lägga pengar på två vagnar då det finns risk för att ett barn (eller bägge) råvägrar vagn. Vi har köpt en bärsele också, för omväxlingen.
    Ja detta är ju en av sakerna som är så spännande med adoption, att man inte har en aning om vilka små individer som man väntar påFlört
  • Hej och hå
    Äldre 1 Jan 11:14
    #10
    fabbemam skrev 2012-01-01 09:59:22 följande:
    En djungel är det (fast jag tyckte att det var en otroligt mysig djungel) jag gick in på både Babyproffsen och Barnenshus där vi bor och hörde om de hade någon begagnad att sälja, det hade de inte o det var ju bra för jag hade ju tänkt att köpa via Blocket men det gjorde att jag lätt kunde rådgöra med dem vilka GAMLA modeller som varit störst. De förstod ju också att det inte fanns en enda anledning för oss att köpa en ny bakåtvänd vagn till ett barn som skulle vara 2½ vid hämtning så de hjälpte mig faktiskt att sortera i djungeln!

    Jag vet inte hur era barn kommer att reagera men vår lilla kille satt bakåt i ett knappt halvår men han älskade till en början äventyret att röra sig  "ute på stan" han både gick bredvid och satt i vagnen men plötsligt så vägrade han både och TOTALT, han ville bli BUREN hela tiden. Jag visste ju att det inte var på grund av otrygghet eller annat utan bara för att han inte längre tyckte att det var ett äventyr. Vi valde då att ta fram storebrors sulky och WOW nu blev det ett nytt äventyr och han tyckte att det var kul att åka vagn igen.

    Vi har valt att fortfarande ha den bakåtvända vagnen bakåt hemma så att man kan ha ögon kontakt innan han somnar och för att sovmiljön ska bli lugnare.Jag vet inte vad du vet om adopterade barn men vår kille som var 2½ år vid adoptionen behövde absolut vagnen för allas bästa. Den blev en tygghet för honom som inte ville sitta i bärsele när vi inte orkade bära. Han tyckte att det var KUL att åka vagn vilket han aldrig gjort innan. ofta har barn som bor på barnhem sällan eller aldrig varit ute vilket innebär att de inte har så mycket muskler att de orkar gå någon längre sträcka. Vagnen var också en trygghet för oss efter som en  2½ åring som i o för sig inte orkade springa så långt ändå var snabb korta sträckor. Detta och faktumet att han inte hade en aning om faror gjorde att sekundbevakning var nödvändig en sekundbevakning som inte alls går att jämföra med den man så klart har på alla småbarn. Han hade aldrig fått höra att bilar är farliga och plötsligt kan röra sig, att rulltrappor är farliga, att en trapp är farlig, att hissdörrar plötsligt stängs, att glas går sönder medan plast håller bra, att man kan ramla om man klättrar upp på något osv. En del barn som växt upp på barnhem har bara levt på ett platt golv och har ingen aning om nivåskillnader varför de inte vet att man kan ramla ner...

    Att turas om med vagnen skulle jag inte tordas chansa på varken ur säkerhetssynpunkt eller uppmärksamhets synpunkt för antingen kommer ju båda att vilja åka eller ingen.

    Jag menar inte att "knäppa dig på näsan"  Hej o hå men ville bara förklara och berätta om mina erfarenheter om vagn och nyfÅdda barn för både dig o andra.
    Nej du vet inte vad jag vet om adopterade barn, och du kanske inte menade att knäppa på näsan men som du själv antyder så låter det precis som det.
    Om du läser ser du att jag skriver bla om vad TS frågar om. Att med svenska mått mätt är en sådan vagn alldelles för liten för barn i den åldern. Jag skriver att i "vanliga" fall och beroende på deras motoriska utveckling etc kan det kanske gå att använda en vagn. Det beror ju på omständigheterna.

    TS hoppas att ni hittar en vagn som passar er! Beroende på hur stora barnen är uppfyller den här vagene alla önskningar bortsett från att den är DYR. En stor fördel är att barnen har varsin egen sits och alltså får lite mer eget svängutrymme.
Svar på tråden Sittvagn