Inlägg från: Svalövsmamma |Visa alla inlägg
  • Svalövsmamma

    nu kämpar vi vidare, start: 2/1, mål: midsommar

    Toppen! Återkommer mer "start"vikt imorgon när jag vägt mig. Gick upp lite julveckan men har skärpt mig nu igen så nu är det nya friska tag till midsommar!

  • Svalövsmamma

    Jag skrev ju direkt att jag skulle skriva in mig i listan direkt på måndagen, men så har det inte blivit. Plötsligt fanns det ingen tid för dator. Så kan det tydligen bli när man har sambo och barn hemma som alla behöver uppmärksamhet haha. Men nu skriver jag iaf in startvikt och förra veckans resultat så får jag komma ihåg att uppdatera på måndag igen. Den här gången har jag mätt mage, rumpa och lår också, men tänker inte redovisa måtten här, inte än iaf, och tänker inte heller mäta mig varje vecka. Sist tog det ett år innan gravidmagen drog ihop sig ordentligt och jag vill inte att det ska förstöra min motivation.

    Va duktiga ni har varit, så många som redan visar superresultat!

    {#emotions_dlg.flower}  RESULTAT  {#emotions_dlg.flower}Magda start: 2/1. 79,7 kg, 106 cm.                  NU:  78,2   kg, 103 cm.  (-1,5 kg, -3 cm)
    Mindran start: 2/1. 101,1 kg, 103  cm.            NU:  100,1  kg, 103 cm. (-1,0 kg)
    Liindatorri
    start: 2/1. 76,8 kg,  89 cm.            NU: 75,7 kg (-1,1  kg)
    missIce start 2/1. 88,4   kg                              NU: 88,4 kg
    Sniffs start 2/1 82,3 kg   79 cm                       NU: 82,3   kg
    Sarus85 start 2/1 66.1 90   cm                        NU: 65.8 90 cm (-0.3  kg)
    Carpe  Diem 08 2/1 62.1 kg 83  cm                NU:  62.1 kg, 83 cm
    GossipGirl   start: 2/1 73,5  kg                        NU: 72,1 (-1,4  kg)
    Prins06
    start 2/1 71kg 98cm                            NU: 71kg   98cm
    NochA start: 2/1,   70kg                                   NU: 69,5 kg (-0,5kg)
    Svalövsmamma
      start 2/1  68,3 kg                 NU: 67,0 kg (-1,3 kg) 

      
        

  • Svalövsmamma

    Har haft problem med internet men har ny router nu så nu borde det inte vara mer problem med det.

    Jag hade tyvärr en dålig vecka förra veckan. Skötte mig någerlunda hela veckan, åt om möjligt lite för stora portioner, men unnade mig dumt nog några stekta bananbitar med ytterst lite sirap och en halv liten glasskula i lördags... Finns egentligen ingen ursäkt men tvivlar på att det dåliga resultatet beror endast på detta snedsteg. Detta är kanske inget ni är intresserade av att veta men jag började med nya p-piller för ett tag sen (Cerazette) och har i princip haft mer eller mindre mens i drygt 2 månader nu... Just i måndags när jag vägde mig kände jag mig så där uppsväld och risig som man gör ibland och misstänker att det kan ha påvekat vågen med. Sen är man ju konstant hungrig och "syndar-benägen" också haha, så funkar iaf jag. Men blir det inte bättre inom en månad byter jag p-piller så tänker inte stå ut med det här så länge till.

    Jag gick ju faktiskt "bara" upp 0,1 kg så det är ju ingen katastrof men jag tycker att jag borde gått ner. Försöker ta hårdare tag den här veckan men vi får se vad vågen visar på måndag. Så dumt av mig att tappa motivationen vid minsta bakslag...

    {#emotions_dlg.flower}  RESULTAT  {#emotions_dlg.flower}Magda start: 2/1. 79,7 kg, 106 cm.                  NU:  76,5   kg, 100 cm.  (-3,2 kg, -6 cm)
    Mindran start: 2/1. 101,1 kg, 103  cm.            NU:  100,1  kg, 103 cm. (-1,0 kg)
    Liindatorri
    start: 2/1. 76,8 kg,  89 cm.            NU: 73,7 kg (-3,1  kg, 2 cm)
    missIce start 2/1. 88,4   kg                              NU: 88,4 kg
    Sniffs start 2/1 82,3 kg   79 cm                       NU: 82,3   kg
    Sarus85 start 2/1 66.1 90   cm                        NU: 65.4 90 cm (-0.7  kg)
    Carpe  Diem 08 2/1 62.1 kg 83  cm                NU:  62.1 kg, 83 cm
    GossipGirl   start: 2/1 73,5  kg                        NU: 71,1 (-2,4  kg)
    Prins06
    start 2/1 71kg 98cm                           NU: 71kg   98cm
    NochA start: 2/1,   70kg                                  NU: 69,1 kg (-0,9kg)
    Svalövsmamma
      start 2/1  68,3 kg                 NU: 67,1 kg (-1,2 kg)
    puffen2009
    start: 2/1, 83,9 kg                          NU: 83,9 kg

  • Svalövsmamma

    Angelica 87: Tar mig friheten att hälsa sig välkommen =) Hur mycket är det du vill bli av med? Har du nån speciell taktik? Skriv gärna in dig i listan.

  • Svalövsmamma

    Bättre resultat denna veckan. Passade på att mäta mig idag också och jag har sedan 2/1 tappat 4 cm i "midjan" (där jag är som smalast över ryggen men sen ner över naveln fram), 2 cm över rumpan och 1 cm var över låren. Skönt! Nu börjar motivationen komma tillbaka igen. Och vi har äntligen fått lite snö vi med, vilket lockar mycket mer till utelek än regn och blåst. Detta är sista veckan sambon är hemma, sen blir det andra bullar!

    {#emotions_dlg.flower}  RESULTAT  {#emotions_dlg.flower}Magda start: 2/1. 79,7 kg, 106 cm.                NU:  76,5   kg, 98 cm.  (-3,2 kg, -8 cm)
    Mindran start: 2/1. 101,1 kg, 103  cm.          NU:  100,1  kg, 103 cm. (-1,0 kg)
    Liindatorri
    start: 2/1. 76,8 kg,  89 cm.           NU: 74,7 kg (-2,1  kg, 2 cm)
    missIce start 2/1. 88,4   kg                             NU: 88,4 kg
    Sniffs start 2/1 82,3 kg   79 cm                      NU: 81.1 kg   76 cm (- 1.3 kg - 3 cm)
    Sarus85 start 2/1 66.1 90   cm                       NU: 64.9 90 cm (-1.2  kg)
    Carpe  Diem 08 2/1 62.1 kg 83  cm               NU:  62.1 kg, 83 cm
    GossipGirl   start: 2/1 73,5  kg                       NU: 71,1 (-2,4  kg)
    Prins06
    start 2/1 71kg 98cm                           NU: 71kg   98cm
    NochA start: 2/1,   70kg                                  NU: 69kg (-1kg)
    Svalövsmamma
      start 2/1  68,3 kg                NU: 66,5 kg (-1,8 kg)
    puffen2009
    start: 2/1, 83,9 kg                        NU: 83,9 kg
    Angelica 87
    start 23/1, 93,0                           NU: 
       

      

  • Svalövsmamma
    Liindatorri: Bra läsning! Jag tycker du har många vettiga tankar kring mat. Jag tänker ungefär samma men är inte riktigt lika strikt med kolhydraterna. För mig är det viktigt att vi vuxna äter samma som barnen för att lära dem bra vanor och de behöver ju kolhydraterna för att växa och så. Men försöker ändå ta betydligt mindre än innan och minst en gång i veckan skippar vi kolhydrater till middagen (och lunchen dagen efter eftersom den alltid är rester). Läsk skippar jag däremot helt, förutom nån enstaka gång var/varannan månad på typ kalas eller extra mysmiddagar, men jag har aldrig varit mycket för läsk så det är en lätt uppoffring för mig.

    Det där med att inte äta sent på kvällen är däremot nåt jag skulle vilja höra med er andra om. Funkar det för er? Jag provade det för ett tag sen men vaknade hungrig på nätterna och mådde skit när det väl blev morgon vilket ledde till att jag knappt fick i mig nån frukost och hela dagen blev förstörd. Jag provade äta långsamma kolhydrater, inga kolhydrater, mycket kolhydrater, stora portioner, små portioner, men inget fungerade. Nu klarar jag mig ibland utan kvällsfika men jag måste va noga med att känna efter ordentligt och verkligen ta nån frukt eller en macka om jag behöver annars kurrar magen fram på småtimmarna. Jag tycker det är konstigt eftersom så många förespråkar att inte äta 3 timmar innan läggdax. Hur mår ni om nätterna/morgnarna?

    Här hemma har sambon fått ett bakryck och bakat både rulltårta och brownies... Hela huset är fyllt av den där söta lukten och jag har redan syndat lite. Idag har jag grym mensvärk (igen... *suck*) och tror jag lär trilla dit igen...  
  • Svalövsmamma

    -0,1 kg förra veckan. Inget superresultat men med tanke på att jag inte skötte mig så där superbra heller så är jag nöjd. Idag började sambon jobba igen och dottern är tillbaka på dagis så nu tänker jag sätta igång på allvar igen. Har redan gått en runda till och från dagis (2,5 km totalt men körandes med barnvagn på frusen slask) och fyllt på pelletsförådet här hemma. Nu ska jag snart värma lite rester till lunch här hemma och sen bär det av till dagis igen :) Fast att jag inte gått ner speciellt mycket i vikt i år så känner jag faktiskt också skillnad. Mina jeans går näääästan att dra ner utan att knäppa upp haha. Men sen gick jag ju ner över 10 kg innan jul också så jag har kanske inte riktigt vant mig än.

    Riktigt bra jobbat Magda! Det gick ju lite trögt för dig i höstas men nu verkar du ha kommit in i bra vanor och det bara rasar av dig ju! Heja heja! 

    {#emotions_dlg.flower}  RESULTAT  {#emotions_dlg.flower}Magda start: 2/1. 79,7 kg, 106 cm.                NU:  74,3    kg, 98 cm.  (-5,4 kg, -8 cm)
    Mindran start: 2/1. 101,1 kg, 103  cm.          NU:  100,1   kg, 103 cm. (-1,0 kg)
    Liindatorri
    start: 2/1. 76,8 kg,  89 cm.           NU: 74,7 kg (-2,1   kg, 2 cm)
    missIce start 2/1.  88,4   kg                             NU: 88,4 kg
    Sniffs start 2/1 82,3 kg   79 cm                      NU: 81.1  kg   76 cm (- 1.3 kg - 3 cm)
    Sarus85 start 2/1  66.1 90   cm                       NU: 64.9 90 cm (-1.2   kg)
    Carpe  Diem 08 2/1 62.1 kg 83   cm               NU:  62.1 kg, 83 cm
    GossipGirl    start: 2/1 73,5  kg                       NU: 71 (-2,5   kg)
    Prins06
    start 2/1 71kg 98cm                            NU: 71kg   98cm
    NochA start:  2/1,   70kg                                  NU: 69kg (-1kg) 
    Svalövsmamma
      start 2/1  68,3 kg                NU: 66,4 kg (-1,9 kg)
    puffen2009
    start: 2/1, 83,9  kg                        NU: 83,9 kg
    Angelica 87
    start 23/1, 93,0                           NU:

  • Svalövsmamma
    Liindatorri skrev 2012-02-01 22:36:31 följande:
    Du får jättegärna dela med dig om hur du gör! Jag har aldrig gjort egen äppelmos förut så jag har ingen aning, men jag blev sugen på att testa =)

    Skala och dela några äpplen i småbitar. Lägg i en kastrull med lite lite vatten och ev lite kanel och socker om man vill. Vill man inte ha den bruna färgen så kan man hälla i lite citron också. Koka på medelvärme under lock till äppelbitarna är mjuka. Jag brukar mosa äpplena lite efterhand så det inte ser så torrt ut haha.
    Brukar göra det här hemma men får ha i lite socker för att tjejen här ska tycka det är gott. Med rätt kanel- och sockerblandning så smakar det som äppelpaj, fast då är det kanske inte nån smalmat...
  • Svalövsmamma

    +0,6 kg! Hur har detta gått till?? Jag tycker jag varit duktig med ökad motion och hållt på kosten (dock en "unnardag" med en hamburgare). Det enda som varit knasigt den här veckan har varit väldigt lite sömn eftersom sonen har varit/är förkyld och dessutom börjat rulla över på mage i sömnen och inte lyckas komma tillbaka. Men det kan väl inte påverka vikten? Nä, usch va jag blev nere nu...   

  • Svalövsmamma

    Magda: Jag är här och läser varje dag men har varit för trött för att skriva själv. Har varit som i koma hela veckan (gett sonen nappen/rullat tillbaka honom 5-20(!) gånger per natt och gått upp med honom kl 5) men ändå lyckas få mig min vardagsmotion med promenader. Ska bli bättre på att skriva nu!

  • Svalövsmamma

    Hmm.. då får jag kanske försöka prioritera sömnen före motion ett tag nu då. Igår somnade faktiskt sonen om vid halv 5 och sov ända till halv 7 (!). Jag lät bli att väcka honom och körde till dagis istället för att gå ner (pga tidsbrist orsakad av "sovmorgonen"). Har däremot lyckats bli dunderförkyld igår och har sån fruktansvärd huvudvärk och smärta i tänder, öron och käkar så just nu går all energi till att bara överleva en dag i taget men ska absolut väga in sömn också i prioriteringarna framöver. Har inte alls tänkt på det innan och liksom tänkt att "om jag bara orkar ut på en promenad nu istället för att vila så har jag varit duktig"... 

  • Svalövsmamma

    Alltså jag fattar ingenting. Jag gick upp fast jag sköter mig och nu när jag släppt allt och "pausat" och verkligen ätit JÄTTEfel och motionen varit ickeexisterande så går jag ner? Vad blir man motiverad till då tror ni? Att ta en rask promenad i "vår"vädret eller öppna den där burken med nybakade kakor som sambon lämnade framme? Visst ska man inte tänka så men tror ändå jag får lägga det här lite på is tills min kropp är lite mer stabil... tror nämligen det fortfarande är p-pillerna som spökar + det faktum att sonen sover lite si sådär nu med tandsprickning och så... För det här blir man ju knäckt av...

    Stod still förra veckan och denna blev -0,8 kg.

      {#emotions_dlg.flower}  RESULTAT  {#emotions_dlg.flower}Magda start: 2/1. 79,7 kg, 106 cm.                NU:    73,5      kg, 92 cm.  (-6,2 kg, -10 cm)
    Mindran start: 2/1. 101,1 kg, 103  cm.          NU:  100,1       kg, 103 cm. (-1,0 kg)
    Liindatorri
    start: 2/1. 76,8 kg,  89 cm.           NU: 71,8 kg (-5     kg, -2 cm)
    missIce start   2/1.    88,4   kg                        NU: 88,4 kg  
    Sniffs start 2/1 82,3 kg   79   cm                    NU: 81.1    kg   76 cm (-   1.3 kg - 3 cm)
    Sarus85 start   2/1   66.1  90   cm                  NU: 64.9 90 cm  (-1.2      kg)
    Carpe  Diem 08 2/1  62.1 kg    83   cm           NU:  62.1 kg, 83 cm
    GossipGirl       start: 2/1 73,5   kg                  NU: 70,5 (-3 kg)   
    Prins06
    start 2/1 71kg 98cm                           NU: 68,8kg   96cm (-2,2 kg, -2 cm)
    NochA start:  2/1,      70kg                              NU: 69kg (-1kg)    
    Svalövsmamma
      start 2/1  68,3  kg                NU: 66,2 kg (-2,1 kg)
    puffen2009
    start: 2/1, 83,9     kg                     NU: 83,9 kg
    Angelica 87
    start 23/1,  93,0                           NU: 91,7 (-1,3  kg)

  • Svalövsmamma
    Liindatorri skrev 2012-02-20 18:08:19 följande:
    Men vad skumt! Undrar om din kropp inte reagerar bra på stress? Alltså att din kropp blir stressad av tänket hela tiden på att sköta sig? Har ju hört från folk att man inte går ner i vikt om man är stressad, men om det stämmer vet jag inte.



    Känner mig inte stressad av nyttighetstänket. Jag vet hur jag ska äta och gillar det. Motionen består just nu av promenader till och från dagis, hårdare träning väntar jag lugnt med till jag får sova ordentligt och känner mig pigg nog, så ingen stress där heller. Det funkade ju i höstas men sen de där p-pillerna rubbade min kropps balans funkar det inte son det ska. Men det börjar kanske stabilisera sig nu, hade hela två veckor mellan mens nu, kanske rättar det till sig nu?
  • Svalövsmamma

    Har som sagt pausat lite med allt den här veckan. Ätit både det ena och det andra hela veckan och avslutat med två sockerfyllda kalas för dottern här hemma nu i helgen. Inte rört på mig ett dugg, inte ens en promenad. Men -0,4 kg på vågen (?). Jag börjar tro att min kropp har fått det här med nyttighetstänket lite bakochfram... Ingen logik någon stans...

    {#emotions_dlg.flower}  RESULTAT  {#emotions_dlg.flower}Magda start: 2/1. 79,7 kg, 106 cm.                NU:     72,5      kg, 95 cm.  (-7,2 kg, -11 cm)
    Mindran start: 2/1. 101,1 kg, 103  cm.          NU:   100,1       kg, 103 cm. (-1,0 kg)
    Liindatorri
    start: 2/1. 76,8 kg,  89 cm.           NU: 71,7 kg (-5,1 kg, -5 cm)
    missIce start   2/1.    88,4   kg                        NU: 88,4  kg  
    Sniffs start 2/1 82,3 kg   79    cm                    NU: 81.1    kg   76 cm (-    1.3 kg - 3 cm)
    Sarus85 start   2/1    66.1  90   cm                  NU: 64.9 90 cm  (-1.2       kg)
    Carpe  Diem 08 2/1  62.1 kg     83   cm           NU:  62.1 kg, 83 cm
    GossipGirl        start: 2/1 73,5   kg                  NU: 70,5 (-3  kg)   
    Prins06
    start 2/1 71kg  98cm                           NU: 68,8kg   96cm (-2,2 kg, -2 cm)
    NochA start:   2/1,      70kg                              NU: 69kg (-1kg)     
    Svalövsmamma
      start 2/1  68,3  kg                NU: 65,8 kg (-2,5 kg)
    puffen2009
    start: 2/1, 83,9      kg                     NU: 83,9 kg
    Angelica 87
    start 23/1,  93,0                           NU: 92,3 (-0,7 kg)

  • Svalövsmamma

    Glömde skriva igår, - 0,3 kg. Ny vikt 65,5 kg. Den här veckan ska jag försöka va duktig. Sol och härligt väder = energi trots sömnbrist

  • Svalövsmamma

    Hej!

    Va duktiga ni har varit!!
    Jag har ju inte alls varit aktiv här den här gången, mest för att det gick så kasst där ett tag och att det va sånt problem med p-pillerna... Men nu är dom utbytta och jag har kommit igång igen. Sen den här tråden startades har jag gått ner 4,5 kg. Jag väger alltså 63,8 kg nu. Det är typ vad jag vägde när jag blev gravid med första barnet för 6 år sedan =) Sedan jag började ta tag i det här i höstas har jag nu gått ner 15 kg!

    Jag har typ 4-6 kg kvar, exakt var det ska sluta får vi se. Midsommar på fredag och innan dess hinns inte fler vägningar med, men jag hänger gärna på er om ni ska fortsätta på fb.    

Svar på tråden nu kämpar vi vidare, start: 2/1, mål: midsommar