• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Voxen1
    Chianti skrev 2019-03-28 22:12:21 följande:

    Förvaringsdrottningen har ett inlägg om att skapa städschema: www.forvaringsdrottningen.com/2019/03/28/sa-skapar-du-ditt-stadschema-i-4-steg/

    Jag vet inte jag, schema kan man ju skriva, men det gäller att göra det man skriver upp också och det är en svårare nöt att knäcka.


    Ja, det skulle vi behöva göra. Det blir lätt att inte alla i familjen hjälper till annars. Det får inte bli för många saker på schemat för då tror jag inte att det blir av att vi gör det. Det skulle vara så skönt att få in rutiner så man bara gör det! Vi skjuter gärna upp städning för att göra roligare saker.
  • Voxen1
    cattus skrev 2019-03-31 12:14:40 följande:

    Jag och min man har olika åsikter om vart post skall läggas. Kan tillägga att det till 99,5% alltid är han som tar in posten. Jag vill ha ett fack i hallen så att det samlas på ett ställe och man sedan kan gå igenom då man har tid att sortera vidare.

    Han vill ha det sorterat direkt i oika fack på "kontoret".

    Jag hittar posten utspridd på olika ställen - i trappen- på köksbänken - på matbordet - på rumsbordet - på skohyllan i hallen, ja kort sagt lite överallt.

    Tvärtom vad vi båda vill ha...egentligen.

    Han tycker ett fack i hallen är fult - jag tycker det skulle vara praktiskt.

    Har ni tips på hur jag skall få som jag vill.....

    hans sätt fungerar ju uppenbarligen inte (vi har olika fack för posten på kontoret redan - där posten inte hamnar)


    Vi har det problemet också. Min man vill gärna sprida ut viktig post i olika högar istället för att ha ett fack eller folder som man tittar igenom. Det gör att köksbänkar och köksbord svämmar över. Vi har försökt flera olika system, men inget funkar. Önskar också tips! Funderar på en anslagstavla, men vi har dåligt med plats.
  • maijo

    Kul att läsa att ni fortsatt och fått fått ordning på en massa saker! Här har vi haft alldeles för mycket med jobb och vab och annat under en lång period, så att rensa har hamnat på en plats på listan dit jag aldrig hunnit. Men nu är det dag igen!

    Följande skulle jag vilja komma igång med:

    Rensa 2 hotspots där det ligger saker som lätt undanplockade
    Få undan från hotspot där saker som inte har någon plats hamnar
    Städa och göra i ordning altanen
    Plocka undan vinterkläder
    Plocka undan urvuxna kläder
    Rensa kylskåpet
    Rensa i garaget för att kunna ställa in sådan vi inte använder under sommaren

    Först:
    2 lätta hotspots
    Något från svår hotspot
    Fixa något på altanen

  • maijo

    Verkar inte vara så mycket aktivitet i tråden längre, men jag forsätter ändå, eftersom det är till hjälp Glad

    Har rensat på de två hotspotsen jag beskrev, och grovstädat på altanen.

    För veckan som kommer:
    Håll undan på de två hotspotsen varje dag.
    Plocka undan varje kväll
    Få undan / släng något som ligger i den mer permanenta hotspoten (som är stor)

    Övriga punkter kvarstår, men inte säker på om jag komma att hinna få det gjort

  • Ms H
    maijo skrev 2019-04-28 08:35:16 följande:

    Verkar inte vara så mycket aktivitet i tråden längre, men jag forsätter ändå, eftersom det är till hjälp 

    Har rensat på de två hotspotsen jag beskrev, och grovstädat på altanen.

    För veckan som kommer:

    Håll undan på de två hotspotsen varje dag.

    Plocka undan varje kväll

    Få undan / släng något som ligger i den mer permanenta hotspoten (som är stor)

    Övriga punkter kvarstår, men inte säker på om jag komma att hinna få det gjort


    Bra jobbat! Dina punkter för den kommande veckan är jättebra, det är så skönt att få bukt på hotspotsen och det känns som en rimlig ambition.
  • FuckGoggleAskMe
    Voxen1 skrev 2019-03-31 20:03:21 följande:
    Vi har det problemet också. Min man vill gärna sprida ut viktig post i olika högar istället för att ha ett fack eller folder som man tittar igenom. Det gör att köksbänkar och köksbord svämmar över. Vi har försökt flera olika system, men inget funkar. Önskar också tips! Funderar på en anslagstavla, men vi har dåligt med plats.

    Väldigt sent svar på detta, men ändå. Jag har ett hemmaarkiv i dragspelsmodell i hallen. Vet inte vad det heter, men alltså en mapp med en massa fickor. Där har jag satt in lite etiketter som tex bil - el - sonen - hälsa - dator - prenumeration - att betala - och så öppnar jag all post i hallen och försorterar allt i mappen. Funkar bra! Sen någon gång ibland, alltför sällan, tar jag mappen till mina pärmar och sätter in. Har också en speciell plastficka för sådant som ska läsas igenom och göras något åt snarast. Inga papper lämnar alltså hallen (utom när dom är på väg till pärmarna).
  • FuckGoggleAskMe

    Jag har ju nu kört med en stor sak per månad (i stället för mina listor per dag etc), tex elektronik i februari. Det tog ju mycket längre tid, men är ändå nöjd med idéen. Har slängt typ 40 kg sladdar och pryttlar, två tunga sopsäckar. Har varit nervös för att slänga sådant jag kanske behövde, så hade en ung kille som hjälpte mig att identifiera alla jäkla sladdar. Skönt! I januari körde jag med papper, slängde och sorterade massor, men blir väl samma igen snart. Mars och april var väl fortfarande elektonik plus allmänt fix, men nu i maj kör jag med tema gardiner, dukar och handdukar. Samt köpa nytt kylskåp. Juni blir månaden för att rensa trädgårdsskjulet. Min och sonens garderober är nu i så bra skick att vi bara behöver köpa lite nytt ibland, inget överflödigt finns kvar. Känns skönt, mycket tomrum i lådor och garderober.

  • maijo

    Hej!

    Vad skönt att bli av med papper och elektronik! Det skulle jag också behöva. Men här är det småsteg som gäller. 

    - Hålla undan hotspots
    - Fixa lite med krukväxterna
    - Se över någon del av barnens kläder

  • Voxen1
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-05-18 20:59:23 följande:

    Väldigt sent svar på detta, men ändå. Jag har ett hemmaarkiv i dragspelsmodell i hallen. Vet inte vad det heter, men alltså en mapp med en massa fickor. Där har jag satt in lite etiketter som tex bil - el - sonen - hälsa - dator - prenumeration - att betala - och så öppnar jag all post i hallen och försorterar allt i mappen. Funkar bra! Sen någon gång ibland, alltför sällan, tar jag mappen till mina pärmar och sätter in. Har också en speciell plastficka för sådant som ska läsas igenom och göras något åt snarast. Inga papper lämnar alltså hallen (utom när dom är på väg till pärmarna).


    Tack för tipset! Ska prova den metoden. Måste bara hitta en bra plats för den. Vi kommer in direkt i köket från garaget så den måste vara i köket någonstans. Ska röja av köksbänkarna och fundera lite.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!