• einnej­26
    Äldre 3 Jan 02:38
    717 visningar
    1 svar
    1
    717

    Kommande allergi?

    Hej!
    Jag är gravid och bebisen beräknas komma runt midsommar.. Just nu har vi katt på heltid och hund på "halvtid" då jag har mått dåligt under större delarna av den gånga graviditeten och har inte orkat med vovvarna tyvärr. De är ändå väl omhändertagna av familj. 

    Min fundering är pga. att folk har sagt till mig att vi borde göra oss av med kissen. 
    För att katt kan framkalla allergier hos småbarn, stämmer detta?
    Jag tänker väl mera att jag kan itne ha hemmet kliniskt rent och desinficera varenda yta för barnetsskull, för det ger motsatt effekt ex: När barnet börjar på dagis så kommer det ju "utsättas" för alla slag olika möjliga bakterier och sjukdommar..

    Är det fel av mig att tänka såhär? Nu menar jag självklart att ha det städat hemma, ren kattlåda..
    Men kommer jag behöva desinficera alla ytor när jag har en bebis? Och vad framkallar egentligen allergier?

    Tack på förhand !        

  • Svar på tråden Kommande allergi?
  • Äldre 7 Jan 16:44
    #1

    Hej! Cirka 10 % av alla barn löper risk att utveckla trots att de inte har föräldrar som är allergiska. Sen kan risken för allergiutveckling hos barnet öka med ända upp till 75% om båda föräldrarna har allergi och om de dessutom har samma typ av allergi.

    Men det är viktigt att poängtera att det endast är risker därför att det är många andra faktorer som påverkar om barnet ska utveckla allergi. Immunförsvaret är komplicerat och inte helt enkelt att förklara. Barn som börjar på förskolan utsätts för smitta och är oftare sjuka än när de vistas hemma eftersom immunförsvaret bildar antikroppar mot infektioner vilket i sin tur gör att barnet får starkare immunförsvar och inte insjuknar så ofta allteftersom de blir äldre.
     
     Det som man vet är viktigt är att undvika cigarettrök eftersom det , förutom att vara skadligt, också kan öka risken för allergiutveckling. Finns allergi mot pälsdjur hos föräldrarna så har barnet ökad risk att utveckla allergi för detta.
    Man behöver inte ha kliniskt rent kring barnet, normal städning räcker gott, det som är viktigt är att undvika att det nyfödda barnet inte utsätts för onödig smitta av olika infektionssjukdomar. 
    vänliga hälsningar Anitha 
     

Svar på tråden Kommande allergi?