• Alecto

    Vilket assistansbolag har ni?

    Speciellt i Göteborgsområdet Skrattande

    Är ni nöjda?
    Har ni utomstående assistenter eller är ni pa åt barnet själv?
    Fungerar tidsrapportering smidigt?
    Hur funkar det med vikarier?

    vi ligger i startgroparna för att söka och jag samlar fakta som en tvättsvamp just nu...

  • Svar på tråden Vilket assistansbolag har ni?
  • bbf mamma80

    Hej

    Vi har haft två bolag under de åren vi har haft assistans. Jag har även arbetat på ett antal bolag som assistent.

    Kan absolut rekommendera att ni väljer ett bolag istället för kommun. Bolag betalar i allmänhet bättre lön för assistenterna.

    Det viktigaste för oss var att kika på hur bolagen fördelar pengarna från försäkringskassan, hur mycket går till lön ? ob ? hur mycket tar bolaget och vad gör de då med pengarna..? Vad ger de sina assistenter för utbildningar? HLR ex.... Bra betalda assistenter stannar och det gynnar barnet som ska ha dem hos sej.

    De flesta bolag vill göra sitt allra bästa för kunden, men många behandlar sina assistenter fel eller ger dem för dålig lön och för dåligt stöd i sitt arbete. Då går assistenterna och så står man där med enbart vikarier.. eller inga alls..

    Vi kollar även på hur lätt det är att få tag på dem. Vad de känner till om barnets diagnos. En del bolag har ingen erfarenhet och då har de inte varit ett alternativ för oss. De bolag som känt till mitt barns diagnos har kunnat ge oss så mycket mer hjälp än andra bolag.. Gäller framför allt om man behöver överklaga ngt beslut.

    Hjälper bolaget till med andra frågor ex bilstöd, färdtjänstansökningar? osv osv. Är de villiga att vara med på viktiga skolmöten? läkarbesök? osv.. Vi har haft chefer / representanter med från vårt bolag när vi har haft möten med andra instanser.. Så att man själv slipper vara en mellanhand. Då kan de göra upp direkt med vad som gäller.. väldigt skönt.

    Hoppas ni hittar någt ni trivs med, och trivs ni inte efter ett halv år eller så.. Var inte rädda för att byta.. :)

    Vi har enbart haft utomstående assistenter.. bäst så för både mej och min son... Men för tillfället så är både jag och min man heltidsassistenter åt honom, pga att vi har flyttat ganska långt. Och då var det mer praktiskt att vi började jobba åt honom så kan vi i lugn och ro sätta in honom i nya skolan, hab, sjukhus, och allt vad det nu är. Men till hösten så hoppas vi ha funnit externa assistenter igen. Jag är ingen mamma som vill vara heltidsassistent.. vik helt ok.. men inte heltid...

    Lycka till..

  • bbf mamma80

    glömde skriva att vi har bolag med huvudkontor i sthlm.. men vi bor i västra götaland... de kommer till oss om vi behöver deras hjälp :)

  • mamma till tre busungar

    Jag undrar också vilka bolag som är bra så följer spänt tråden

  • Alecto
    bbf mamma80 skrev 2012-01-06 17:51:11 följande:
    Hej

    Vi har haft två bolag under de åren vi har haft assistans. Jag har även arbetat på ett antal bolag som assistent.

    Kan absolut rekommendera att ni väljer ett bolag istället för kommun. Bolag betalar i allmänhet bättre lön för assistenterna.

    Det viktigaste för oss var att kika på hur bolagen fördelar pengarna från försäkringskassan, hur mycket går till lön ? ob ? hur mycket tar bolaget och vad gör de då med pengarna..? Vad ger de sina assistenter för utbildningar? HLR ex.... Bra betalda assistenter stannar och det gynnar barnet som ska ha dem hos sej.

    De flesta bolag vill göra sitt allra bästa för kunden, men många behandlar sina assistenter fel eller ger dem för dålig lön och för dåligt stöd i sitt arbete. Då går assistenterna och så står man där med enbart vikarier.. eller inga alls..

    Vi kollar även på hur lätt det är att få tag på dem. Vad de känner till om barnets diagnos. En del bolag har ingen erfarenhet och då har de inte varit ett alternativ för oss. De bolag som känt till mitt barns diagnos har kunnat ge oss så mycket mer hjälp än andra bolag.. Gäller framför allt om man behöver överklaga ngt beslut.

    Hjälper bolaget till med andra frågor ex bilstöd, färdtjänstansökningar? osv osv. Är de villiga att vara med på viktiga skolmöten? läkarbesök? osv.. Vi har haft chefer / representanter med från vårt bolag när vi har haft möten med andra instanser.. Så att man själv slipper vara en mellanhand. Då kan de göra upp direkt med vad som gäller.. väldigt skönt.

    Hoppas ni hittar någt ni trivs med, och trivs ni inte efter ett halv år eller så.. Var inte rädda för att byta.. :)

    Vi har enbart haft utomstående assistenter.. bäst så för både mej och min son... Men för tillfället så är både jag och min man heltidsassistenter åt honom, pga att vi har flyttat ganska långt. Och då var det mer praktiskt att vi började jobba åt honom så kan vi i lugn och ro sätta in honom i nya skolan, hab, sjukhus, och allt vad det nu är. Men till hösten så hoppas vi ha funnit externa assistenter igen. Jag är ingen mamma som vill vara heltidsassistent.. vik helt ok.. men inte heltid...

    Lycka till..
    Tack för svaret!

    Jag vill nog börja själv tror jag - jag är lite ovillig till att ha främmande folk hos oss, bor ganska trångt. Eller nä - det gör vi inte men det känns som det skulle bli trångt.

    Skall sätta mig och titta runt på lite sidor, en vän tipsade om GIL som de har och är nöjda med.     
  • Jonatan

    Vill bara tipsa om att skriva avtal med ett bolag redan i början av sökprocessen, du kan då få assistansersättning retroaktivt, alltså för den tid du arbetar redan idag (vilket jag misstänker att du/ni gör). Om man söker på egen hand kan man inte få ut det tyvärr.

    När det gäller bra bolag är jag jävig så det överlåter jag till andra. Alecto svarar bra tycker jag och du kan enkelt göra en jämförelse på www.assistanskoll.se  

  • bbf mamma80

    Förstår precis hur du menar TS... :) Trångt boende kan bli en faktor som avgör om man ska arbeta själv eller inte.. :)

    Skönt att börja själv och i lugn och ro leta assistenter.. Precis som Jonatan skrev så tycker jag också att ni absolut ska låta ett bolag hjälpa er med ansökan, och ni får då ut lön ret. Det var en härlig känsla när den ersättningen kom in på kontot kan jag säga.. Det var liksom som en betalning för ALLT man har kämpat för genom åren... Men det blir retroaktivt för den tiden ni får beviljad från FK, och fyra månader bakåt.. Men det var kanske så du också menade Jonatan ??  :)

    Vi bodde 2 vuxna och 4 barn i en trea på 84 kvm när vi skaffade assistenter.. Inte det ultimata boendet direkt när man har assistans.. :)

    Lycka till verkligen med sökandet..

  • Jonatan

    Jag menade att man får assistansersättning retroaktivt från den dag man har ansökt om assistans om man söker via ett bolag, i annat fall från den dag man har tecknat ett avtal med ett företag.
    Antar att vi menar samma sak.

  • Pilla01

    Mitt råd är  Svensk personlig assistans, jag har bytt från att ha assistansen genom kommunen och dit. Helt suveränt de sköter alla trista kontakter med F-kassan om man vill det, de plockar fram förslag på lämpliga assistenter för just ditt barn som du sedan själv kan välja om du vill träffa, du får helt enkelt hjälp med det mesta  Jag är supernöjd med dom Glad

  • PFmammaGBG

    Hej Alecto!

    Jag har också följt tråden eftersom jag har just nu ett privat assistansbolag som arbetsgivare för mig som jobbar som PA för min dotter + 1 assistans till. Jag undrar om du lyckades hitta det bolag du letade efter? Själv har jag som sagt ett privat bolag men de är ganska stora och har inte huvudkontoret i Göteborg. Jag har hört också att det finns mindre bolag i Göteborgstrakten som ger bättre förmåner till sina Brukare och assistenter och deras löner är +160 sek/timmen. Själv får jag en timlön som är mycket lägre och skulle vilja veta om ni har några tips om vad betalar andra bolag för löner och ser deras organisation ut? DVS har de kundansvarig i Göteborg också?
    Tacksam för alla tips!

  • Alecto

    Vi valde GIL och är supernöjda. Vi har assistansen själva eftersom liten är så liten än så länge, maken jobbar heltid och jag deltid.

  • Loxxen

    Vi valde VH assistans! Ok löner om man tänker vad de erbjuder för stöd, utbildning till assistenter. Dom kommer till oss så vi behöver inte de extra besväret att åka nånstans. Personalen på kontoren har stor erfarenhet av assistans. Så har dom en kids klubb som vårat barn älskar! Vi har stor inblick i våran budget, rekrytering mm så vi är väldigt nöjda! Kan verkligen rekommendera dom!

Svar på tråden Vilket assistansbolag har ni?