• Vad tror du att vi gör på apotek?

    Ons 4 jan 2012 12:04 Läst 14642 gånger Totalt 249 svar
    Anonym (farma­ceut)
    Visa endast
    Ons 4 jan 2012 12:04

    ÄRLIGT TALAT...

    Det är sjukt, hur lite man vet om  vad apotekspersonal gör på ett apotek...
    Jag upplever kunder som VÄLDIGT STRESSADE. Många gånger ber de mig..."skynda på" de ska med buss, eller hinna till ngt annat
    Jag stressar på, för att det smittas av och sen om jag gör ett fel, så åker jag dit för felexpedition..
    Så jag har länge undrat, vad folk tror att vi gör..
    Tror ni att vi jobbar bara över disken och tar betalt..
    Vi råkar tänka en massa, medans vi håller på och fixar recept.....

    när man går till läkare, ber man dr skynda på för att ställa diagnos, för att man har bråttom? Självklart, kan man inte likställa dr jobb med mitt, men gör läkaren fel och jag missar det, så är det jag bl a som åker tid....
              

    Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • Tor 19 jan 2012 11:34 #231
    Dorian Ertymexx skrev 2012-01-19 11:31:42 följande:
    För att de fram till nyligen var offentliganställda förstås. Alla vet ju att om man jobbar offentligt så är man per automatik dummare än en kotte, latare en sengångare och mer inkompetent än en amöba. Juuuu!!! Flört
    Ja, det är väl därför som Cura är så bra. Inte offentligt!
  • Tor 19 jan 2012 11:42 #232
    Cristally skrev 2012-01-19 11:34:55 följande:
    Ja, det är väl därför som Cura är så bra. Inte offentligt!

    Gah, jag var ironisk!!! Skrikandes
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Tor 19 jan 2012 11:45 #233

    Jag ser hur ni sliter så jag är inte en av de som stressar på.

  • Tor 19 jan 2012 11:47 #234
    Cristally skrev 2012-01-19 11:29:56 följande:
    Jämför med vilken affär som helst: du skall t ex köpa ett par byxor. Expediteten förvissar sig om att du verkligen kan dra upp gylfen och knäppa knappen själv! Eller Systembolaget: expediteten ger dig en lång föreläsning om hur skadligt alkohol kan vara och uppmanar dig att inte köra bil etc etc. Ja, listan kan göras hur lång som helst. Varför tror ju apotekspersonal att kunderna har ett IQ på 10????
    Därför att många har det när det gäller mediciner?
    Det är ju viktigt att de informerar om hur medicinerna ska tas och hur de fungerar. Det är rätt många som inte läser bipacksedeln.
  • Tor 19 jan 2012 12:23 #235
    Anonym (också farmaceut) skrev 2012-01-19 10:37:01 följande:
    Alltså. Vi ger den service vi kan till alla kunder. Dock tycker inte jag att vi slår knut på oss själva. Inte på mitt apotek iaf. Jag skulle gärna ge mycket mer service, men min arbetsgivare kommer med besparingskrav och krav på att varje kund inte får ta mer än fem minuter. Det dras ner på både personal och lager. Jag kan hålla med om att det är överetablerat. Mitt apotek ligger i ett köpcentrum, där finns även två andra apotek varav ett tillhör samma kedja som mitt apotek. Iofs praktiskt, då kunden inte behöver gå så långt om vi inte har en vara i lager. Men jag kan tycka att man kanske kunde låtit bli att öppna så många nya apotek och satsat mer på de befintliga apoteken och personalen som finns där. Då hade man kanske gått med mindre förlust än man gjort och sluppit dra ner på personal och lager och därmed kunnat behålla kunderna. Detta gäller inte bara min egen apotekskedja, utan alla. Just nu känns det mer som ett stort skämt. Man vill att vi ska ge kunderna en bra service, samtidigt vill man att vi minskar vårt lager, och man drar ner på personalen. Fast det är klart, finns inga varor i lager så behövs ju ingen personal, men vad är det då för mening att ens ha öppet?
    OK! Det kanske har varit en fantastisk våg uppåt men nu blir det väl tillbaka till det gamla kanske. Snart får man vänta i en timme igen för att sedan betjänas av en dam som vaknade på morgonen och så var "den jävla dan förstörd"! (ironi)
  • Anonym (också farmac­eut)
    Visa endast
    Tor 19 jan 2012 13:21 #236
    Cristally skrev 2012-01-19 11:29:56 följande:
    Jämför med vilken affär som helst: du skall t ex köpa ett par byxor. Expediteten förvissar sig om att du verkligen kan dra upp gylfen och knäppa knappen själv! Eller Systembolaget: expediteten ger dig en lång föreläsning om hur skadligt alkohol kan vara och uppmanar dig att inte köra bil etc etc. Ja, listan kan göras hur lång som helst. Varför tror ju apotekspersonal att kunderna har ett IQ på 10????
    Men hur ska apotekspersonalen kunna veta att du vet exakt allt om exakt alla mediciner som finns? Du får väl säga till att du inte vill ha någon föreläsning, så löser det sig säkert ska du se. För vi kan anpassa oss efter kunden.

    Det är vårt jobb att se till att våra kunder kan använda sina mediciner på rätt sätt. Men vi kanske ska skita i det och bara lämna ut medicinen och låta kunden felanvända sina mediciner och i värsta fall hamna på sjukhus? Mediciner är inte ofarliga, även om man kan förledas att tro att de receptfria är det eftersom de är receptfria.
  • Anonym (också farmac­eut)
    Visa endast
    Tor 19 jan 2012 13:23 #237
    Aoife skrev 2012-01-19 11:45:38 följande:
    Jag ser hur ni sliter så jag är inte en av de som stressar på.

    Tack! Det värmer Hjärta
  • Anonym (också farmac­eut)
    Visa endast
    Tor 19 jan 2012 13:25 #238
    Aoife skrev 2012-01-19 11:47:00 följande:
    Därför att många har det när det gäller mediciner?
    Det är ju viktigt att de informerar om hur medicinerna ska tas och hur de fungerar. Det är rätt många som inte läser bipacksedeln.

    Ja. Och sen är det nog inte alltid som allt står i bipacksedeln heller, och hur ska man då kunna få veta det om inte personalen på apoteket informerar om det?
  • Tor 19 jan 2012 13:28 #239
    Anonym (också farmaceut) skrev 2012-01-19 13:21:07 följande:
    Men hur ska apotekspersonalen kunna veta att du vet exakt allt om exakt alla mediciner som finns? Du får väl säga till att du inte vill ha någon föreläsning, så löser det sig säkert ska du se. För vi kan anpassa oss efter kunden.

    Det är vårt jobb att se till att våra kunder kan använda sina mediciner på rätt sätt. Men vi kanske ska skita i det och bara lämna ut medicinen och låta kunden felanvända sina mediciner och i värsta fall hamna på sjukhus? Mediciner är inte ofarliga, även om man kan förledas att tro att de receptfria är det eftersom de är receptfria.
    När "besservissernisse" kommer så är det väl bara att ligga lågt. Låt honom använda medicinen fel så kanske han blir lite ödmjuk?!
  • Anonym (också farmac­eut)
    Visa endast
    Tor 19 jan 2012 13:30 #240
    Anonym skrev 2012-01-19 12:23:10 följande:
    OK! Det kanske har varit en fantastisk våg uppåt men nu blir det väl tillbaka till det gamla kanske. Snart får man vänta i en timme igen för att sedan betjänas av en dam som vaknade på morgonen och så var "den jävla dan förstörd"! (ironi)
    Haha. Ja. Man undrar ibland, för det känns som att det kan vara påväg åt det hållet. Inte en rolig känsla för någon. Iofs så bemöter jag alla kunder med ett leende, så gott det går, ibland när man haft en lång och stressig dag (med många gnälliga kunder), så kan det nog bli att man kopplar på autopiloten (lite läskigt eftersom man sen inte kommer ihåg vad man gjort och därmed inte vet om något gått fel, men krävs ibland för att överleva dagen), och då kan nog det där leendet utebli. Kan tänka mig att jag själv ser rätt trött ut ibland även om jag gör mitt bästa för att låta bli.
  • Anonym (också farmac­eut)
    Visa endast
    Tor 19 jan 2012 13:38 #241
    Anonym skrev 2012-01-19 13:28:18 följande:
    När "besservissernisse" kommer så är det väl bara att ligga lågt. Låt honom använda medicinen fel så kanske han blir lite ödmjuk?!

    Visst skulle man kunna göra så. Men jag tror att man skulle åka dit ganska hårt om "besserwissernisse" sen anmälde en. Det är en massa saker man inte får missa som farmaceut, och rådgivning är bara en av dem.

    Någon på mitt apotek missade (enligt kunden) att påtala att en medicin skulle förvaras i kylen. Kunden kom sen tillbaka och klagade, och det hela räknades som en felexpedition...

    Jag kan tänka mig att "besserwissernisse" är en sån person som tror sig ha full koll och därför inte vill ha några råd, sen använder han/hon medicinen på fel sätt, och när han/hon upptäcker det blir han/hon förbannad och tycker att allt är apotekspersonalens fel, trots att det var han/hon själv som inte ville lyssna...

    Livet som apoteksanställd är hårt...
  • Anonym (också farmac­eut)
    Visa endast
    Tor 19 jan 2012 13:49 #242

    På tal om kunder som stressar personalen. Jag hade en mamma häromdan som skulle hämta penicillin till sin son. Så jag gick och blandade till penicillinet. När jag kom tillbaka upptäckte jag att hon stod och tittade mot en parkering som ligger precis utanför apoteket. Sen ber hon mig skynda på, eftersom hon lämnat barnen i bilen... Det var iofs inte så mycket kvar för mig att göra innan det var klart, men jag blev ändå irriterad. Varför tror hon att det ska bli klart på 5 sekunder? Och varför tog hon inte bara med sig barnen in på apoteket istället för att lämna dem i bilen om hon inte tror att de klarar sig längre än 5 minuter? Skulle hon gå på banken och förvänta sig att det skulle gå på 5 sekunder, och skulle hon lämna barnen i bilen då?

    Varför får det ta tid på banken, men inte på apoteket?

  • Tor 19 jan 2012 13:59 #243
    Dorian Ertymexx skrev 2012-01-19 11:42:50 följande:
    Gah, jag var ironisk!!! Skrikandes
    Ha, ha, nej det tror jag inte du var! Vad gör du i den här tråden, förresten???? Du brukar väl husera på Sex&samlevnad och förespråka polyyyyyyyyy
  • Tor 19 jan 2012 14:27 #244
    Aoife skrev 2012-01-19 11:45:38 följande:
    Jag ser hur ni sliter så jag är inte en av de som stressar på.

    Personligen förstår jag inte ens varför man hoppar in på apoteket när man har bråttom. Fan, stressa av liksom.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym (också farmac­eut)
    Visa endast
    Tor 19 jan 2012 14:30 #245
    Dorian Ertymexx skrev 2012-01-19 14:27:12 följande:

    Personligen förstår jag inte ens varför man hoppar in på apoteket när man har bråttom. Fan, stressa av liksom.

    Ja, där kan jag inte annat än hålla med. Särskilt inte om man ser att det redan sitter många och väntar...
  • Tor 19 jan 2012 14:35 #246
    Anonym (också farmaceut) skrev 2012-01-19 14:30:40 följande:

    Ja, där kan jag inte annat än hålla med. Särskilt inte om man ser att det redan sitter många och väntar...

    Precis. Sedan, iofs, så ska jag kanske inte vara sådan - jag har ju litet mer tid på mig än de flesta. Sex timmars arbetsdag (eller arbetspass), längre öppettider = Win. ;)
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Fre 20 jan 2012 06:04 #247
    Anonym (också farmaceut) skrev 2012-01-19 13:49:44 följande:
    På tal om kunder som stressar personalen. Jag hade en mamma häromdan som skulle hämta penicillin till sin son. Så jag gick och blandade till penicillinet. När jag kom tillbaka upptäckte jag att hon stod och tittade mot en parkering som ligger precis utanför apoteket. Sen ber hon mig skynda på, eftersom hon lämnat barnen i bilen... Det var iofs inte så mycket kvar för mig att göra innan det var klart, men jag blev ändå irriterad. Varför tror hon att det ska bli klart på 5 sekunder? Och varför tog hon inte bara med sig barnen in på apoteket istället för att lämna dem i bilen om hon inte tror att de klarar sig längre än 5 minuter? Skulle hon gå på banken och förvänta sig att det skulle gå på 5 sekunder, och skulle hon lämna barnen i bilen då?

    Varför får det ta tid på banken, men inte på apoteket?
    Eller på systemet. Har någon stött på en irriterad kund i den kön?? Har aldrig hänt!
  • Ons 25 jan 2012 10:54 #248
    Anonym skrev 2012-01-20 06:04:49 följande:
    Eller på systemet. Har någon stött på en irriterad kund i den kön?? Har aldrig hänt!
    Våga Vägra Östrogen
  • Anonym (*)
    Visa endast
    Tor 26 jan 2012 10:16 #249
    Dorian Ertymexx skrev 2012-01-19 14:27:12 följande:

    Personligen förstår jag inte ens varför man hoppar in på apoteket när man har bråttom. Fan, stressa av liksom.

    Men Dorian, du brukar ju kunna tänka. Många av oss går till apoteket inte för vår egen skull utan för ungarnas.

    Scenariot är:

    Man har en sjukt grinig unge med feber som inte går ner. Man tar absolut första läkartiden man kan få, den ligger naturligtvis på solskenets normala sovtid. Ungen har öronelände visar det sig. Man få penicilin utskrivet. Man vill genast till apoteket för att kunna börja medicinering så snart som möjligt. Solskenet är vid det här laget betydligt mindre soligt än vanligt. Att vänta i apotekskö är inte det roligaste som finns. Det tycker inte medsläpade äldre syskon heller (tack snålkommunen för endast 15-timmars förskola). Det är helt enkelt lite besvärligt. Som tur är är man redan tvåbarnsförälder, vilket innebär att man har en ängels tålamod. Man är van vid att prövas och lyckas med att inte sura på personalen. Men stressad kan man ändå känna sig, om man nu misslyckas med stenstodtricket, som innebär att man liksom bara gör sitt inre till sten och låter ungarnas grin och tanternas sura blickar rinna av en, hittar lugnet och blir supermamman som lyckas trösta sina små...
Svara i tråden
Logga in
Bli medlem
Skapa en ny tråd
Ändra kategori Skriver i kategorin: Känsliga rummet

Innehåll

Annat innehåll

Dagens fråga

Vilket riksdagsparti skulle du rösta på om det var val idag?