Inlägg från: Anonym (också farmaceut) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad tror du att vi gör på apotek?

    Kul tråd Intressant att läsa. Är själv apotekare i som jobbar i Norge. Där har almänheten en helt annan kunnskap om vad vi kan på apoteken, än vad jag upplevde i sverige. De ringer om allt möjligt, och det är kul och utmanande!!

    Sen ang lagerhållning av ovanliga/alla mediciner... Jag brukar förklara för mina kunder som undrar liknande, att skulle vi ha alla mediciner som finns lagerförda så skulle vårt lager behöva ta större delen av vårt lilla köpcenter (där apoteket ligger) i anspråk och det är ju inte rimligt. Däremot så skaffar jag gärna hem allt jag får tag på så snabt jag bara kan (till dagen efter helst.) samt lagerför det mesta till våra stammkunder. Men som tidigare talare sagt, så är det ibland tex hållbarhet eller att det måste specialtillverkas som sätter käppar i hjulen här. 

    Ang etiketter och information till kunden så är det inget eget påfund som vi farmaceuter sysslar med bara för att jäklas. Det är styrt av lagar och förordningar (både i norge och sverige) att vi måste försäkra oss om att kunden kan använda sina läkemedel rikigt! Sen sköts detta kanske olika smidigt av olika farmaceuter  Komminukation är kanske inte alltid alls starka sida. 

    Monopolets ickevarande i sverige är än sålänge ganska ungt. Apoteken får nog snart in snitsen på att serva kunderna bra på en helt ny marknad där man inte kan förlita sig på pengar från staten. Apoteken måste numera både ge bästa servicen samt få sålt massor av annat kul (!?) så ekonomin går ihop och god servic kan upprätthållas!        

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om det inte vore för att vi har krav på oss uppifrån att hålla kötiderna under fem minuter, och om folk kunde sluta vara så irriterade över att de får vänta mer än fem minuter, så skulle vi nog ha mer tid för att ge en bättre service, kan jag känna ibland. Då skulle jag gladeligen ringa runt till alla andra apotek och kolla om de har en medicin hemma, istället för att be kunden leta själv. Jag skulle också gladeligen ringa runt och jaga läkare när kundens recept inte kommit, istället för att be kunden kontakta doktorn själv.

    Hade apoteket jag jobbar på ett jättestort lagerutrymme, och bra ekonomi, skulle jag se till att vi har alla mediciner som finns i lager så kunderna skulle slippa komma tillbaka flera gånger.

    Angående personal som rör sig sakta, jag erkänner att jag ibland gör det, mest för att jag är rätt trött efter en lång arbetsdag (ibland 8:45-20:15) där man stått och gått hela dagen (utom på lunchen och fikapausen då), men oftast rör jag mig väldigt snabbt. Jag jobbar över huvud taget snabbt, därför att jag vill se till att mina kunder slipper sitta och vänta så länge. Samtidigt finns det gränser för hur snabbt man kan jobba, med tanke på att man måste ha järnkoll på att man gör allt rätt och inget får bli fel.

    Sen vill jag säga att jag förstår mig inte alls på de farmaceuter som vägrar att beställa hem mediciner som inte finns i lager till kunderna. Hur resonerar man då? Det är väl en sak om det är något problem med tillverkningen eller så, så att det faktiskt inte går att beställa, då är det inte mycket vi kan göra, tyvärr. Men att vägra beställa, när det går, hur kan man ens komma på tanken? Det är ju apotekets skyldighet att tillhandahålla läkemedel...

    Sen undrar jag hur det är tänkt att vi ska kunna ge en god service rent generellt när det samtidigt dras ner på personal? Om man hade tagit det lite lugnare med att öppna nya apotek så hade man kanske inte gått så mycket back som man nu gjort...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag vill tillägga också att de allra flesta kunder som jag stöter på i mitt jobb är väldigt trevliga och snälla. De flesta är även väldigt förstående när det uppstår problem. Man får försöka tänka på detta när det kommer en kund som klagar och är sur och gnällig.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Schnitzel skrev 2012-01-05 23:09:38 följande:
    skit samma egentligen, ni är iaf trevligare än läkarna på vårdcentralen där jag går. men går sur från läkaren och blir glad när man kommer till apoteket och blir trevligt och omtänksamt bemött :)

    Kul att läsa detta iaf :) Kan tänka mig att läkarna på vc kan vara lite stressade ibland, de har säkert många patienter som de ska ta hand om, och till råga på allt så får de störande telefonsamtal från dessa irriterande farmaceuter som i tid och otid ska ifrågasätta ;)

    Vissa läkare, när man ringer till dem och undrar över ett recept, blir inte alls glada. De är till och med otrevliga, även fast det är de som gjort fel, kanske en fråga om prestige?

    Hade en kund häromdagen som fått recept på diverse läkemedel som skulle användas tillsammans, varav ett inte gick att beställa (jag ringde till och med leverantören och dubbelkollade). När jag ringde upp läkaren så tyckte hon att det inte var hennes problem, och hon hade skrivit ut läkemedlet till 2 andra patienter samma dag, och dessa hade hämtat ut på apoteket på sjukhuset där hon jobbade. Och eftersom det fanns där så bara måste det ju vara så att det var nåt fel på mig och mitt apotek. Undrar vad hon ska göra när lagret tar slut på sjukhusapoteket ifråga?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (storkunden) skrev 2012-01-05 23:16:43 följande:
    Alla serviceyrken har inslag av surkärringar o surgubbar

    Absolut! Och jag försöker alltid att inte själv brusa upp, utan agerar så professionellt som det bara går. Dock är jag gravid för tillfället, och hormonerna gör det en smula svårare än vanligt. Inte så att jag skulle ställa mig och skälla ut kunden ifråga, utan snarare att jag är mer känslig för kritik. Tycker dock att det går bra för det mesta :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Kevin2011 skrev 2012-01-06 07:50:18 följande:
    Igår når jag var på apoteket så stod det någon sur gubbe efter mig. Han klagade när kvinnan i kassan behövde springa iväg o hämta något. Då blev hon i sin tur stressad och klagade på mig för att jag hade ett betalkort utan pinkod. Illa. Jag stod där med min barnvagn och tyckte synd om de stressade varelserna.

    Klagade hon på dig? Låter inte direkt professionellt. Det var ju inte du som var sur och gnällig, det var ju gubben. Ibland är det förvisso inte lätt att låta bli att bli upprörd när folk gnäller, men varför ta ut det på en kund som är oskyldig?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (dsk) skrev 2012-01-06 09:39:19 följande:
    Upplever stor skillnad mellan olika apotek. I samhället där jag arbetar finns det tre apotek. Ett som sällan har de läkemedel hemma som jag vill hämta ut till mig och mina barn, men det går mycket snabbt och personalen är kunnig och trevlig. Andra apoteket har ofta läkemedel hemma, men det går sakta sakta sakta, personalen verkar fruktansvärt osäkra. Tredje apoteket är det största och har även hand om hanteringen av apodos, personalen är helt sanslöst stressade, verkar inte kunna speciellt mycket (blockerade pga stressen kanske?, för de är ju trots allt utbildade inom sitt område), kunderna är stressade, det är trångt mellan hyllorna och saknas sittplatser för väntande kunder.

    Eftersom jag arbetar som distriktssköterska får jag ofta samtal från patienter och hemtjänst när något krånglar med recept och uthämtning av läkemedel från apoteket. Ofta är det det tredje apoteket som uppger för patienter och hemtjänst att det finns inte recept, eller att inga apodosrullar kommit. Vilket ger mig en hel extra arbete med samordning och samtal mellan hemtjänst, apoteket, apodoscenter, läkare, samt ev. hitta läkemedel för att dela dosett tills apodosrullarna kommit till rätta.

    När det gäller saknade apodosrullar handlar det i 80-90% av fallen om att personalen på apoteket inte hittar apodosrullarna på sina hyllor. När jag ringer så finns oftast rullarna där trots allt... Samma med saknade recept. Där handlar det lika ofta om att när någon ska hämta läkemedel så kollar apotekspersonalen bara på vanliga recept och inte även på apodosrecept, säger att det finns inget recept. Då rings det till mig, jag får kontrollera i journalen, ser att recept finns, jag får ringa till patient/hemtjänst (ofta svårt att få tag på) för att meddela att recept visst finns, dessa får gå en till vända till apoteket för göra ett andra försök att få ut läkemedel. Ibland händer det apoteket fortfarande krånglar och säger att recept inte finns. Då får jag ringa till apoteket och berätta att den och den patienten har det och det på recept men får inte ut det för att apoteket säger att recept inte finns. När jag per telefon handleder de att kolla på rätt sätt ser de till slut att det finns recept. Och hemtjänst/patienten får gå en tredje sväng till apoteket för att hämta ut sitt läkemedel. Patienterna är gamla och skruttiga, hemtjänstpersonalen har mycket att göra, precis som jag. Så mycket extra jobb bara för att apotekspersonalen inte har bra rutiner på sitt arbete! Suck.
    Det låter ju helt horribelt med situationen på det tredje apoteket. Så ska det ju inte gå till! Vad har de för rutiner egentligen? Har de några över huvud taget? Självklart måste man kolla noga när det gäller dosrullarna, och recepten. Vet man att kunden är apodospatient så kollar man väl inte bara de recept som ligger i receptregistret? Då bör man veta att kunden troligen har sina recept liggande i e-dos (en sida på nätet där vi kan se dosrecepten) och kollar naturligtvis där. Och saknade apodosrullar, om det händer gång på gång kan man undra vad de har för system när det gäller dessa, ligger de bara huller om buller? På mitt apotek har vi en hel hylla reserverad för doskunder, på den finns små lådor för respektive kund, och namnet är klart och tydligt angett på var och en av dessa lådor, och när dosrullarna kommer till apoteket så packas de upp och läggs i respektive låda. Enkelt och smärtfritt. Tipsa dem om det systemet! Så himla svårt är det inte att få det där att fungera. Tipsa dem även om att se över rutinerna för hur man expedierar dosrecept, visst, det är lite krångligt, och tar lite extra tid, men det är inte heller svårt att få att fungera. De måste ju göra något åt saken om det är problem så ofta som det låter, för så kan de inte ha det. Inte kul för någon, varken för kunden, dig som vårdpersonal, eller för apotekspersonalen själva.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (dsk) skrev 2012-01-06 10:13:45 följande:
    Känner tyvärr inte att jag är i läge att komma med tips om hanteringen av recept eller rullar. Detta apotek är stort och inom dess område är det två stora vårdcentraler, vi med nästan 20 000 listade patienter, den andra vårdcentralen har nog omkring 10-12 000 listade patienter. Man tycker att ett apotek med detta kundunderlag samt av denna storlek, tillhörande en av de stora apotekskedjorna borde redan ha fungerande rutiner för både recepthantering och apodoshantering. Dessa två bitar borde ju vara de största delarna av arbetet på ett apotek? 

    Jag håller helt med dig om att det borde finnas fungerande rutiner. Det du beskriver låter inte alls bra. Det är faktiskt ganska illa att det inte fungerar. Även på ett nyöppnat apotek måste det finnas rutiner. Hur ska något över huvud taget fungera annars?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (farmaceut) skrev 2012-01-18 18:03:41 följande:

    Jaaaa, vi får stå ut med ganska mycket. SJÄLVKLART är inte personalen alltid på topp heller. Det finns bra och det finns dåöigt personal. Jag vet med mig, att jag bemöter alla med ett leende och försöker göra det bästa för kunden...men ibland så spelar det ingen roll......
    Folk är som de är...
    Som ni vet, så måste vi fråga: Går det bra, att vi byter ut detta läkemedel mot billigare alternativ...
    OCH SOM VISSA BLIR ARGAAAAAAAAAAAAAA

    En del säger: Försök inte fiffla med detta nu, jag är inte försökskanin bla bla..

    Jag s*iter totalt i vad su väljer...
    Det är DU som ska betala extra och inte jag...
    men jag hatara att just ta upp denna disskusionen om byte, när man kan prata om andra viktigare saker; t ex om läkemedelsrelaterade problem...

    Läkare , ja de kommer undan med mycket idag. Jag beskyller dem, för att de är ibland(läs ofta) slarviga med att informera kunder om de läkemedel, de skriver ut och det går tyvärr, ut över oss :(
    Om varje läkare sa: Ni kommer bli erbjudna på apotek, alternativ till detta läkemedel och det är helt okej, inget som kommer påverka effekten...

    Detta hade underlättat....

          
    Håller med om detta. Det är inte mitt beslut vad kunden väljer, kunden får bestämma själv. Kunden blir dock ändå sur över att jag frågar. Kunden blir även sur för att den måste betala extra om den inte vill byta till billigare. (Vissa kunder säger till och med att de ska gå till ett annat apotek, som om det skulle hjälpa) Det är väldigt tröttsamt att behöva ha dessa ständiga diskussioner när man, som du skriver, skulle kunna prata om viktigare saker. 

    Håller också med om att läkare borde informera sina patienter bättre om att de kommer att få frågan på apoteket om de vill byta till billigare och att det går bra. Har dock även varit med om läkare, som sagt till patienten att vi kommer fråga på apoteket om det går bra, men att patienten ska säga nej, men läkaren har inte skrivit i receptet att läkemedlet inte får bytas ut, och så får kunden ändå betala extra. Där undrar jag verkligen hur läkaren tänker...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2012-01-19 05:33:35 följande:
    Förr när man gick på apoteket så satt det ofta en sur och ogin kärring där som tyckte att man störde!! Nu när man kommer till ett apotek så blir man vänligt bemött. Leende trevlig personal som slår knut på sig för att hjälpa till. Men jag undrar hur många apotek som kommer att försvinna för det känns som om det är en överetablering. Doc Morris slog på stort här i sundsvall men har nu fått bomma igen.
    Alltså. Vi ger den service vi kan till alla kunder. Dock tycker inte jag att vi slår knut på oss själva. Inte på mitt apotek iaf. Jag skulle gärna ge mycket mer service, men min arbetsgivare kommer med besparingskrav och krav på att varje kund inte får ta mer än fem minuter. Det dras ner på både personal och lager. Jag kan hålla med om att det är överetablerat. Mitt apotek ligger i ett köpcentrum, där finns även två andra apotek varav ett tillhör samma kedja som mitt apotek. Iofs praktiskt, då kunden inte behöver gå så långt om vi inte har en vara i lager. Men jag kan tycka att man kanske kunde låtit bli att öppna så många nya apotek och satsat mer på de befintliga apoteken och personalen som finns där. Då hade man kanske gått med mindre förlust än man gjort och sluppit dra ner på personal och lager och därmed kunnat behålla kunderna. Detta gäller inte bara min egen apotekskedja, utan alla. Just nu känns det mer som ett stort skämt. Man vill att vi ska ge kunderna en bra service, samtidigt vill man att vi minskar vårt lager, och man drar ner på personalen. Fast det är klart, finns inga varor i lager så behövs ju ingen personal, men vad är det då för mening att ens ha öppet?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Cristally skrev 2012-01-19 11:29:56 följande:
    Jämför med vilken affär som helst: du skall t ex köpa ett par byxor. Expediteten förvissar sig om att du verkligen kan dra upp gylfen och knäppa knappen själv! Eller Systembolaget: expediteten ger dig en lång föreläsning om hur skadligt alkohol kan vara och uppmanar dig att inte köra bil etc etc. Ja, listan kan göras hur lång som helst. Varför tror ju apotekspersonal att kunderna har ett IQ på 10????
    Men hur ska apotekspersonalen kunna veta att du vet exakt allt om exakt alla mediciner som finns? Du får väl säga till att du inte vill ha någon föreläsning, så löser det sig säkert ska du se. För vi kan anpassa oss efter kunden.

    Det är vårt jobb att se till att våra kunder kan använda sina mediciner på rätt sätt. Men vi kanske ska skita i det och bara lämna ut medicinen och låta kunden felanvända sina mediciner och i värsta fall hamna på sjukhus? Mediciner är inte ofarliga, även om man kan förledas att tro att de receptfria är det eftersom de är receptfria.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Aoife skrev 2012-01-19 11:45:38 följande:
    Jag ser hur ni sliter så jag är inte en av de som stressar på.

    Tack! Det värmer Hjärta
  • Anonym (Kaffedraken)
    Aoife skrev 2012-01-19 11:47:00 följande:
    Därför att många har det när det gäller mediciner?
    Det är ju viktigt att de informerar om hur medicinerna ska tas och hur de fungerar. Det är rätt många som inte läser bipacksedeln.

    Ja. Och sen är det nog inte alltid som allt står i bipacksedeln heller, och hur ska man då kunna få veta det om inte personalen på apoteket informerar om det?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2012-01-19 12:23:10 följande:
    OK! Det kanske har varit en fantastisk våg uppåt men nu blir det väl tillbaka till det gamla kanske. Snart får man vänta i en timme igen för att sedan betjänas av en dam som vaknade på morgonen och så var "den jävla dan förstörd"! (ironi)
    Haha. Ja. Man undrar ibland, för det känns som att det kan vara påväg åt det hållet. Inte en rolig känsla för någon. Iofs så bemöter jag alla kunder med ett leende, så gott det går, ibland när man haft en lång och stressig dag (med många gnälliga kunder), så kan det nog bli att man kopplar på autopiloten (lite läskigt eftersom man sen inte kommer ihåg vad man gjort och därmed inte vet om något gått fel, men krävs ibland för att överleva dagen), och då kan nog det där leendet utebli. Kan tänka mig att jag själv ser rätt trött ut ibland även om jag gör mitt bästa för att låta bli.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2012-01-19 13:28:18 följande:
    När "besservissernisse" kommer så är det väl bara att ligga lågt. Låt honom använda medicinen fel så kanske han blir lite ödmjuk?!

    Visst skulle man kunna göra så. Men jag tror att man skulle åka dit ganska hårt om "besserwissernisse" sen anmälde en. Det är en massa saker man inte får missa som farmaceut, och rådgivning är bara en av dem.

    Någon på mitt apotek missade (enligt kunden) att påtala att en medicin skulle förvaras i kylen. Kunden kom sen tillbaka och klagade, och det hela räknades som en felexpedition...

    Jag kan tänka mig att "besserwissernisse" är en sån person som tror sig ha full koll och därför inte vill ha några råd, sen använder han/hon medicinen på fel sätt, och när han/hon upptäcker det blir han/hon förbannad och tycker att allt är apotekspersonalens fel, trots att det var han/hon själv som inte ville lyssna...

    Livet som apoteksanställd är hårt...
  • Anonym (Kaffedraken)

    På tal om kunder som stressar personalen. Jag hade en mamma häromdan som skulle hämta penicillin till sin son. Så jag gick och blandade till penicillinet. När jag kom tillbaka upptäckte jag att hon stod och tittade mot en parkering som ligger precis utanför apoteket. Sen ber hon mig skynda på, eftersom hon lämnat barnen i bilen... Det var iofs inte så mycket kvar för mig att göra innan det var klart, men jag blev ändå irriterad. Varför tror hon att det ska bli klart på 5 sekunder? Och varför tog hon inte bara med sig barnen in på apoteket istället för att lämna dem i bilen om hon inte tror att de klarar sig längre än 5 minuter? Skulle hon gå på banken och förvänta sig att det skulle gå på 5 sekunder, och skulle hon lämna barnen i bilen då?

    Varför får det ta tid på banken, men inte på apoteket?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Dorian Ertymexx skrev 2012-01-19 14:27:12 följande:

    Personligen förstår jag inte ens varför man hoppar in på apoteket när man har bråttom. Fan, stressa av liksom.

    Ja, där kan jag inte annat än hålla med. Särskilt inte om man ser att det redan sitter många och väntar...
Svar på tråden Vad tror du att vi gör på apotek?