• Anonym
    Äldre 4 Jan 12:12
    30427 visningar
    250 svar
    250
    30427

    Vad tror du att vi gör på apotek?

    Ja, jag tror att farmaceuten tittar på receptet som doktorn skrivit ut, och administrerar medicinen, kollar att det är rätt paket jag får och att innehållet motsvarar det jag ska ha. Farmaceuten  byter också ut medicinen mot ett billigare alternativ om det finns ett sådant.

    Menar du att ni går något annat där bakom? Ibland kan man ju undra när ni försvinner i 20 minuter

  • Anonym
    Äldre 4 Jan 12:49
    #7
    Anonym (MED) skrev 2012-01-04 12:47:17 följande:

    Är det här nån gissningslek eller?
    Det enda jag bryr mig om när jag går in på apoteket är att få rätt medicin, och jag förväntar mig att ni ska ha den inne också så man inte ska behöva vänta flera dagar.
    Sen förväntar jag mig trevlig personal. Oftast är de trevliga, nån surtant har man väl stött på tyvärr.


    Jag tror ts känner sig missförstådd. Det är en ganska lång utbildning för att bli farmaceut men man kanske blir behandlad som ett butiksbiträde.

    Jag är själv nöjd med apoteket och har aldrig skyndat på någon som ska ge mig min medicin. Men det var innan monopolet försvann. Nu kan jag tycka att personalen på de nya apoteken är lite väl dåligt pålästa på sortimentet. Receptbelagda mediciner har jag inte hämtat ut på flera år nu.
  • Anonym
    Äldre 4 Jan 13:31
    #15
    Anonym (farmaceut) skrev 2012-01-04 12:38:36 följande:
        hahaha Ja ibland ska man blanda ngn beredning eller så ska man iväg och ringa dr eller fråga en kollegaVissa kanske passar på och går på toaletten eller tar sig en fika....(man vet aldrig)Det finns faktiskt kunder, som blir sura, för att man ifrågasätter läkarens ordination...de brukar svara en: Jag litar på min doktor....och när man ska förklara, att det är ens jobb, så säger de: ja ja, fixa du min medicin, så blir det bra ...ohhh såna kunder bläää        

    vad är det för medicin som fortfarande blandas? (nyfiken då mamma varit farmaceut i 40 år, och aldrig verkar blanda nåt längre)
  • Anonym
    Äldre 4 Jan 13:42
    #17

    Problemet med personalen på apoteket är att man ser dem hela tiden, och det ser ut som de inte är sysselsatta med något medan köerna växer.

    När man väl kommer fram och blir expedierad ser man att de som till synes inte gör något är fullt upptagna med datorarbete, att föra in beställningar, pricka för order, beställa osv.

    Det är mycket pappersarbete som ingår i personalens arbete och inte bara expediering.

    Mycket upplever jag som sämre med utförsäljningen, mediciner finns inte på apoteket och inte kan de längre kolla om det finns på annat apotek om det inte finns inom samma kedja.

     

  • Anonym
    Äldre 4 Jan 14:14
    #22
    smulpaj01 skrev 2012-01-04 14:10:59 följande:
    Jag hämtar mediciner regelbundet och jag tycker all personal jag träffat på är oerhört duktiga, samt arbetar så snabbt dem kan enligt vad jag kan se.

    Dem är även väldigt trevliga och kan alltid svara på eventuella frågor.

    //En mkt nöjd kund
    Instämmer. Servicenivån på apoteken har höjts 300%!
  • Anonym
    Äldre 4 Jan 19:40
    #29
    Provsmakar mediciner? Drömmer
  • Anonym
    Äldre 4 Jan 19:45
    #30

    ja, inte engagerar ni er i att ta hem ovanliga mediciner iaf, utan det är enklare att säga att den utgått...
    sen tycker ni att det är nödvändigt att ifrågasätta medicinska hjälpmedel som läkare skrivit ut på recept, om man verkligen behöver dessa? Är det verkligen ert jobb att ifrågasätta sådana saker??

  • Anonym
    Äldre 4 Jan 21:02
    #40
    Severus skrev 2012-01-04 20:07:43 följande:
    Kommer aldrig mer jobba på apotek
    Minns bara arga kunder som tar ut sin ilska och frustration över att ett läkemedel inte finns hemma
    Alla vill ha skiten NU men helst igår
    För att inte tala om de som kommer samma dag som medicinen tagit slut och sen blir arga över att vi inte fått dagens leverans än
    Kom några dagar innan!!!
    En sak om man varit nyss hos läkaren
    Skumt. Kan inte längre få min medicin då ingen vill tillverka den men inte blev jag arg på den fantastiska personalen som talade om det.
  • Anonym
    Äldre 5 Jan 06:24
    #49

    Den enda gång jag känt obehag på Apoteket var när det stod en man bakom disken med ett utpräglat arabiskt utseende! Jag är rädd för araber och han var sur och otillgänglig. Han fjäskar ju heller förstås inte för en kvinna?
    När man som kvinna ska hämta ut "känslig" medicin så är det obehagligt med stora svartmuskiga araber. Det tycker och känner jag!

  • Anonym
    Äldre 5 Jan 07:29
    #55
    Oligopol skrev 2012-01-05 06:52:23 följande:
    Och jag vill bara ha storbystade blondiner med urringnig och korkort i kassan.!  Nejdu, jag tror inte du skan ställa krav på utseemde/etnicitet på din farmaceut.  Det vore ologiskt och diskriminerande. Möjligtvis möjligtvis möjlgtvis kan du ställa krav på att det ska vara en kvinna. Men inte ens det är jag särsklit säker på.  Men du kan INTE ställa krav på att det ska vara en icke-arab. Det finns inte på kartan. 
    Nej men jag går inte till detta Apotek igen.  Jag bor i en stad så jag har många Apotek att välja på som tur är. Jag råkade också ut för en arabisk läkare vid ett tillfälle (stafettläkare). Jag blev så rädd så det blev ett fruktansvärt möte. Jag beställde genast en ny tid hos en svensk läkare och fick komma till en sådan rätt omedelbart. Jag upplevde inte heller att någon enda ifrågasatte min rädsla för araber utan allt gick smidigt.
  • Anonym
    Äldre 5 Jan 07:45
    #58
    Selfish Geene skrev 2012-01-05 07:34:42 följande:
    Du vet väl att det du upplever inte är en rationell rädsla utan en fobi?

    Det finns hjälp att få, KBT kanske kan fungera för dig? 
    Jag undviker araber istället.
  • Anonym
    Äldre 5 Jan 08:11
    #61
    Selfish Geene skrev 2012-01-05 07:48:46 följande:
    Det är förmodligen ingen större samhällsförlust, men det är alltid tråkigt att människor ska behöva lida av psykiska problem i onödan
    Nej det vore en större förlust (kostnad) för samhället om jag skulle gå på KBT! Jag unviker ormar och spindlar också och det är ju många som har fobier mot allehanda saker utan att för den skull känna sig (eller betraktas som) psykiskt sjuka.
  • Anonym
    Äldre 5 Jan 08:31
    #65

    Jag jobbar i hemtjänsten och personalen bara suckar när man kommer till apotekskassan.
    - 2 kartonger med Apodospåsar och så ska jag betala femtielva andra recept mediciner till tanterna och farbröderna, tack!
    Spenderar lätt en halvtimme i kassan varje gång.

  • Anonym
    Äldre 5 Jan 10:49
    #81

    Jag tycker personalen på apoteken ska ha en eloge! i alla fall där jag bor, då dom tar sig alltid tid för en, kollar igenom om det är nya mediciner och diskuterar den, beställer in nytt och de är framför allt vänliga. Det är väl en hel del som det ska hållas koll på så exakt vad ni gör bakom disken vet jag inte men ni gör ett toppen jobb

  • Anonym
    Äldre 5 Jan 14:47

    För det mesta är servicen bra, men på apoteket vi går på är det några äldre damer som jobbar vid receptutlämningen som får en döende snigel att verka snabb, detta i kombination med vad som verkar vara rädsla för allt elektronisk (inkl datorn de måste använda), gör ju inte precis under för köhastigheten precis :(. Råkade ut för en av dessa damer för ett tag sen, jätteköer, efter fyrtiofem minuters väntan var det min tur. Efter trettio minuters knappande, och knappande, och ännu mera knappande, rådfrågande av kollegor om hur systemet funkar, mera knappande, kom hon fram till att de inte hade produkten hemma och den var tvungen att beställas.... I vanliga fall ringer jag in på 0771 nummret innan, eftersom min sons mediciner tillverkas på beställning, finns inte i fass. Det "roliga" med att få medicinen specialtillverkad är att om jag får en stor otymplig flaska av vardera av hans mediciner, så kostar det en summa, om vi ber att få samma mängd mediciner i flera småflaskor kostar det SJU gånger så mycket! Bara för att samma medicin som de tillreder på samma sätt, i samma mängd hälls på i fler flaskor! Inte för att det gör mig något, vi har frikort på efter ett uttag :)

  • Anonym
    Äldre 5 Jan 16:15

    Det som är lustigt är att apotekspersonal ska tydligen springa benen av sig för kunderna....är det Mc Donalds eller??

    Men om en läkare stressar, eller en sköterska rusar förbi i en korridor då ska man skriva en insändare i tidningen (eller på FL) för att klaga på att de har så bråttom...

    vad vill folk egentligen?

  • Anonym
    Äldre 19 Jan 05:33

    Förr när man gick på apoteket så satt det ofta en sur och ogin kärring där som tyckte att man störde!! Nu när man kommer till ett apotek så blir man vänligt bemött. Leende trevlig personal som slår knut på sig för att hjälpa till. Men jag undrar hur många apotek som kommer att försvinna för det känns som om det är en överetablering. Doc Morris slog på stort här i sundsvall men har nu fått bomma igen.

  • Anonym
    Äldre 19 Jan 12:23
    Anonym (också farmaceut) skrev 2012-01-19 10:37:01 följande:
    Alltså. Vi ger den service vi kan till alla kunder. Dock tycker inte jag att vi slår knut på oss själva. Inte på mitt apotek iaf. Jag skulle gärna ge mycket mer service, men min arbetsgivare kommer med besparingskrav och krav på att varje kund inte får ta mer än fem minuter. Det dras ner på både personal och lager. Jag kan hålla med om att det är överetablerat. Mitt apotek ligger i ett köpcentrum, där finns även två andra apotek varav ett tillhör samma kedja som mitt apotek. Iofs praktiskt, då kunden inte behöver gå så långt om vi inte har en vara i lager. Men jag kan tycka att man kanske kunde låtit bli att öppna så många nya apotek och satsat mer på de befintliga apoteken och personalen som finns där. Då hade man kanske gått med mindre förlust än man gjort och sluppit dra ner på personal och lager och därmed kunnat behålla kunderna. Detta gäller inte bara min egen apotekskedja, utan alla. Just nu känns det mer som ett stort skämt. Man vill att vi ska ge kunderna en bra service, samtidigt vill man att vi minskar vårt lager, och man drar ner på personalen. Fast det är klart, finns inga varor i lager så behövs ju ingen personal, men vad är det då för mening att ens ha öppet?
    OK! Det kanske har varit en fantastisk våg uppåt men nu blir det väl tillbaka till det gamla kanske. Snart får man vänta i en timme igen för att sedan betjänas av en dam som vaknade på morgonen och så var "den jävla dan förstörd"! (ironi)
  • Anonym
    Äldre 19 Jan 13:28
    Anonym (också farmaceut) skrev 2012-01-19 13:21:07 följande:
    Men hur ska apotekspersonalen kunna veta att du vet exakt allt om exakt alla mediciner som finns? Du får väl säga till att du inte vill ha någon föreläsning, så löser det sig säkert ska du se. För vi kan anpassa oss efter kunden.

    Det är vårt jobb att se till att våra kunder kan använda sina mediciner på rätt sätt. Men vi kanske ska skita i det och bara lämna ut medicinen och låta kunden felanvända sina mediciner och i värsta fall hamna på sjukhus? Mediciner är inte ofarliga, även om man kan förledas att tro att de receptfria är det eftersom de är receptfria.
    När "besservissernisse" kommer så är det väl bara att ligga lågt. Låt honom använda medicinen fel så kanske han blir lite ödmjuk?!
  • Anonym
    Äldre 20 Jan 06:04
    Anonym (också farmaceut) skrev 2012-01-19 13:49:44 följande:
    På tal om kunder som stressar personalen. Jag hade en mamma häromdan som skulle hämta penicillin till sin son. Så jag gick och blandade till penicillinet. När jag kom tillbaka upptäckte jag att hon stod och tittade mot en parkering som ligger precis utanför apoteket. Sen ber hon mig skynda på, eftersom hon lämnat barnen i bilen... Det var iofs inte så mycket kvar för mig att göra innan det var klart, men jag blev ändå irriterad. Varför tror hon att det ska bli klart på 5 sekunder? Och varför tog hon inte bara med sig barnen in på apoteket istället för att lämna dem i bilen om hon inte tror att de klarar sig längre än 5 minuter? Skulle hon gå på banken och förvänta sig att det skulle gå på 5 sekunder, och skulle hon lämna barnen i bilen då?

    Varför får det ta tid på banken, men inte på apoteket?
    Eller på systemet. Har någon stött på en irriterad kund i den kön?? Har aldrig hänt!
Svar på tråden Vad tror du att vi gör på apotek?