• Anonym (farma­ceut)
    Äldre 4 Jan 12:04
    30426 visningar
    250 svar
    250
    30426

    Vad tror du att vi gör på apotek?

    ÄRLIGT TALAT...

    Det är sjukt, hur lite man vet om  vad apotekspersonal gör på ett apotek...
    Jag upplever kunder som VÄLDIGT STRESSADE. Många gånger ber de mig..."skynda på" de ska med buss, eller hinna till ngt annat
    Jag stressar på, för att det smittas av och sen om jag gör ett fel, så åker jag dit för felexpedition..
    Så jag har länge undrat, vad folk tror att vi gör..
    Tror ni att vi jobbar bara över disken och tar betalt..
    Vi råkar tänka en massa, medans vi håller på och fixar recept.....

    när man går till läkare, ber man dr skynda på för att ställa diagnos, för att man har bråttom? Självklart, kan man inte likställa dr jobb med mitt, men gör läkaren fel och jag missar det, så är det jag bl a som åker tid....
              

  • Svar på tråden Vad tror du att vi gör på apotek?
  • Äldre 4 Jan 13:00
    #11

    Kan ju vara bra för kunderna att veta att det är skillnad på apotekstekniker och farmaceuter... så att vi apotekstekniker slipper få skäll för att vi inte hjälper till med recepten när vi faktiskt inte får. (Vid köer osv)

  • Lillaf­rökenf­räken
    Äldre 4 Jan 13:03
    #12
    Anonym (farmaceut) skrev 2012-01-04 12:38:36 följande:
        hahaha
    Ja ibland ska man blanda ngn beredning eller så ska man iväg och ringa dr eller fråga en kollega

    Vissa kanske passar på och går på toaletten eller tar sig en fika....(man vet aldrig)

    Det finns faktiskt kunder, som blir sura, för att man ifrågasätter läkarens ordination...
    de brukar svara en: Jag litar på min doktor....och när man ska förklara, att det är ens jobb, så säger de: ja ja, fixa du min medicin, så blir det bra ...
    ohhh såna kunder bläää        
    Ja, jag förstår att folk blir sura ibland när apotekspersonalen börjar diskutera om en viss medicin är nödvändig, om kunden verkligen vet att medicinen är narkotikaklassad och om man verkligen behöver den dosen eller ska man göra av med den nån annan stans etc och inte håller nere rösten. I synnerhet som alla uttag loggas och det inte kan vara speciellt svårt att se att kunden fått denna medicin en längre tid. Och jepp, det är verklighetsupplevda saker då en nära släkting har väldigt specifika och speciella smärtmediciner.
  • Äldre 4 Jan 13:15
    #13
    Lillafrökenfräken skrev 2012-01-04 13:03:15 följande:
    Ja, jag förstår att folk blir sura ibland när apotekspersonalen börjar diskutera om en viss medicin är nödvändig, om kunden verkligen vet att medicinen är narkotikaklassad och om man verkligen behöver den dosen eller ska man göra av med den nån annan stans etc och inte håller nere rösten. I synnerhet som alla uttag loggas och det inte kan vara speciellt svårt att se att kunden fått denna medicin en längre tid. Och jepp, det är verklighetsupplevda saker då en nära släkting har väldigt specifika och speciella smärtmediciner.
    Ja, det är det jobbigaste. Kommer ihåg att jag gick in för att fråga om bästa receptfria medicinen mot svampinfektion. Då står tanten och pratar ashögt om att "den här är bättre och den här är billigare mot svamp" bla bla bla.

    Så nej, jag förstår att ni har ett jobb, men det är inte så att ni sitter och forskar efter cancer där bakom. Jag vill ha min medicin och inget annat. Punkt slut.
  • Anonym (farma­kolog)
    Äldre 4 Jan 13:30
    #14

    Apotekspersonal har ett ansvar att informera den som ska ta medicinen också, tex om den ska tas med mat, till kvällen osv. Även om kunden har bråttom...

    Jag tycker generellt att kunskapsnivån på apoteken är bra och att man får korrekt information. En utveckling som skrämmer mig däremot är att det blir fler och fler tekniker och färre och färre med längre farmacevtisk utbildning på apoteken. Det finns dessutom ofta personal som inte ens får ge egenvårdstips på apotek, vilket jag kan tycka är en fara för patientsäkerheten eftersom de flesta kunder antar att alla som jobbar på apotek har kunskap att ge råd.     

  • Anonym
    Äldre 4 Jan 13:31
    #15
    Anonym (farmaceut) skrev 2012-01-04 12:38:36 följande:
        hahaha Ja ibland ska man blanda ngn beredning eller så ska man iväg och ringa dr eller fråga en kollegaVissa kanske passar på och går på toaletten eller tar sig en fika....(man vet aldrig)Det finns faktiskt kunder, som blir sura, för att man ifrågasätter läkarens ordination...de brukar svara en: Jag litar på min doktor....och när man ska förklara, att det är ens jobb, så säger de: ja ja, fixa du min medicin, så blir det bra ...ohhh såna kunder bläää        

    vad är det för medicin som fortfarande blandas? (nyfiken då mamma varit farmaceut i 40 år, och aldrig verkar blanda nåt längre)
  • Anonym (farma­kolog)
    Äldre 4 Jan 13:33
    #16
    Anonym skrev 2012-01-04 13:31:46 följande:

    vad är det för medicin som fortfarande blandas? (nyfiken då mamma varit farmaceut i 40 år, och aldrig verkar blanda nåt längre)

    Flytande antibiotika tex.
  • Anonym
    Äldre 4 Jan 13:42
    #17

    Problemet med personalen på apoteket är att man ser dem hela tiden, och det ser ut som de inte är sysselsatta med något medan köerna växer.

    När man väl kommer fram och blir expedierad ser man att de som till synes inte gör något är fullt upptagna med datorarbete, att föra in beställningar, pricka för order, beställa osv.

    Det är mycket pappersarbete som ingår i personalens arbete och inte bara expediering.

    Mycket upplever jag som sämre med utförsäljningen, mediciner finns inte på apoteket och inte kan de längre kolla om det finns på annat apotek om det inte finns inom samma kedja.

     

  • 071001
    Äldre 4 Jan 13:44
    #18

    Jag tror att ni gör erat jobb, men kom igen, det tar för jädra lång tid ibland.

  • Anonym (trööö­gt)
    Äldre 4 Jan 13:50
    #19

    Jag har full förståelse för att ni måste tänka och extrakolla, men på vissa apotek är personalen OTROLIGT tröga! Och där verkar det inte handla om att de jobbar och pga det är tröga och tänker, utan hela personalstaben på det apoteket jag tänker på är likadana. De frågar frågor som till och med JAG kan svara på till varandra, har ingen koll på de vanligaste läkemedlen och jag har faktiskt börjat besöka andra apotek för detta har aldrig det man ska ha utskrivet heller, plus att de jobbar enormt långsamt.


    Och så här var det innan apoteket förändrades, och är fortfarande. Lite märkligt då apoteket ligger i vårdcentralen och därför borde denna personal vara extra kunnig kan man tycka...


    Men jag visar inte min irritation dock, jag står och ler och ser glad ut och är så trevlig jag kan eftersom jag själv jobbar inom ett serviceyrke och vet att det inte hjälper att kunden är tjurig, snarare tvärtom. Ju trevligare man är som kund desto bättre service får man!

  • Äldre 4 Jan 14:02
    #20

    vet iaf att de kollar att jag får ta den medicin ja fått..

    förra året när jag var gravid i 4 månaden hade jag sån illa hosta. hade på mig vinterjacka, tjock sådan. och hon hämtar och kollar. Ja jo men du får ta den när du är gravid. varsågod.

    där gick jag runt och trodde att folk inte såg, jäklar vad paff jag blev !

Svar på tråden Vad tror du att vi gör på apotek?