• Anonym (farma­ceut)
    Äldre 4 Jan 12:04
    30420 visningar
    250 svar
    250
    30420

    Vad tror du att vi gör på apotek?

    ÄRLIGT TALAT...

    Det är sjukt, hur lite man vet om  vad apotekspersonal gör på ett apotek...
    Jag upplever kunder som VÄLDIGT STRESSADE. Många gånger ber de mig..."skynda på" de ska med buss, eller hinna till ngt annat
    Jag stressar på, för att det smittas av och sen om jag gör ett fel, så åker jag dit för felexpedition..
    Så jag har länge undrat, vad folk tror att vi gör..
    Tror ni att vi jobbar bara över disken och tar betalt..
    Vi råkar tänka en massa, medans vi håller på och fixar recept.....

    när man går till läkare, ber man dr skynda på för att ställa diagnos, för att man har bråttom? Självklart, kan man inte likställa dr jobb med mitt, men gör läkaren fel och jag missar det, så är det jag bl a som åker tid....
              

  • Svar på tråden Vad tror du att vi gör på apotek?
  • Anonym (också farmac­eut)
    Äldre 6 Jan 08:39
    Kevin2011 skrev 2012-01-06 07:50:18 följande:
    Igår når jag var på apoteket så stod det någon sur gubbe efter mig. Han klagade när kvinnan i kassan behövde springa iväg o hämta något. Då blev hon i sin tur stressad och klagade på mig för att jag hade ett betalkort utan pinkod. Illa. Jag stod där med min barnvagn och tyckte synd om de stressade varelserna.

    Klagade hon på dig? Låter inte direkt professionellt. Det var ju inte du som var sur och gnällig, det var ju gubben. Ibland är det förvisso inte lätt att låta bli att bli upprörd när folk gnäller, men varför ta ut det på en kund som är oskyldig?
  • Anonym (dsk)
    Äldre 6 Jan 09:39

    Upplever stor skillnad mellan olika apotek. I samhället där jag arbetar finns det tre apotek. Ett som sällan har de läkemedel hemma som jag vill hämta ut till mig och mina barn, men det går mycket snabbt och personalen är kunnig och trevlig. Andra apoteket har ofta läkemedel hemma, men det går sakta sakta sakta, personalen verkar fruktansvärt osäkra. Tredje apoteket är det största och har även hand om hanteringen av apodos, personalen är helt sanslöst stressade, verkar inte kunna speciellt mycket (blockerade pga stressen kanske?, för de är ju trots allt utbildade inom sitt område), kunderna är stressade, det är trångt mellan hyllorna och saknas sittplatser för väntande kunder.

    Eftersom jag arbetar som distriktssköterska får jag ofta samtal från patienter och hemtjänst när något krånglar med recept och uthämtning av läkemedel från apoteket. Ofta är det det tredje apoteket som uppger för patienter och hemtjänst att det finns inte recept, eller att inga apodosrullar kommit. Vilket ger mig en hel extra arbete med samordning och samtal mellan hemtjänst, apoteket, apodoscenter, läkare, samt ev. hitta läkemedel för att dela dosett tills apodosrullarna kommit till rätta.

    När det gäller saknade apodosrullar handlar det i 80-90% av fallen om att personalen på apoteket inte hittar apodosrullarna på sina hyllor. När jag ringer så finns oftast rullarna där trots allt... Samma med saknade recept. Där handlar det lika ofta om att när någon ska hämta läkemedel så kollar apotekspersonalen bara på vanliga recept och inte även på apodosrecept, säger att det finns inget recept. Då rings det till mig, jag får kontrollera i journalen, ser att recept finns, jag får ringa till patient/hemtjänst (ofta svårt att få tag på) för att meddela att recept visst finns, dessa får gå en till vända till apoteket för göra ett andra försök att få ut läkemedel. Ibland händer det apoteket fortfarande krånglar och säger att recept inte finns. Då får jag ringa till apoteket och berätta att den och den patienten har det och det på recept men får inte ut det för att apoteket säger att recept inte finns. När jag per telefon handleder de att kolla på rätt sätt ser de till slut att det finns recept. Och hemtjänst/patienten får gå en tredje sväng till apoteket för att hämta ut sitt läkemedel. Patienterna är gamla och skruttiga, hemtjänstpersonalen har mycket att göra, precis som jag. Så mycket extra jobb bara för att apotekspersonalen inte har bra rutiner på sitt arbete! Suck.

  • Anonym (också farmac­eut)
    Äldre 6 Jan 10:05
    Anonym (dsk) skrev 2012-01-06 09:39:19 följande:
    Upplever stor skillnad mellan olika apotek. I samhället där jag arbetar finns det tre apotek. Ett som sällan har de läkemedel hemma som jag vill hämta ut till mig och mina barn, men det går mycket snabbt och personalen är kunnig och trevlig. Andra apoteket har ofta läkemedel hemma, men det går sakta sakta sakta, personalen verkar fruktansvärt osäkra. Tredje apoteket är det största och har även hand om hanteringen av apodos, personalen är helt sanslöst stressade, verkar inte kunna speciellt mycket (blockerade pga stressen kanske?, för de är ju trots allt utbildade inom sitt område), kunderna är stressade, det är trångt mellan hyllorna och saknas sittplatser för väntande kunder.

    Eftersom jag arbetar som distriktssköterska får jag ofta samtal från patienter och hemtjänst när något krånglar med recept och uthämtning av läkemedel från apoteket. Ofta är det det tredje apoteket som uppger för patienter och hemtjänst att det finns inte recept, eller att inga apodosrullar kommit. Vilket ger mig en hel extra arbete med samordning och samtal mellan hemtjänst, apoteket, apodoscenter, läkare, samt ev. hitta läkemedel för att dela dosett tills apodosrullarna kommit till rätta.

    När det gäller saknade apodosrullar handlar det i 80-90% av fallen om att personalen på apoteket inte hittar apodosrullarna på sina hyllor. När jag ringer så finns oftast rullarna där trots allt... Samma med saknade recept. Där handlar det lika ofta om att när någon ska hämta läkemedel så kollar apotekspersonalen bara på vanliga recept och inte även på apodosrecept, säger att det finns inget recept. Då rings det till mig, jag får kontrollera i journalen, ser att recept finns, jag får ringa till patient/hemtjänst (ofta svårt att få tag på) för att meddela att recept visst finns, dessa får gå en till vända till apoteket för göra ett andra försök att få ut läkemedel. Ibland händer det apoteket fortfarande krånglar och säger att recept inte finns. Då får jag ringa till apoteket och berätta att den och den patienten har det och det på recept men får inte ut det för att apoteket säger att recept inte finns. När jag per telefon handleder de att kolla på rätt sätt ser de till slut att det finns recept. Och hemtjänst/patienten får gå en tredje sväng till apoteket för att hämta ut sitt läkemedel. Patienterna är gamla och skruttiga, hemtjänstpersonalen har mycket att göra, precis som jag. Så mycket extra jobb bara för att apotekspersonalen inte har bra rutiner på sitt arbete! Suck.
    Det låter ju helt horribelt med situationen på det tredje apoteket. Så ska det ju inte gå till! Vad har de för rutiner egentligen? Har de några över huvud taget? Självklart måste man kolla noga när det gäller dosrullarna, och recepten. Vet man att kunden är apodospatient så kollar man väl inte bara de recept som ligger i receptregistret? Då bör man veta att kunden troligen har sina recept liggande i e-dos (en sida på nätet där vi kan se dosrecepten) och kollar naturligtvis där. Och saknade apodosrullar, om det händer gång på gång kan man undra vad de har för system när det gäller dessa, ligger de bara huller om buller? På mitt apotek har vi en hel hylla reserverad för doskunder, på den finns små lådor för respektive kund, och namnet är klart och tydligt angett på var och en av dessa lådor, och när dosrullarna kommer till apoteket så packas de upp och läggs i respektive låda. Enkelt och smärtfritt. Tipsa dem om det systemet! Så himla svårt är det inte att få det där att fungera. Tipsa dem även om att se över rutinerna för hur man expedierar dosrecept, visst, det är lite krångligt, och tar lite extra tid, men det är inte heller svårt att få att fungera. De måste ju göra något åt saken om det är problem så ofta som det låter, för så kan de inte ha det. Inte kul för någon, varken för kunden, dig som vårdpersonal, eller för apotekspersonalen själva.
  • Anonym (dsk)
    Äldre 6 Jan 10:13
    Anonym (också farmaceut) skrev 2012-01-06 10:05:10 följande:
    Det låter ju helt horribelt med situationen på det tredje apoteket. Så ska det ju inte gå till! Vad har de för rutiner egentligen? Har de några över huvud taget? Självklart måste man kolla noga när det gäller dosrullarna, och recepten. Vet man att kunden är apodospatient så kollar man väl inte bara de recept som ligger i receptregistret? Då bör man veta att kunden troligen har sina recept liggande i e-dos (en sida på nätet där vi kan se dosrecepten) och kollar naturligtvis där. Och saknade apodosrullar, om det händer gång på gång kan man undra vad de har för system när det gäller dessa, ligger de bara huller om buller? På mitt apotek har vi en hel hylla reserverad för doskunder, på den finns små lådor för respektive kund, och namnet är klart och tydligt angett på var och en av dessa lådor, och när dosrullarna kommer till apoteket så packas de upp och läggs i respektive låda. Enkelt och smärtfritt. Tipsa dem om det systemet! Så himla svårt är det inte att få det där att fungera. Tipsa dem även om att se över rutinerna för hur man expedierar dosrecept, visst, det är lite krångligt, och tar lite extra tid, men det är inte heller svårt att få att fungera. De måste ju göra något åt saken om det är problem så ofta som det låter, för så kan de inte ha det. Inte kul för någon, varken för kunden, dig som vårdpersonal, eller för apotekspersonalen själva.
    Känner tyvärr inte att jag är i läge att komma med tips om hanteringen av recept eller rullar. Detta apotek är stort och inom dess område är det två stora vårdcentraler, vi med nästan 20 000 listade patienter, den andra vårdcentralen har nog omkring 10-12 000 listade patienter. Man tycker att ett apotek med detta kundunderlag samt av denna storlek, tillhörande en av de stora apotekskedjorna borde redan ha fungerande rutiner för både recepthantering och apodoshantering. Dessa två bitar borde ju vara de största delarna av arbetet på ett apotek? 
  • Anonym (också farmac­eut)
    Äldre 6 Jan 10:19
    Anonym (dsk) skrev 2012-01-06 10:13:45 följande:
    Känner tyvärr inte att jag är i läge att komma med tips om hanteringen av recept eller rullar. Detta apotek är stort och inom dess område är det två stora vårdcentraler, vi med nästan 20 000 listade patienter, den andra vårdcentralen har nog omkring 10-12 000 listade patienter. Man tycker att ett apotek med detta kundunderlag samt av denna storlek, tillhörande en av de stora apotekskedjorna borde redan ha fungerande rutiner för både recepthantering och apodoshantering. Dessa två bitar borde ju vara de största delarna av arbetet på ett apotek? 

    Jag håller helt med dig om att det borde finnas fungerande rutiner. Det du beskriver låter inte alls bra. Det är faktiskt ganska illa att det inte fungerar. Även på ett nyöppnat apotek måste det finnas rutiner. Hur ska något över huvud taget fungera annars?
  • Anonym (dsk)
    Äldre 6 Jan 10:25
    Anonym (också farmaceut) skrev 2012-01-06 10:19:03 följande:
    Jag håller helt med dig om att det borde finnas fungerande rutiner. Det du beskriver låter inte alls bra. Det är faktiskt ganska illa att det inte fungerar. Även på ett nyöppnat apotek måste det finnas rutiner. Hur ska något över huvud taget fungera annars?
    Det har funnits ett apotek i dessa lokaler sedan åtminstone 30 år tillbaka. Tycker så synd om alla gamla och skruttiga patienter som hamnar i kläm. De blir så oroliga över att inte veta var felet ligger, de är osäkra på om de kommer att få sina läkemedel med allt vad den oron leder till. Samt allt merarbete som detta strul leder till i alla led, på apoteket i fråga, mig (och mina dsk-kolleger) hemtjänst mm.

    Hur ser det ut inom de stora apotekskedjorna, finns det några gemensamma riktlinjer och rutiner som man följer inom kedjan tex på sätt som inom andra kedjor (tänk 7/11, McDonald´s, Coop osv)? 
  • Äldre 6 Jan 10:30
    For all I care skrev 2012-01-04 19:53:48 följande:
    Jag förstår att ni har så mycket mer att tänka på och göra än det vi kunder ser med blotta ögat. Lika är det för mig i mitt yrke som servitris. Jag serverar inte bara maten utan gör så mycket mer som infattar ansvar.
    Som vad då?
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Äldre 8 Jan 01:24
    Anonym (farmaceut) skrev 2012-01-05 08:29:19 följande:
    merförsäljning, heter det. Inte roligt, men ett måste tyvärr, då det är så många apotek som har öppnat...
    tyvärr tyvärr...vissa tycker det är kul, andra inte... 
    Jag har tappat all respekt för hela yrkesgruppen!
    Medicinskt skolade personer ska inte sälja låtsasläkemedel!! 

    Att lura människor att köpa verkningslösa preparat är djupt oetiskt, särskilt om man tillhör en grupp som vi har lärt oss att lita på, var är yrkesstoltheten?
  • Oligop­ol
    Äldre 8 Jan 02:46
    Selfish Geene skrev 2012-01-08 01:24:35 följande:
    Jag har tappat all respekt för hela yrkesgruppen!
    Medicinskt skolade personer ska inte sälja låtsasläkemedel!! 

    Att lura människor att köpa verkningslösa preparat är djupt oetiskt, särskilt om man tillhör en grupp som vi har lärt oss att lita på, var är yrkesstoltheten?
    Vad är låtsasläkemedel? Naturläkemedel är ju det som  fanns från början att tillgå. Varför skulle de vara helt verkningslösa idag? 

    Att de är lika bra som de bästa läkemedel som finns idag vill jag absolut inte påstå, men att de är verklningslösa är bara bullshit.  
  • Anonym (Grin-­Olle)
    Äldre 8 Jan 03:45

    När jag går till apoteket så är det oftast för att jag är sjuk och grinig och trött och mycket hellre skulle ligga hemma nerbäddad i sängen. Alternativt för att jag hämtar ut medicin till min man eller mina barn och då är det väl också så att hela det välplanerade korthuset har fallit sönder och man försöker pussla ihop jobb och barnpassning och ynkliga små sjuklingar och oron inför hur det hela ska gå. Ni träffar väl tyvärr inte kunderna när de är som bäst. Förmodligen har många också använt upp sitt sista tålamod med att ta sig igenom vårdapparaten så här långt med. 

    Och, du, våga inte vara för snäll mot mig för då börjar jag nog bara gråta istället. Det blir ju bara pinsamt. 

Svar på tråden Vad tror du att vi gör på apotek?