• Anonym (farmaceut)

    Vad tror du att vi gör på apotek?

    ÄRLIGT TALAT...

    Det är sjukt, hur lite man vet om  vad apotekspersonal gör på ett apotek...
    Jag upplever kunder som VÄLDIGT STRESSADE. Många gånger ber de mig..."skynda på" de ska med buss, eller hinna till ngt annat
    Jag stressar på, för att det smittas av och sen om jag gör ett fel, så åker jag dit för felexpedition..
    Så jag har länge undrat, vad folk tror att vi gör..
    Tror ni att vi jobbar bara över disken och tar betalt..
    Vi råkar tänka en massa, medans vi håller på och fixar recept.....

    när man går till läkare, ber man dr skynda på för att ställa diagnos, för att man har bråttom? Självklart, kan man inte likställa dr jobb med mitt, men gör läkaren fel och jag missar det, så är det jag bl a som åker tid....
              

  • Svar på tråden Vad tror du att vi gör på apotek?
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (farmaceut) skrev 2012-01-05 08:38:09 följande:
    alltså det där om att viska.....hmm..
    För oss är det inget konstigt, om man hämtar ut Viagra. Män gör det dagligen. 
    Ni ska aldrig behövas, skämmas för oss...
    Men jag personligen skulle aldrig viska....om jag viskar för dig, så kan du uppleva, att jag själv tycker   det är pinsamt..
    Jag pratar så, att bara du kan höra, men jag visar inte på ngt sätt, att vår samtal ska vara pinsam på ngt sätt...
     MEn skulle du viska, då skulle jag viska tillbaka..
    Jag försöker alltid, läsa av hur kunden vill bli bemött...

     
    nej vi tyckte det var lite komiskt men väldigt gulligt, det är en äldre kvinna. Sen att hon viskade kan nog ha att göra med att apoteket är så litet.. det är inte större än vårat badrum och direkt bakom vår rygg stod ju folk och kollade på hudsalvor och värktabletter, det finns liksom ingen privat zon... har inte tagit ut receptbelagd medicin där förr men misstänker faktiskt att hon viskar JÄMT....

    Fick en dålig erfarenhet på ett apotek dock... men det var inte mellan mig och apotekspersonal utan det var jag som bevittnade en kunds uppträdande emot en personal.

    På Sahlgrenska sjukhuset är det Kronans Droghandel som driver apoteket, där stod jag o väntade på att ta ut medicin och före mig var en barnfamilj, pappan frågar om han inte kan få ut kopia på kvitton på medicin han tagit ut tidigare till sina barn men tanten i kassan förklarar att hon inte kan dra ut det. Han propsar på det ganska länge och hon försöker gå in via recepten och försöker hitta något men talar om att hon kan inte få ut gamla kvitton. Hon kan dra ut kopior på papper där det står att recepten är uttagna typ... jag försökte att inte lyssna för mycket men allt eftersom mannens röst steg så steg min sympati för kvinnan så jag lyssnade för den skull...
    Han talade om att det var en jävligt inkompetent personal som inte kan dra ut ett litet kvitto, men hon beklagade och sa flera gånger att hon faktistk inte kunde göra något..

    Det kom en annan personal till hennes räddning och även denna försökte förklara att de tyvärr inte kunde göra något....
    -Det borde väl gå att få fram via kassaregister eller nåt, fräser mannen
    och då kommer den avgörande frågan

    -När var du här då? Vilket datum?

    -Nää det var inte här jag var....

    -Vi kan ju inte dra ut kvitton från en anna butik, blev svaret..

    Vid det laget var mannen riktigt otrevlig, svor och gormade om att det för helvete ju var apotek som apotek!!!

    Personalen suckade och frågade om det ens var samma kedja

    Då flippade han TOTALT...
    -Vaddå kedja!?!? Det är ju APOTEK och sen började han stava A-P-O-T-E-K

    och jag var SÅÅÅ impad av personalen som lugnt och sansat förklarade att detta var Kronans Droghandel och det var bara en av flera apotekskedjor som är etablerad i Sverige.

    Då kom en annan kund till räddning och replikerade

    -Går du till konsum och begär kvitto för mat du köpt på ICA eller, på helgo Göteborgska..... ja menar.. matbutik som matbutik eller???

    Då gick mannen men naturligtvis behövde han få sista ordet och vände sig om o ropade över axeln

    -Service.. vet ni vad det är här eller?
  • Anonym (farmaceut)
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-05 08:55:12 följande:
    nej vi tyckte det var lite komiskt men väldigt gulligt, det är en äldre kvinna. Sen att hon viskade kan nog ha att göra med att apoteket är så litet.. det är inte större än vårat badrum och direkt bakom vår rygg stod ju folk och kollade på hudsalvor och värktabletter, det finns liksom ingen privat zon... har inte tagit ut receptbelagd medicin där förr men misstänker faktiskt att hon viskar JÄMT....

    Fick en dålig erfarenhet på ett apotek dock... men det var inte mellan mig och apotekspersonal utan det var jag som bevittnade en kunds uppträdande emot en personal.

    På Sahlgrenska sjukhuset är det Kronans Droghandel som driver apoteket, där stod jag o väntade på att ta ut medicin och före mig var en barnfamilj, pappan frågar om han inte kan få ut kopia på kvitton på medicin han tagit ut tidigare till sina barn men tanten i kassan förklarar att hon inte kan dra ut det. Han propsar på det ganska länge och hon försöker gå in via recepten och försöker hitta något men talar om att hon kan inte få ut gamla kvitton. Hon kan dra ut kopior på papper där det står att recepten är uttagna typ... jag försökte att inte lyssna för mycket men allt eftersom mannens röst steg så steg min sympati för kvinnan så jag lyssnade för den skull...
    Han talade om att det var en jävligt inkompetent personal som inte kan dra ut ett litet kvitto, men hon beklagade och sa flera gånger att hon faktistk inte kunde göra något..

    Det kom en annan personal till hennes räddning och även denna försökte förklara att de tyvärr inte kunde göra något....
    -Det borde väl gå att få fram via kassaregister eller nåt, fräser mannen
    och då kommer den avgörande frågan

    -När var du här då? Vilket datum?

    -Nää det var inte här jag var....

    -Vi kan ju inte dra ut kvitton från en anna butik, blev svaret..

    Vid det laget var mannen riktigt otrevlig, svor och gormade om att det för helvete ju var apotek som apotek!!!

    Personalen suckade och frågade om det ens var samma kedja

    Då flippade han TOTALT...
    -Vaddå kedja!?!? Det är ju APOTEK och sen började han stava A-P-O-T-E-K

    och jag var SÅÅÅ impad av personalen som lugnt och sansat förklarade att detta var Kronans Droghandel och det var bara en av flera apotekskedjor som är etablerad i Sverige.

    Då kom en annan kund till räddning och replikerade

    -Går du till konsum och begär kvitto för mat du köpt på ICA eller, på helgo Göteborgska..... ja menar.. matbutik som matbutik eller???

    Då gick mannen men naturligtvis behövde han få sista ordet och vände sig om o ropade över axeln

    -Service.. vet ni vad det är här eller?
    HAHAHAHA tack för inlägget...
  • syskonen
    Anonym (farmaceut) skrev 2012-01-05 08:33:29 följande:
    Det är roligt att läsa era svar och era upplevelser...

    Några kommentarer :

    Jag pratar aldrig med mina kollegor om andras medicin, ärligt finns inte tid, till det. Dock kan man prata ut sig, om man har haft en jobbig kund eller om en kund ska ta en salva mot ngt man absolut INTE ska.
    Annars försöker vi prata om bra kunder och trevliga upplevelser, för det mår man bra av.

    Till er som inte upplever servicen är bra. tips; Handla på nyöppnade apotekskejdor.....de försöker locka sina kunder och gör typ, allt för de, mer eller mindre
    De apotek, som har alltid haft många kunder, de är vana att inte behöva göra så mycket, kunder kommer ändå..
    Vi gör allt för våra kunder och vi har många nöjda kunder. Från att ringa runt till apotek, till att ringa hem. när en vara har kommit. Har själv burit ut tunga påsar ut till  parkeringen till äldre kunder eller småbarnsföräldrar...

    Kul att göra ngt extra utöver det vanliga.......            
    Fast ni är så jävla fel ute som ni bara kan ha när ni påstår tvärsäkert vad man ska ha medicin mot.
    Jag har tex fått Kåvepenin mot urinvägsinfektion och fick tjafsa gott och väl en halvtimme med apotekspersonalen som "vet" att man INTE ska ha det.
    Bara det att det var just Kåvepenin som behövdes pga bakterierna som orsakade uvi'n.
    Att jag, läkaren och provsvaren visade annat än apotekaren påstod spelad3e för denne ingen som helst ingen roll, hon "visste" ju.

    Ni VET?
    Pyttsan.

    Det där är inte det enda exemplet utan bara ett i mängden.
  • Lillafrökenfräken
    Anonym (farmaceut) skrev 2012-01-05 08:39:15 följande:
    Hmmmm detta låter inget vidare!!! Oproffesionellt..... 
    Absolut. Så till just det apoteket går inte släktningen längre när denne ska hämta ut sin medicin. Knappt ens för att köpa receptfritt. För tyvärr är det inte bara en gång just där som bemötandet varit väldigt oproffsigt utan flera och av flera olika personer.

    Men det är som med allting annat, det finns bra personal och det finns idioter som inte borde ha med folk att göra, sen spelar det ingen roll om det är på apoteket, i matvarubutiken eller i växeln på ett företag. Vissa människor ska helt enkelt inte vara ihop med kunder. Och allt går inte att skylla på att personen hade en dålig dag heller för man låter inte det gå ut över kunden.
  • Anonym (farmaceut)
    Lillafrökenfräken skrev 2012-01-05 09:04:39 följande:
    Absolut. Så till just det apoteket går inte släktningen längre när denne ska hämta ut sin medicin. Knappt ens för att köpa receptfritt. För tyvärr är det inte bara en gång just där som bemötandet varit väldigt oproffsigt utan flera och av flera olika personer.

    Men det är som med allting annat, det finns bra personal och det finns idioter som inte borde ha med folk att göra, sen spelar det ingen roll om det är på apoteket, i matvarubutiken eller i växeln på ett företag. Vissa människor ska helt enkelt inte vara ihop med kunder. Och allt går inte att skylla på att personen hade en dålig dag heller för man låter inte det gå ut över kunden.

    du har rätt

    Men om vi vänder på det hela..
    Om man har blivit bemött dåligt av apotekspersonal och sedan går man till apoteket igen, så kanske man går med inställningen: Ohh nu ska de vara slöa, tröga och ställa jobbiga frågor......detta kan påverka  mötet negativt, eftersom man är negativt inställd, redan när jag säger hej och jag känner av det..
    Då blir det inget, bra möte...

    Man ska alltid byta apotek, om man inte är nöjd.....
    finns så många att välja på nu..    
       
  • Lillafrökenfräken
    Anonym (farmaceut) skrev 2012-01-05 09:22:48 följande:
    du har rätt

    Men om vi vänder på det hela..
    Om man har blivit bemött dåligt av apotekspersonal och sedan går man till apoteket igen, så kanske man går med inställningen: Ohh nu ska de vara slöa, tröga och ställa jobbiga frågor......detta kan påverka  mötet negativt, eftersom man är negativt inställd, redan när jag säger hej och jag känner av det..
    Då blir det inget, bra möte...

    Man ska alltid byta apotek, om man inte är nöjd.....
    finns så många att välja på nu..    
       
    I Stockholm är det ingen egentlig skillnad mellan före och efter monopolsläppet. Man har aldrig varit tvingad att gå till sitt "hemapotek" som tur är.

    Visst kan kundens tidigare erfarenhet påverka bemötandet, inte tu tal om det. Då får man jobba extra på att omvända kunden till att tycka det är positivt, och oftast behövs det väldigt lite för att omvända en trulig kund *veta*
  • Fru Cee

    En till fråga till experterna gällande dessa olika apotekskedjor och ett ämne som tagits upp i tråden:

    Varför köper alla apoteken inte in ovanliga mediciner?

    Jag gissar såklart att det har med kostnaden att göra, men det är ju så svårt för konsumenten att veta vad som är ovanligt och inte. Självklart kan man få hjälp att ringa runt till det apotekets andra butiker, men i ett köpcentrum måste man iaf springa runt till alla 3 apoteken för att se om dom har den.
    Är ni med på vad jag menar?
    Under resans gång har jag lärt mig att all dotterns medicin klassas som ovanlig och ringer numer alltid och beställer innan.
    Men jag kunde bli galen precis när hon fått sin diagnos och vi behövde fylla upp medicinskåpet där hemma. 1 medicin finns bara på sjukhusets apotek, 1 finns i 2 ex på det apoteket och 1 medicin måste beställas för den är slut i hela stockholm. Då önskade jag att alla apoteken hade all medicin (med reservation för slutförsäljning) men jag möttes ofta av "det köper vi inte in hit".       

  • Oligopol
    Fru Cee skrev 2012-01-05 10:24:21 följande:
    En till fråga till experterna gällande dessa olika apotekskedjor och ett ämne som tagits upp i tråden:

    Varför köper alla apoteken inte in ovanliga mediciner?

    Jag gissar såklart att det har med kostnaden att göra, men det är ju så svårt för konsumenten att veta vad som är ovanligt och inte. Självklart kan man få hjälp att ringa runt till det apotekets andra butiker, men i ett köpcentrum måste man iaf springa runt till alla 3 apoteken för att se om dom har den.
    Är ni med på vad jag menar?
    Under resans gång har jag lärt mig att all dotterns medicin klassas som ovanlig och ringer numer alltid och beställer innan.
    Men jag kunde bli galen precis när hon fått sin diagnos och vi behövde fylla upp medicinskåpet där hemma. 1 medicin finns bara på sjukhusets apotek, 1 finns i 2 ex på det apoteket och 1 medicin måste beställas för den är slut i hela stockholm. Då önskade jag att alla apoteken hade all medicin (med reservation för slutförsäljning) men jag möttes ofta av "det köper vi inte in hit".       
    Det vore ju underbart om alla apotek kunde ha alla läkemedel. Men har du sett FASS? Det finns tusen och åter tusen med dyra ovanliga läkemedel. Alla har hållbarhetstid. Ett privat företag skulle sällan ta in något som med stor sannolikhet riskerar att gå ut i datum eftersom inget särskilt sälj-tryck finns.. 

    Så det är en ekonomisk omöjlighet att alla apotek lagerhåller alla mediciner 
  • Anonym (farmaceut)
    Fru Cee skrev 2012-01-05 10:24:21 följande:
    En till fråga till experterna gällande dessa olika apotekskedjor och ett ämne som tagits upp i tråden:

    Varför köper alla apoteken inte in ovanliga mediciner?

    Jag gissar såklart att det har med kostnaden att göra, men det är ju så svårt för konsumenten att veta vad som är ovanligt och inte. Självklart kan man få hjälp att ringa runt till det apotekets andra butiker, men i ett köpcentrum måste man iaf springa runt till alla 3 apoteken för att se om dom har den.
    Är ni med på vad jag menar?
    Under resans gång har jag lärt mig att all dotterns medicin klassas som ovanlig och ringer numer alltid och beställer innan.
    Men jag kunde bli galen precis när hon fått sin diagnos och vi behövde fylla upp medicinskåpet där hemma. 1 medicin finns bara på sjukhusets apotek, 1 finns i 2 ex på det apoteket och 1 medicin måste beställas för den är slut i hela stockholm. Då önskade jag att alla apoteken hade all medicin (med reservation för slutförsäljning) men jag möttes ofta av "det köper vi inte in hit".       

    Varför köper alla apoteken inte in ovanliga mediciner?

    Enket svar: Hade vi haft alla mediciner inne, så hade vi behövet ett stort ICA MAXI butik
    så mycket finns det att välja på
    Det enskilda apotek har inne, är det som säljs mest och som går åt
    För att ha ovanliga mediciner inne, behövs det plats.
    Sen om man köper in  ett läkemedel som kostar 40 000 och ingen köper det, då blir det förlust---

    Du ska absolut inte behöva, springa på olika apotek för att hämta 1 medicin

    Hade du varit min kund, så hade jag haft din medicin som lagervara, så du kan alltid komma till oss och det finns tillgängligt....Kan du inte ta dig till ett nyöppnat apotek och be de ha det som en lagervara, så du kan handla allt där..
    De tjänar på detta och även du! Lycka till..     
  • IsDimma

    Jag tillhör nog dom som inte har någon större koll på vad ni gör Drömmer Men jag har sällan varit stressad när jag är inne på apoteket så...


    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
Svar på tråden Vad tror du att vi gör på apotek?