• ViljaD­römma
    Äldre 9 Jan 16:58
    4415 visningar
    34 svar
    34
    4415

    Syskon från olika länder?

    Hej!

    Nu behöver jag hjälp från alla er kloka adoptivföräldrar därute!

    Vi har ett barn från Afrika och vill gärna ha ett syskon. Kön är nu jättelång och om vi väntar på samma land så blir det kanske ca 5 år mellan barnen (förutsatt att vi inte adopterar ett äldre barn förstås). Byter vi land, kanske även världsdel, kommer barnen inte likna varandra, vilket jag fått för mig kan vara en trygghet att kunna spegla sig i någon.

    Nu är frågan dels om ni har någon input ang åldersskillnad, bu eller bä, med stor åldersskillnad? Och så undrar jag om barnen verkar tycka något (bra eller dåligt) om att de kommer från olika världsdelar och därmed ser helt olika ut?

    All input välkommen!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Syskon från olika länder?
  • Äldre 10 Jan 21:11
    #21

    Vi är på väg till Kina för att hämta vår biologiska dotters fina lillebror . Min dotter är ljus och blåögd.. Så de kommer att vara olika varandra utseendemässigt, fast ändå inte: I dag fick jag den här härliga kommentaren från en av min dotters kompisar: "Man kommer verkligen se att det är just xxx:s lillebror, eftersom han är mycket gulligare och mer ovanlig än många andras småbrorsor." Så nog hör de mycket tydligt ihop, redan, i omgivningens ögon . Jag tror att tillhörighet många gånger växer fram ur annat än just utseende. Lycka till i ditt landval TS och vad roligt att ni planerar småsyskon!

  • Äldre 10 Jan 21:54
    #22

    Jag har en dotter född i Vietnam och fanns möjligheten så hade jag valt Vietnam igen för syskon.

    Dels för att jag tror att det kan innebära fördelar att komma från samma ursprung och kanske likna varandra, men främst för att Vietnam så klart har en alldeles speciell plats i mitt hjärta och vår familj efter att ha fått min älskade unge därifrån.

    Så - förstahandsvalet hade varit samma land, men jag skulle ändå inte tveka att adoptera från ett annat land pga det.

    Just att båda barnen delar erfarenheten av att vara adopterade tror jag kan vara nog så viktigt som att likna varandra utseendemässigt!

    Det finns ju för-och nackdelar med olika stor ålderskillnad också och för mig så skulle åldern/tidpunkten för adoptionen vara viktigare än landet. (oavsett om jag ville ha liten eller lite större åldersskillnad mellan barnen) 

    Om jag skulle få ett andra barn (och inte Vietnam hinner öppna igen) så tror jag att det barnet skulle komma från ett afrikanskt land.

    (och från allra första början så trodde jag att mitt barn skulle finnas i Etiopien, sedan hann jag drömma om både Nigeria och Lesotho innan jag insåg att mitt barn fanns i Vietnam <3 - kanske är det ett småsyskon som finns i något av de där första tankeländerna )  

    Jag hade inte tänkt på aspekten att slippa frågan om de är "riktiga syskon" förut men det var ju ett plus om man kan slippa den
           

  • Namast­e72
    Äldre 11 Jan 10:23
    #23

    Vi valde samma land för syskon, mest för att vi själva gillar landet. Men om det nu inte skulle fungera / eller vi måste avbryta så har vi inga betänkligheter för att syskonen skulle se olika ut. Adoptionsbakgrunden har de ju gemensamt i vilket fall som helt. Och riktiga syskon blir de ju ändå


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • ViljaD­römma
    Äldre 11 Jan 15:37
    #24
    Namaste72 skrev 2012-01-11 10:23:53 följande:
    Vi valde samma land för syskon, mest för att vi själva gillar landet. Men om det nu inte skulle fungera / eller vi måste avbryta så har vi inga betänkligheter för att syskonen skulle se olika ut. Adoptionsbakgrunden har de ju gemensamt i vilket fall som helt. Och riktiga syskon blir de ju ändå
    Så känner ju vi oxå för vårt första land, och om inte kön blivit så lång hade vi aldrig tvekat att välja samma land igen! Men ingenting får ju vara FÖR enkelt i adoptionsvärlden...

    Känns som ni nyss fick barn! Men så kanske det inte är?! Kul att ni väntar syskon igen, hur lång tid var ni tvugna att stå i kö denna gång? Hur står åldersskillnad tror ni att det blir på era barn?
  • Bemidi­i
    Äldre 13 Jan 08:22
    #25

    *favoritar*

  • Ålen return­s
    Äldre 13 Jan 22:15
    #26

    En mycket intressant tråd då vi går i samma tankar. Vi kan tyvärr inte tänka oss en adoption till från samma land som vårt första barn kommer från. Det är ju en fördel att känna sig "hemma" i ett land och veta vad man kan vänta sig men det är ju också spännande med ett nytt land. Väljer ni ett nytt land får barnen varsitt "eget" land och det kan man ju uppmärksamma på olika sätt. Du skriver ovan att ni kan ju ansöka om ett äldre barn och jag tycket det låter smart. Kanske kan det göra att det går fortare och då blir åldersskillnaden inte så stor. Då blir det samma land och tankar kring utseendet löser sig själv.... Lycka till i ert val! Berätta gärna hur det blev

  • Barbam­aman
    Äldre 13 Jan 22:16
    #27
    ViljaDrömma skrev 2012-01-09 21:52:42 följande:
    Intressant att höra ifrån "barnperspektivet" så att säga. Jag undrar dock om ni hade glädje av varandra även när ni var små, under uppväxten, med tanke på den ganska stora åldersskillnaden?

    Att sånt jämnar ut sig när man blir vuxen förstår jag ju...
    Jag och min bio syster (som har 5 år emellan oss) hade en hel del glädje av varandra. Men inte jag och min adopterade syster, där var ålderskillnaden för stor. Sen fullkomligen ÄLSKADE jag henne och hon mig. Men mer så att jag såg upp till henne och hon tyckte jag var gullig och satt barnvakt. Så iofs hade vi väl glädje av varandra på sätt och vis, men inte som om vi hade haft två-tre år emellan såklart.
  • ViljaD­römma
    Äldre 13 Jan 22:36
    #28
    Ålen returns skrev 2012-01-13 22:15:14 följande:
    En mycket intressant tråd då vi går i samma tankar. Vi kan tyvärr inte tänka oss en adoption till från samma land som vårt första barn kommer från. Det är ju en fördel att känna sig "hemma" i ett land och veta vad man kan vänta sig men det är ju också spännande med ett nytt land. Väljer ni ett nytt land får barnen varsitt "eget" land och det kan man ju uppmärksamma på olika sätt. Du skriver ovan att ni kan ju ansöka om ett äldre barn och jag tycket det låter smart. Kanske kan det göra att det går fortare och då blir åldersskillnaden inte så stor. Då blir det samma land och tankar kring utseendet löser sig själv.... Lycka till i ert val! Berätta gärna hur det blev
    Ja det finns säkert för och nackdelar med alla alternativ! Det är det som gör det så svårt! Fast kanske det som säger att det blir bra hur det än blir oxå!

    Funderade just på det, om man måste köa lika länge i Sverige om man kan tänka sig ett äldre barn, eller om man kan få förtur? Någon som vet?

    Vilka länder funderar ni på inför tvåan?
  • ViljaD­römma
    Äldre 13 Jan 22:37
    #29
    Barbamaman skrev 2012-01-13 22:16:39 följande:
    Jag och min bio syster (som har 5 år emellan oss) hade en hel del glädje av varandra. Men inte jag och min adopterade syster, där var ålderskillnaden för stor. Sen fullkomligen ÄLSKADE jag henne och hon mig. Men mer så att jag såg upp till henne och hon tyckte jag var gullig och satt barnvakt. Så iofs hade vi väl glädje av varandra på sätt och vis, men inte som om vi hade haft två-tre år emellan såklart.
    Ja, jag kan tänka mig att det är viktigt med en inte alltför stor åldersskillnad under barnaåren om man ska ha riktigt stor glädje/utbyte av varandra just då. Dock tänkte jag att fem år är ganska mycket, men så har alltså inte du upplevt det?
  • Barbam­aman
    Äldre 13 Jan 23:38
    #30
    ViljaDrömma skrev 2012-01-13 22:37:28 följande:
    Ja, jag kan tänka mig att det är viktigt med en inte alltför stor åldersskillnad under barnaåren om man ska ha riktigt stor glädje/utbyte av varandra just då. Dock tänkte jag att fem år är ganska mycket, men så har alltså inte du upplevt det?
    Skulle nog uttrycka det så att vi periodvis hade stor glädje av varandra. När hon var elva och jag sex kunde vi ju leka tillsammans och tyckte båda om samma saker fortfarande. Men när hon var 14 och jag 9 var det såklart inte riktigt samma sak... För det mesta tyckte jag att det var roligt att ha en så pass mycket äldre syster. Jag hade mina egna kompisar men kunde ändå känna samhörighet och gemenskap med mina systrar trots ålderskillnaden. Visst fanns det stunder då jag önskade mig ett småsyskon (har jag fått berättat) men det är inget jag själv har minne av och tror därför heller inte att det var ngt jag "led" av (dvs att ha ett syskon med bara ngt års mellanrum). Kan inte tänka mig ngt bättre än att jag haft och har mina syskon! Oavsett ålderskillnad, bio el adopterad, så delar man en uppväxt med någon. Och nu när mina föräldrar inte finns mer är det såklart helt ovärderligt!
  • Äldre 14 Jan 19:57
    #31
    ViljaDrömma skrev 2012-01-09 16:58:05 följande:
    Hej!

    Nu behöver jag hjälp från alla er kloka adoptivföräldrar därute!

    Vi har ett barn från Afrika och vill gärna ha ett syskon. Kön är nu jättelång och om vi väntar på samma land så blir det kanske ca 5 år mellan barnen (förutsatt att vi inte adopterar ett äldre barn förstås). Byter vi land, kanske även världsdel, kommer barnen inte likna varandra, vilket jag fått för mig kan vara en trygghet att kunna spegla sig i någon.

    Nu är frågan dels om ni har någon input ang åldersskillnad, bu eller bä, med stor åldersskillnad? Och så undrar jag om barnen verkar tycka något (bra eller dåligt) om att de kommer från olika världsdelar och därmed ser helt olika ut?

    All input välkommen!

    Tack på förhand!
     
    Har inte läst hela tråden, men det jag har läst då har du fått många bra tankar och tips. 

    För mig skulle åldersskillnaden vara viktigare än att barnen måste komma från samma land, om jag måste välja. Speciellt då det börjar handla om flera års åldersskillnad. Sen är det ju valet att byta land eller ta ett lite äldre barn. Men barnen kommer alltid ha en sak gemensamt och det är att de är adopterade oavsett vilket land ni väljer. 

    Våra döttrar kommer från samma land men inte från samma provins. Vi valde samma land en andra gång både för att vi älskar landet, smidig adoption och bra väntetid men även för att vi kände att barnen fick möjlighet till något gemensamt. Idag är tjejerna 11 år och 8 år och de är stolta över att ha samma födelseland, men samtidigt stolta att de har något eget då de inte kommer från samma provins. I början då vi hämtat hem lillasyster trodde många att hon kom från en annan världsdel. Men idag undrar många om vi har tvillingar då många tycker att tjejerna ser så lika ut och är nästan jämnstora. Men vi ser stor skillnad på dem utseendemässigt. Vi har också sett att just ålderskillnaden som bara är på lite drygt 2 år mellan våra tjejer är kanonbra... tjejerna har så mycket gemensamt... de gillar ungefär samma saker, leker samma saker, kan prata om samma saker, de kan bearbeta sina adoptioner tillsammans osv.    

    Jag förstår era tankar, inte ett lätt beslut... 

    Lycka till!! Glad     

      
  • Hej och hå
    Äldre 15 Jan 14:21
    #32

    Jag tänker lite så här att man rår inte över allt, särksilt inte familjebildning. Oavsett hur den sker. Man får inte tänka för mycket på ex ålderskilnad för det är inte alltid man kan bestämma det oavsett om man får barn via adoption eller via magvägen. Man får se det som så att det är en otrolig tur om man har lyckan att få två barn. Vore jag er TS skulle jag välja det alternativ som förefaller vara det "säkraste" sättet att faktiskt få ett andra barn även om det innebär att byta land eller världsdel. Under en lång väntetid kan mycket ske.

  • Ålen return­s
    Äldre 15 Jan 15:22
    #33
    ViljaDrömma skrev 2012-01-13 22:36:00 följande:
    Ja det finns säkert för och nackdelar med alla alternativ! Det är det som gör det så svårt! Fast kanske det som säger att det blir bra hur det än blir oxå!

    Funderade just på det, om man måste köa lika länge i Sverige om man kan tänka sig ett äldre barn, eller om man kan få förtur? Någon som vet?

    Vilka länder funderar ni på inför tvåan?
    Jag kan tänka mig, utan att veta exakt, att det är kortare kö i Sverige om man vill ansöka om ett äldre barn. Vad som definierar äldre vet jag inte . Om det blir en tvåa för oss kan jag tänka mig Kina, Taiwan eller något annat land som vi får skicka till utan kö i Sverige. Ödet får avgöra till viss del. Det är sex år mellan mig och min syster och det var egentligen först när hon flyttade hemifrån när jag var 13-14 år som vi blev "vänner". Det var härligt!
  • Äldre 18 Jan 10:16
    #34

    Om det blir ett syskon till vårt halvbiologiska (spermadonation) barn så kommer det att bli ett adopterat barn så jag skulle bli mycket förvånad om de liknade varandra. En kul grej är dock att många säger att vår dotter liknar sin pappa trots att de inte delar några gener, tror att rörelsemönster och ansiktsuttryck skapar likheter.

    Själv har jag 4 helbiologiska syskon och har flera gånger under uppväxten fått frågan om vi alla är adopterade eller om vi har olika pappor för vi såg väldigt olika ut. Så även om barn har samma genetiska ursprung finns inga garantier för likheter. I min familj har vi allt från blå till bruna ögon, blont, rött och svart hår. Vi är långa, korta, tjocka, smala.


    2010-07-20 3040/50
Svar på tråden Syskon från olika länder?