• Emmaelisabeth90

    Vad krävs för att bli barnsköterska?

    Hur blir man det? Jag har gått färdigt omvårdnadsprogrammet till våren. Kan man jobba på BB om man är undersköterska?

  • Svar på tråden Vad krävs för att bli barnsköterska?
  • dorsia

    Jag är oxå nyfiken vad som krävs, hur man blir det? Jag har googlat men hittar bara barnsjuksköterska programmet.

  • JA77
    dorsia skrev 2012-01-11 07:53:14 följande:
    Jag är oxå nyfiken vad som krävs, hur man blir det? Jag har googlat men hittar bara barnsjuksköterska programmet.
    Ja, och det är en vidareutbildning från sjuksköterska.
  • stardream

    Jag är barnundersköterska. 

    Ja, man kan arbeta på BB/förlossningen bara som undersköterska. Men de ser gärna att man har en barnsköterskeutbildning. På neonatalen måste man vara barnsköterska. Där behöver man inte vara undersköterska. 

    Att vara barnsköterska är inte samma som att ha gått barn och fritidsprogrammet. Man måste han med pediatriken, och den får man inte där.

    Jag läste till undersköterska efter gymnasiet, och på gymnasiet hade jag läst barn och fritid. Jag trodde att jag kunde bli barnundersköterska på det. Men det blev man alltså inte. Därefter läste jag en yh-utbildning till barnsköterska. Därmed blev jag barnundersköterska. YH-utbildningen var tidigare förlagd i växjö, men jag tror de flyttade den till Stockholm.

    Hoppas jag  kunde hjälpa till. Maila mig om ni har fler frågor :)

  • Elephino
    stardream skrev 2012-01-11 13:56:14 följande:
    Jag är barnundersköterska. 

    Ja, man kan arbeta på BB/förlossningen bara som undersköterska. Men de ser gärna att man har en barnsköterskeutbildning. På neonatalen måste man vara barnsköterska. Där behöver man inte vara undersköterska. 

    Att vara barnsköterska är inte samma som att ha gått barn och fritidsprogrammet. Man måste han med pediatriken, och den får man inte där.

    Jag läste till undersköterska efter gymnasiet, och på gymnasiet hade jag läst barn och fritid. Jag trodde att jag kunde bli barnundersköterska på det. Men det blev man alltså inte. Därefter läste jag en yh-utbildning till barnsköterska. Därmed blev jag barnundersköterska. YH-utbildningen var tidigare förlagd i växjö, men jag tror de flyttade den till Stockholm.

    Hoppas jag  kunde hjälpa till. Maila mig om ni har fler frågor :)
    Du skriver att man på neonatalen inte måste vara undersköterska, men en barnsköterska är ju en undersköterska som är anställd för att arbeta med barn. Förstår inte riktigt hur du menar där, utveckla gärna

    Du verkar dessutom ha blandat ihop barnsköterska med barnskötare.
  • dorsia

    Ok så det finns ingen barnsköterska utb mer än i Sthlm? Hittar ingen hur jag än googlar :) har nu förstått att man måste först läsa till undersköterska för att sen läsa vidare till barnsköterska. Rätt tänkt va? :) och om jag vill bli barnsjuksköterska läser jag först ssk programmet, jobbar ett år och sen söker barnsjuksköterskeutb? Vart går man jobb som "endast" barnsköterska?

  • dorsia

    Elephino: på vilket sätt tror du att hon blandat ihop barnsköterska med barnskötare? Kan inte läsa mig till det i hennes inlägg att hon gjort det..

Svar på tråden Vad krävs för att bli barnsköterska?