• Temugg

    Vilken mobil har din 12-13-åring?

    Tjat, tjat och tjat... Alla andra kompisar verkar ha en Iphone4, är det verkligen så?
    Vilka mobiltelefoner har era barn som är 12-13 år och vilket slags abonnemang har de?

  • Svar på tråden Vilken mobil har din 12-13-åring?
  • Alladin Sanee

    Här lönade sig tjatet. Hen fick iphon när hen fyllde 13. Barnsjukdomar 279 kr månaden och då ingår sett och de ,,,200 ringer hen för.3000 fria sms. Vi har ett familje abonnemang och till de 10 som är med där kan hen alltid ringa gratis, även när potten är slut.

  • MammaHappy

    Alladin Sanee får jag fråga vilken operatör ni har? 
    För det låter rätt så billigt med en iphone4 och så ett abonnemang som kostar 279:- och man får ringa för 200 och sen dessutom fri surd och 3000 fria sms

  • mirre2

    min 13åring (blir 14 i februari) har samsung Galaxy 2 han har telenor surf abonemang 299kr/mån

  • zzchokladpralin

    Hej!

    Vår tjej fyller 13 om två veckor. Hon behöver en ny mobil, och NATURLIGTVIS vill hon ha en Iphone 4S. Jo det är klart hon vill. Men behöver hon den?? Bara en status symbol. De de använder en mobil till är att smsa och surfa. Det finns abonemang att köpa för 500 kr styck som gäller 1 år. Ihop med kontant kort (som hon bara ringer på IBLAND) är ju det ett bra alternativ. Tycker vi. Vi har valt en samsung ace som kostar 2000. Har räknat mycket och en Iphone 4 med 300 kr /mån blir 6600 för två år.....Det är ju mycket pengar vi spenderar på våra tonåringar och om man sätter sig ner och förklarar vad det kostar, så förstod vår tjej ialla fall att det går lika bra med en annan telefon, som är bra!! Jag menar...de ska fylla 16, 17 ,19 också. Då kan de ju lägga till själva för att se att det kostar mycket pengar.

      Ska de alltid hållas med det senaste?? Blir tufft den dag de ska betala ALLT själva.  Valet är ju fritt, detta var mitt alternativ.
    Lycka till!!

  • NollSjuTjugo

    Min dotter, 13 år, vill också ha en Iphone. Hon har flera gånger förklarat att den och den kompisen har det & det abonnemanget, kostar baaara 299kr/mån (i gud vet hur många månader) osv osv.

    Jag anser inte att man behöver en iphone när man är 13, inte abonnemang heller för den delen. Så hos oss har lösningen blivit en HTC wildfire (köpt kontant olåst) och kontantkort. Kontantkortet får hon ladda på själv för sitt barnbidrag men jag ger henne "årskort sms". Då kan hon sms:a gratis och alltså alltid höra av sig även om kontantkortet är tomt.

    Jag förstår henne, klart att hon vill ha det senaste. Och när man kollar runt lite så har hon kompisar runt omkring sig med svindyra telefoner och abonnemang, men långt ifrån alla. Det varierar väldigt.

    Och jag vill gärna lära henne att saker kostar, och vill man ha något som är dyrt så måste man prioritera bort annat & spara... Det har blivit så enkelt att ta allt på avbetalning och att binda upp sig på ett dyrt abonnemang för att få en telefon...kruxet är ju att man får ju faktiskt ingenting gratis, man betalar alltid, ofta mer än vad man hade gjort om man köpt den kontant.

    Och som någon annan i tråden skrev, hon blir ju äldre. Den som väntar på något gott... Flört(Råkade välja någon gubbe som symbol för inlägget & nu fattar jag inte hur jag får bort den..)


  • No Logo

    12-åringen har en begagnad iPhone 3 (kostade 995 kr). Tycker det finns mycket användbara appar, som Eniro, Kartor med GPS, Busstidtabeller, Lexikon, Vädret, Skype, Viber etc som mitt barn regelbundet använder, förutom gratis roliga spel, Youtube mm. Många appar/spel är dessutom lärorika som tex Wordfeud och flashcards för att lära sig språk, matte etc. En annan fördel är att man kan lyssna på musik på väg till skolan - vilket inte funkade då barnet hade en basicmobil + en iPod (som inte fick tas med till skolan då den petiga modern tyckte det räckte med en dyrbar sak att hålla reda på : )

  • zzchokladpralin

    Tycker att det finns många bra alternativ om man inte vill spendera för mycket pengar. En begagnad mobil (iphone)är ju toppen!  Det var inte vad min dotter tänkte sig dock.. Det finns också olika behov och de använder mobilen olika mycket. Se just till ditt barn och ta det som passar er bäst!! Vi har kalas nästa helg. När vår goa 13 åring har använt sin Samsung Ace och lärt känna den så tror jag att hon kommer vara supernöjd.

Svar på tråden Vilken mobil har din 12-13-åring?