• tvåärbättre

    båda i 120-säng?

    Börjar bli dags att flytta kidsen från spjälsängarna, jag har fått den här lite galna idén om att lägga båda, skavfötters i en 120-säng som man tar bort benen på. Tror ni det skulle funka? Anledningen är att vi bor trångt och deras rum är litet, får inte in två vanliga sängar där. Man kanske kan göra det lite mysigt m sänghimmel, sänglampor på båda sidorna, och en hylla bakom huvudet på den som inte ligger mot väggen. Har tidigare tänkt på växa-sängar, men har förstått att det är lite opraktiskt eftersom man då inte kan ligga hos dem. Våningsäng känns inte så kul att lägga en tvååring i...

  • Svar på tråden båda i 120-säng?
  • Dr Mupp

    Varför inte. Mina barn samsover gärna och de är inte ens tvillingar. Oftast sover sju och femåringen i samma 80 säng trots att de har varsin.


    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Kerstin W

    Funkar säkert! Vi tog bort sidorna på spjälsängarna och efter ett tag visade  det sig att pojkarna (snart 2 år) gick upp på natten och kröp ner tillsamman i extrasängen (90 cm bred) som står i deras rum. Dom lägger sig självmant skavfötters :)



     
    VI SOM HAR TVILLINGAR I GÖTEBORG MED OMNEJD + SECOND HAND FÖR TVILLINGAR på Facebook
  • LitaFord

    Våra snart 2-åringar sover tillsammans i en 1,20 säng som står intill vår dubbelsäng. Det funkar skitbra! Mysigt

  • Little Ms Chatterbox

    Mina tvillingar ligger skavföttes i en 120 säng, en våningssäng där överdelen är 80 cm, där ligger storasyster. Om de vaknar på nätterna går jag dit in och lägger mig. De har haft litet täcke fram till ganska nyligen och några stora nallar vid deras huvuden så de inte lägger sig så mycket på tvären eller snurrar runt. Jag har en egen kuddar som jag flyttar allt eftersom vem det är som ropar på natten.


  • tessan0402

    mina tvillingkillar fyller snart 3 år. de bytte från spjälsäng till varsin växasäng när de var drygt 1. ställde dem längs ena väggen efter varandra, ihopdragna. nu har de en minivåningssäng, som är 70 gånger 190 och som inte är fullhög. det funkar jättebra. tycker de stör varandra mycket mindre i våningssängen än i växasängen då de inte kan se vad brorsan busar med.

  • Little Ms Chatterbox

    Glömde skriva en sak. En nackdel med att ha 2 barn i en säng, om en kissar på sig, tappar en nytt med vatten eller vid magsjuka kän det vara lite svårt med ätt bädda rent mitt i natten men vi har löst det så att vi har sparat lakan från spjälsängen och om det händer någon olycka på natten så lägger vi i några handdukar och sen ett lakan över på tvären i sängen. Så får man ta hand om det till morgonen sen.


  • Millans hustru

    jag har bara ett barn men efter spjälsängen hade vi just så! bra att kunna sova bredvid vid behov, o mysigt med mjuk plats på dagarna också.

  • tvåärbättre

    Ok, tack för tipsen! Vad kul att det verkar funka, vi kommer nog att prova att stoppa dem i 120-sängen då, skulle bli den smidigaste lösningen för oss eftersom vi har en 120-säng stående inne i deras rum redan, där pappan och jag turats om att sova i perioder. Ska vänta tills de är inskolade på dagis fullt ut först bara, känns dumt att genomföra ytterligare förändringar just nu.

  • MrsMia

    Tycker det är en väldigt bra idé, ts. Jag har tvillingar på 4 år som har sovit på det viset (fast de ligger på varsin kortsida och har mer rum i sidled) sedan de fyllde 1. Till en början på tjock madrass på golvet och när de slutade rulla ur sängen vid ca två års ålder monterade vi ihop sängramen och underredet också. 
    Men jag tycker verkligen att ni ska fundera på en 140-säng om det finns utrymme, då får en vuxen lätt plats för en godnattsaga och gos, och kan också lätt få plats vid behov även när barnen blir så stora som mina.  

Svar på tråden båda i 120-säng?